Jong paard inrijden/beleren

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Solololly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-15 14:14

Babootje schreef:
Effie_lover schreef:
Bedankt! Zoiets had ik zelf ook in gedachte. 3x 15 minuutjes afwisselend met longeren. En zonder begeleiding bedoel ik dat er wel mensen aanwezig zijn maar dat ik niet 3x in de week 'les'.

Wij hebben wel iedere x dat mijn dochter "erop" ging, dat onder begeleiding gedaan. Overigens wel inclusief zadelmak maken (heeft ze zelf gedaan), maar dat maakt op zich niet zoveel uit. We hebben aangepaste prijs afgesproken, omdat we vaker en korter lesten. Misschien een tip. Vergewis je ervan "hoe" zadelmak hij is. De perceptie hiervan kan nog wel eens verschillen (wat jij zadelmak vindt of wat een ander zadelmak vindt)
Altijd eerst tevoren longeren. Problemen kun je beter voorkomen; neem daarin geen risico's. Zonde als het de eerste keer dat je erop stapt het al mis gaat. Zorg ervoor dat je de eerste paar x lang genoeg longeert om voldoende moe te maken dat ie braaf blijft. Daarna is een kwartiertje erop voldoende. Dat kwartiertje bouw je over een periode uit naar 20 minuten tot een half uurtje, waarbij je het longeren steeds korter kunt maken (afhankelijk van hoe hij zich gedraagt). 3 x pw 20 minuten a 30 minuten ohz is voldoende. Zorg dat je hem niet overvraagt.

Zorg er ook voor dat hij - voordat je erop stapt - al netjes aan de longe kan lopen, de stemcommando's kent en links en rechtsom kan galopperen. Daar heb je wat aan als je hem onder het zadel wat moet leren.

Ja super informatie! Zo heb ik het de vorige x ook gedaan. Eerst longeren totdat hij moe is en daarna eventjes 10/15 min erop.

Dat van die korte en vaker lessen is wel een goede om te overleggen!

tamary

Re: Jong paard inrijden/beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 14:18

Ik zou niet op een paard willen stappen die je eerst moe moet maken. Zo'n dier is volgens mij nog niet geschikt om te rijden, dan zit er een groot gat in je voorbereidende basis. Fix dat eerst voordat je zelfs denkt aan rijden.

Solololly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-15 14:20

Babootje schreef:
Over de leeftijd van beleren las ik in een ander topic deze reactie van Gloa, waar ik me helemaal in kan vinden.

"Er wordt hier een aantal keer het skelet aangehaald waarvan de groeipunten pas gesloten zijn op 6 jarige leedtijd. Maar wie rijdt zijn paard alleen op het skelet? Het zijn de spieren, banden en pezen die het mogelijk maken om een ruiter te dragen. Die spieren maken het mogelijk om op de juiste manier een ruiter te dragen zonder groeipunten te overbelasten. Je kan beter op een 3jarige stappen met goede bespiering dan een schrale slappe 7 jarige die niet weet wat die met zn lichaam aan moet.

Daarnaast vind ik het juist heel erg slecht om een paard pas op latere leeftijd in te rijden. In de vlakke Nederlandse weitjes vol met vet gras en water op nog geen 100m lopen taaien onze paarden niet af. Vervolgens moeten hun lui volgroeide lichamen aan het werk en kunnen de gewrichten en weke delen deze belasting niet aan omdat ze 0,0 gewend zijn. In mijn ogen doe je je paard een plezier door ze op jonge leeftijd met beleid te gaan belasten. Op die manier ontwikkelt het lichaam zich mee in het werk wat van ze verwacht wordt.

Bij mensen is het niet meer dan normaal dat kinderen moeten sporten en spelen om gezond en sterk groot te worden en de juiste motoriek te ontwikkelen. Waarom is dit bij paarden zo'n taboe? "

Er zijn dus meer factoren - dan alleen de groeischijven - die bepalen of je een paard op een gezonde manier kunt belasten. Zorg er bijvoorbeeld voor dat hij voldoende beweging krijgt en al wat gelongeerd is zodat hij al wat spieren heeft opgebouwd, voordat je erop gaat. Verder is het van groot belang met beleid te belasten en niet te overvragen.

Deze tekst is echt super!

Solololly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-15 14:24

tamary schreef:
Ik zou niet op een paard willen stappen die je eerst moe moet maken. Zo'n dier is volgens mij nog niet geschikt om te rijden, dan zit er een groot gat in je voorbereidende basis. Fix dat eerst voordat je zelfs denkt aan rijden.

Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Dat heeft niks temaken met 'voorbereidende basis'. Een paard kan altijd gek doen of hij nou jong of oud is. Maar door hem eerst te longeren kunnen de gekke bokkesprongen eruit, de vrolijkheids bokjes e.d.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 14:29

Ruinen groeien juist langer door dan hengsten. Een ruin ontwikkeld zich verder in de hoogte waarbij een hengst zijn hengstenkenmerken gaat ontwikkelen. Denk aan de nek.

Ik ben altijd voorstander geweest van jong beleren, uiteraard niet jonger dan drie jaar. Dan de basis leren, stap, draf, galop, eenvoudige figuren en netjes over de rug laten lopen met een goede hoofd/halshouding. Als het kan zoveel mogelijk buiten omdat lange paden beter voor het jonge paard zijn dan steeds de rondjes in de piste/bak te moeten maken. Kan prima met een ouder, ervaren en goed verkeersmak paard mee. Wennen ze zelf ook meteen aan het verkeer.

Na deze fase van een paar maanden meestal gooide ik ze altijd een tijdje op rust. Fijn in de zomer waarbij ze kans hadden om zich wat verder te ontwikkelen, door te groeien en nog even lekker jong te zijn. En bovenal konden ze zo hun nieuwe indrukken rustig verwerken.

Mijn ervaring was dat ik ze daarna zo weer kon oppakken na deze rustperiode en dat ze dan fijn te rijden waren.

Solololly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-15 14:45

Percy schreef:
Ruinen groeien juist langer door dan hengsten. Een ruin ontwikkeld zich verder in de hoogte waarbij een hengst zijn hengstenkenmerken gaat ontwikkelen. Denk aan de nek.

Ik ben altijd voorstander geweest van jong beleren, uiteraard niet jonger dan drie jaar. Dan de basis leren, stap, draf, galop, eenvoudige figuren en netjes over de rug laten lopen met een goede hoofd/halshouding. Als het kan zoveel mogelijk buiten omdat lange paden beter voor het jonge paard zijn dan steeds de rondjes in de piste/bak te moeten maken. Kan prima met een ouder, ervaren en goed verkeersmak paard mee. Wennen ze zelf ook meteen aan het verkeer.

Na deze fase van een paar maanden meestal gooide ik ze altijd een tijdje op rust. Fijn in de zomer waarbij ze kans hadden om zich wat verder te ontwikkelen, door te groeien en nog even lekker jong te zijn. En bovenal konden ze zo hun nieuwe indrukken rustig verwerken.

Mijn ervaring was dat ik ze daarna zo weer kon oppakken na deze rustperiode en dat ze dan fijn te rijden waren.

Top dankjewel! Een periode rust is een goed idee

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 14:54

Ik heb mijn paard in augustus/september zadelmak gemaakt. Longeren kende ze al dus daar langzaamaan mee begonnen. Toen eerste paar keer erop, alleen een paar rondjes stappen, toen draven en zo steeds iets verder uitgebouwd. Uiteindelijk de longeerlijn eraf en een stuur erop 'bouwen'. Toen ging ik verhuizen en heb ik haar nog een maandje op de wei gezet. Nu sinds 3 weken weer een beetje opgebouwd en vanavond ga ik er weer voor het eerst op. Dit alles doe ik samen en met begeleiding, ik heb voor mezelf ook nog wel dat beetje hulp nodig vanaf de grond, anders word ik veel te lief voor het paard :) en neemt ze een loopje met me.

Pas als ik helemaal vertrouwd op het paard kan stappen en alle gangen goed kan rijden, ga ik pas denken om eens zonder begeleiding te rijden.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 15:49

Babootje schreef:
Jessix schreef:
Nou mijn paarden waren echt wel een stuk meer ontwikkeld op latere leeftijd dan op 3 jarige leeftijd hoor. Niet enkel wat betreft skelet, maar juist ook in hun spieren. Ik stap liever op een volwassen paard.

Bijkomend voordeel om wat jonger dan volwassen te beginnen is, dat het jonge paard - net als jonge kinderen - nu eenmaal sneller en makkelijker leren dat de wat oudere paarden. Vanaf een jaar of 8 a 9 zijn ingesleten gedragspatronen moeilijk af te leren. De tijd voor de scholing van je paard is dus beperkt.

Vind ik niet. Ik vind een volwassen paard stabieler en meer open staan om te leren.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 15:50

tamary schreef:

Inderdaad. Je basis moet goed zijn en dat heeft niets met moe maken te maken.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 15:53

Effie_lover schreef:
tamary schreef:

Effie_lover schreef:
Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Dat heeft niks temaken met 'voorbereidende basis'. Een paard kan altijd gek doen of hij nou jong of oud is. Maar door hem eerst te longeren kunnen de gekke bokkesprongen eruit, de vrolijkheids bokjes e.d.

Precies. De meesten die veel met jonge paarden werken begrijpen best wat hier bedoeld wordt. De "stalmoed" eraf is het voorkomen van brokken.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 15:59

Babootje schreef:
Jessix schreef:
Nou mijn paarden waren echt wel een stuk meer ontwikkeld op latere leeftijd dan op 3 jarige leeftijd hoor. Niet enkel wat betreft skelet, maar juist ook in hun spieren. Ik stap liever op een volwassen paard.

Bijkomend voordeel om wat jonger dan volwassen te beginnen is, dat het jonge paard - net als jonge kinderen - nu eenmaal sneller en makkelijker leren dat de wat oudere paarden. Vanaf een jaar of 8 a 9 zijn ingesleten gedragspatronen moeilijk af te leren. De tijd voor de scholing van je paard is dus beperkt.

Jessix schreef:
Vind ik niet. Ik vind een volwassen paard stabieler en meer open staan om te leren.

Dat kun je wel vinden maar het IS niet zo. Een jong paard leert - net als een kind - veel sneller. Na 8 a 9 jaar neemt de snelheid waarin ze iets opnemen af en wordt het moeilijker reeds geleerde patronen om te buigen. Nu moet ik er wel bij zeggen dat het ene paard ook weer niet het andere is (je hebt slimmere en dommere) maar door de bank genomen is dat wel zo. En het kost toch wel behoorlijk wat jaren om een (sport)paard goed op te leiden.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 16:05

Babootje schreef:
Dat kun je wel vinden maar het IS niet zo. Een jong paard leert - net als een kind - veel sneller. Na 8 a 9 jaar neemt de snelheid waarin ze iets opnemen af en wordt het moeilijker reeds geleerde patronen om te buigen. Nu moet ik er wel bij zeggen dat het ene paard ook weer niet het andere is (je hebt slimmere en dommere) maar door de bank genomen is dat wel zo. En het kost toch wel behoorlijk wat jaren om een (sport)paard goed op te leiden.

Dat kun jij wel beweren maar dat IS niet zo. En ja het kost heel wat jaren om een paard goed op te leiden en ze blijven dan ook tot hoge leeftijd bij- en/of doorleren. Iets afleren is een andere discussie. Ik heb het over een paard starten.

Maar laten we daar het topic niet aan vuil maken. TS vraagt tenslotte niet vanaf welke leeftijd ze moet starten. :)

Solololly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-15 17:57

Jessix schreef:
tamary schreef:

Je basis is iets heel anders dan een paard aan de longe zijn gekke sprongen e.d. eruit te laten voordat je erop gaat. Het is en blijft een jong paard met veel energie. Maar iedereen heeft daar zijn eigen mening over!

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 18:06

Ik zou niet teveel jongeren daar dit erg belastend is voor de benen.
En niet teveel aan de voorkant zitten. Licht contact meer niet. Hij moet leren op eigen benen lopen. Ik heb mijn jonge dier eerst vooral buiten gereden rechtdoor en tempo wisselingen. En vooral niet teveel met de teugels kloten paard laten lopen en niet teveel in de weg zitten

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 18:23

Het is ook maar net afhankelijk hoe je paard gestald staat.

Als ik onze paardjes een dag op stal laat staan en dan 's avonds een zadel erop gooi zijn het ook bommetjes met gekke fratsen, ongeacht leeftijd of karakter. Als ze lekker buiten hebben gestaan heb ik een heel ander paard onder mijn kont. Het stalpaard zou ik wel longeren of losgooien, bij het weidepaard denk ik daar al veel minder snel aan.

Daarnaast denk ik dat het ook gaat over de afspraken die je met je paard maakt. Zo gauw ik de rijbak betreed hebben mijn paard en ik aandacht voor elkaar, dan bepaal ik het tempo en de bewegingen van het paard, en vanuit dat principe ga ik ook inrijden.

zelmago4it

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 18:33

Jessix schreef:
tamary schreef:

Hoeveel basis heb je nou als je met een jong paard begint.. volgens mij nog bijna niks en gaat het er juist om dat je een stabiele basis ontwikkeld.
Als je er direct op gaat zonder te longeren en het paard gaat met je aan de haal ben je alleen maar verder van huis. plus dat je als ruiter al moe bent voordat je echt aan het rijden toe gaat komen.

Het longeren kan je wel steeds verder afbouwen naarmate het paard makkelijker word, maar zeker het eerste jaar even een paar rondjes aan de longeerlijn om te kijken hoe die is kan nooit geen kwaad.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 18:35

Mijn jonge paard heb ik ook van te voren gelongeerd bij het beleren. Dit was in januari dit jaar. Lekker in de winter dus hij was ook nog eens wat frisser dan hij in de zomer is. Dit heb ik snel maar geleidelijk afgebouwd en nu is dat niet meer nodig ;)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 19:10

zelmago4it schreef:
Hoeveel basis heb je nou als je met een jong paard begint.. volgens mij nog bijna niks en gaat het er juist om dat je een stabiele basis ontwikkeld.
Als je er direct op gaat zonder te longeren en het paard gaat met je aan de haal ben je alleen maar verder van huis. plus dat je als ruiter al moe bent voordat je echt aan het rijden toe gaat komen.

Het longeren kan je wel steeds verder afbouwen naarmate het paard makkelijker word, maar zeker het eerste jaar even een paar rondjes aan de longeerlijn om te kijken hoe die is kan nooit geen kwaad.

Dat is heel iets anders dan je paard moe maken voordat je er op stapt.

En ik heb trouwens wel heel veel basis voor ik erop stap. Daar gaat een hele lange tijd van grondwerk (= niet hetzelfde als longeren) aan vooraf. En grondwerk blijf ik ook doen de rest van zijn leven, elke keer weer voor ik erop stap. Maar nogmaals dat is niet moe maken.

Ik wil juist dat mijn paard nog energie en zin heeft voordat ik erop stap. Ik check enkel of we een connectie hebben. Reageert hij op mijn hulpen, is hij "bij mij"? Is het nodig om je paard even te laten bewegen om wat ontspanning en concentratie te krijgen dan zal ik dat zeker doen. Maar longeren om moe te maken, nee, dat heb ik nog nooit gedaan.

Ik ga er ook niet opzitten aan de longe, maar direct los. Vooraf is de one rein stop al aangeleerd, maar eigenlijk kan ik door lange en goede voorbereiding altijd gewoon wegrijden. Nooit geen gekke dingen als bokken of er vandoor gaan eigenlijk.

Maar goed, dat is mijn methode en zo heeft ieder zijn eigen. :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 19:13

_black_rose_ schreef:

Als ik onze paardjes een dag op stal laat staan en dan 's avonds een zadel erop gooi zijn het ook bommetjes met gekke fratsen, ongeacht leeftijd of karakter. Als ze lekker buiten hebben gestaan heb ik een heel ander paard onder mijn kont. Het stalpaard zou ik wel longeren of losgooien, bij het weidepaard denk ik daar al veel minder snel aan.

Daarnaast denk ik dat het ook gaat over de afspraken die je met je paard maakt. Zo gauw ik de rijbak betreed hebben mijn paard en ik aandacht voor elkaar, dan bepaal ik het tempo en de bewegingen van het paard, en vanuit dat principe ga ik ook inrijden.

Precies. Bij de baas aan het touwtje is geen spel tijd. Daar heb je je vriendje voor waar de rest van de tijd mee rond loopt.

zelmago4it schreef:

Jaartje wandelen en handpaarden incl. paar dagen trektocht en alles wat daar bij komt kijken. Tot 3 ergens achter in een giga wei rondklooien :n
Wat ik onder het zadel wil kunnen moet eerst aan de hand al goed gaan. Daar valt ook juist naar buiten onder incl. negeren van paarden die rondcrossen in een wei waar we langs komen. Dat is nl een van die dingen die onder het zadel (of aangespannen) levensgevaarlijk worden anders. Stilstaan onderweg ook zonder reden, tempo controle, enz.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 19:15

Aan de hand werken is weer iets heel anders dan erop zitten, dat kan je met geen mogelijkheid oefenen. Daarnaast kan je wel de opstap naar het er op zitten kleiner maken, maar elk paard is anders. Die van mij heb ik eerst een beetje moe moeten maken. Hij was van zichzelf gewoon heel jolig, het patroon moest bij hem doorbroken worden. Mijn paard werkt met schakelaars. Als deze om is, dan zal hij het weten en nooit vergeten en altijd zo blijven doen. Idem met beleren. Toen hij door had dat ik echt op zijn rug bleef, heeft hij eigenlijk nooit meer gebokt... Hij is sinds dit jaar januari onder het zadel en hij doet het echt perfect, te braaf gewoon..

Edit: mijn paard staat overigens ook altijd elke dag buiten, minstens 7 uur in de winter..
Laatst bijgewerkt door Batlow op 09-12-15 19:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 19:15

_black_rose_ schreef:

Ben ik met je eens. Mijn paarden lopen lekker buiten met elkaar en spelen en rennen volop. Als ik met ze bezig ga vraag ik concentratie en connectie. Ze mogen best wel even lekker bewegen, maar inderdaad gecontroleerd. Ze hebben immers de andere 23 uur per dag de tijd om gek met elkaar te doen. ;)

Dat is ook hetgeen ik mijn jonge paarden aanleer, doormiddel van grondwerk. Als dat niet voor elkaar is stap ik niet op. Dat bedoel ik dus met je basis voor elkaar hebben. :j

Solololly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-15 19:28

Jessix schreef:
zelmago4it schreef:

En ik heb trouwens wel heel veel basis voor ik erop stap. Daar gaat een hele lange tijd van grondwerk (= niet hetzelfde als longeren) aan vooraf. En grondwerk blijf ik ook doen de rest van zijn leven, elke keer weer voor ik erop stap. Maar nogmaals dat is niet moe maken.

Ik wil juist dat mijn paard nog energie en zin heeft voordat ik erop stap. Ik check enkel of we een connectie hebben. Reageert hij op mijn hulpen, is hij "bij mij"? Is het nodig om je paard even te laten bewegen om wat ontspanning en concentratie te krijgen dan zal ik dat zeker doen. Maar longeren om moe te maken, nee, dat heb ik nog nooit gedaan.

Ik ga er ook niet opzitten aan de longe, maar direct los. Vooraf is de one rein stop al aangeleerd, maar eigenlijk kan ik door lange en goede voorbereiding altijd gewoon wegrijden. Nooit geen gekke dingen als bokken of er vandoor gaan eigenlijk.

Maar goed, dat is mijn methode en zo heeft ieder zijn eigen. :)

Ja zeker en dat vraag ik ook in dit topic hoe ieder zijn eigen manier heeft!! :)

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 20:04

Ik heb een 3 jarige friese ruin ingereden en helemaal zelf opgevoed. ik heb 8 maanden de tijd genomen om een band op te bouwen met hem en eerst spieren te kweken en om hem te leren kennen. ik had het volste vertrouwen in hem en zadelmak maken was in 1 keer gebeurt. Geen kik. Ook was hij heel erg gericht op voer en snoep en ben ik vrij consequent in mijn opvoeding van hem. Ik denk dat ik best wat kennis en ervaring heb in gedrag van dieren, met name paarden. Dus ik durfde het aan, om samen met mijn moeder te gaan inrijden. Rustig aan stapje voor stapje opbouwen. Dat ging echt heel erg goed.
Ik kan je wel vertellen dat het heel fijn werkt om met iemand samen te werken waar je op dat moment desnoods tegen kunt schreeuwen wat er NU moet gebeuren (voorbeeld: mam, opletten! zweep erbij! Loslaten! VASTHOUDEN!). Als je met een trainer of instructeur gaat inrijden moet je toch je eigen visie en inzicht combineren met de visie van je instructeur.. Plus ik vind het altijd wel even een puntje om te schreeuwen of iemand te commanderen die je niet zo goed kent als je eigen familie of kennissen.
Maar goed, als je een goede band hebt met je instructeur is dat natuurlijk heel fijn!

Het inrijden ging echt heel fijn en leuk. Ik geef je wel als tip om ook rustdagen in te lassen als hij het goed doet. Als er problemen zijn is het slimmer om er een aantal dagen achter elkaar even op te zitten onder begeleiding.. Om erdoor te komen.

Verder ook leuke dingen blijven doen vanaf de grond en niet elke keer als je komt met het zadel aan komen slepen.

Ik vond het serieus echt geweldig om een paard in te rijden. Ik kon in het begin wel janken bij de eerste stapjes op zijn rug. Daarna als ie om mijn commando in draf ging, daarna als ie nageeflijk liep. Ik kon echt heel vele momenten wel janken van trots.

Je leert er echt heel veel van.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 02:40

Jessix schreef:

Hoe moe hangt af van hoeveel bloed erin zit en of je wel of niet "dood" wil :+ :+ :+ :+ :+

Jessix schreef:
Ik wil juist dat mijn paard nog energie en zin heeft voordat ik erop stap.

Ik ook hoor. Onze is Johnson x Ferro, dus mss is dat t dan. Liever een beetje moe en braaf voor de eerste ervaringen dan met je kop in de dakbalken hangen. :D :D :D

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 15:59

Babootje schreef:
Jessix schreef:

Hoe moe hangt af van hoeveel bloed erin zit en of je wel of niet "dood" wil :+ :+ :+ :+ :+

Jessix schreef:
Ik wil juist dat mijn paard nog energie en zin heeft voordat ik erop stap.

Ik ook hoor. Onze is Johnson x Ferro, dus mss is dat t dan. Liever een beetje moe en braaf voor de eerste ervaringen dan met je kop in de dakbalken hangen. :D :D :D

Sluit ik me bij aan! Hier een Lord Leatherdale x Negro en na een kwartiertje longeren is ie echt niet moe hoor! Maar de eerste spurt energie is er vanaf, zodat het rijden relaxt kan aanvangen.