Babootje schreef:Effie_lover schreef:Bedankt! Zoiets had ik zelf ook in gedachte. 3x 15 minuutjes afwisselend met longeren. En zonder begeleiding bedoel ik dat er wel mensen aanwezig zijn maar dat ik niet 3x in de week 'les'.
Wij hebben wel iedere x dat mijn dochter "erop" ging, dat onder begeleiding gedaan. Overigens wel inclusief zadelmak maken (heeft ze zelf gedaan), maar dat maakt op zich niet zoveel uit. We hebben aangepaste prijs afgesproken, omdat we vaker en korter lesten. Misschien een tip. Vergewis je ervan "hoe" zadelmak hij is. De perceptie hiervan kan nog wel eens verschillen (wat jij zadelmak vindt of wat een ander zadelmak vindt)
Altijd eerst tevoren longeren. Problemen kun je beter voorkomen; neem daarin geen risico's. Zonde als het de eerste keer dat je erop stapt het al mis gaat. Zorg ervoor dat je de eerste paar x lang genoeg longeert om voldoende moe te maken dat ie braaf blijft. Daarna is een kwartiertje erop voldoende. Dat kwartiertje bouw je over een periode uit naar 20 minuten tot een half uurtje, waarbij je het longeren steeds korter kunt maken (afhankelijk van hoe hij zich gedraagt). 3 x pw 20 minuten a 30 minuten ohz is voldoende. Zorg dat je hem niet overvraagt.
Zorg er ook voor dat hij - voordat je erop stapt - al netjes aan de longe kan lopen, de stemcommando's kent en links en rechtsom kan galopperen. Daar heb je wat aan als je hem onder het zadel wat moet leren.
Ja super informatie! Zo heb ik het de vorige x ook gedaan. Eerst longeren totdat hij moe is en daarna eventjes 10/15 min erop.
Dat van die korte en vaker lessen is wel een goede om te overleggen!