Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
Ayasha schreef:Dat zal niet van netjes halthouden en weer wegstappen vanuit ontspanning geweest zijn.
anneliesdj: uit het bericht van TS haal ik dat het paard het bit niet aan neemt. Dat moet ze imo ook oplossen en dat los je oa op door op tijd te lossen. Hij zal nl in het begin toch echt even ook wat naar de hand moeten luisteren gezien ie blijkbaar nooit geleerd heeft hoe terug te komen op de zit. Je zal er wel moeten aan mogen komen (met hand en been). Deze kruipt gewoon achter de hand in en dan heb je nog maar weinig als ze zo gaan rennen. Dus deze zal toch ook moeten leren om de hand te accepteren en niet er achter te kruipen en dat los je oa op door op tijd te lossen: zodra ie de hand aan neemt belonen daarvoor. Zodat ie de hand leert vertrouwen.
Francieen schreef:Dat halt stap moet je al helemaal nooit doen ben zon paard, daar ben ik mee achterover geklapt. Paard was het maar 2x zo zat datie zich achterover gooide
Ayasha schreef:Idd, ik denk dat wij het opzich wel met elkaar eens zijn hoor anneliesdj. Ik ben alleen niet zo handig met het op een forum uit te leggen.Dat ie "heel licht" (te licht?) in de mond is lees ik een beetje als dat ie er wat achter kruipt... (alsin; geen contact teugel?)
Met deze post van jou ben ik het gewoon compleet eens.Ook met die van SenZ overigens. Zo heeft Sam uiteindelijk ook leren ontspannen alleen zijn we bij hem sneller naar draf gegaan omdat ie daarin sneller losliet en die ontspanning namen we dan mee naar de stap om hem daar die mislukte passage/piaffe die hij er van maakte uit te rijden.
Maar dat moet je per paard bekijken. NA verloop van tijd toen hij kalmer was in stap ook,werd hij heel goed los gestapt en wat los gedraafd en dan deden we galop aan een langere teugel heel kalm aan en dan ging ie echt razendsnel heerlijk ontspannen. Nu ook als ie spanning op bouwt in de training mag ie even rustig aan galopperen. Lang en laag, grote passen maar niet snel. en dan zakt die spanning veel sneller af. Tis gewoon blijven voelen wat zo'n paarden nodig hebben en dat veranderd doorheen de training.