Das Gymnasium des Pferdes

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

rhijnauwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 21:22

missrosa schreef:
Hoe heet dat boek van Ulrike Boon? Ik heb eens eerder een interview met haar gelezen en haar visie sprak me erg aan. Ook vind ik dat ze goed werk verricht!

Ulrike (= een goede vriendin van mij) zal het niet waarderen dat je haar Boon noemt ze is nl. onlangs gescheiden en heet weer gewoon Ulrike Thiel!!
Het boek heet: Beter paardrijden kun je leren isbn nr: 90 5956 0140 het is onlangs verschenen (er hebben ook artikels in de 'paard en sport' gestaan en het is een heel duidelijk geschreven boek met goede voorbeelden

ik vind het overigens heel leuk dat een aantal mensen het boek van mw Barrau hebben en het ook zeer waarderen! ik zal het haar binnenkort eens melden, ze zal het heel leuk vinden om te horen!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 21:26

rhijnauwen"]
[quote="missrosa schreef:
Hoe heet dat boek van Ulrike Boon? Ik heb eens eerder een interview met haar gelezen en haar visie sprak me erg aan. Ook vind ik dat ze goed werk verricht!

Ulrike (= een goede vriendin van mij) zal het niet waarderen dat je haar Boon noemt ze is nl. onlangs gescheiden en heet weer gewoon Ulrike Thiel!!
Het boek heet: Beter paardrijden kun je leren isbn nr: 90 5956 0140 het is onlangs verschenen (er hebben ook artikels in de 'paard en sport' gestaan en het is een heel duidelijk geschreven boek met goede voorbeelden

ik vind het overigens heel leuk dat een aantal mensen het boek van mw Barrau hebben en het ook zeer waarderen! ik zal het haar binnenkort eens melden, ze zal het heel leuk vinden om te horen!
[/quote]
Ik ehb dat boek van Barrau niet, maar mocht iemand het willen verkopen voor een redelijke prijs, dan houd ik me aanbevolen Haha!

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 00:14

germie schreef:
...en dan voor 'das dressurpferd' van Harry Boldt en dan staat das gymnasium ook nog op het lijstje.
Het boek van Steinbrecht neemt veel meer tijd voor de basis en het aanleren van het jonge paard dan het boek van Boldt. Het laatste laat wel heel duidelijk de verschillende hulpen zien en heeft hele reeksen van foto's waarin duidelijk wordt hoe de zwaarste oefeningen goed moeten worden uitgevoerd. Als er al een kleine opmerking op het boek van Steinbrecht te maken is, is dat het heeeel veel tekst is. Sommige stukken moet je echt een paar keer lezen, maar het staat er allemaal in.

Beide boeken zijn stik goed en vullen elkaar goed aan, echte aanraders!! OK dan! OK dan!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 00:17

rhijnauwen schreef:

bij mij zijn deze basisdingetjes er ooit 'ingestampt' Haha! door mijn instructrice destijds (mw. Barrau-Jaccommetti, heeft ooit ook een boek geschreven: basisschool voor ruiter en paard wie kent/heeft dit boek?
het is helaas niet meer te koop) ik heb ook altijd dit soort dingetjes meegekregen, rechtop zitten, handjes dragen, het paard niet in de mond storen, been lang en los langs het paard, niet klemmen het paard niet storen etcetc, dus ook dit boek is voor mij grotendeels bekende kost, maar ook heel erg leerzaam!

jazeker! Althans, mijn moeder heeft het maar dat is idd erg goed.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 01:45

Het is dus eigenlijk Ulrike Thiel en niet meer Boon, maar de titel is: Beter paardrijden kun je leren. Uitgegeven bij Fontaine uitgevers, ISBN 90 5956 0140. Het kostte vorig jaar € 22,50.
Ik had ook al meer van haar gehoord en ook mij sprak het aan wat ze te vertellen had, dus vandaar dat ik haar boek heb aangeschaft. Ik ben er net in begonnen, maar ook de schrijfstijl vind ik prettig.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 09:18

Het lijkt mij een geweldig boek. Ik denk dat we met z'n allen veel van zo'n boek kunnen leren. Wel denk ik dat die rijkunst die beschreven wordt maar door enkele zeer begaafde ruiters benaderd kan worden. Want volgens mij zijn er maar weining mensen die zo kunnen rijden. Dat neemt niet weg dat ik altijd mijn profijt probeer te doen met iets wat ik ervaar, lees of zie.

rhijnauwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 11:56

Aqua8horse schreef:
Wel denk ik dat die rijkunst die beschreven wordt maar door enkele zeer begaafde ruiters benaderd kan worden. Want volgens mij zijn er maar weining mensen die zo kunnen rijden.

dit vind ik
absoluut NIET als er een GOEDE instructeur/instructrice in het midden staat die het GOED kan uitleggen en de ruiter/amazone heeft het GEDULD om het GOED te leren(want hier gaat het meestal mis!het moet snel liefst nog sneller!!!) dan is GOED paardrijden voor iedereen te leren!
overigens de internetsite van Ulrike is: http://www.members.tripod.com/hippocampus3/NLstart.htm

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 12:15

Aqua8horse schreef:
Het lijkt mij een geweldig boek. Ik denk dat we met z'n allen veel van zo'n boek kunnen leren. Wel denk ik dat die rijkunst die beschreven wordt maar door enkele zeer begaafde ruiters benaderd kan worden. Want volgens mij zijn er maar weining mensen die zo kunnen rijden. Dat neemt niet weg dat ik altijd mijn profijt probeer te doen met iets wat ik ervaar, lees of zie.
Er wordt een duidelijke weg uitgelegd, met volgorde van oefeningen. Nu alleen nog maar erop zitten en doen, ha ha ha.
En over dat erop zitten, Centered Riding deel 2 lezen en je weet hoe het moet.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 20:53

Ik denk ook dat iedereen kan leren paard rijden. De ene met meer talent dan de andere maar het plezier blijft gelijk. Voor de dressuur op hoog niveau kom je er volgens mij niet met alleen een instructeur. Dat is volgens mij een gave die voor weinigen is weggelegd. Dat neemt niet weg dat er een heleboel mensen goed kunnen rijden of goed kunnen leren rijden.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 23:24

Heel interesand boek lijkt me ik denk dat ik het ook ga kopen kan er allen maar meer van leren.
Ik denk ook dat iedereen kan leren rijden, de een heeft alleen meer aanleg dan een ander.
En ik vind dat een goede instructeur/trice je een aardig eindje op weg kan helpen. Die van mij heeft alle tijd en heeft zoiets van we hebben geen haast en die instelling heb ik ook.
Iedereen moest zo`n instelling hebben met geduld kom je uiteindelijk veel verder.

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 00:47

Niet netjes om het over te typen, zelfs strafbaar!
De vertaling / bewerking van dit standaardwerk is van Sandra Nieuwendijk met wat medewerking van Eddy de Wolff van Westerrode dus je citaat "Steinbrecht schreef" is ook niet helemaal correct.

Prijs € 49,98, het ISBN nummer 90 5210 445X.
Te bestellen bij Media Boekservice
Coldenhovenseweg 100
6961 EG Eerbeek
tel.: 0313-655575
fax: 0313-654316
E-mail: info@mediaboek.nl
internet: www.mediaboek.nl

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 11:17

[quote="rhijnauwen

ik vind het overigens heel leuk dat een aantal mensen het boek van mw Barrau hebben en het ook zeer waarderen! ik zal het haar binnenkort eens melden, ze zal het heel leuk vinden om te horen![/quote]

Kunnen er niet een aantal boeken in herdruk??

Lijkt mij ook een interessant boek (tja, als echte boekenwurm wil ik graag mijn spaarzame uurtjes vullen met wat nuttigs)

MarkKH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-04 13:10

Ik ben er het afgelopen weekend weer een stuk verder ingegaan en het blijft intrigeren. Komt voor een deel ook door de schrijfstijl, het is ook zoals ik verwachtte een bewustwording van eigen onkunde...

Ik krijg zelf wel een bepaald beeld in mijn hoofd probeer dat in mijn eigen rijden mee te nemen. Het is overigens niet een boek dat je in bed moet lezen voor je gaat slapen, je echt je hoofd er goed bijhouden...

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 13:56

MarkKH schreef:
Ik krijg zelf wel een bepaald beeld in mijn hoofd probeer dat in mijn eigen rijden mee te nemen. Het is overigens niet een boek dat je in bed moet lezen voor je gaat slapen, je echt je hoofd er goed bijhouden...

Hihihi, dat doe IK dus wel Haha!

janna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 18:47

x
Laatst bijgewerkt door janna op 10-06-22 08:26, in het totaal 1 keer bewerkt

rhijnauwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 20:28

lieke2 schreef:
Kunnen er niet een aantal boeken in herdruk??

Lijkt mij ook een interessant boek (tja, als echte boekenwurm wil ik graag mijn spaarzame uurtjes vullen met wat nuttigs)

ik heb gisteren met mw. Barrau erover gesproken en ben nu op zoek naar iemand die mij tips kan geven hoe ik dit moet aanpakken; de uitgever wil het boek niet herdrukken, het boek is heel lang geleden uitgegeven, mag ik nu zomaar (namens de schrijfster uiteraard) naar een andere uitgever stappen met de vraag op hij dit boek wil uitgeven, of mag ik dit boek gaan copieren zonder gevolgen? wie helpt???

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 22:29

Citaat:
(mw. Barrau-Jaccommetti, heeft ooit ook een boek geschreven: basisschool voor ruiter en paard wie kent/heeft dit boek? het is helaas niet meer te koop)

Ik heb het in mijn boekenkast staan!
Het was een van de eerste serieuze dressuurboeken die ik gekocht heb.
Idd erg duidelijk geschreven ik heb er veel aan gehad. OK dan!

Heb je al eens gezocht in tweedehands boekenwinkels of bij afgeschreven bibliotheekboeken?

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 22:57

rhijnauwen schreef:
(...)mag ik nu zomaar (namens de schrijfster uiteraard) naar een andere uitgever stappen met de vraag op hij dit boek wil uitgeven, of mag ik dit boek gaan copieren zonder gevolgen? wie helpt???

Copyright ligt volgens mij bij de schijfster, niet bij de uitgever. Lijkt me wel dus.

jackim

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 21:56

Ik heb het boek nu sinds een paar dagen. En aangezien ik hem al 2 maanden wil hebben, en alleen maar positieve reactie's las, had ik een zeer hoge verwachting van "steinbrecht".

En ik ben nog nooit zo onder de indruk geweest van een boek.
Het is wel erg moeilijk te lezen, omdat je het woord voor woord moet lezen, wil je het écht begrijpen. Daarom ga ik er ook echt voor zitten, en lees ik het niet zo 123 ff tussendoor.

Mijn paard was al 2 weken aan het kloten met rijden. en toen ik vandaag opstapte met deze regels van steinbrecht in mijn hoofd:

- richt je paard recht, en rijd voorwaarts.
-gebruik eerst je been, opeenvolgend met spoor, en dan pas zweep(bij geen reactie)
-Zit niet "gemaakt", maar zit soepel en meegaand

liep mijn paard voor het eerst weer normaal, en nageeflijk.

Ik vind het boek een absolute aanrader, ,maar niet voor de beginner, die zou denk ik zichzelf laten afschrikken door de vele, voor hun "niet-begrijpende tekst"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 14:10

Das Dressurpferd heb ik ook al weer een jaartje in de kast staan, in het Duits en dan is het ook nog wel leesbaar, maar zeeer zeer taai. Het gebrek aan foto's vind ik dan ook een nadeel, ze hadden het beter aan kunnen pakken zoals de herdruk van de la Gueriniere, waarbij ze de oorspronkelijke gravures aanvulden met hedendaagse ruiters en hun interpretaties van de oefeningen. De tekeningen zijn erg mooi, maar in mijn ogen af en toe wel heel gestileerd.

Das Dressurpferd van Harry Boldt heb ik sinds Sinterklaas Haha! en dat is echt een prachtboek. Jemig de pemig, wat een foto's!! Hele series waarin elk paardenhoefje apart wordt neergezet en dat in alle oefeningen; schoudervoor tot piaffe! Dat boek is gewoon Das Gymnasium in de praktijk gebracht en heeft dan ook wat minder tekst (laatste derde van het boek gaat volledig over de WK dressuur in 1979 (?)). Combineer je die twee boeken, dan heb je het beste wat je in handen kunt krijgen. Alleen is Das Dressurpferd verrekte duur.. Ik betaalde er 156 eurotjes voor.. En voor Das Gymnasium een jaar geleden 60..

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 14:19

xyzutu2 schreef:
Combineer je die twee boeken, dan heb je het beste wat je in handen kunt krijgen. Alleen is Das Dressurpferd verrekte duur.. Ik betaalde er 156 eurotjes voor.. En voor Das Gymnasium een jaar geleden 60..

Das Gymnasium heb ik ook twee maal in de kast staan (zowel duitse als nederlandse versie) en op het verlang lijstje staat al jaren het boek van Harry Boldt, maar het is zóóóó duur. Als ik ooit nog eens een financiele meevaller heb, wordt dat boek ook aangeschaft. Tot die tijd (de tijd van m'n financiele tegenvallers) biedt Das Gymnasium ruim voldoende studie-materiaal. De praktijk bekijk ik wel in Athene....... Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 15:59

xyzutu2 schreef:
Das Dressurpferd van Harry Boldt ................ Dat boek is gewoon Das Gymnasium in de praktijk gebracht en heeft dan ook wat minder tekst........Combineer je die twee boeken, dan heb je het beste wat je in handen kunt krijgen.

Ik heb ook heel wat boeken over dressuur in de kast staan. Maar de grote valkuil van al die mooie boeken is toch dat je gewoonweg geen dressuur kunt leren rijden uit een boekje. Paardrijden heeft alles met voelen en gevoel te maken, dat leer je niet uit een boekje.
Natuurlijk is het best nuttig eens een boek te lezen maar ik lees de boeken die ik nu heb, heel anders dan 10 jaar terug. En dat is omdat ik in die tijd heel wat meer geleerd heb, niet uit boeken, maar wel uit de lessen.

joycje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 22:36

Hoi,

ligt het aan mij of is dit boek heel moeilijk geschreven. Ik weet niet want heb niet alles gelezen maar lijkt me een zwaar boek.. Als het meevalt dan ga ik het wel lezen. Heb thuis een paardenbieb en vind het leuk er nog wat bij te kopen. maar moet wel leesbaar zijn.

groetjes joyce

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 23:17

Het is idnerdaad een zwaar boek, zowel in gewicht als in leesbaarheid.. Haha!

En Jippie, wat je zegt is natuurlijk in zekere zin waar. Toch geldt dat niet in even sterke mate voor iedereen. Ik heb een lange tijd slechts sporadisch les gehad, en dan vroeg mijn instructrice aan het eind van iedere les of ik intussen op andere paarden gereden had (eh, nee, twee maanden niet.. Haha!) omdat ik zo vooruit was gegaan. Wat mijn geheim was, was dat ik na elke les gewoon letterlijk alles opschreef wat ik geleerd had ('rechts meer buitenhand durven nemen en dan loslaten zodra het paard loslaat' 'benen op de volte alleen ter correctie inzetten' en ga zo maar door) met tekeningetjes erbij (ik had alle tijd in de trein terug), en verslond ondertussen steeds weer een ander dressuurboek. En dan niet gewoon lezen, maar in je hoofd stampen en proberen te 'voelen'. En dat werkt voor mij erg goed en helpt me echt vooruit, zowel qua inwerking op het paard, maar ook op zoiets als mijn houding.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 23:19

En nog even ter verduidelijking: nog steeds ben je dan in staat om op je gevoel te werken: Je leert de technieken uit het boek, gaat vervolgens in je verbeelding de situaties na waarin je ze toe kunt passen, wat het paard op dat moment doet, hoe jij reageert en wat de reactie van het paard daarop is, en wat het paard doet als jij je reactie verkeerd geeft. Door dat consequent te doen en zo in je geest je eigen fouten af te spelen en te corrigeren kun je dat te paard bijna gedachteloos doen en je helemaal op het paard richten. Zo ervaar ik dat tenminste.