wending om voorhand voorbereiding op achterwaarts?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

abby

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 09:39

*meldt* (ja. ook ik rijd regelmatig een kw om de vh)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-04 09:41

voor diegenen die dat dus regelmatig doen *ik ben verbijsterd, was zelfs het bestaan ervan vergeten nl*, wat willen jullie ermee bereiken? En waarom dan deze oefening, dus wat voegt hij toe aan je verdere werk?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 09:55

Lielle schreef:
voor diegenen die dat dus regelmatig doen *ik ben verbijsterd, was zelfs het bestaan ervan vergeten nl*, wat willen jullie ermee bereiken? En waarom dan deze oefening, dus wat voegt hij toe aan je verdere werk?

Controle, simpele controle. Volgens mij moet je een dergelijke simpele oefening altijd kunnen rijden zonder problemen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-04 10:06

Maar hoe kom je dan bij deze. Ik heb het zondag ook weer eens gedaan, en dat ging idd prima. Maar die controle kan ik op meer manieren doen. Gewoon nieuwsgierigheid hoor Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 10:10

Gewoon omdat ie zo simpel is.

olijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 10:31

Ha ha grappig!!
Ik heb een 3.5 jarige en moest t dus gister voor t eerst in mijn traing doen.
Ik had t nog nooit gedaan maar mijn trainster zei ook dat t een goeie controle oefening was. Wijken had ik al wel wat keren gedaan maar nu na deze oefening reageerde hij beter op mijn kuit. Mijn trainster heeft in Duitsland gewerkt en daar had zij t vandaan...
En over dat aw ik had eerst de wending geoefend en daarna aw geprobeert wat ie normaal dus niet snapt, hij ging 2 passen terug!!
Hoe t presies werkt weet ik niet sorry, maar t hielp bij mij wel!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-04 10:41

maar hoe rijden jullie deze dan? Ik zet ze in stap ook wel eens erg scherp opzij, maar nooit vanuit het halthouden en eigenlijk gewoon op de volte die kont naar buiten duwen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 11:37

Ik gebruik m als westernruiter zijnde ook regelmatig, puur om de heupcontrole en zijwaartste kuitdruk te bevestigen en te checken. Je gebruikt dat ook om in de trail te kunnen draaien in een vierkant of om het even welke andere wendingen en draaien ze verzinnen in een trailproef. Maar niet als voorbereiding voor het achterwaarts.

olijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 13:21

Ik moest m ook inzetten vanuit stap, wel wat terug rijden maar geen halt houden. en toen weer weg stappen. En omdat hij t eerst niet snapte heb ik t de eerste keer via t schot van de baan gedaan, dus met zijn hoofd naar t schot toe. Pas wat later heb ik t aw geprobeerd, ik denk dat t komt omdat je m eerst laat reageren op je kuithulpen en dat als je dan met aw drijft en m opvangt aan de voorkant hij dan toch de drang om te stapen krijgt en kan t niet naar voren dan maar terug??? Of t zo werkt weet ik niet maar zo kan ik t tenminste een beetje begrijpen....

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 09:51

Lielle schreef:

Ik gebruik het bijna dagelijks als vast onderdeel van het losstappen. We zijn ermee begonnen om Tjalko op deze manier heel gehoorzaam te maken aan eenzijdige kuithulpen en nu is het een makkelijke oefening om het binnenachterbeen meer onder te laten treden. Ook is het voor Tjalko heel erg belangrijk om te leren wachten en daar is dit ook een ideale oefening voor. Ik maak de wendingen wel vrij goot, dus misschien dat jij het wel schoudervoor op een volte 10 meter zou noemen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-04 09:55

ik denk dat we dan idd hetzelfde rijden Knipoog

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 17:14

Lielle schreef:
........dat ik wijken altijd al veel eerder aanleer dan achterwaarts.

Waarom?

Hoe laat jij je paard achterwaarts gaan dan?

Sannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 20:11

Goh... Lielle, eindelijk heb ik antwoord op je vraag Lachen .
Ik had het stuk uit IDS ook gelezen en het was mij ook al opgevallen, maar ik had er verder niet over nagedacht, totdat jij de vraag hier stelde.

De oefening deed ik dus al om het paard eenzijdige kuithulp te leren begrijpen en ik had het ook uit het boek van Klimke.
Hinneman is opgeleid door Klimke, dus Klimke moest er wat over in zijn boek geschreven hebben. Maar bij de beschrijving van de keertwending om de achterhand stond niets vermeld dat de relatie legde naar achterwaarts gaan. Dus ik ben verder gaan lezen en kwam bij het hoofdstuk achterwaarts gaan dit tegen (ik citeer nu even uit het boek):

Bij paarden die de hulpen voor het achterwaarts gaan moeilijk konden begrijpen, had ik de volgende methode met succes toegepast: ik gaf de hulpen alsof ik een keertwending om de voorhand wilde maken. Op het moment dat het paard zijn binnen achterbeen opnam, heb ik de teugel aan die kant aangenomen. Daardoor verliep het achterwaarts treden weliswaar scheef, maar het verzet dat het paard pleegde door beide achterbenen gestrekt in de grond te steken, was gebroken.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-04 20:43

Sannah OK dan! OK dan! Te gek. Ik snap nu het idee erachter, alleen pak ik het zelf anders aan.

Fabienne, wijken (althans opzij voor de eenzijdige kuitdruk) komt in de eerste maanden onder het zadel al aan bod. Gewoon op de volte een pasje naar buiten drukken. Achterwaarts (onder de man) doe ik pas als ze al een heel stuk verder zijn, beter kunnen sluiten en redelijk vierkant staan met halthouden. Achterwaarts aan de hand hoort bij de opvoeding, dat leert ons veulen al.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 21:05

Amen Lielle, we zijn het weer eens, zoals gewoonlijk... Overigens laat ik ze in het begin met achterwaarts alleen op de stem achteruit lopen. (ik geef wel kleine hulpen en meestal na een poosje legt het paard de link wel en kan de stemhulp dus achterwege blijven)

Eenzijdige kuitdruk leren die van mij al kennen als ze heel jong zijn. Als ik ga poetsen en ik wil ze een stukje aan de kant hebben por ik ze even op de plaats waar later je benen liggen. Na een aantal keren hoef je er alleen maar een vinger tegenaan te leggen en ze gaan opzij. In theorie weet een veulen bij mij op stal dus al dat als ie een drukkert krijgt aan de ene kant dat ie aan de kant moet.

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 21:22

Lielle dat beantwoordt niet mijn vraag Haha!

Hoe laat jij je paard achterwaarts gaan?
Beschrijf je hulpen eens?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-04 21:36

alleen de eerste helft Haha!

actief halthouden, gewicht op 4 benen. Nageeflijk hebben, been een fractie terug (beide benen Knipoog ) drijven en voor niet toestaan maar handen gesloten houden. Recht zitten (helemaal in het begin mogelijk een beetje verlicht zitten) en zodra ze achterwaarts gaan stil zitten, niets doen en meetellen. Dan been en vooruit weg Haha!

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 23:24

Handen zouden denk ik niet gesloten moeten blijven; je geeft een halve ophouding om het paard attent te maken, kruis aantrekken en benen een fractie naar achteren en beurtelings het linker en rechterachterbeen activeren om achterwaarts te treden. Zo controleer je elke pas achterwaarts (maar dan heb ik het over een verder afgericht paard natuurlijk) Op het moment dat je je aantal passen achterwaarts hebt voltooid leg je je benen weer iets terug naar voren en drijf je weer voorwaarts.

Lastig om het goed onder woorden te brengen zeg ..........

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-04 23:26

fabienne schreef:
Handen zouden denk ik niet gesloten moeten blijven; je geeft een halve ophouding om het paard attent te maken, kruis aantrekken en benen een fractie naar achteren en beurtelings het linker en rechterachterbeen activeren om achterwaarts te treden. Zo controleer je elke pas achterwaarts (maar dan heb ik het over een verder afgericht paard natuurlijk) Op het moment dat je je aantal passen achterwaarts hebt voltooid leg je je benen weer iets terug naar voren en drijf je weer voorwaarts.

Lastig om het goed onder woorden te brengen zeg ..........

gesloten = niet toestaan om voorwaarts te gaan (denk dat wij hetzelfde bedoelen)
maar ik blijf niet drijven in het achterwaarts, een keer een hulp en dan niets totdat we weer voorwaarts gaan.

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 00:04

Dan heb je imo niet de controle over elke pas Verward

Bij Fab hoef ik alleen maar een halve ophouding te maken bij het beginnen van het achterwaarts, verder hoef ik niets te doen met mijn handen, zij gaat op het been achterwaarts.......links rechts links rechts enz, tot ik aangeef dat ze weer voorwaarts moet.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-04 00:07

jawel, idem als bij gewoon stappen. Daar drijf je toch ook niet iedere pas?

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 00:10

Nee niet in het gewone stappen, maar bijvoorbeeld weer wel in een oefening als de keertwending.....dan wil je ook de controle over elke pas.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-04 00:27

en ook in de keertwending heb ik alleen wakende hulpen Knipoog