Vraag: Mijn paard komt meestal niet goed uit voor de sprong.

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Joliieeenn

Re: Vraag: Mijn paard komt meestal niet goed uit voor de sprong.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 00:12

Het is misschien niet wat je wilt horen, maar dressuur dressuur dressuur!! Als je dressuur niet goed zit zit je springen ook niet goed!

Verder inderdaad 2 balken op de grond, voorwaarts galloperen en op hetzelfde tempo aanhouden.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 00:15

Begin een stuk lager en netter aanrijden. Al probeer je het met balken op de grond.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 00:20

rakmonanko11 schreef:
sigrid1182 schreef:
Een beetje springpaard wat goed galopeert komt altijd uit...

Daarontegen, zijn haflingers geen top galopeerders, en gewoon voorwaarts rijden, want te langzaam komen ze helemaal niet uit, want dat gaat ten kostte van t Galopritme en dus balans en tact.

En hoger springen hoeft geen oplossing te zijn.

En galop of drafbalk is altijd goed voor een hindernis. Dan leert ze op goede manier springen, als ik t zo hoor zit er weinig springtalent in je alpenquater....

Haflingers galopperen anders net zo goed als een ander paard hoor hij is goed aan het been en is erg voorwaarts en werkwillig

Als jij al zo reageert is t een gebed zonder einde...

Als jij niet de beperking van een haflinger ziet kwa galopeer vermogen, vergelijkend met een zspr of hoger lopend Paard wat echt springend gefokt is!

Dan reageer ik iig niet meer....en nee..ik wens je ook geen succes {:)-:(

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 00:27

@sigrid1182: dat eerste ben ik niet met je eens. Ik heb een springpaard gekocht, mooie afstamming van internationale paarden en was concours mee gedaan, vele foutloos. Vorige eigenaresse kwam altijd goed uit. Zeer fijne galop, tempo netjes constant.
De weinige keren dat ik ermee spring komt ze regelmatig niet goed uit... Maar dat is omdat IK niet de kunde heb om haar goed voor de sprong te zetten.

Ik vind het persoonlijk op de video nog niet zó slecht gedaan. Mijn springgefokte KWPN komt regelmatig veel slechter uit. Door mij natuurlijk, ik ben geen springruiter en doe enkel eens een huppel van 40 ter afwisseling.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 00:28

Dat is helaas op heel bokt zo sigrid. Maar de sprongetjes die ts wil maken moet wel kunnen lukken. :)

Ts je moet er zelf voor zorgen dat je paard goed uit komt. Zeker bij een ongetalenteerd paard. Op deze sprong ben je hem erg aan het duwen, waardoor je hem er te dicht onder rijd. Als je dat minder had gedaan, had ie goed uitgekomen. Maar misschien had ie dan weer niet gesprongen omdat het erg hoog is voor hem? Ik zou het lager houden als ik jou was.

Balkjes op de grond leggen, en daar in verschillende tempo's overheen. Goed opletten wat er gebeurt. Dan krijg je wat meer oog voor afstand.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 00:31

rakmonanko11 schreef:
https://www.youtube.com/watch?v=ZNwjptS3lH0

Dat is de video. Zoals jullie misschien wel kunnen zien komt Anko niet goed uit maar heeft de sprong wel gehaald vandaar ook op de achtergrond: JA! want hij kwam constant niet goed uit en gooide de balk eraf en nu liet ie hem liggen en kwam niet goed uit maar liet hem wel liggen :D als ik er vanaf draf op af rijd springt ie hem ALTIJD goed. maar als ik hoger wil gaan springen kan het op een geven moment niet meer vanuit draf dus ja dan moet het wel vanuit galop en daarom wil ik er ook aan gaan werken

Jij bent degene die moet zorgen dat hij in galop uitkomt.
Pasje verruimen of juist verkorten.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 00:57

Tjaaaa een landbouwtraktor kan ook op het race circuit komen racen hééééé.
Maar idd ieder paard dus ook een haf kan springen en galoperen, nu is het gewoon aan jou te leren hoe je het gedaan krijgt.
Tips lezen is een leuke manier , maar het echt leren is heel veel en echt jaren en jaren trainen en oefenen en heel veel les; dus investeren en les betalen.
Op jezelf ga je wel iets bereiken , maar sluipen er ook mega veel fouten in die het uiteindelijk gaan onmogelijk maken om nog enige vooruitgang te boeken.
zoek werk en dus centen en zoek les.
Zoek de fout niet bij het paard maar bij jezelf.
.

rakmonanko11 schreef:
sigrid1182 schreef:

Daarontegen, zijn haflingers geen top galopeerders, en gewoon voorwaarts rijden, want te langzaam komen ze helemaal niet uit, want dat gaat ten kostte van t Galopritme en dus balans en tact.

En galop of drafbalk is altijd goed voor een hindernis. Dan leert ze op goede manier springen, als ik t zo hoor zit er weinig springtalent in je alpenquater....

Haflingers galopperen anders net zo goed als een ander paard hoor hij is goed aan het been en is erg voorwaarts en werkwillig

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 09:20

Voorwaarts heb je niet altijd wat aan. Ik snap de opmerking van degene die zei dat het geen goede galoppeerders zijn. Een paard die van nature al geen goede springer is met een ruiter die nog niet genoeg kunde bezit is een lastige combinatie. Daarnaast kan je ook nog geen "dure" lessen betalen. Het klinkt hard maar wat wil je nu bereiken? Niemand kan zonder les en als je net begint dan kan het zomaar zijn dat het wel een keer fout gaat en of hij, of je paard of beide het vertrouwen kwijtraken en dan ben je nog verder van huis.

rakmonanko11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-15 11:30

sigrid1182 schreef:

Er zit anders heel erg veel springtalent in hoor!!!!!!!!!!!!!!! raad jij eens hoe hoog hij kan springen?

Joliieeenn schreef:
Het is misschien niet wat je wilt horen, maar dressuur dressuur dressuur!! Als je dressuur niet goed zit zit je springen ook niet goed!

Verder inderdaad 2 balken op de grond, voorwaarts galloperen en op hetzelfde tempo aanhouden.

Dressuur gaat heel goed maar blijf ik ook elke dag aan oefenen. Maar gaat over het algemeen heel erg goed

Haflingers galopperen anders net zo goed als een ander paard hoor hij is goed aan het been en is erg voorwaarts en werkwillig[/quote]

Als jij al zo reageert is t een gebed zonder einde...

Als jij niet de beperking van een haflinger ziet kwa galopeer vermogen, vergelijkend met een zspr of hoger lopend Paard wat echt springend gefokt is!

Dan reageer ik iig niet meer....en nee..ik wens je ook geen succes {:)-:([/quote]

Dat snap ik maar je hoeft een Haflinger ook niet zo hard af te kraken ik snap heus wel dat een gefokt KWPN paardje beter is maar je hoeft het niet zo te zeggen

Brainless schreef:
rakmonanko11 schreef:
https://www.youtube.com/watch?v=ZNwjptS3lH0

Dat is de video. Zoals jullie misschien wel kunnen zien komt Anko niet goed uit maar heeft de sprong wel gehaald vandaar ook op de achtergrond: JA! want hij kwam constant niet goed uit en gooide de balk eraf en nu liet ie hem liggen en kwam niet goed uit maar liet hem wel liggen :D als ik er vanaf draf op af rijd springt ie hem ALTIJD goed. maar als ik hoger wil gaan springen kan het op een geven moment niet meer vanuit draf dus ja dan moet het wel vanuit galop en daarom wil ik er ook aan gaan werken

Jij bent degene die moet zorgen dat hij in galop uitkomt.
Pasje verruimen of juist verkorten.

Zal het proberen

LET OP:
Er zijn op dit moment niet veel mensen die snappen wat ik bedoel ik sluit dit topic en maak een nieuw topic waar al het commentaar (waar ik dus juist om vraag) even weg is dat iedereen gewoon zijn EIGEN tips en mening kan uiten op een nette manier

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 11:44

Daar mag je geen nieuw topic voor openen.

Wat ik zie is dat de grondbalk mist, zo kan je paard dus geen afstand zien en is ineens die balk voor z'n neus, dus grondbalk neerleggen als eerste en gaan oefenen met extra balk ervoor!

rakmonanko11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-15 11:48

zanakuzies schreef:
Daar mag je geen nieuw topic voor openen.

Wat ik zie is dat de grondbalk mist, zo kan je paard dus geen afstand zien en is ineens die balk voor z'n neus, dus grondbalk neerleggen als eerste en gaan oefenen met extra balk ervoor!

Oké bedankt!

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 11:54

Je wilt hulp, maar vervolgens wuif je bijna alles weg als je niet hoort wat je wil horen?

Een grondbalk lijkt mij geen verkeerd begin. Daarnaast maakt het geen hol uit hoe hoog jou haflinger kan, maar als je toch een parcourtje rond wil sturen zal je toch eerst meer aan techniek moeten werken voordat je de hoogte in gaat. Laat die hoogte even voor wat het is en ga leren tellen. Leg 2 balken neer en ga er in galop overheen. Hoeveel sprongen had je tussen de balken? En zorg er nu eens voor dat je een galopsprong meer en minder er tussen kan rijden.
Jij moet het paard begeleiden hierin. Jij moet zorgen dat je weet of je uit gaat komen, of dat je een pasje meer of minder moet rijden.

Een goede lesgever kan je hier al een heel stuk mee helpen. En houd het even lekker laag, want als hij echt zo vaak niet uitkomt heb je dadelijk kans dat hij een keer echt vol op zijn snufferd gaat en misschien daarna het vertrouwen kwijtraakt

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 11:59

... hoogte is helemaal niet interessant.. de 'hindernis' die je op het filmpje neemt is wel erg lastig voor een paard en ruiter die moeite hebben met inschatten van afstanden. Grondbalk neerleggen... en kruisje maken daar leert paard meer van dan hard,hoog en onbenullig over een balk springen.

Als je pony te dominant is en dwars door lage hindernissen knalt... eerst meer dressuur rijden en zorgen dat je de controle krijgt... bij het begin beginnen en niet zomaar wat doen...

oh... "How to see the perfect distance" (EventionTV... erg leuk en informatief)
Laatst bijgewerkt door Evelijn op 28-12-15 12:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 12:14

Filmpje is niet perfect, en net feit dat je dit constateert is al een hele stap. Opmerkingen hierboven dat het bij een spring gefokte kwpn'er min of meer vanzelf gaat is echt klare onzin. Die persoon wens ik veel succes in de springsport. De opmerking van xLes is dan ook terecht. Jij moet het paardje helpen goed voor de sprong te komen. Dat is het moeilijkste van het springen. Als hij er goed voor gezet wordt, dan is de hoogte het probleem niet meer.

Velen rijden roekeloos op de sprong af en doen maar wat. Het is soms een wonder dat het goed gaat. Dus dat je opmerkt dat het beter zou moeten gaan is al een stap in de goede richting. Zoals velen al zeggen is het belangrijk om de galop goed onder controle te krijgen. Hoe meer je hier in kan regelen, des te makkelijker wordt het om je paard goed voor de sprong te zetten. En mocht je in mijn profiel gespiekt hebben, dan zul je je wellicht afvragen hoe ik dit weet. Ik ben immers een dressuur ruiter. Maar het is door de dressuur dat ik mijn paarden zo onder controle heb dat ik durf te springen, en ik heb bijna nooit het probleem dat ik niet goed uit kom. Hoog zal ik nooit gaat, er blijft in mijn hoofd spoken dat het goed fout kan gaan als ik niet uit zou komen, ik heb het lef gewoon niet.

Maar vraag jezelf gewoon eens af hoe gehoorzaam je galop is, kun je hem heel geleidelijk naar voren laten trekken, of juist heel snel. En kun je hem afremmen, snel en langzaam? Kun je hem vanuit een snelle galop op de lange zijde, naar een heel langzame galop krijgen bij A als je pas bij F mag beginnen te remmen?
Zo ja heel mooi, MAAR hoe is je aanleuning daarbij? Moet je trekken, kracht gebruiken. Dan kan het echt nog stukken beter. Dus probeer het zo simpel mogelijk te maken, een lichte hele ophouding is terug, voor altijd. Werk daar naartoe en probeer dit dan toe te passen op de balken. Tussen de ene 2 balken sneller en de andere langzamer, je zult merken dat controle ervoor zorgt dat je de afstanden beter op kunt lossen.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 12:27

Dat het bij een kwpner vanzelf gaat is onzin. Maar een getalenteerd paard zal sneller de afstand zien en is makkelijker in afstand te regelen. Niet voor niks dat gelet wordt op de galop bij een springpaard. Vaak zijn ze ook langer gelijnd waardoor ze wat meer kunnen oprekken dan een gemiddelde haflinger.

In het filmpje zie ik ook duidelijk dat je voor hem uit springt. Het paard moet nog afzetten en jij zit al in springhouding laat ik maar zeggen. Zet een kruisje neer zoals al veel zeggen, rijd in een rustige galop aan en wacht rustig af tot het moment dat je denkt dat hij af gaat zetten. Als jij de afstand ziet dan zou dat geen probleem moeten zijn. Een grondbalk kan je er voor neerleggen om zo de afstand te laten zien waarop het paard moet afzetten. Op deze hoogte maak je het je paard erg lastig om de afstand te kunnen zien.