Paarden Beleren Topic! Wie nog meer?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

borstnoot

Re: Paarden Beleren Topic! Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-15 16:52

Wat een leuke projecten allemaal! Hebben jullie ook foto's? Ben benieuwd! :)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 16:57

Afbeelding

Ik ga een beetje alternatief te werk, heb ook geen bak tot mijn beschikking dus heb mijn uitdaging wel uitgekozen :Y)

borstnoot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-15 17:05

Wat een leukerd! Jij moet net als ik ook de vetjes een beetje wegwerken of niet? :=
Dat vind ik wel altijd moeilijk aan paarden zadelmak maken en inrijden. Het accepteren dat het na 15 minuten gewoon op is, en ik niet verder moet vragen. Vooral als het goed gegaan is. Maar Gleora (de vos dus) laat ik ook echt stoppen als ik het gevoel heb dat ik het zonder zweep niet af zou kunnen. Denk dat dit een goede houvast is.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 17:08

louka69 schreef:
Wat een leukerd! Jij moet net als ik ook de vetjes een beetje wegwerken of niet? :=
Dat vind ik wel altijd moeilijk aan paarden zadelmak maken en inrijden. Het accepteren dat het na 15 minuten gewoon op is, en ik niet verder moet vragen. Vooral als het goed gegaan is. Maar Gleora (de vos dus) laat ik ook echt stoppen als ik het gevoel heb dat ik het zonder zweep niet af zou kunnen. Denk dat dit een goede houvast is.

Ik ben zelf ziek dus voor mij is dat niet zo heel moeilijk om na 5 of 10 minuutjes te stoppen.
Vind het wel erg lastig om haar te leren dat ze mij kan vertrouwen als ik er op zit. Draven durft ze niet en buiten de weide is het veeel te interessant om nog braaf te stoppen eigenlijk.

De vetjes zijn al een heel stuk minder, maar het lijkt wel nog of ze 10 maanden drachtig is :+

Anonymous86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 17:09

Mag beleren voor de kar ook :o

borstnoot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-15 17:23

Rianne1994 schreef:
Mag beleren voor de kar ook :o

Haha van mij best! Er is net gevraagd of er ook mensen zijn die hun paard voor de kar beleren, dus kom gezellig mee kletsen!

borstnoot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-15 17:27

Azmay schreef:
louka69 schreef:

Ik ben zelf ziek dus voor mij is dat niet zo heel moeilijk om na 5 of 10 minuutjes te stoppen.
Vind het wel erg lastig om haar te leren dat ze mij kan vertrouwen als ik er op zit. Draven durft ze niet en buiten de weide is het veeel te interessant om nog braaf te stoppen eigenlijk.

De vetjes zijn al een heel stuk minder, maar het lijkt wel nog of ze 10 maanden drachtig is :+

Belonen, belonen, belonen, belonen.
Ennn (dat valt ook niet altijd even veel mee) er zelfverzekerd opzitten. Wat kan er nou gebeuren? Helemaal niks eigenlijk. Je gaat een keer op je plaat en je kruipt er weer op.
(zo is het natuurlijk niet, maar die gedachte hebben helpt wel op het moment dat je wat bang wordt. je bent je toch wel bewust dat je op een groen paard zit)

In een auto stappen is minstens zo gevaarlijk. In het verkeer kan er ook zo veel fout gaan, maar dan ook grandioos fout. Stap je op je fiets dan leg je je leven ook in de handen van een vreemde.

Klinkt heel zwart wit, maar dat werkt bij mij het best. Je paard zal voelen dat jij zelfverzekerd bent van je zaak en zo zal ze stukje bij beetje leren dat ze gewoon op jou kan vertrouwen omdat jij ook de beslissingen voor haar kunt nemen.

Zelfverzekerd zijn heeft trouwens niets te maken met strenger zijn o.i.d.
Wanneer je alleen al zelfverzekerd zit voelt je paard dit.

En naast dat, belonen, belonen, belonen, belonen. Ik zeg het nog een keer, maar dat is echt zo belangrijk.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 17:29

Belonen is voor haar ook de enige manier die werkt dus dat is vrij vanzelfsprekend. Als ik een keer flink mijn stem verhef zit ze bijna in de boom bij wijze van spreken.
Ben er in het begin een keer af gedonderd omdat ik niet gesingeld had en ze begon te draven, is dus ook een beetje mijn schuld dat ze niet durft vrees ik :o

borstnoot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-15 17:43

Heb je hulp van een prof? Dan komt het waarschijnlijk wel goed ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 17:45

Ik wil me hier ook graag melden!

Samen met mijn vriendin heb ik een Arabische merrie van 03-01-2013. Ze heeft S.A. Mishkaljiyah oftewel Mish en is nu 1.50m groot. We zijn sinds een paar maanden bezig met kleine dingen oppakken en zo gaan we regelmatig wandelen of gaat ze als handpaard mee met onze andere pony. Ook heeft ze laatste een aantal keer aan de longe gelopen, dat heeft ze ook heel goed opgepakt! Ons plan is er zo rond zomer 2016 voor het eerst op te gaan.
Ze pakt alles heel goed op, de eerste keer vind ze dingen vaak spannend, de tweede keer is dat al een stuk beter en de derde keer kijkt ze nergens meer naar. Waar wij vooral op aan het letten zijn is dat we niet te snel gaan, met zo'n paardje wat alles heel snel oppakt en goed wil doen voor je is dat natuurlijk wel een risico.

Dit is Mish in augustus:
Afbeelding

En een paar weken terug aan de longe:
Afbeelding

borstnoot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-15 17:47

Wauw.... Die zit sowieso goed in haar vel!! <3

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 17:52

Leuk al die jonkies
Hier geen dier wat onder het zadel beleerd word wel zijn we momenteel min ruin van 6 rustig voor de kar aan het beleren. eerste keer tuig om was een succes
Afbeelding

Hij loopt nu L dr dus ben ook reuze benieuwd hoe hij het voor de kar gaat doen

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 18:07

hoelang doen jullie erover om een paard zadelmak te maken?
Ik lees dat professionals er 4 tot 8 weken over doen. Ik vind dat eerlijk gezegd nogal snel gaan voor een jonkie. at zou betekenen dat ze er bijna dagelijks mee rijden. Persoonlijk zou ik mijn eigen pony veel meer tijd geven.
Ik ga die van mij zelf opleren (met begeleiding) maar ik ga wel de eerste maand maar max 3x erop rijden (enkel stappen) pas vanaf de 2e maand ga ik draf erbij nemen en vanaf de 3e maand galop.
Eer hij dan echt ingereden is zijn we 4 maanden verder.
Dus hoe kan een professional het op 4-8 weken zonder te veel te vragen van een jonkie die net uit de opfok komt (veronderstel ik) en een zadel of hoofdstel nog nooit gezien heeft, laat staan longeerlijn?

Anonymous86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 18:11

Oke dan stel ik me even voor.
Ik heb mijn eigen dametje Liz beleerd voor de kar, zelf gedaan, destijds 1x gemend maar veel gezond verstand en ik kwam al heel ver. Met afstellen van tuig en kar wel hulp gehad. Nu langzaam aan begin maken met mn tweede merrie beleren. Ze is drachtig dus we doen heel rustig. De dame in kwestie is Anouk van stal de timp.
Ze is drachtig van Marschall blue eyes (zie os voor het topic)

Ze heeft al een keer in tuig gelopen maar na 7 jaar alleen in een kudde te hebben gelopen, daar nu iets meer dan een half jaar geleden uitgeplukt is alles heel eng. Toch pakt ze het allemaal goed op. Wat ze alleen erg moeilijk vind is het sturen. Hebben jullie nog tips? Ze doet het heel goed als ze achter liz aan loopt maar als ze alleen loopt is het wat lastiger.

Afbeelding
Liz en mijn vriend
Afbeelding
Anouk en liz naast elkaar
Afbeelding
Haar lieve hoofdje (en enorme buik)
http://i65.tinypic.com/e7b33s.jpg
eerste x met tuigje lopen

Stelvio

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 18:17

Ik kan pas over 3 jaar beginnen, heb twee weken terug een veulen gekocht van nu 5 maanden oud, maar ik vind het wel erg leuk om mee te lezen.
Ik heb al heel wat paarden ingereden, maar dit wordt mijn eerste paard welke ik van veulen af aan zelf ga opvoeden. Ze staat nu nog bij de fokker en komt april/mei naar huis toe.

Afbeelding

Stelvio

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 18:26

Rianne1994 schreef:
Ze heeft al een keer in tuig gelopen maar na 7 jaar alleen in een kudde te hebben gelopen, daar nu iets meer dan een half jaar geleden uitgeplukt is alles heel eng. Toch pakt ze het allemaal goed op. Wat ze alleen erg moeilijk vind is het sturen. Hebben jullie nog tips? Ze doet het heel goed als ze achter liz aan loopt maar als ze alleen loopt is het wat lastiger.

Mijn ervaring is dat je het beste eerst kunt beginnen met longeren aan de enkele longe, zodat ze de stemhulpen leert, vervolgens aan de dubbele longe, eerst op de cirkel en dan langzaam opschuiven naar de menpositie en zo veel figuren in de bak maken. Wanneer je veelt oefent aan de dubbele longe zal het sturen een stuk makkelijker voor haar worden.

Anonymous86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 18:32

Stemcommandos is ze een kei in :') zolang het om vooruit gaat en niet om stilstaan. Dubbele longe daarna oke. Dat had ik zelf niet bedacht :D

AnoukB25

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 18:43

Ik zal me ook even voorstellen. Ik heb dit jaar bij mijn verzorgpaarden een pony Belle ingereden met begeleiding van de eigenaresse. Zij heeft er zelf al meerdere ingereden. Zij rijdt haar nu en ik heel soms. Ik heb vorige week een klein sprongetje meegenomen wat ze heel braaf deed. We hebben daar ook een crossbaan waar ze overal braaf langs loopt of overheen gaat. Belle is heel erg braaf, kijkt nergens naar on

Stelvio

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 18:50

Dubbele longe op zowel de cirkel als in de menpositie behoort bij mij sowieso tot de standaard opvoeding/training, ook voor de niet-koetspaarden.

Anonymous86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 18:52

Dubbele longe menpositie wel maar op cirkel niet. Maar dat komt op nieuwe stal pas :D

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 18:54

Ik volg ook, maak hier op bedrijf de paarden zadelmak, op het moment 6 hengsten :)
Sommige zijn al wat ouder maar al jaren niks meer mee gedaan.

Hier 1 voorbeeld

Afbeelding

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 18:57

louka69 schreef:
Heb je hulp van een prof? Dan komt het waarschijnlijk wel goed ;)

Geen prof, zijn er maar 2 (hooguit 3) die ik vertrouw en ik heb echt het geld niet om hun zeer regelmatig langs te laten komen. Plus dat ik zelf niet weet wanneer ik genoeg energie ga hebben om er uberhaupt op te kunnen.

Wat een schattige puppypaarden komen er voorbij <3

Mennen zou ik ook ooit nog wel willen, maar heb er te weinig ervaring mee en geen geld/plek voor een wagen en tuig helaas.

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 19:03

Art_Ificious schreef:
hoelang doen jullie erover om een paard zadelmak te maken?
Ik lees dat professionals er 4 tot 8 weken over doen. Ik vind dat eerlijk gezegd nogal snel gaan voor een jonkie. at zou betekenen dat ze er bijna dagelijks mee rijden. Persoonlijk zou ik mijn eigen pony veel meer tijd geven.
Ik ga die van mij zelf opleren (met begeleiding) maar ik ga wel de eerste maand maar max 3x erop rijden (enkel stappen) pas vanaf de 2e maand ga ik draf erbij nemen en vanaf de 3e maand galop.
Eer hij dan echt ingereden is zijn we 4 maanden verder.
Dus hoe kan een professional het op 4-8 weken zonder te veel te vragen van een jonkie die net uit de opfok komt (veronderstel ik) en een zadel of hoofdstel nog nooit gezien heeft, laat staan longeerlijn?

Ik heb ( 2 dagen :P :+ langer hield ik het niet uit...) stage gelopen bij een bedrijf dat paarden ook keuringsklaar maakte. Die werden van het land geplukt, hoofdstel in gedaan en longeren maar. Ze leren dat enorm snel. Ik stel me zo voor dat er dan na een week een zadel erop gelegd wordt, daarmee even longeren. Week erna hangen/zitten en de week erna onder begleiding van iemand met een longeerlijn erop rijden en gelijk stap, draf, galop. Ik stel me voor dat het ongeveer zo gaat, wellicht te snel voor zo'n jonkie, maarja de klant wil zijn paard zadelmak in zo min mogelijk tijd...

borstnoot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-15 19:10

Ik doe het meestal in het tempo wat het paard kan hebben. Moet ik hem in galop slaan (even heel hard gezegd) en heeft ie dan echt geen balans? Ach dan een maandje geen galop.
Wijken (ofja, opzij gaan voor mijn been) probeer ik in stap als ze goed ruitermak zijn er wel op te hebben zitten. Krijgen ze heel veel balans van, naar mijn mening echt geen hele zware oefening en ze snappen het verschil van linker en rechterbeen ook beter wat dan weer na een maand bij de galop kan helpen.
Vindt het paard galloperen "leuk" en wordt hij er beter van voor mijn gevoel? Dan pak ik de galop er per ritje 1 of 2 keer bij...

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 19:11

Ik heb wel nog een vraagje.
Als je een zadel oplegt, ga je dan longeren of eerst aan de hand stappen en draven met het zadel op de rug?
Ik kan me namelijk voorstellen dat bij longeren het paard meteen zal gaan bokken naar het zadel wat klappert van zodra hij gaat draven. En dat is ongewenst gedrag.