Hulpteugel op buitenrit? Help?!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Weggebokt

Re: Hulpteugel op buitenrit? Help?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 22:16

Martingaal :j
Mijn merrie van 8 doet dit ook, in stap en in draf is alles oke maar in galop word ze gewoon erg actief :)
Zonder martingaal is er geen houden aan maar met kan ik haar heel makkelijk terug houden

Flynn00

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 22:19

ik heb hetzelfde probleem gehad met mijn paard. ik heb toen een thiedeman aangeschaft. deze heeft het helaas maar even volgehouden omdat mijn paard van schrik de sloot in was gesprongen en er niet meer uit kon komen omdat ze haar hoofd niet omhoog kon gooien. ik heb ze dus kapot moeten maken :+
maar ik zou zoals eerder genoemd veel trainen met haar terug krijgen. oefen totdat je kan draven met een los teugeltje (wel contact blijven houden). vervolgens kan je dat uitbreiden naar hele kleine stukjes galop. wat bij mij erg veel hielp was dat er iemand mee fietste. mijn paard wou altijd in de buurt van de gene die fietste blijven. na een half jaar oefenen kon ik met een losse teugel galloperen.
Heel veel succes :)

Renskexb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-15 22:21

ninne1 schreef:
Misschien voorlopig alleen maar stappen en draven. Je moet denk ik even het patroon van haar doorbreken. Als je dit een aantal keer heb gedaan ga je proberen om een rustig galopje te doen (op een veilig pad). Ik heb dit met mijn paard ook een tijdje gehad. Die wilde alleen maar hard galopperen in het bos. Een paar niet gegaloppeerd, alleen maar stap en draf en toen weer een heerlijk relaxed paard waar ik nu met een los teugeltje een hand galopje kan doen.

Maar er is geen patroon bij haar want ze doet het maar soms en stap en draf is geen probleem want dat kan ik met n lange teugel dat ze aan t stofzuigen is en soms ook gewoon een rustig galopje. En ik vind het totaal niet erg dat ze hard gaat maar ze moet ook wel weer remmen ipv keihard door mijn hand heen rennen waar ze dus helaas heel erg naar toe neigt..

Renskexb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-15 22:23

SindyKaya schreef:
Martingaal :j
Mijn merrie van 8 doet dit ook, in stap en in draf is alles oke maar in galop word ze gewoon erg actief :)
Zonder martingaal is er geen houden aan maar met kan ik haar heel makkelijk terug houden

Maar een martingaal heeft toch geen nut qua de sterkheid in haar mond want het is niet zo dat ze dr kop in de lucht steekt en dan aan de kletter gaat.. Ze gaat gewoon soms ineens heel hard en remt niet meer of heel moeilijk..

Renskexb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-15 22:25

dieuwertje_ schreef:
ik heb hetzelfde probleem gehad met mijn paard. ik heb toen een thiedeman aangeschaft. deze heeft het helaas maar even volgehouden omdat mijn paard van schrik de sloot in was gesprongen en er niet meer uit kon komen omdat ze haar hoofd niet omhoog kon gooien. ik heb ze dus kapot moeten maken :+
maar ik zou zoals eerder genoemd veel trainen met haar terug krijgen. oefen totdat je kan draven met een los teugeltje (wel contact blijven houden). vervolgens kan je dat uitbreiden naar hele kleine stukjes galop. wat bij mij erg veel hielp was dat er iemand mee fietste. mijn paard wou altijd in de buurt van de gene die fietste blijven. na een half jaar oefenen kon ik met een losse teugel galloperen.

Stap en draf is gek genoeg totaal geen probleem het aanspringen in galop ook niet ze blijft bij me maar na n paar meter gaat er een schakel om en dan gaat ze ineens hard en dan remt ze niet meer..

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 22:41

Renskexb schreef:
dieuwertje_ schreef:

Stap en draf is gek genoeg totaal geen probleem het aanspringen in galop ook niet ze blijft bij me maar na n paar meter gaat er een schakel om en dan gaat ze ineens hard en dan remt ze niet meer..

Dus voor die tijd al weer terug naar stap/draf of zelfs halt. Lang genoeg volhouden zodat lichtje gaat branden van : waarom hard als ik toch zo weer stil sta. Rustig aan is dan veel makkelijker. Daarnaast is galop een vluchtgang en sommige paarden kunnen dat erg lastig scheiden van gewoon ontspannen lopen. Ook kan je buiten de bak zat oefeningen doen om paard bezig te houden en ook buiten de gewoonte om naar de ruiter te blijven luisteren er in trainen, want in de bak braaf zegt lang niet alles over braaf daar buiten.

Renskexb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-15 22:47

[/quote]

Stap en draf is gek genoeg totaal geen probleem het aanspringen in galop ook niet ze blijft bij me maar na n paar meter gaat er een schakel om en dan gaat ze ineens hard en dan remt ze niet meer..[/quote]
Dus voor die tijd al weer terug naar stap/draf of zelfs halt. Lang genoeg volhouden zodat lichtje gaat branden van : waarom hard als ik toch zo weer stil sta. Rustig aan is dan veel makkelijker. Daarnaast is galop een vluchtgang en sommige paarden kunnen dat erg lastig scheiden van gewoon ontspannen lopen. Ook kan je buiten de bak zat oefeningen doen om paard bezig te houden en ook buiten de gewoonte om naar de ruiter te blijven luisteren er in trainen, want in de bak braaf zegt lang niet alles over braaf daar buiten.[/quote]

Ik heb haar ook vaak op tijd terug. Maar soms ben ik net te laat of doet ze het al vrij snel na het aanspringen en mijn vraag is dus meer wat als ik dan te laat ben want ze is vrij sterk en ik kan dus niet zo veel beginnen dan. Ze blijft in stap en draf onwijs braaf lekker rustig lang teugeltje en ze springt ook echt pas in galop aan wanneer ik dat zeg. Maar als ik te laat ben met terug nemen heb ik een onwijs probleem want dan ben ik de rem toch echt kwijt.. En het is niet echt vluchten maar het is meer enthousiasme naar mijn mening...
Dus ik vroeg me meer af welke hulp teugel heeft geen effect als ze braaf is maar maakt me "sterker" als ze toch gaat.

Ianrowan2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 14:39

Stel dat je haar net op dat punt dat ze wilt doorschieten naar die "cross-modus" haar om kan trekken en omkeert in stap terug naar stal, is de lol direct van het ritje af voor haar. Misschien als je dat vaker doet, gewoon gelijk omkeren terug naar stal bij dat gedrag, dat ze die link gaat leggen en op een gegeven moment daarmee zal stoppen.

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 14:46

Zou ook gewoon een slof er aan doen, paard kan normaal doen. De slof kan je tijdens de buitenrit los laten hangen, dan hebben jullie er beiden geen last van (behalve dat jij een extra teugel vast hebt) maar als ze dat doet kan je de slof er bij pakken wat jou iets meer controle geeft.

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 14:48

Ik doe zelf de thiedemanteugel eraan als ik naar buiten ga. Meneertje vind buitenrijden ook heel leuk en wordt soms ook wat enthousiast. :+ De thiedeman geeft me net wat meer controle maar doet verder niets als het niet nodig is, daarom een prima oplossing voor mij!

Edit; lees net dat je dat geen geschikte oplossing vind, laat maar dan :))

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 15:01

Mijn 19 jarige merrie kan zich op buitenrit ook sterk maken. In het begin is ze gewoon heel enthousiast, dribbelen, voorwaarts willen, etc. In galop maakt ze zich nog sterker en ik heb er daarom een thiedeman aan hangen. Gewoon met een los teugeltje stappen en draven, maar zodra ze harder gaat in de galop dan ik wil, kan ik haar makkelijker houden. De thiedeman schakelt in zodra het nodig is.

Renskexb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-15 15:36

Zeepsop schreef:
Ik doe zelf de thiedemanteugel eraan als ik naar buiten ga. Meneertje vind buitenrijden ook heel leuk en wordt soms ook wat enthousiast. :+ De thiedeman geeft me net wat meer controle maar doet verder niets als het niet nodig is, daarom een prima oplossing voor mij!

De thiedeman wel! Die ga ik binnekort bestellen maar de slof niet haha dat is ook omdat ik n keer had op buitenrit dat die pony niet te houden was en bedacht te gaan bokken en rennen waardoor mn teugels mn vingers afknelde en daarom vind ik de slof niet chill..

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 18:19

Renskexb schreef:
Zeepsop schreef:

De thiedeman wel! Die ga ik binnekort bestellen maar de slof niet haha dat is ook omdat ik n keer had op buitenrit dat die pony niet te houden was en bedacht te gaan bokken en rennen waardoor mn teugels mn vingers afknelde en daarom vind ik de slof niet chill..

Oh niet goed gelezen dan :+ Hoop dat de thiedeman helpt!

Renskexb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-15 19:06

[/quote]

De thiedeman wel! Die ga ik binnekort bestellen maar de slof niet haha dat is ook omdat ik n keer had op buitenrit dat die pony niet te houden was en bedacht te gaan bokken en rennen waardoor mn teugels mn vingers afknelde en daarom vind ik de slof niet chill..[/quote]

Oh niet goed gelezen dan :+ Hoop dat de thiedeman helpt![/quote]

Ik hoop het ook ga in mei op kamp en heb geen zin dat de hele groep achter me aan klettert..

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 21:56

Renskexb schreef:

De thiedeman wel! Die ga ik binnekort bestellen maar de slof niet haha dat is ook omdat ik n keer had op buitenrit dat die pony niet te houden was en bedacht te gaan bokken en rennen waardoor mn teugels mn vingers afknelde en daarom vind ik de slof niet chill..[/quote]

Oh niet goed gelezen dan :+ Hoop dat de thiedeman helpt![/quote]

Ik hoop het ook ga in mei op kamp en heb geen zin dat de hele groep achter me aan klettert..[/quote]

Dan heb je nog mooi de tijd om te oefenen! Komt goed hoor :j

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 22:43

Je zegt in jouw openingspost dat je hem buiten vooral in de galop niet meer onder controle hebt.
Tegelijkertijd blijf je maar herhalen dat het paard jouw vertrouwd, dat het paard goed luistert, dat je er in de bak echt alles mee kan, dat hij niet ongehoorzaam is, en zo ga je dan maar verder, .....
Je hebt je paard niet helemaal onder controle dat is toch duidelijk.
Een hulpteugel is er niet om het rijden voor jou makkelijker te maken of om jouw paard te kunnen tegenhouden wanneer het eigenlijk niet wil stoppen, een hulpteugel is iets dat enkel tijdens training, tijdens het werken naar een volgende stap in de training, tijdens het leerproces van het paard , een hulp biedt, en ik spreek hier dan over een korte periode van training, neem bv een 14tal dagen tot één maand, en dan zou het zonder die hulp moeten lukken, lukt het dan nog steeds niet dan was je training gewoon verkeerd.
Je moet het paard zover krijgen dat hij zelf wil doen wat jij wil hebben, en dit wil dus zeggen dat er geen sprake mag zijn van enige vorm van kracht tegen het paard in.
Dit lijkt mssn in jouw ogen een soort droombeeld, en je zal denken die kent mijn paard nog niet, toch werkt dit echt en dit kan echt bij elk paard, dus ook bij jouw paard.
Het vraagt wel een andere manier van denken, een andere manier rijden, werk samen met je paard en niet tegen je paard in.
Het is niet omdat het jou niet lukte, en mssn ook andere goede ruiters niet lukte dat dit echt niet kan.

Renskexb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-15 23:00

aeolusnr1 schreef:
Je zegt in jouw openingspost dat je hem buiten vooral in de galop niet meer onder controle hebt.
Tegelijkertijd blijf je maar herhalen dat het paard jouw vertrouwd, dat het paard goed luistert, dat je er in de bak echt alles mee kan, dat hij niet ongehoorzaam is, en zo ga je dan maar verder, .....
Je hebt je paard niet helemaal onder controle dat is toch duidelijk.
Een hulpteugel is er niet om het rijden voor jou makkelijker te maken of om jouw paard te kunnen tegenhouden wanneer het eigenlijk niet wil stoppen, een hulpteugel is iets dat enkel tijdens training, tijdens het werken naar een volgende stap in de training, tijdens het leerproces van het paard , een hulp biedt, en ik spreek hier dan over een korte periode van training, neem bv een 14tal dagen tot één maand, en dan zou het zonder die hulp moeten lukken, lukt het dan nog steeds niet dan was je training gewoon verkeerd.
Je moet het paard zover krijgen dat hij zelf wil doen wat jij wil hebben, en dit wil dus zeggen dat er geen sprake mag zijn van enige vorm van kracht tegen het paard in.
Dit lijkt mssn in jouw ogen een soort droombeeld, en je zal denken die kent mijn paard nog niet, toch werkt dit echt en dit kan echt bij elk paard, dus ook bij jouw paard.
Het vraagt wel een andere manier van denken, een andere manier rijden, werk samen met je paard en niet tegen je paard in.
Het is niet omdat het jou niet lukte, en mssn ook andere goede ruiters niet lukte dat dit echt niet kan.

Dit is totaal niet agressief bedoelt maar ik kan geen andere manier vinden om het te zeggen maar:
Wat moet ik hier mee als ze uit blijheid hard gaat en dat die rem er dan afgaat van blijheid. En ze doet wat ik wil alleen in die galop soms niet dus hoe kan ik dat trainen buiten de bak en dus buiten als ik haar niet kan houden als ze eenmaal gaat in de bak doet ze namelijk alles wat ik wil en ook met plezier. Buiten ook maar die galop niet dus ik snap niet helemaal wat ik heb aan het trainingsproces in de bak als ze het in de bak niet doet?..
Begrijp me niet verkeerd want ik wil alles proberen maar ik wil wel weten hoe en wat

schirocco24

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 23:16

Misschien kan je wel een ander bitje proberen. Als je paard zijn hoofd op dat moment omhoog gooit denk ik namelijk niet dat enige hulpteugel veel nut zal hebben. Zowel martingaal, tieleman en slof trekken het hoofd omlaag, alleen ik denk niet je dit nodig hebt.

Ik vind persoonlijk een enkelgebroken bitje erg gemeen vanwege het nootkraker effect. Misschien kan je kijken voor een dubbel gebroken (wat zich al meer naar de mond van het paard vormt), of nog beter een bitje wat stiller in de mond ligt.
Mijn paardje wilt ook met de galop zo hard mogelijk, maar sinds ik een billy allen (goedkope versie van myler) erin hebt hangen. Is ze veel minder heet tijdens de rit, en ook makkelijk terug te nemen in galop. Dit bitje is niet gemener, maar naar mij idee rustiger in de mond waardoor mijn hulpen beter over komen.

Renskexb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-15 23:22

schirocco24 schreef:
Misschien kan je wel een ander bitje proberen. Als je paard zijn hoofd op dat moment omhoog gooit denk ik namelijk niet dat enige hulpteugel veel nut zal hebben. Zowel martingaal, tieleman en slof trekken het hoofd omlaag, alleen ik denk niet je dit nodig hebt.

Ik vind persoonlijk een enkelgebroken bitje erg gemeen vanwege het nootkraker effect. Misschien kan je kijken voor een dubbel gebroken (wat zich al meer naar de mond van het paard vormt), of nog beter een bitje wat stiller in de mond ligt.
Mijn paardje wilt ook met de galop zo hard mogelijk, maar sinds ik een billy allen (goedkope versie van myler) erin hebt hangen. Is ze veel minder heet tijdens de rit, en ook makkelijk terug te nemen in galop. Dit bitje is niet gemener, maar naar mij idee rustiger in de mond waardoor mijn hulpen beter over komen.

ze gooit haar hoofd niet omhoog ze strekt dr hals en gaat gewoon heel hard, en ze heeft geen last van het bit want we hebben een bit gekocht naar haar mond

Renskexb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-15 23:24

Hay even een update,
Ik ga een thiedeman aanschaffen omdat ik weet dat ze haar hoofd niet omhoog gooit en dat het dus geen nut heeft om een martingaal er om te doen.

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 23:27

Je verhaal komt mij bekend voor. Ik raad je aan om je te verdiepen in de one rein stop: dit is voor mij echt een uitkomst. Succes!

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 23:29

Ze negeert buiten totaal jouw vraag om af te remmen. Dat geeft aan dat de communicatie tussen jullie nog niet helemaal goed is. Als ze zo braaf is als je zegt, dan zou ze buiten óók naar je luisteren, blij of niet.
Er is nog wat werk aan de winkel. Hulpteugels en dergelijk zal je niet helpen, daar zal ze wellicht dwars doorheen rennen omdat de basis nog onvoldoende is. Ze is je te slim af (en te sterk) en dat weet ze dondersgoed ;)

schirocco24

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 23:36

Renskexb schreef:
ze gooit haar hoofd niet omhoog ze strekt dr hals en gaat gewoon heel hard, en ze heeft geen last van het bit want we hebben een bit gekocht naar haar mond

Maar je hebt er wel een enkel gebroken in hangen toch? Tenminste ik meen dat je dat zei, en dat is geen bit wat past in geen enkel paard zijn mond. Omdat het enkel gebroken gewoon niet past bij de vorm van de tong en vaak teveel op de lagen drukt, een dubbel gebroken vormt zich al meer naar de mond van het paard. Deze kan met de tong mee vormen.

Ik sluit me echter bij de opmerking van one rein stop aan, dit zou ook een goede oplossing zijn, waarbij je ook nog eens de communicatie tussen jou en je paard verbeterd.

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 23:45

Ik heb niks over stemhulpen gelezen en je hele houding? Wat doe jij eigenlijk als ze dat doet?
Longeer je haar normaal ook, hoe is ze op je stemhulpen?
Vaak is de eerste reactie bij geen controle stress en of schrik, hierdoor doen we dingen anders dan normaal. Probeer dus om je hoofd rustig te maken, jezelf zwaar te maken en terug te zitten en "hoo" te zeggen tegen haar. Probeer haar tevens terug te pakken naar een nagevelijke houding.
Blijf consequent en blijf volhouden.

En over je reactie op aeolusnr1, ze probeert alleen maar te zeggen dat jij wel met een hulpteugel buiten kan gaan blijven rijden, maar dat dit eigenlijk niet de bedoeling is.
Het is een manier om er iets in te krijgen, netzoals dat je eerst in het zadel hangt met zadelmak maken in plaats van er meteen op te springen. Na verloop van tijd moet jij op een normale manier op kunnen stappen zonder eerst te moeten hangen.
Hetzelfde geldt voor de hulpteugel, geen stop in galop? We oefenen de stop met deze hulp. Na verloop van tijd moet je deze hulp steeds meer loslaten en op den duur gewoon weg laten.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 23:55

schirocco24 schreef:
Renskexb schreef:

Maar je hebt er wel een enkel gebroken in hangen toch? Tenminste ik meen dat je dat zei, en dat is geen bit wat past in geen enkel paard zijn mond. Omdat het enkel gebroken gewoon niet past bij de vorm van de tong en vaak teveel op de lagen drukt, een dubbel gebroken vormt zich al meer naar de mond van het paard. Deze kan met de tong mee vormen.

Ik sluit me echter bij de opmerking van one rein stop aan, dit zou ook een goede oplossing zijn, waarbij je ook nog eens de communicatie tussen jou en je paard verbeterd.

Ik heb ook weer wat geleerd... :+ Ik vond het 'aan een teugel trekken' altijd zielig, eigenlijk nog steeds, maar deze one rein stop methode heeft zeker bij mijn vorige verzorgpaard gewerkt.. (zelfde leeftijd, ook merrie, echter slecht ingereden).. Die ging al met me aan de haal in de bak vanwege de bakkabouters, no way dat ik haar terug kon krijgen behalve met deze methode.. Heeft ze ook van geleerd, paar trainingen later ging alles al een stuk beter... In ieder geval niet meer zon idiote rengalop door de baan, en ze was sneller terug te nemen..

Verder heb ik geen ervaring met hulpteugels, ben er nooit van geweest en wil ze eigenlijk ook vermijden..