Pony staakt met rijden

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 16:46

No_No schreef:
josien_m_ schreef:
[quote="xPearl
Ik ken ook paarden die op de rem gaan omdat ze gewoon geen zin hebben. Waar de tandarts elk jaar komt, zadel 100% goed ligt, masseur en osteo elk jaar komen etc. En die dan een dagje 'niet willen'. Moeten we ze dan meer weer terug in stal of land pleuren in de hoop dat ze het de volgende keer wel willen doen?
Sommige zijn gewoon zo slim & flikken dit zodat ze het niet meer hoeven te doen. Sommige moeten er gewoon een keertje 'doorheen' en klaaaar

Ja dat kan natuurlijk, een paard wat iets echt niet wil. Hoe ga je daar als mens mee om? accepteer je dat van je paard af niet? Dat is een mooie filosofische vraag met een hoop antwoorden mogelijk.

Tja.. mijn paard moest er ook maar gewoon door heen. Logeerzweep er achter, dressuurzweep en sporen om. Was advies van mijn instructrice want hij was gewoon koppig en kon echt wel werken.
Ik voelde me er niet goed bij. Paard op de foto laten zetten en bleek artrose te hebben, verbeend hoefkraakbeen, overhoef etc etc.. Het is dus niet altijd onwil. Geen osteopaat, tandarts, zadelpasser kon aan mijn paard zien dat er iets aan de hand was. Wat ben ik blij dat ik het advies van mijn instructrice niet heb opgevolgd!![/quote]

Ik heb ook gezegd ; Als het medisch is uitgesloten ;)

plovesb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-15 16:47

knollentuin schreef:
Jr brengt je hand omhoog zeg je. Hoeveel? Waarom? De verandering van de ligging van het bit in de mond kan ook zo een reactie geven...
Het ligt er een beetje aan waar je in zh zit, weet wel een aantal goede osteos voor je

Zou je die via PB kunnen sturen? B.v.d

Anoniem

Re: Pony staakt met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 20:40

Mijn idee is dat als een paard zoveel verzet geeft, zorg er dan voor dat je daar nog niet heen gaat. Probeer eens op een andere manier stelling te vragen of je paard recht te maken. Breng je hand eens opzij ipv omhoog.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 21:16

plovesb schreef:
knollentuin schreef:
Jr brengt je hand omhoog zeg je. Hoeveel? Waarom? De verandering van de ligging van het bit in de mond kan ook zo een reactie geven...
Het ligt er een beetje aan waar je in zh zit, weet wel een aantal goede osteos voor je

Zou je die via PB kunnen sturen? B.v.d

Welk deel van zh zit je dan?
En m'n andere vraag beantwoord je ook helaas niet..

plovesb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-15 21:18

Joolien schreef:
Mijn idee is dat als een paard zoveel verzet geeft, zorg er dan voor dat je daar nog niet heen gaat. Probeer eens op een andere manier stelling te vragen of je paard recht te maken. Breng je hand eens opzij ipv omhoog.

Bedankt voor je berichtje, dat is inderdaad een goed idee! :)

plovesb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-15 21:24

Knollentuin:
Net onder Rotterdam. Ik breng mijn hand boven z'n schoft net iets hoger als normaal, om hem op deze manier recht te vragen.

Hij loopt op een dubbelgebroken Bustrens appelbit, hier heeft hij nog nooit gek op gereageerd.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 21:54

wat is dan jouw logica mbt het hand hoger houden en rechter worden?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 22:55

Kinke is me voor, wat wil je er mee bereiken?

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 15:27

Er zijn instructrices die dat zeggen te doen om het paard hoger ingesteld te "vragen".
Ik weet niet of dat bij ts ook zo is maar dat zou een rede kunnen zijn :o

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 17:43

No_No schreef:
Er zijn instructrices die dat zeggen te doen om het paard hoger ingesteld te "vragen".
Ik weet niet of dat bij ts ook zo is maar dat zou een rede kunnen zijn :o

Dat weet ik, de vraag is dan; is het paard daar dan wel aan toe?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 17:49

Ik ben uberhaupt nooit zo van dat 'liften', maar goed :P Ben ook wel benieuwd wat de redenering is van de instructie.

NatalieLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 17:49

Dit lijkt wel een tinkertje wat ik bij rijdt voor kennissen. Wat wij doen is gewoon iemand met de longeer zweep erbij en mocht nodig even hup voorwaarts en dan is het ook altijd weer goed. Soms vlieg ik wel alle kanten uit haha. Maargoed ze gaat wel weer voorwaarts wat de bedoeling is

xLyan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 21:13

Het klinkt als een heftige reactie. Dus of hij heeft écht ergens last van of hij is gewoon heel erg slim.
Als je hem na hebt laten kijken en weet dat ie gewoon taken aan het ontwijken is, is het aan jou om dus te zorgen dat hij er mee ophoudt.
Als jij hem op de juiste manier netjes iets vraagt en hij reageert daar zo op omdat ie 'dat gewoon even niet wil', en jij laat hem los omdat ie anders niet normaal doet en lekker een heel rondje achteruit loopt, dan leer je hem aan dat ie ergens onderuit komt door dat te doen. Dan gaat ie later waarschijnlijk bij de minste druk al achterwaarts en dat wordt heel snel vervelend. Dan kun je snel al niks meer met hem doen.
Als ie maar achteruit blijft lopen kun je altijd nog wat (eventueel lichter) contact houden. Wil ie 500 rondjes achteruit? Laat hem dan lekker. Dat is zijn probleem. Misschien duurt het even maar de lol gaat er vanzelf vanaf. Op een gegeven moment snapt ie dat hij er niet onderuit komt en dat het makkelijker is om 1 ding uit te voeren dan om 5× zoveel energie te steken in het ontwijken.
Dat wil niet zeggen dat je gelijk enorm veel druk op hem moet zetten maar hij moet wel normaal blijven doen als je gewoon netjes iets van hem vraagt.
Als ie gewenst reageert kun je de druk weer wegnemen en dus 'loslaten' en goed belonen en dan stopt ie er hopelijk mee. In ieder geval veel succes! *\o/*

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 21:50

xPearl schreef:
josien_m_ schreef:
en soms ook niet...
Waarom "willen" paarden niet verzamelen? Omdat het ze pijn doet, het niet kunnen, het niet snappen, enz. Waarom willen wij het eigenlijk? Wat als hij of zij daar anders over denkt?
Ik stel me die vragen omdat ik het paard als een afzonderlijk wezen zie, die zeker over zijn eigen leven mag beschikken.

Ik ken ook paarden die op de rem gaan omdat ze gewoon geen zin hebben. Waar de tandarts elk jaar komt, zadel 100% goed ligt, masseur en osteo elk jaar komen etc. En die dan een dagje 'niet willen'. Moeten we ze dan meer weer terug in stal of land pleuren in de hoop dat ze het de volgende keer wel willen doen?
Sommige zijn gewoon zo slim & flikken dit zodat ze het niet meer hoeven te doen. Sommige moeten er gewoon een keertje 'doorheen' en klaaaar

Het lijkt net of jij het over robots hebt..
Denk toch niet dat t zo werkt..Dat zie ik nl dagelijks op mijn stal..