Springen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Othilly

Re: Springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 18:51

Vrij springen en afstamming zegt mij helemaal niks over de uiteindelijke kwaliteiten van een paard..

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-15 18:53

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-15 18:54

Nee?!

biscaya schreef:
Vrij springen en afstamming zegt mij helemaal niks over de uiteindelijke kwaliteiten van een paard..

SaraViavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 20:09

Op de foto's ziet het eruit alsof hij gewoon nog niet veel ervaring heeft en "zoekende" is naar hoe hij goed moet springen. Maar zonder filmpje kan ik natuurlijk niets zeggen over de spieren. Het zijn twee foto's dus daaraan kun je natuurlijk niet zien hoe het met de spieren gesteld is. Maar inderdaad afstamming zegt niet altijd iets over zijn kwaliteit

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 20:20

Als de ouders genie"en zijn kunnen ze nog steeds een mavo klantje voortbrengen. Ik zou me niet zo focussen op vrij springen, maar dat dier gewoon fatsoenlijk opleiden. Dan zie je vanzelf hoe ver hij komt.
Een losse foto zegt zo niks, het kan z'n eerste sprong zijn, dan is hij nog niet op dreef of de 17e en dan is hij moe en laat zijn benen hangen....

roowsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 20:59

gewoon blijven oefenen dan komt het vanzelf waarschijnlijk wel. Afstamming is geen garantie!

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 21:19

Afstamming hoeft niks te zeggen. Mijn paard heeft een M2 moeder en een Z vader, allebei dressuur. Mijne vind er geen bal aan en vindt springen helemaal geweldig.
Ik sluit me aan bij SaraViavia, vind de pony 'zoekende' lijken. Kan je niet eerst wat spieren opbouwen? Balkjes lopen etc.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-15 21:20

Bedankt voor jullie reacties.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 22:21

Himyar schreef:
Nee?!

biscaya schreef:

Nee!!

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-15 08:33

Maar waarom worden paarden bij keuringen dan op hun vrijspringen beoordeeld? Natuurlijk kunnen ze ze zo jong nog niets onder het zadel laten springen, maar als ze nu beoordelen op iets dat niet veel zegt over de kwaliteiten...

SaraViavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 21:53

Himyar schreef:
Maar waarom worden paarden bij keuringen dan op hun vrijspringen beoordeeld? Natuurlijk kunnen ze ze zo jong nog niets onder het zadel laten springen, maar als ze nu beoordelen op iets dat niet veel zegt over de kwaliteiten...

Ze kijken daar wel naar de behendigheid en souplesse, maar dat zijn vaak talentvolle paarden. Als jouw paard nu nog niet zo kan springen betekent dat niet dat dat niet komt, maar dan zul je lekker met hem aan de slag moeten gaan!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 22:03

Himyar schreef:

Omdat vrijspringen wel degelijk wat zegt. Behoorlijk veel zelfs.

Een jong onervaren paard kan nog wel verbeteren.
Wat is je doel met het paard?

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-15 08:06

Springen of eventing.

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 08:19

Niet ieder top paard op papier is een top paard in werkelijkheid. Maar ook niet ieder top paard is bij de eerste sprongen een talentje.
Dit moet je oefenen en leren. Zo te zien heeft je merrie een fijn achterbeen. Techniek is niet verkeerd ze springt nog met ongelijke voeten. Op de tweede spring foto basculeert ze al beter ondanks de ongelijke benen. Maar hoe zijn haar voeten bij de afsprong?. En wat is de afstamming?.

De paarden die voor de keuring gaan worden veel mee getraind en regelmatig geoefend in het springen of lopen in de kooi. Hier noordelijk zijn spring en dressuur competities voor jonge paarden (ONNK) waar ik mijn keurings paarden ook heen doe om te zien hoe ze reageren op de kooi onder alle allure die om de bak heen staat aan mensen en geluiden. Even voor de duidelijkheid dit is niet onder het zadel.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-15 15:24

Het paard staat bij een trainer.
Toevallig kreeg ik vanmiddag te horen dat het vrijspringen in de tussentijd is verbeterd.
Dus inderdaad typisch een geval van oefenen.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-15 13:33

Voorbeen techniek is nu goed, bij hogere sprongen de bascule ook, alleen het achterbeen zou meer moeten "openen".
Heeft iemand hier ervaringen mee?