dikke hals. Hoe?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Ufurio4e

Re: dikke hals. Hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-16 12:15

http://i1283.photobucket.com/albums/a55 ... uro6lp.jpg
Dit is een recente foto.

Het probleem bij mijn paard is dat hij niet vetter word. Hij heeft meerdere malen een lange tijd stil gestaan zonder resultaat.

Maar zoals je op de foto ziet is hij niet meer zo iel gespierd als begin 2015

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 12:56

Heb je droog hooi of meer voordroog ('paardenkuil')? Daarnaast zou ik iets van olie gaan toevoegen aan je voeding, ikzelf heb goede ervaring met Subli Omega 3-6-9, mijn paard werd ook moelijk dik.

Ik neem aan dat hij ook vrij is van wormen?

Hoe ziet je training er nu uit?

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-16 13:30

Hij krijgt droog hooi. Omegas heb ik ook al een jaar geprobeerd geen succes.
Vrij van wormen en een goed gebit.

Maar ben niet zozeer opzoek naar voeding advies want dat gaat nu wel goed.

Weer advies op mijn training. Om een gespierdere hals te krijgen.

Iedere week springles en dressuur les daarnaast nog 2x dressuur en een buitenrit. Met beter weer meer longeren.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 13:35

Maar een paard kan pas spieren opbouwen als er in het lijf bouwstoffen aanwezig zijn om die spieren op te bouwen.vetten en eiwitten zijn belangrijke bouwstoffen voor spieren.
Als je training klopt en de voeding is niet van dien aard dat je paard er spier uit kan bouwen houdt t op.
Als ik de hals van je paard op laatste foto zie, zie ik een omgekeerde hals dwz zware onderhalsspier en bloot in de aanzet hals- schoft,op een andere foto ergens in begin van je topic zag ik een flinke valse knik, dus ik vermoed dat er in je rijwijze ook nog iets veranderen moet

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 13:39

Goed en gericht voeren is direct verbonden aan spiermassa, omdat spieren opgebouwd worden uit voornamelijk eiwitten. Voer je onvoldoende eiwitten, dan kan je nog zo hard trainen, hij heeft gewoon geen bouwstenen om die massa op te bouwen.
Ik zou dus zeker kijken naar een ander type voer. Hij is mooi op gewicht, maar mist massa, zeker voor een paard op dat niveau zou je toch meer body verwachten. Dat laatste staat niet gelijk aan vet uiteraard ;)

Wat knollentuin zegt dus :)

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 13:55

Waar ik zelf goeie ervaring mee heb is myoplast, bij meerdere paarden goeie resultaten gehad waaronder een beter bespierde nek. Wel 2 a 3 potten voeren. Zeker de moeite waard om te proberen.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 14:07

Helemaal eens met knollentuin, er moet wel iets zijn om om te kunnen zetten in spier. Ik zie nu een heel bloot paard, geen vet en geen spier. Wil je een paard met meer body (of zoals jij zegt dikke hals), moet er een bouwstof komen waar die dat kan verzorgen. Ik zou opzoek gaan naar meer eiwitrijke voeding, voordroog en wellicht Pavo Topsport?

Advies op je training, kort trainen, lang en laag (om de bovenlijn te versterken), werken met dubbele lijnen.

Nathalie18x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 14:09

Ik vind hem er echt prima uitzien hoor! Dikte van de hals zegt echt niet alles.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 16:34

Nathalie18x schreef:
Ik vind hem er echt prima uitzien hoor! Dikte van de hals zegt echt niet alles.

Niet alles maar wel heel veel, op de hals lopen spieren die er daadwerkelijk toe doen, als deze zich niet ontwikkelen zegt dat wel wat... Hier zie je dus niet een te mager paard maar een bloot paard, daar bedoel ik mee- weinig bespiering en zeker voor het Nivo dat dit paard loopt zou ik meer spier verwachten,
Een te dikke harde hals boven op zegt wat over suikers... Te veel vet in de kam, allemaal signalen waaruit je de conditie van je paard kan meten, best belangrijk dus Nathalie18x, ga er maar eens over lezen ;)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 16:47

knollentuin schreef:
Wat je proberen kan is een sportvoeding met meer vetten en eiwitten, dat helpt met opbouwen van spieren, ik vind dat je paard niet dun is maar armbespierd.
pavo heeft nu pavo topsport, ik heb bij een aantal mensen de paarden positief zien verbeteren door dit voer.
Voorbeeld, mijn paard, z krijgt 16 kilo voordroog,savonds een halve kilo basisbrok, halve emmer luzerne, en als hij gewerkt heeft een halve schep pavo topsport. Smorgens een halve schep havens slobber samen met een halve schep senioren priores.

Dat was ook mijn idee. Zou het ook zoeken in een sportbrok met meer vetten en eiwitten. Vind hem niet TE mager, maar voor een paard dat hard werkt zou er best wat meer (kracht)voer in naar mijn idee. Hij moet wel spieren kunnen opbouwen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 17:54

Het zit volgens mij niet zozeer in de hoeveelheid maar in wat voor voer je geeft, ts geeft al meer dan 3 kilo brok, ik zou proberen om een hoogwaardiger krachtvoer te geven, eventueel merriebrok, of de topsport van pavo wat ik al eerder gepost heb.
Mijn z paard krijgt een halve kilo sport brok en 2 1/2 liter luzerne savonds, heeft hij gewerkt komt daar een halve schep pavo topsport bij
Smorgens krijgt hij een halve schep slobber en een halve schep senioren priores, dat is vergeleken met die van ts erg weinig.
Ts je zegt dat je paard hooi krijgt, droog, watvoor hooi? Daar is nog wel verschil in, ook dat maakt uit

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 18:35

Ufurio4e schreef:

Mooi paardje, maar ben het met de anderen eens, zit inderdaad wel mager in de bespiering. Vooral bij de schoft lijkt hij mager in de bespiering, maar dat kan ook vertekenen door de foto. Gaat hij ook de wei op? Komt hij ook niet in de zomer aan op een volle wei?
Ik heb hetzelfde gehad met mijn paardje, ben uiteindelijk verhuisd van stal, zodat ze van 4x hooi naar onbeperkt kon gaan. Daarnaast was ik niet tevreden over de kwaliteit van het hooi, rook wel goed, maar zat weinig in. Op de huidige stal kan ik kiezen tussen hooi en voordroog. Nu is de voordroog zo droog als hooi, ruikt fris en komt van goede grond. Binnen een paar maanden zag ik mijn paard veranderen. Moet nu oppassen dat ze niet te dik wordt.

Dus let niet alleen op hoeveel je voert maar kijk ook naar de kwaliteit van je hooi. Je kan wel leuk alleemaal supplementen bijvoeren met eiwitten, maar allergoedkoopst is toch goede kwaliteit hooi. Was voor mij een wijze les.

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-16 18:43

@ knollentuin Ik denk zelf dat de onderhals wel mee valt. Want anders zou hij ook niet zo lekker dressuurmatig kunnen lopen. Wel ben ik het met je eens over balans tussen training en voeding.
@rianneh Helemaal mee eens
@ luffwinny myoplast minstens een half jaar gevoerd liep er een stuk soepeler door maar ook hier helaas geen spieropbouw van gezien. hij kreeg 2x daags een flinke schep. De uiterste hoeveelheid dus.
@princesje helaas heeft mijn leverancier geen pavo. Is marstall wat?
Ik voeg een trainingsfilmpje toe

Hij krijgt nu dus sportbrok van lavor en een 3/4 emmer lucerne en een emmer seniores priores. Hij krijgt kleine baaltjes hooi. ongeveer een baal per dag a 16 kilo.

training
https://www.youtube.com/watch?v=2gVZG5hO9c8
wedstrijd
https://www.youtube.com/watch?v=0fnJZZefsLA
buitenrit
https://www.youtube.com/watch?v=qQIG7qnnZ6Q
(sorry voor het eind ging niet helemaal goed)

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-16 18:44

@ weidebloem
Ik ga mijn hooi een keer laten testen. Al kan ik mij bijna niet voorstellen dat dit geen goed hooi is.
Mijn paard staat thuis kan dus allles zelf bepalen *\o/*

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 18:59

Ufurio4e schreef:
@ knollentuin Ik denk zelf dat de onderhals wel mee valt. Want anders zou hij ook niet zo lekker dressuurmatig kunnen lopen.

Gewoon objectief naar je foto kijken, wat ziet er dik uit en wat dun... de bovenkant van de hals is tov de onderkant van de hals minder ontwikkeld... en dat zou andersom moeten zijn...

... en een talentvol paard kan prima met onderhals (die ook ontstaat als ze teveel achter de loodlijn lopen) een Z-proef lopen en winst rijden (jammer genoeg eigenlijk maar ik kan ook wel grandprix paarden vinden met onderhals)

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-16 19:18

@evelijn. inderdaad dat kan ik niet ontkennen.

Wel fijn al die tips

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 19:27

luffwinny schreef:
Waar ik zelf goeie ervaring mee heb is myoplast, bij meerdere paarden goeie resultaten gehad waaronder een beter bespierde nek. Wel 2 a 3 potten voeren. Zeker de moeite waard om te proberen.

Kost wat maar heb je ook wat Heb hier al veel paarden van zien opknappen

Lees net je post pas werkt dus helaas niet voor je

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 19:29

Maar zelfs met myoplast zou je wel de juiste spieren moeten op de juiste manier moeten trainen wil je er echt profijt van hebben.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 19:32

Evelijn schreef:
Maar zelfs met myoplast zou je wel de juiste spieren moeten op de juiste manier moeten trainen wil je er echt profijt van hebben.

Daar heb je helemaal gelijk in! Is geen tover middel maar een hulp middel!

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-16 19:35

Dat is zeker zo. Maar als jullie het trainingfilmpje bekijken kun je mij training zien en wat vinden jullie daarvan?

Ik heb ook pavo muscle build gevoerd en een vit e en selenium supplement van de dierenarts. Allemaal geen succes opgeleverd.

Hij is sinds een drie kwart jaar pas gaan groeien op de seniores priores en heeft nu een zak luzerne op. Hierdoor is hij ook flink verbeterd.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 19:35

Als je inderdaad anders gaat voeren krijg je een ander paard terug.
Ik voer voor de "pit" Competion Concentrate van Dodson & Horrel. Op de dagen dat ik minder rij krijgt ze Pasture Mix (ook van D&H).
Voor de extra eiwitten kun je Build en Glow (D&H) voeren, dit is echt voor de spieropbouw. Daarnaast moet je uiteraard wel rijden.
Mijn paard is niet zo bloot, maar ik ga nu wel weer Build & Glow bijvoeren.
Ik heb een ander paard bij mij op stal er compleet van zien veranderen in enorme positieve zin.

Dodson & Horrel is wel een stuk duurder dan andere merken, maar je hebt dan ook echt een kwalitatief goed voer.

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-16 19:38

Ik ben regelmatig mijn voer aan het aanpassen om er een goede balans in de vinden. Die lijk ik nu aardig te hebben gevonden in wat ik nu voer. Uit bloedonderzoek is ook uitgekomen dat hij geen te korten heeft.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 19:42

Eiwit tekort zie je ook niet in het bloed. Maar als je traint hebben de spieren eiwitten nodig.

Kijk maar naar topsporters, die nemen vaak van die eitwitdrankjes. Dat is niet voor niets.
Een tekort aan eiwitten uit zich dan in te weinig bespiering (bloot paard) en minder snel herstellen na een zware training.

Ik snap dat je niet elke keer gaat wisselen van voer, zou ik ook niet doen. Maar je zou naast wat je nu voert een halve schep Build & Glow kunnen voeren. Dan hoef je geen drastische veranderingen door te voeren

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 19:44

Ik word eigenlijk niet zo blij van je filmpjes.. Sorry.
Hij is vreselijk onrustig in de aanleuning, Jij hebt aan het bit, en zijn hoofd te zien een behoorlijk fanatieke hand, en die onderhals die hij erop zet, vind ik zo gek nog niet. Hij loopt alles behalve van achter naar voren, want vind zijn achterhand ook niet veel soeps. En van sprong in de galop nog maar niet te spreken..
Het spijt mij, maar ik weet niet hoe ik dit subtiel moet zeggen.. Bedoel het niet aanvallend.. Maar er is werk genoeg. Als je hem goed voor elkaar hebt, komt een goed bespierde nek wel..

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 19:44

Hoeveel uur staat je paard buiten?
Ik heb een paard met een dergelijke bouw/moeilijke spieropbouw gehad, en die knapte gigantisch op van +/- 4u op de wei, een ruime box (4,5×4,5) op stro (3x voldoende ruwvoer en 1,5kg subli sportbrok).
Dit paard zat beter in z'n vel bij gedoseerde weidegang.
Ik heb dat paard ook overvoerd gehad(teveel krachtvoer), waardoor hij enkel maar luier en tegendraads werd.
Hij verbruikte gewoon teveel energie wanneer hij meer dan 6u per dag op de wei stond, terwijl ik absoluut voorstander ben van zoveel mogelijk op de wei.

Tevens mag je paard er veel meer "aan" staan voor t niveau wat jullie rijden.
Het is in alles erg braafjes, weinig activiteit en weinig verbinding vanuit de achterhand naar voren toe.
Laatst bijgewerkt door different1 op 25-01-16 19:57, in het totaal 1 keer bewerkt