Help, mijn paard doet haar hoofdstel af tijdens het rijden

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

alcootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 22:28

Mijn fjord had een dikke maangod en kleine oortjes, als di.e ech schudde met zijn hoofd ging zijn hoofdstel ook af. Gewoon een vlechtje maken in zijn maantop met zijn hoofdstel er tussen. Probleem opgelost.
Werkt heel goed.

MissCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 22:28

Bitloos hoofdstel al geprobeerd? Lijkt me wel handig om dingen uit te gaan sluiten.

roowie_ivy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-15 22:35

linnie050 schreef:
hoe zit het met de pijn? Daar reageer je niet op?

Is de tandarts weleens langs geweest?
Andere ongemakken.

Misschien kan het eens gefilmd worden.
Vind het gek dat gewoon tijdens het rijden dat het hoofdstel in 1x af is....

Heb je een foto van je pony met hoofdstel?

Ik ga zo even een foto van m'n pc halen! Maar je ziet niks raars/geks. Gewoon paard met hoofdstel! :j

Ze heeft geen pijn. Er is vorig jaar voor het laatst een tandarts bij geweest, maar was toen niks aan de hand (en toen deed ze het ook al). Ze doet het ook de ene dag wel en de andere dag niet. Doet verder ook niet gek met haar mond ofzo, ze doet het echt als spelletje.

roowie_ivy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-15 22:39

MissCharlie schreef:
Bitloos hoofdstel al geprobeerd? Lijkt me wel handig om dingen uit te gaan sluiten.

We rijden op de weg en ze is niet volledig verkeersmak, en keert wel eens om in blinde paniek als iemand weer als een idioot voorbij komt scheuren / toeteren. Dan hebben we niks te vertellen, dus bitloos is geen optie. In een bak zou dat prima kunnen natuurlijk, op onze vorige stal deden we dat ook wel eens. Dan krijgt ze hem niet af (heb zo'n touwhalster). Maar halsters doet ze nooit af.

Nogmaals ze doet het alleen in stap (eigenlijk alleen bij uitstappen), aan de lange teugel, helemaal relaxed, als ze met het bit aan het spelen is.

roowie_ivy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-15 22:43

Adolein schreef:
Hoe groot zijn de oren van je paard? Ik vermoed combinatie van een mooi dik pak manen en kleine oortjes en dan kost het geen moeite om het hoofdstel uit te doen. En eenmaal ze het weten doen ze het vaker. Mijn fjordje kon dit ook.

Niet gek klein ofzo haha. Ze heeft helaas geen dikke pak manen :( Het is gewoon echt een clown.. {:)-:(

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 22:45

Als ze halsters nooit af doet is het bitje dan niet te dik/dun?

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 22:46

Zelfde hoofdstel als in je profiel? Zo ja een grotere frontriem. En absoluut geen lepelbit; is ze wel elektrisch en verdoofd behandeld door een tandarts? Niet door een gebitsverzorger..

little_birdy

Re: Help, mijn paard doet haar hoofdstel af tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 22:48

Is dit topic wel serieus ?

roowie_ivy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-15 23:08

smurffie schreef:
Zelfde hoofdstel als in je profiel? Zo ja een grotere frontriem. En absoluut geen lepelbit; is ze wel elektrisch en verdoofd behandeld door een tandarts? Niet door een gebitsverzorger..

Nee, dat is het oude hoofdstel. Ze doet haar tong over haar bit als ze in paniek wegrent, dus is noodzakelijk gezien we alleen maar op de autowegen rijden en niet willen verongelukken. In de zomer in het land loopt ze op een dubbelgebroken bitje.

De tandarts heeft toen alleen wat haken weggehaald.

Nogmaals ze doet het niet altijd. Soms weken niet. Ze doet het alleen als ze super relaxed is, oortjes naar voren, lijkt mij niet dat ze dan pijn heeft. Als ik haar aan nagevelijk rijd, doet ze het bijvoorbeeld niet. Maar zodra ze lekker buiten loopt en blij om zich heen kijkt, gaat ze ermee spelen en valt hij wel eens af. Het is een clown, ze speelt met ALLES. Ze mankeert niks, behalve misschien een steekje los ;)

Als het aan het bit zou liggen, dan zou ze alle andere dagen ook pijn moeten hebben van het bit. En ze doet het met beide bitten.

roowie_ivy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-15 23:10

little_birdy schreef:
Is dit topic wel serieus ?

Waarom zou het niet serieus zijn?

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 23:13

Haal alsjeblieft dat lepel bit eruit ! Dat is enkel symptoom bestrijding.
Die bitten zouden verboden moeten worden.

Opzoek naar een goed passend bit..
Qua hoofdstel misschien een anatomisch gevormd stuk, die liggen vaak wat meer naar achteren.

roowie_ivy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-15 23:14

Yenni schreef:
Als ze halsters nooit af doet is het bitje dan niet te dik/dun?

Ze doet het met elk bit. Zodra ze iets in haar mond krijgt speelt ze ermee, zo doet ze dus ook het hoofdstel uit. Halster doet ze ook wel eens af in het land, maar dat kan geen kwaad en een hoofdstel op de weg wel :o

roowie_ivy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-15 23:16

Marjo89 schreef:
Haal alsjeblieft dat lepel bit eruit ! Dat is enkel symptoom bestrijding.
Die bitten zouden verboden moeten worden.

Opzoek naar een goed passend bit..
Qua hoofdstel misschien een anatomisch gevormd stuk, die liggen vaak wat meer naar achteren.

Maar wel de manier om te voorkomen dat je paard zijn tong erover gooit.. Kijk in een rijbak is dat geen probleem, dan rijd ik haar met dubbelgebroken bitje of zelfs met touwhalster. Op de weg is dat geen optie met een niet volledig verkeersmak paard. Dat is gewoon levensgevaarlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 23:18

Ja, maar wat is dan de reden dat ze de tong over het bit gooit? Dat doen paarden namelijk niet voor de lol.

roowie_ivy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-15 23:22

Joolien schreef:
Ja, maar wat is dan de reden dat ze de tong over het bit gooit? Dat doen paarden namelijk niet voor de lol.

Mijne doet zelfs haar hoofdstel uit voor de lol.. Haalt alle touwen los, voor de lol. Stopt haar neus in de elektrische waterbak, zodat hij overstroomt, voor de lol. Ze is gek op met alles spelen..

Ze speelt met het bit als we relaxed, aan de lange teugel stappen. Oortjes naar voren. Doordat ze met het bit speelt (tong erover etc.) gaat het hoofdstel van haar oren af.

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 23:25

Joolien, de reden dat het paard een lepelbit heeft is omdat ze enkel tijdens paniek haar tong over het bit gooit.. Dat is nu al 3 keer gezegd door de eigenaresse.

Lijkt me nogal lastig om daarop te trainen en ook niet een oorzaak die door pijn of ongemak ontstaat en waar een lepelbit dus een prima oplossing is :)

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 23:32

Je zegt dat je hoofdstel strak zit en er een lepelbit in hangt.

Hoe erg ze ook speelt dan zou het serieus onmogelijk moeten zijn.

Dus ik ben benieuwd naar een foto hoe het hoofdstel nu om zit.

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 23:38

een lage neusriem geprobeerd?

roowie_ivy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-15 23:50

FleurenMien schreef:

Buiten dat ik dat niet mooi vind, ben ik niet zo van sper- en lage neusriemen. Deze worden toch vaak gebruikt zodat het niet te zien is dat het paard protesteert, doordat ze hun mond niet kunnen openen. Ik heb juist een neusriem van stang- en trenshoofdstel op mijn hoofdstel gezet. Vind dat het paard gewoon haar mond mag openen als zij dit wil :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 23:52

Je kunt het ook voorkomen door het bit met bitriempjes aan een goed zittend halster vast te maken. Bij halsters zit de keelriem lager en steviger doordat hij vastzit aan de kaakriem zodat hij niet afgegooid kan worden tijdens het rijden (kan natuurlijk nog wel afgeschuurd worden aan een boom ;) ).

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 23:53

roowie_ivy schreef:
FleurenMien schreef:

Buiten dat ik dat niet mooi vind, ben ik niet zo van sper- en lage neusriemen. Deze worden toch vaak gebruikt zodat het niet te zien is dat het paard protesteert, doordat ze hun mond niet kunnen openen. Ik heb juist een neusriem van stang- en trenshoofdstel op mijn hoofdstel gezet. Vind dat het paard gewoon haar mond mag openen als zij dit wil :D

dat jou pony de mond kan open doen is dus juist het probleem! je geeft je pony de mogelijkheid om de tong over het bit te gooien en weg te rennen... zo heeft een lepelbit idd geen zin!

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 23:59

Dicht snoeren is ook symptoom bestrijding. Zoek de reden van tong over bit gooien.
Die is er echt. Mijn pony deed het ook heb wel 20 verschillende geprobeerd. En dat voor iemand die 99% van tijd Bitloos rijdt.

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 00:01

Ja snoer de mond maar lekker dicht, dat is de oplossing...

Op het moment dat de paarden de mond dichtgesnoerd krijgen gaan ze juist de mond open willen doen omdat ze hun kaken willen ontspannen, maar niet kunnen door de hoge druk die langs alle kanten op hun mond wordt uitgeoefend.

Door de neusriem er zelfs af te halen gaat je paard in het begin waarschijnlijk met de mond enorm open lopen ja, omdat het een ontlading is dat ze eindelijk de mond eens open kunnen doen.
Maar met de tijd gaan ze hun kaken fatsoenlijk kunnen ontspannen en gaan ze de mond ook gewoon ontspannen gesloten houden.
Ik ben het dus volledig met TS eens dat ze haar niet wil rijden met lage neusriem en sperriem.

Ik zou ook eens kijken naar een anatomisch gevormd hoofdstel en anders zou ik ook een vlechtje bovenaan haar manen maken en 1 plukje door het kopstuk halen en zo mee vlechten.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 00:09

roowie_ivy schreef:
FleurenMien schreef:

Deze neusriemen op de juiste manier vast is eenoplossing voor de tong over het bit die veel vriendelijker is dan die lepel ;) aansnoeren is not done.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 00:22

Als je paard een flinke wat manen heeft kan je hoofdstel mee vast vlechten. Kan zijn dat je paard gewoon kleine oren heeft en misschien op dat moment ook wat bezweet is bij de oren als ze dan gaan schudden ja dan wil dat wel eens gaan schuiven. Maar mee vlechten in de manen voorkomt dat het kopstuk over de oren kan en dan is je probleem opgelost. Heb je gewoon een leren hoofdstel of een kunststof?