Pony staakt met been geven

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

anjali

Re: Pony staakt met been geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 19:55

Sommige Haflingers zijn voor de wagen beleerd en reageren beter op stemhulpen. Beenhulpen kennenze dan eigenlijk niet en kunnen er negatief op reageren. :( /3

Huppeltje007

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 21:14

Zo raar is het niet om een paard dat tegen het been komt een keer naar voren te schoppen.
Nu heeft hij geleerd dat als de ruiter been geeft en hij dat beantwoord met een bok, dat de druk van het been verdwijnt, of zelfs heel de ruiter verdwijnt. Dit heeft in 95% van de gevallen de ruiter zelf veroorzaakt, door niet consequent te rijden. Als je als ruiter de bok dat corrigeert met een of twee flinke schoppen dan zal het paard naar voren gaan en erachter komen dat de bok niks bereikt heeft. Het is dus wel heel erg balangrijk dat de ruiter dan niet in de mond gaat trekken als het paard gaat lopen.
Ook is het belangrijk, zoals ik al zei, dat een mankement uitgesloten is.

Je kunt beter een of twee keer flink een flinke schop geven en daarmee duidelijk zij, dan 40 keer een klein drukje of wiebeltje met je been geven, wat je paard niet voelt. Het overgrote deel van de basisruiters maakt hun paard op deze manier slecht aan, of tegen het been. Een paard vind duidelijkheid prettig bij een groen of goed gereden paard hoef je nooit grove hulpen te geven. Een naar de klote gereden paard moet je nou eenmaal corrigeren.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 23:40

Je hebt leren rijden in een manege, mssn heb je nog wel andere lesjes gekregen, maar nu is het moment gekomen dat je moet leren hoe paarden beter te begrijpen, paarden te lezen, dit wil zeggen een beter inzicht krijgen in wat paarden jou willen vertellen, wat ze op dat moment aankunnen en wat nog net buiten hun mogelijkheden valt.
Ik begrijp wel dat je dit een heel melig antwoord zult vinden, je zal denken acht tjaaaaa maakt toch niet zo heel veel uit, en zie hoelang je nu al bezig bent, het is eigenlijk niet beter geworden maar juist slechter, het paard heeft deze dingen leren doen, en dat is niet het paard zijn fout, jij als ruiter hebt hem er toe aangezet zich zo te gedragen (bokken en steigeren, ...) .
Verander jezelf en je hebt een heel ander paard, klinkt onnozel en toch is het zo, er zijn heel veel mensen met paarden, maar er zijn maar heel beperkt paardenmensen, leer denken als een paard, leer je invoelen, .....
Het getoonde filmpje "The path of the horse" toont dat het mogelijk is, en geloof me dit werkt echt bij elk paard, dus ook met jouw paard.
De trainers die we in de film bezig zagen behoren tot de beste van de wereld, dit even gaan nadoen is niet zo simpel, maar elk begin in de goede richting zal ook zijn vruchten afwerpen, geloof er in en ga ervoor.

esmee_xfe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-16 10:38

Hoihoii bedankt voor jullie reacties maar ik wil graag even melden dat ik haar heb laten nakijken verschillende keren en dat er echt niks mis met haar is en dat ik haar nooit naar voren heb geschopt!! Ook heb ik proffesionele hulp gehad maar het werd allemaal niet beter en ik geef de pony ook NERGENS de schuld van. Dus graag even ophouden met mij aan te vallen voor de mensen die dat doen.. Ik ben alleen opzoek naar verschillende oplossingen

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 10:43

Nogmaals mijn vraag: wat is er precies allemaal nagekeken? (Zie mijn eerdere post waar geen antwoord op kwam). Dat maakt het voor ons ook makkelijker mee te denken met het probleem en achterliggende oorzaak (die niet perse medisch hoeft te zijn).
Daarbij echt goede instructie zoeken, want die moet jou hier zeker mee kunnen helpen.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 10:43

Ik zou wel de enige zijn die ontzettend kwaad was geworden als mijn paard dit deel :=
Als iets pijn doet mogen ze dat laten zien, tuurlijk, maar dat hoeft geen gevaarlijk gedrag te zijn. Op een gegeven moment gaan ze het aanleren "oh ik doe dit, baas vliegt eraf, toedeledokie"

Ts, als je echt zeker weet dat je paard geen pijn heeft, zou ik een keer zorgen dat ze meteen voorwaarts gaat. Een paard dat loopt kan niet steigeren. Ik had er een zweep bij gepakt, lopen zal die. Noem het zielig, maar een beest van 600 kilo moet je soms echt even wat harder aanpakken als ze deze "grapjes" uithalen. Je kan niet eeuwig lief blijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 14:22

esmee_xfe schreef:
Hoihoii bedankt voor jullie reacties maar ik wil graag even melden dat ik haar heb laten nakijken verschillende keren en dat er echt niks mis met haar is en dat ik haar nooit naar voren heb geschopt!! Ook heb ik proffesionele hulp gehad maar het werd allemaal niet beter en ik geef de pony ook NERGENS de schuld van. Dus graag even ophouden met mij aan te vallen voor de mensen die dat doen.. Ik ben alleen opzoek naar verschillende oplossingen

Trek het je niet teveel aan. Ten eerste denk ik dat de meeste mensen reageren op het advies dat je hier krijgt om hem naar voren te schoppen. Niet op wat jij daadwerkelijk doet. Het gaat dus niet over jou, denk ik.

Ten tweede: advies vragen op een forum als dit, is zo lastig. Mensen vormen zich aan de hand van jouw stukje tekst in hun hoofd een plaatje van jouw situatie. Van wat jij doet en niet doet, van wat je paard doet etc. Ze doen daarbij allerlei aannames. Maar dat plaatje hoeft natuurlijk helemaal niet te kloppen met de realiteit. (Hoewel...sommige mensen hebben hier zo snel hun oordeel klaar. Die moeten wel stiekem over een glazen bol beschikken, dat kan haast niet anders. :D )

Misschien ben je wel een te lieve ruiter die wat consequenter door zou mogen pakken. Of juist een ruiter die teveel vraagt van de pony. Of misschien is je pony fysiek niet in staat te doen wat je vraagt. Of kan hij het fysiek wel, maar heeft hij dit als trucje geleerd om onder het werk uit te komen. Misschien ligt je zadel niet fijn. Of heeft je pony pijn. Of is jouw manier van rijden niet fijn en stoor je de pony in zijn bewegingen. Misschien is de ondergrond niet fijn en durft je pony niet goed te lopen. Of misschien ben je nog niet snel en handig genoeg om de pony te laten doen wat jij wilt. Of een combinatie van factoren. Ik denk dat geen mens hier je er iets zinnige over kan zeggen. Het is allemaal koffiedik kijken.

Ik wil je nog maar een tip geven: neem les van een goede instructeur. Een échte goede (en die vind je niet zo makkelijk). Laat die met je meekijken. Een goede instructeur zal je duidelijk kunnen vertellen waar het aan ligt. En kan hij/zij dat niet, dan kan deze je advies geven over wat je kunt doen om verder te zoeken naar de oorzaak.

En neem nooit rijles op een forum, van 'instructeurs' met een glazen bol en een toetsenbord.

Succes!

esmee_xfe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-16 19:54

@darkadia er zijn röntgenfoto's gemaakt en er is gekeken of ze last had van haar spieren/pezen/gewrichten en alles zag er normaal uit

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 21:26

Hmm... dan ws toch aangeleerd gedrag of omdat ze het moeilijk vindt. Iig goed om te weten dat er niks ernstig medisch is. Maar spieren oprekken etc kost wel tijd. Verder nog steeds het advies dat een goede instructeur je hiermee echt wel verder moet kunnen helpen :)
Evt ook wat trainen vanaf de grond (dus onbelast) kan hieraan bijdragen.

esmee_xfe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-16 10:48

Ik ben al een tijdje aan de gang met grondwerk en ze is er een stuk relaxter van geworden maar het geeft geen verschil als je er op zit

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 10:53

esmee_xfe schreef:
Ik ben al een tijdje aan de gang met grondwerk en ze is er een stuk relaxter van geworden maar het geeft geen verschil als je er op zit

Die van mij staakt ook maar heeft buikpijn.
Reageert ze als je flink in de flank duwt vanaf de grond? (Rustig beginnen uiteraard)

esmee_xfe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-16 23:37

Op de grond reageert ze daar niet of nauwelijks op

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 04:04

Shirley schreef:
franka75 schreef:
Hm het lijkt er dus op dat je een draak getroffen hebt met een grote trukendoos, ik denk dat als je haar hoofd naar een kant haalt ze toch moeilijk overeind kan komen. of een ei tussen haar oren kapot drukken als ze steigert dan schrikt ze misschien.
i

Neem aan dat dit als een grap bedoeld is :?

nee dit word wel degelijk soms gedaan, het doet geen pijn maar ze schrikken. en durven niet omhoog te komen.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 08:04

Heb je ook al een gedacht aan scheefheid? Paarden die onbewust In hun scheefheid worden doorgereden kunnen enorm staakgedrag vertonen!

esmee_xfe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-16 09:30

Daar is onder andere ook aan gedacht want als ik haar longeer is ze op een kant ook heel lastig maar net rijden zijn we daarom ook eerst op haar "makkelijke" kant begonnen maar echt scheef is ze niet ze vind het alleen lastig

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 10:14

Ze vindt het lastig, betekent dat ze wel degelijk scheef is. Is sowieso elk paard EN mens van nature.
Met juiste training en geduld zal ze rechter worden en dus ook haar lijf fijner kunnen gebruiken en minder/geen verzet meer gaan tonen.
Een paard bokt of steigert of vlucht nooit zonder reden.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 12:57

esmee_xfe schreef:
Daar is onder andere ook aan gedacht want als ik haar longeer is ze op een kant ook heel lastig maar net rijden zijn we daarom ook eerst op haar "makkelijke" kant begonnen maar echt scheef is ze niet ze vind het alleen lastig

Zie es voor een checklist wat betreft scheefheid www.paardenbegrijpen.nl of bijvoorbeeld www.atletischerijkunst.nl
Daar herken je misschien nog veel meer scheefheden en dingen waar je misschien nog niet aan hebt gedacht!

esmee_xfe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-16 21:45

darkadia schreef:
Ze vindt het lastig, betekent dat ze wel degelijk scheef is. Is sowieso elk paard EN mens van nature.
Met juiste training en geduld zal ze rechter worden en dus ook haar lijf fijner kunnen gebruiken en minder/geen verzet meer gaan tonen.
Een paard bokt of steigert of vlucht nooit zonder reden.

Ik snap dat ze het niet doet zonder reden maar ze doet het beide kanten om en alleen als je haar vraagt naar voren te gaan ook zonder stelling enzo ze hoeft van mij ook niet recht te lopen eerst moet ze vooruit gaan

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 22:39

midgie schreef:

Dank je wel.

Esmee, om veilig op je pony te kunnen rijden zul je helemaal opnieuw moeten beginnen.
Ze moet opnieuw leren wat je van haar vraagt en wat het gewenste gedrag is. Fout aangeleerd gedrag kun je een paard niet afleren. Je kunt wel goed gedrag aanleren.
Paarden zijn slim, en het zal wellicht veel tijd kosten, en geduld. Zoek een ervaren begeleider.

Citaat:

Dat zegt toch voldoende? Elk paard is scheef. Het kost niet een half uurtje om dat te corrigeren.
Darkadia heeft volledig gelijk.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 22:49

TS wil niet luisteren heb ik t idee....jammer, want dit paard wil iets duidelijk maken ( of dit nu fysiek is of onbegrip), en wordt blijkbaar gezien als vervelend/stout/eigenwijs.
Wil overigens benadrukken dat een paard gerust weleens stout kan zijn en een grens kan opzoeken, zeker wat jongere paarden. Maar een goede ruiter en/of instructeur ziet dit verschil en kan dit ook helpen oplossen. En soms moet je daarvoor inderdaad stappent terug doen.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 23:00

"esmee" ik denk ook dat je gewoon eruit filtert hetgeen je graag wil horen, dit is spijtig, er zijn reeds heel goede antwoorden gegeven;
Je bent gewoon verkeerd bezig en snapt blijkbaar niet hoe en wat je moet doen.
Zoek begeleiding.

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 23:22

Klinkt alsof je haar heel keurig hebt aangeleerd te bokken/stijgeren op beenhulp. Onbewust, ja, maar ze denkt dat dat de bedoeling is, want iedere keer dat ze het doet, gaat niet alleen de druk van je been weg, maar ga je ook nog eens van haar rug af! Een grotere beloning is er bijna niet, dus dit zal dan wel het juiste antwoord zijn.

Om dit er weer uit te krijgen is heel erg moeilijk. Bovendien moet het vaak eerst erger worden voordat het beter wordt. Als jij een beenhulp geeft en zij bokt, maar jij valt er niet af en je geeft nog een keer been, zij bokt weer en jij blijft nog zitten en je geeft weer been... Dan zal zij denken, wat doe ik toch fout? Dus gaat ze harder haar best doen om te doen wat zij denkt dat jij van haar vraagt. Daardoor is denk ook het stijgeren erin gekomen. Wat je daarmee kunt doen is net zo lang dat gedrag 'vragen' zonder te belonen (eraf te vallen :+) van het gedrag wat je niet wil (stijgeren, bokken en alles) tot zij door heeft dat haar reacties geen zin hebben. Hierdoor doet overdrijft ze haar eerdere reacties wel eerst, voordat het ophoudt. Dit heet een ''extinction burst''.

Dat is lastig omdat je heel erg het idee krijgt dat je er maar beter mee op kunt houden, want het wordt alleen maar erger. Daar moet je dan eerst doorheen.

Deze manier is echter, om duidelijke redenen, heel gevaarlijk. Als jouw haflinger alles uit de kast trekt om de druk van haar rug af te krijgen (en dus volgens haar het goede antwoord te geven), kan dat goed fout aflopen en dan ben je terug bij af. Wat veel mensen zeggen, dat je vooral door moet gaan met meppen en schoppen, lijkt mij absoluut niet de beste oplossing.

Wat je volgens mij beter kan doen, is gewoon een andere hulp aanleren. Want wie zegt dat je per se met je benen moet zeggen dat 'ie harder moet?
Wat ik zou doen, is lekker vanaf het beginnen beginnen: met stemhulpen. Vanaf de grond. Als die er dan goed in zitten, stap je er weer eens op. Je kunt dan blijven bij die stemhulpen, je kunt ook je bij wijze van spreken met je billen knijpen om hem harder te laten gaan (eerst in combinatie met stemhulp, later als afzonderlijke hulp).

Het is dan wel het beste dit te doen met een heel ervaren iemand. Heel misschien kun je, als er veel tijd overheen is gegaan, weer eens het ''harder gaan''-commando met je benen (proberen te) geven. Ooit.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 06:46

@midgie: schitterende film!!

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 07:16

@de ts: het is al eerder gemeld maar ook ik denk dat een paard nooit voor niks staakgedrag laat zien! Van dichtbij maak ik veel paarden van andere mee die staakgedrag laten zien. Heel recent nog een pony meegemaakt waarbij de baas meer zand lag te happen dan van t weidse uitzicht te kunnen genieten :D
Dan wordt er eerst gezegd ja die pony is altijd al zo geweest.. Daar is niks aan te doen. Naarmate ik de pony beter leer kennen valt t kwartje bij mij..In de dagelijkse omgang liet deze pony zien 0,0 respect te hebben voor eigenaar ( geen focus op de eigenaar, continu proberen los te komen en daarmee Suc6, enorme verlatingsangst te hebben) kortom door het structureel gebrek aan leiding en zich dus veilig kunnen voelen was deze pony zijn eigen weg gaan bewandelen en kreeg al snel de naam rotbok mee! Dit alles meeneemende onder t zadel resulteerde in een pony die niet wil werken, bokkerig, staak en vluchtgedrag vertoond! Scheefheid zal ook een enorme rol in dit alles spelen! Maar hebben we t hier nou over een rotpony? Ik denk dus persoonlijk van niet..naarmate ik de pony wat langer verzorgde kreeg ik steeds minder problemen met de pony..Ik was duidelijk, consequent, en nam de leiding, de pony werd steeds makkelijker ( voor mij dan wel te verstaan). Ik rij en train deze pony niet maar kan me heel goed voorstellen dat ik heel veel winst met deze pony had kunnen behalen dmv grondwerk/ werk aan de hand/ rechtrichtarbeid en uiteindelijk onder t zadel. Ik zeg niet dat dit verhaal van toepassing is op jou maar het is zeker wel belangrijk om hand in eigen boezem te steken en stapje voor stapje na te gaan waar misschien stappen in de opleiding/ opvoeding zijn misgelopen. Natuurlijk heb je ook met karakter te maken zoals elk paard dat heeft alleen t karakter kunnen we vrijwel niet veranderen wel kun je proberen een weg te vinden zodat je dat karakter kan ombuigen naar een voor jou werkbaar paard/pony. Dat zal betekenen dat jij jezelf moet aanpassen om je pony werkwillig te krijgen! En soms zul je daarvoor een ander pad moeten bewandelen dan dat je gewend bent of wat altijd gewerkt heeft voor jou. Ik wens je heel veel Suc6 en hoop dat je eruit komt! Zoek passende begeleiding en iemand die je misschien op een ander pad kan brengen!

esmee_xfe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-16 23:23

pol1 schreef:
@de ts: het is al eerder gemeld maar ook ik denk dat een paard nooit voor niks staakgedrag laat zien! Van dichtbij maak ik veel paarden van andere mee die staakgedrag laten zien. Heel recent nog een pony meegemaakt waarbij de baas meer zand lag te happen dan van t weidse uitzicht te kunnen genieten :D
Dan wordt er eerst gezegd ja die pony is altijd al zo geweest.. Daar is niks aan te doen. Naarmate ik de pony beter leer kennen valt t kwartje bij mij..In de dagelijkse omgang liet deze pony zien 0,0 respect te hebben voor eigenaar ( geen focus op de eigenaar, continu proberen los te komen en daarmee Suc6, enorme verlatingsangst te hebben) kortom door het structureel gebrek aan leiding en zich dus veilig kunnen voelen was deze pony zijn eigen weg gaan bewandelen en kreeg al snel de naam rotbok mee! Dit alles meeneemende onder t zadel resulteerde in een pony die niet wil werken, bokkerig, staak en vluchtgedrag vertoond! Scheefheid zal ook een enorme rol in dit alles spelen! Maar hebben we t hier nou over een rotpony? Ik denk dus persoonlijk van niet..naarmate ik de pony wat langer verzorgde kreeg ik steeds minder problemen met de pony..Ik was duidelijk, consequent, en nam de leiding, de pony werd steeds makkelijker ( voor mij dan wel te verstaan). Ik rij en train deze pony niet maar kan me heel goed voorstellen dat ik heel veel winst met deze pony had kunnen behalen dmv grondwerk/ werk aan de hand/ rechtrichtarbeid en uiteindelijk onder t zadel. Ik zeg niet dat dit verhaal van toepassing is op jou maar het is zeker wel belangrijk om hand in eigen boezem te steken en stapje voor stapje na te gaan waar misschien stappen in de opleiding/ opvoeding zijn misgelopen. Natuurlijk heb je ook met karakter te maken zoals elk paard dat heeft alleen t karakter kunnen we vrijwel niet veranderen wel kun je proberen een weg te vinden zodat je dat karakter kan ombuigen naar een voor jou werkbaar paard/pony. Dat zal betekenen dat jij jezelf moet aanpassen om je pony werkwillig te krijgen! En soms zul je daarvoor een ander pad moeten bewandelen dan dat je gewend bent of wat altijd gewerkt heeft voor jou. Ik wens je heel veel Suc6 en hoop dat je eruit komt! Zoek passende begeleiding en iemand die je misschien op een ander pad kan brengen!

Dankje
Ik denk dat ik wel wat heb aan dit verhaal (niet dat de anderen allemaal voor niks zijn want daar zitten ook goeie dingen bij) ik kan me idd wel vinden in het leiderschap verliezen zegmaar en dat weet ik zelf ook ik ben daar ook al een tijd lang bezig aan te werken en aan de hand is de pony ook veel verandert! In het begin wilde ze niet aan een touw meelopen naar stal en racede ze je voorbij en nu kan zelfs mijn zusje van 12 die nogal bang is haar naar stal brengen. Alleen aan de longe word ze heel gespannen(allebij de kanten om) en van rijden is er nog niks gekomen i.v.m. Het weer omdat ik geen bak heb en dus in het weiland moet rijden.