Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
louka69 schreef:Wat een leukerd! Jij moet net als ik ook de vetjes een beetje wegwerken of niet?![]()
Dat vind ik wel altijd moeilijk aan paarden zadelmak maken en inrijden. Het accepteren dat het na 15 minuten gewoon op is, en ik niet verder moet vragen. Vooral als het goed gegaan is. Maar Gleora (de vos dus) laat ik ook echt stoppen als ik het gevoel heb dat ik het zonder zweep niet af zou kunnen. Denk dat dit een goede houvast is.
Azmay schreef:louka69 schreef:Wat een leukerd! Jij moet net als ik ook de vetjes een beetje wegwerken of niet?![]()
Dat vind ik wel altijd moeilijk aan paarden zadelmak maken en inrijden. Het accepteren dat het na 15 minuten gewoon op is, en ik niet verder moet vragen. Vooral als het goed gegaan is. Maar Gleora (de vos dus) laat ik ook echt stoppen als ik het gevoel heb dat ik het zonder zweep niet af zou kunnen. Denk dat dit een goede houvast is.
Ik ben zelf ziek dus voor mij is dat niet zo heel moeilijk om na 5 of 10 minuutjes te stoppen.
Vind het wel erg lastig om haar te leren dat ze mij kan vertrouwen als ik er op zit. Draven durft ze niet en buiten de weide is het veeel te interessant om nog braaf te stoppen eigenlijk.
De vetjes zijn al een heel stuk minder, maar het lijkt wel nog of ze 10 maanden drachtig is
Rianne1994 schreef:Ze heeft al een keer in tuig gelopen maar na 7 jaar alleen in een kudde te hebben gelopen, daar nu iets meer dan een half jaar geleden uitgeplukt is alles heel eng. Toch pakt ze het allemaal goed op. Wat ze alleen erg moeilijk vind is het sturen. Hebben jullie nog tips? Ze doet het heel goed als ze achter liz aan loopt maar als ze alleen loopt is het wat lastiger.
louka69 schreef:Heb je hulp van een prof? Dan komt het waarschijnlijk wel goed
Art_Ificious schreef:hoelang doen jullie erover om een paard zadelmak te maken?
Ik lees dat professionals er 4 tot 8 weken over doen. Ik vind dat eerlijk gezegd nogal snel gaan voor een jonkie. at zou betekenen dat ze er bijna dagelijks mee rijden. Persoonlijk zou ik mijn eigen pony veel meer tijd geven.
Ik ga die van mij zelf opleren (met begeleiding) maar ik ga wel de eerste maand maar max 3x erop rijden (enkel stappen) pas vanaf de 2e maand ga ik draf erbij nemen en vanaf de 3e maand galop.
Eer hij dan echt ingereden is zijn we 4 maanden verder.
Dus hoe kan een professional het op 4-8 weken zonder te veel te vragen van een jonkie die net uit de opfok komt (veronderstel ik) en een zadel of hoofdstel nog nooit gezien heeft, laat staan longeerlijn?