Omdraaien en wegrennen tijdens buitenrit

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 00:20

Pallatin schreef:
op buitenrit geweest op vreemde locatie en dat ging super, ondanks motor en zeilbootjes, ijskraampjes, gillende kinderen en rakelings langs een draaiende Hollandse molen moeten...dat laatste vond ik zelfs eng....
Dat is zo herkenbaar. Volgens mij komt dat omdat je paard de omgeving niet kent dus alles is OK. Rijd jij buiten en kent je paard op een gegeven ogenblik de route dan kan een opgehangen autoband die daar nooit hing behoorlijk wat spanning opleveren bijvoorbeeld, schrijf ik uit eigen ervaring }> . Terwijl op vreemde locatie die van mij altijd de dapperste is want alles is nieuw en dus acceptabel.
Zo ook hier in Frankrijk waar nooit een auto of iets onderweg is. Maar o wee als we wel eens iets tegenkomen, dan word daar toch wel wat op gereageerd. Terwijl in NL reden we langs een 80 km weg waar van alles en nog wat passeerde tot en met zeer groot materieel en dat deed beiden paarden helemaal niets. Maar ja dat waren ze dus gewoon gewend en dat is dan de gewoonte die doorbroken wordt.
Reageert paard tijdens wedstrijden misschien op de spanning van de eigenaar?

Pallatin

Re: Omdraaien en wegrennen tijdens buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-15 12:17

Ik ben afgelopen week voor het eerst aan de gang gegaan met oefenen, gewoon aan de hand. Doel: het aanleren van wijken voor druk. In zijn geval, het naar beneden brengen van het hoofd als hij spanning/druk ervaart en dus z'n hoofd omhoog doet. Ik heb geoefend met halster om en touwtje over de neus. Zodra hij spande, kreeg hij druk op het halster, als hij z'n hoofd naar beneden bracht een braaf en een stukje wortel. Ik heb gemerkt dat het makkelijker ging tijdens wandelen in de bak en ik moest dan wel enge hoeken zoeken, want anders kreeg ik geen spanning :')
Het begin is er, maar het naar beneden gaan is nog geen logische reactie, soms moest ik hem met een stukje wortel naar beneden 'lokken', maar goed, alle begin is moeilijk. Daarna heb ik een oranje veiligheidshesje aan m'n zweep gebonden en heb daarmee gezwiept en gezwaaid om te stoppen zodra hij ontspande. Hoe wild ik ook deed, dat deed m al snel geen fluit meer, ook niet over z'n hoofd, flanken en buik. Daarna hetzelfde uitgeprobeerd op het erf en dat vond hij iets spannender, maar ook snel al geen probleem meer. Vervolgens ben ik het ruiterpad een klein stukje opgelopen om het met druk op de neus nog eens te oefenen en dat ging redelijk, soms iets spanning, maar uiteindelijk z'n koppie naar benee, zo zijn we het pad een paar keer een stukje op en neer gelopen. Als het na het rijden droog was heb ik op het erf uitgestapt en dat ging al snel prima. Als hij iets engs zag liet ik m nageven, op teugeldruk vindt hij het tot nu toe het allermakkelijkst, logisch ook want dat principe kent hij natuurlijk al. Ik hoop het telkens iets uit te bouwen, als er iets nieuws te melden valt, dan plaats ik weer een update

Anoniem

Re: Omdraaien en wegrennen tijdens buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 12:41

Wat een leuke update! Fijn dat het iig effect heeft, ik ben benieuwd hoe het verder gaat :)

Snoetje2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 21:28

wat goed,stapje voor stapje doorgaan en blijven oefenen!