Paard doet alsof hij kreupel is, iemand hier ervaring mee?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

dnieSz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 12:50

een paard doet inderdaad nooit alsof hij kreupel is, dat kunnen ze niet bedenken.
net zoals je wel eens hoort hij schrikt expres, dit kunnen ze ook niet.
Ik zal echt nog eens een seconds opinion laten doen.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 12:51

[quote="Zoe_97
Ik betwijfel of ze er te dom voor zijn, ik ken een paard die doorhad dat als ze haar tong over het bit gooide met longeren ze mocht stoppen(omdat degene die longeerde het bit goed moest doen). Dat had ze binnen 2x door![/quote]
dat is gewoon simpele conditionering (zie de skinnerbox met beloning en straf). Tong over bit --> positieve straf: wegnemen van een onaangename prikkel (werken). Dus na enkele keren is al een dier geconditioneerd.
Manken is geen geconditioneerde reactie[/quote]

De onaangename prikkel is hier waarschijnlijk niet het werken maar de pijn van het bit!

ooo21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-15 12:52

No_No schreef:
Heeft de dierenarts je paard ook onder het zadel bekeken?

Nee dat niet, daar ga ik nog is over nadenken mocht hij na langere tijd van stilstaan nog kreupelen. het is de bedoeling dat hij nu een half jaar op rust gaat ivm zijn leeftijd en dit probleem :o

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 12:52

andere wending. wat doet hij op vreemd terrein met een vreemde ruiter (dus in ene bak waar hij nog nooit geweest is)?
Als het toch geconditioneerd zou zijn, dan zou hij dit gedrag niet in een ander milieu moeten vertonen. Mogelijk is het (onbewust) iets wat jij doet dat hem dwarszit, als dit zo is, dan moet het met een andere ruiter stoppen.

ooo21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-15 12:53

dnieSz schreef:
een paard doet inderdaad nooit alsof hij kreupel is, dat kunnen ze niet bedenken.

Bedankt voor de mening en tip :o

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 12:54

dnieSz schreef:

Ben het hiermee eens. Het is onmogelijk dat een paard doet alsof hij pijn heeft maar dit niet daadwerkelijk heeft.
Laatst bijgewerkt door Lindaonline op 27-11-15 12:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 12:54

josien_m_ schreef:
[quote="Zoe_97
Ik betwijfel of ze er te dom voor zijn, ik ken een paard die doorhad dat als ze haar tong over het bit gooide met longeren ze mocht stoppen(omdat degene die longeerde het bit goed moest doen). Dat had ze binnen 2x door!

dat is gewoon simpele conditionering (zie de skinnerbox met beloning en straf). Tong over bit --> positieve straf: wegnemen van een onaangename prikkel (werken). Dus na enkele keren is al een dier geconditioneerd.
Manken is geen geconditioneerde reactie[/quote]

De onaangename prikkel is hier waarschijnlijk niet het werken maar de pijn van het bit![/quote]
dat is de ongeconditioneerde prikkel toen het een keertje gebeurde. de geconditioneerde prikkel is dat hij mag stoppen met werken.
Laatst bijgewerkt door Zoe_97 op 27-11-15 12:55, in het totaal 1 keer bewerkt

ooo21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-15 12:55

Zoe_97 schreef:
andere wending. wat doet hij op vreemd terrein met een vreemde ruiter (dus in ene bak waar hij nog nooit geweest is)?
Als het toch geconditioneerd zou zijn, dan zou hij dit gedrag niet in een ander milieu moeten vertonen. Mogelijk is het (onbewust) iets wat jij doet dat hem dwarszit, als dit zo is, dan moet het met een andere ruiter stoppen.

Hij deed het bij mijn vereningsles wel maar die bak kent hij en ik reed er zelf op. Ik ben toen weer gelijk gestopt. Andere ruiter en volledig vreemde locatie(buiten het bos) heb ik nog nooit uitgeprobeerd aangezien hij nu voorlopig op rust staat. Maar in de zomer wellicht het proberen waard

ooo21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-15 12:56

Zoe_97 schreef:
josien_m_ schreef:
[

dat is de ongeconditioneerde prikkel toen het een keertje gebeurde. de geconditioneerde prikkel is dat hij mag stoppen met werken.

Dat hebben wij ook gedacht doordat ik toen ben afgestapt ,dat hij wellicht de link heeft gehad met dat ik dan kan stoppen met werken. maar niemand weet het zijn ze zo slim haha

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 12:57

BKonline schreef:
dnieSz schreef:

Ben het hiermee eens. Het is onmogelijk dat een paard doet alsof hij pijn heeft maar dit niet daadwerkelijk heeft.

Dat had mijn pAard dus ook. Hij blijkt overal artrose te hebben :(

Ts, en laat je zadel checken ;) iets in mij doet vermoeden dat dat ook wel eens het probleem kan zijn

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 12:58

RRHeino schreef:
Zoe_97 schreef:
[quote="josien_m_"
[
[/quote

Dat hebben wij ook gedacht doordat ik toen ben afgestapt ,dat hij wellicht de link heeft gehad met dat ik dan kan stoppen met werken. maar niemand weet het zijn ze zo slim haha

ik vermoed dat manken niet geconditioneerd is aangezien het enkel in draf is (en niet in stap of galop). En ook aangezien je niet iedere keer afgestapt bent, 1 keer is niet genoeg om geconditioneerd te worden. Een keer doorpakken tussendoor doorbreekt de cirkel

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 12:59

Waarom denken we dat een paard wil stoppen met werken?
Als dat werkelijk zo onaangenaam voor hem is, dan willen we hem dat toch helemaal niet aandoen? Ik tenminste niet.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 13:00

Ik zou idd wel dingen uitsluiten als spierpijn zadel etc en misschien een winterpauze inlassen hij is nog zo jong en dan van het voorjaar weer oppakken. Dat wil soms ook wel helpen

ooo21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-15 13:01

Bernoe schreef:
Ik denk niet dat ie doet alsof hij kreupel is. Zoals hierboven ook al gezegd, in de bak moet hij meer korte bochten lopen. Mijn merrie heeft wat kwaaltjes en die is in de bak ook onregelmatig, zeg maar als ze echt wat moet doen. Met buitenritten en in de grote wei waar ik veel rechtuit en grote bochten kan maken zie je er niks aan.
Ik zou hem toch wat verder laten onderzoeken, succes! Hopelijk komt het snel weer goed.

Edit, je zegt dat ie aan de longe niet kreupel loopt, het kan best zo zijn dat ie het onbelast, zonder ruiter, wel aankan. Wat doet ie aan de longe als er een ruiter op zit?

Dat hebben we niet uitgeprobeerd maar we hadden inderdaad eraan gedacht dat het gewicht hem op zijn rug kreupel zou laten lopen. Echter hebben hiervoor de oplossing buitenrijden bedacht en daar liep hij harstikke zuiver (over een zandpad met krappe bochten etc) Dit vonden wij dus zo vreemd want daarna kwamen we de bak in en liep hij gelijk weer te hinken..

ooo21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-15 13:02

josien_m_ schreef:
Waarom denken we dat een paard wil stoppen met werken?
Als dat werkelijk zo onaangenaam voor hem is, dan willen we hem dat toch helemaal niet aandoen? Ik tenminste niet.

Nee daar heb je gelijk in. Hij leek ook altijd plezier te hebben in het rijden maar in de bak heeft hij welis fratsen uitgehaald maarja daar is hij ook jong voor

switt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 13:03

Een paard loopt kreupel omdat hij pijn heeft of omdat hij bepaalde beweging niet kán maken. Het kan best zou zijn dat er buiten zoveel prikkels zijn dat hij door pijn heen loopt en dan dus "goed" loopt.

Anoniem

Re: Paard doet alsof hij kreupel is, iemand hier ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 13:18

Ik wil nog wel even wat toevoegen aan mijn eerdere post;

Dat was mijn eerste paardje toen ik 15 jaar oud was.
Ik ben nu 44 en dus al weer heel wat jaartjes verder ook wat de paarden betreft.
En nog altijd ben ik van mening dat je goed naar je dier moet luisteren/kijken/voelen en altijd elke vorm van ongemak of pijn, bloedserieus moet nemen, want je weet tenslotte maar nooit en 9 van de 10 keer proberen ze het je juist wel te vertellen, je moet het alleen wel willen zien.

Maar kom bij mij nou niet met het verhaal dat paarden of andere dieren te dom zijn, om een rechtop lopende aap (want dat is tenslotte wat wij mensen zijn) in de maling te kunnen nemen.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 13:31

RRHeino schreef:
Doubtless schreef:
Als je DA beweert dat je paard niets mankeert zou ik snel een andere DA zoeken. Beest kreupelt omdat 'ie pijn heeft. Heeft 'ie de benen uitverdoofd/gescand/foto's gemaakt? Hals? Rug?

Hij is volledig onderzocht,van zn kop tot z'n staart..

Onderzocht of gescand/foto's gemaakt?

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 14:17

RRHeino schreef:
Doubtless schreef:
Als je DA beweert dat je paard niets mankeert zou ik snel een andere DA zoeken. Beest kreupelt omdat 'ie pijn heeft. Heeft 'ie de benen uitverdoofd/gescand/foto's gemaakt? Hals? Rug?

Hij is volledig onderzocht,van zn kop tot z'n staart..

Omdat je zegt dat 'ie klinisch goed gekeurd is ;) Maar röntgelogisch dus ook?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 14:41

Ik geloof ook niet in 'doen alsof'. Is het zadel nagekeken? En is hij op de kliniek ook rontgen nagekeken op hals en rug?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 14:47

Een paard kan teugel kreupel zijn. Dus hij is dan kreupel door de manier van rijden terwijl er verder niets aan de hand hoeft te zijn. Hij wordt dan met te veel druk of te rond gereden waardoor hij zijn rug slecht gebruikt en gaat kreupelen. Ik zeg dus niet dat dit met jouw paard het geval zou zijn!

Als kind op een manege meegemaakt dat een paard erg vaak kreupel was. Alles en iedereen werd er bij gehaald. Nooit iets gevonden. Dus op een dag kwam de veewagen om paard op te halen en af te voeren naar de slager. Wat een spektakel. Laden lukte echt gewoon helemaal niet. Dus paard weer naar stal en de dag erna was hij rad en heeft hij nooit meer iets gehad := . Dit is een echt waar gebeurd verhaal, hoe raar en ongeloofwaardig dit ook klinkt. Paard is heel erg oud geworden en liep dagelijks in de manege lessen zonder ooit nog maar een stap te kreupelen.

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 14:56

RRHeino schreef:
Bernoe schreef:
Ik denk niet dat ie doet alsof hij kreupel is. Zoals hierboven ook al gezegd, in de bak moet hij meer korte bochten lopen. Mijn merrie heeft wat kwaaltjes en die is in de bak ook onregelmatig, zeg maar als ze echt wat moet doen. Met buitenritten en in de grote wei waar ik veel rechtuit en grote bochten kan maken zie je er niks aan.
Ik zou hem toch wat verder laten onderzoeken, succes! Hopelijk komt het snel weer goed.

Edit, je zegt dat ie aan de longe niet kreupel loopt, het kan best zo zijn dat ie het onbelast, zonder ruiter, wel aankan. Wat doet ie aan de longe als er een ruiter op zit?

Dat hebben we niet uitgeprobeerd maar we hadden inderdaad eraan gedacht dat het gewicht hem op zijn rug kreupel zou laten lopen. Echter hebben hiervoor de oplossing buitenrijden bedacht en daar liep hij harstikke zuiver (over een zandpad met krappe bochten etc) Dit vonden wij dus zo vreemd want daarna kwamen we de bak in en liep hij gelijk weer te hinken..

Heb je hem op dezelfde manier gereden als dat je in de bak zou doen? Zelfde hoofd hals houding enzo bedoel ik.
Het is wel een lastig iets hoor. Ik ben met mijne laatst ook nog bij de kliniek geweest omdat ik vond dat ze minder ging lopen onder het zadel. Maar idd, als ze onbelast helemaal zuiver zijn kunnen ze toch niet gemakkelijk verder zoeken.
Je geeft aan dat je hem een half jaar op rust wil zetten i.v.m. dit en zn leeftijd. Ik denk dat dat geen slecht idee is. Kan ie zich mooi even verder ontwikkelen in die tijd en de kans is groot dat je in de zomer niets terug ziet van het onregelmatige. Indien je het dan toch nog ziet kan je idd altijd met de DA overleggen of ie m ook belast kan beoordelen.

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 15:00

Heb er inderdaad ook zoeen gekend op de manege. Hij deed het met name met nieuwe ruiters die hem mee op buitenrit wilde nemen. Was hij altijd gauw weer thuis. Behalve als de manege eigenaar erbij gehaald werd, die hoefde maar naar hem te kijken en hij liep weer rad.

Maar ts, zorg er wel voor dat je echt alles hebt uitgesloten voor je deze conclusie trekt! Dus idd nog even osteo/fysio/masseur erbij. Je vergeeft het jezelf anders nooit en je paard is de dupe.

emil01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 15:03

Ruim 15 jaar geleden had ik een paard die door een trap van een ander paard kreupel was. Na voldoende rust (en controle da) liep hij in de wei en los in de bak (ook kleinere bochten dus) helemaal rad. Als we hem gingen longeren, liep hij ineens weer kreupel. Dit zo 2 weken aangekeken, maar hij bleef kreupel bij longeren. (En ook helemaal gecheckt door da). Toen hebben we hem goed door laten lopen aan de longe, en na 2 rondjes was de kreupelheid verdwenen en heeft hij het ook niet meer gehad. Naar mijn idee kunnen ze dus wel degelijk ons bij de neus nemen........ Maar kan niet inschatten of dit bij jouw paard ook zo is!

ayas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 15:12

Een van onze merries was voordat ze bij ons kwam als proefobject gebruikt voor natuurlijk bekappen. Ze had de bloeduitstortingen onder haar zolen. Heel lang heeft ze steeds na het bezoek van de hoefsmid ongeveer een dag kreupel gelopen. Ook nog toen haar hoeven weer in goede staat waren.
Wij denken dat zij pijn en angst voor pijn heeft gekoppeld aan bekappen.
Langzaam is haar reactie op bekappen veranderd. Het kreupel lopen deed ze korter, daarna liep ze nog wel voorzichtig en nu loopt ze normaal.
Koppeling (gedrag - situatie, geluid etc) is normaal bij zowel mens als dier. Heel goed observeren is nodig om te kunnen "meten".
Gedrag heeft altijd een bron/oorzaak.