Paard loopt traag

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 10:37

xLes schreef:
Probleem achter de ll Probleem is dat hoe langer ik ze laat, hoe dieper zij naar beneden duikt om toch maar haar neus naar binnen te kunnen drukken :(. En dan krijgen we weer het probleem dat ze nog harder op haar voorhand kukelt, waardoor ze verder vertraagd... Daarom laat ik haar niet graag veel langer, maar ga ze vanaf nu wel iets langer laten :)

Het lijkt wel of je mijn paard beschrijft in dit topic :+ Ik denk dat je hier een denkfout maakt. Een paard dat voorwaarts neerwaarts loopt hoeft niet op de voorhand te lopen. Juist doordat ze voorwaarts neerwaarts lopen kunnen ze makkelijker de rug los laten en dus ook actiever het achterbeen naar voren zetten. Pas als dat is bevestigd en je paard sterker is geworden, kan je de teugels wat meer op maat maken zonder dat je paard zich vast zet in de rug en dus trager kan worden.

In dit topic wordt dit meer uitgelegd: [RT-D] Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-15 23:08

@Kwii: ik zal zeker onze vorderingen posten :)

@Marleen_usar: dan kan ik meteen beter mijn paardrijspullen verkopen haha. Hetgeen mijn paard het allerliefste doet is lekker grasjes eten, rijden of anderszijds werken hoeft voor haar echt niet. Ik probeer wel afwisseling te bieden en wekelijks eens te springen, dat vind ze echt heel erg leuk om te doen

@InekeN: bedankt :D

@Jennyxx: probleem is dat ik ze echt wel vooruit voel vallen als ik haar meer neerwaarts vraag. Mijn beide instructrices (1 CR, 1 met een goed niveau in dressuur) raden mij beide aan om niet teveel vwnw te vragen om die reden. Ik neem wel in elke training een stuk mee hoor ;)

Aan iedereen: victorie. HET IS GELUKT :D

De meeste adviezen opgevolgd: minder overdreven gaan lichtrijden, teugels langer zodat ze meer ruimte heeft, zijgangen, veel voltes en vooral strenger zijn. Geen of onvoldoende reactie op been betekende een tik van de zweep.
Drie tikken moeten geven en dan zag ze precies het licht. Ze snapte eindelijk wat ik van haar vroeg en bleef beter een goed tempo aanhouden. Ik moest maar af en toe even terug bijdrijven, maar echt een serieus pak minder dan vroeger. Ben echt supertevreden en trots op haar :D
Met het tempo kwam ook de achterhand vanzelf meer mee, dat voelde ik. Ze stapte ook eindelijk in haar hoefsporen, wat ze normaal absoluut niet doet. Ik merkte ook dat ik het makkelijker had met rechtzitten als ze op tempo was en bleef, ik hang normaal gemakkelijk naar voren (groot werkpunt!) maar nu zat ik op alle foto's vrij netjes, recht of maar een beetje naar voren. Raar!

Alleszins heel blij met deze beelden:
https://scontent-fra3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xap1/v/t1.0-9/12107047_896429983737772_8442805995980292888_n.jpg?oh=8cde402f3488ddaae3af8c8dbacbd060&oe=568BBB23

Haar enge hoek lette ze ook niet echt op vandaag:
https://scontent-fra3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xfp1/v/t1.0-9/10945738_896430043737766_4163180714018538924_n.jpg?oh=c1e363c59d30a27dcc8acbfe5cfb3e15&oe=56BEFBF9

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 10:18

Wat fijn TS! *\o/*
Misschien je paard nog ietsje hoger instellen, dan kan de achterkant makkelijker mee komen.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-15 18:47

Ja ben echt heel blij, wauwie :D.

Ze moet idd nog iets hoger ingesteld worden, maar is een paard dat heel erg in haar eigen houding kruipt. Ben er met mijn instructrice aan bezig, alleen ben ik even werkloos dus geen geld voor lessen :(. De belangrijkste rekeningen moeten betaald worden, en dan vind ik DA voor entingen en wormenkuur belangrijker dan les. Ben aan het solliciteren en zodra ik werk heb en weer wekelijks kan lessen gaan we er zeker aan werken! :)

Evelijn

Re: Paard loopt traag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 19:02

Ik zou haar niet meteen hoger instellen... eerst maar eens zorgen dat ze voorwaarts is.

Als je nu geen les hebt zou je ook eens de filmpjes van deze site gaan bekijken (www.art2ride.com) ik heb daar veel aan gehad in de basis... het leert je ook beter kijken. Misschien vind jij het ook interessant.

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 19:21

Ik zou me inderdaad eerst focussen op het voorwaartse. Ze zal als ze sterker wordt vanzelf minder op de voorhand gaan lopen. Als je haar nu hoger instelt breekt ze gewoon af achter de schoft dus dan is het alleen maar voor het plaatje maar rijtechnisch heb je er niks aan, sterker nog is het alleen maar slecht.

Wat je wel kan doen als je merkt dat ze na een paar dagen makkelijker voorwaarts blijft, is kijken of je je teugels iets meer op maat kan maken. Maar dan moet ze wel voorwaarts blijven, dus zelf consequent zijn daarin.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 22:50

Ook ik zou zeggen eerst zorgen dat het meer voorwaarts wordt, ongeacht waar het paard zijn hoofd houdt.
Nadien pas kan je die dingen weer gaan bijstellen naar net iets hoger of lager of ......

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 23:05

Misschien maak ik er niet al te veel vrienden mee, maar hiervoor bestaat een prachtig standaard riedeltje die in principe in de basis bij elk paard werkt. (ja het bestaat echt)
1. lange teugel
2. teugels op maat tot contact teugel
3. activeren (ja en dat mag gerust een schop of goede tik zijn, been = reactie en bij een tik moet ze naar voren schieten)
4. weerstand bieden (grofweg gezegd aan de teugels trekken)
5. paard geeft na (op de druk)
6. ruiter staat toe (je haalt de druk van de hand weg)
7. activeren (ja ook hier moet been meteen een reactie zijn)
8. gevoelig opvangen (dus met gevoel je actie terug rijden niet maar aan de teugels trekken)
9. aanleuning

en heel makkelijk blijf je bij 1 van de stappen steken begin je weer van voor af aan.
Dus ik zou beginnen met je paard eerst uit dat krulletje te halen en want die komt pas als die actief door loopt.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-15 09:10

Als ik met de hoofdhoogte bezig ga, dan doe ik dat sowieso met mijn instructrice bij ;). Daar rommel ik niet graag zelf mee aan... En daar is het lesnemen uiteraard goed voor.

Luz_ElenaE: je mag gerust komen kijken, ik trek mijn paard niet in de krul... Geloof me, heb een grote hekel aan mensen die dat doen. Zodra je een licht contactje neemt gaat Zahire zélf in die houding lopen. Weerstand bieden hoeft zelfs niet, gewoon een lichte contactteugel. Is al zo van toen ik ze een jaar geleden kocht, toen liep ze ook nog eens goed achter de ll. Dat is er nu eindelijk aan het uitgaan, oef... In het begin met het tempo maken deed ze hoofd omhoog en neus naar voor en dat mocht ze, toen ze de bedoeling doorhad ging ze weer in haar houding lopen, vanzelf.

Seventeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 09:21

Super dat het gewerkt heeft! Nog een kleine tip nav je laatste foto's; Ga zelf trots en rechtop op je paard zitten, hakken laag. Dat maakt ook verschil! :)

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-15 09:54

Daar heb je zeker volledig gelijk in! Working on it, hopelijk betert het snel :D

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 12:51

Je mag nooit het paard hoger instellen met de hand , dat moet vanuit achter komen,
Ik zie op de foto nog te veel druk op de teugel, ook een paard wat enorm op de voorhand loopt, kijk naar het rechter voorbeen dat gaat onder jou zit door, het paard krijgt zo blessure aan de schouder,

Als ik een tip mag geven ga eens zonder zadel rijden en zonder bit, het bit is voor verfijning en zo leer je het dier hangen.
Maak aan je zweepeinde een stukje plastic en zwiepddar mee naast het binnen achter been als je tempo verliest, rak het dier niet aan, want ook de zweep is uiteindelijk voor verfijning ,
En wat is voorwaarts in jou beleving?
Wat je ook kan doen is het paard in zijn eigen tempo laten lopen en dan juist nog meer vertragen op je zit dan je rotatie groter maken zodat het dier weer gaat verruimen naar zijn eigen tempo, als dit blijft herhalen niet in een keer maar een paar weken, zul je merken dat hij meer voorwaarts word, dat kun je ook in draf doen, zwiep met de zweep geen reactie grotere zwiep, maar geen aanraking, en dat alles zonder zadel en zonder bit , werk veel op de volte aan het binnen achterbeen, rechtuit is voor dit paard nog veel te lastig

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 13:45

Wanneer je de kachel opstookt (= meer voorwaarts rijden) en de voordeur open laat staan (= je paard met zijn hoofd laag en op voorhand laat lopen) dan verspil je energie. Die kun je beter ín je paard houden. Dus het paard een beetje meer 'aan elkaar' laten lopen (nee, dat hoeft geen getrek te zijn) geeft minder weggelekte door jou opgewekte energie.

Jammer dat je momenteel geen baan hebt TS. Hopelijk komt dat snel weer goed.
Je zit een eind weg, (= erg dure brandstof) anders zou ik je best een vrijblijven tip-uurtje willen aanbieden.
Komt best goed, jouw paard heeft een lui leventje op deze manier ;)

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 21:30

@ts type paard dat graag achter de teugel loopt dus. Dan heb je als het goed is (bijna) geen gewicht in je handen? Dan moet je inderdaad zo ver door activeren tot dat je druk op de teugels krijgt (hij maakt contact, jij zoekt er niet naar) dan mag die ook met zijn neus te ver eruit. Op dat moment bied je weerstand (als het goed is hoef je dan niet veel druk te zetten) hij geeft na. Dan haal je de druk van jou er af. Verlies je zijn druk dan begin je van voor af aan. Behoud je die druk dan ga je rustig oprijden (je krijgt dan meer druk) en volgt weer de stappen die zijn beschreven ;)

Maar let op het maakt niet uit of die bij wijze van spreken stofzuigt of dat hij hoog in de oprichting loopt: jij wil dat hij druk geeft op je hand. als je je handen bijv. 5 cm naar voren zet en bij drijft dan geeft die je druk terwijl jij geen druk geeft. (Met je been naar je hand rijden)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 00:04

Luz_ElenaE schreef:
@ts type paard dat graag achter de teugel loopt dus. Dan heb je als het goed is (bijna) geen gewicht in je handen? Dan moet je inderdaad zo ver door activeren tot dat je druk op de teugels krijgt (hij maakt contact, jij zoekt er niet naar) dan mag die ook met zijn neus te ver eruit. Op dat moment bied je weerstand (als het goed is hoef je dan niet veel druk te zetten) hij geeft na. Dan haal je de druk van jou er af. Verlies je zijn druk dan begin je van voor af aan. Behoud je die druk dan ga je rustig oprijden (je krijgt dan meer druk) en volgt weer de stappen die zijn beschreven ;)

Maar let op het maakt niet uit of die bij wijze van spreken stofzuigt of dat hij hoog in de oprichting loopt: jij wil dat hij druk geeft op je hand. als je je handen bijv. 5 cm naar voren zet en bij drijft dan geeft die je druk terwijl jij geen druk geeft. (Met je been naar je hand rijden)

En als het paard er verder achter kruipt?
weerstand geven, alle weerstand die je in je hand voelt gaat fout van achter, dus geef nooit weerstand, dan ga je in gevecht met je paard, ik zou het oplossen door mijn paard leniger te maken zodat hij leert dragen

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 09:34

Dan heb je niet goed gelezen. Het moment dat je paard na geeft, Staat je hand toe. Dat is de beloning. Kruipt die er dan achter ga je weer activeren. Paarden die achter de teugel lopen, lopen bijna altijd met te weinig activiteit.

Want ik weet niet hoe je een paard leniger wil maken als je geen contact krijgt met de mond. Of je moet leniger maken dmv overgangen bedoelen? Maar dat is wat ik in feite heb beschreven

Even een tipje in stap activiteit krijgen is erg moeilijk door gebrek aan zweefmoment probeer het in draf of galop.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 11:12

Ik persoonlijk vind zo,n rustig langzaam paard juist fijn. :) /3

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-15 17:48

Woehoe ik denk dat ze het doorheeft. Vandaag ingestapt, ingedraafd en meteen tempo gevraagd. En ze gaf het :D. Ze liep lekker door zonder dat ze continu stilviel, ze hield haar tempo netjes aan. Wat een verschil in een paar ritten! Zweep maar één keer nodig gehad om even te waarschuwen, aanraken was zelfs niet nodig. Ze was wel een beetje nat onder singel en dekje, ben ik niet gewoon haha :D

@Midgie: zonder zadel en bit gaat hem niet worden. Kaakgekruisd gaat wel, maar met sidepull trekt ze me de armen uit mijn lijf terwijl ze met bit op een pink te rijden is. Ben ook geen liefhebber van bitloos, ben meer een traditionele ruiter.. Paardlief staat 24/7 buiten met een berg ruwvoer, heeft geen ijzers zolang ze niet medisch noodzakelijk zijn en zover rijken met NH-ambities wel ongeveer XD. Zonder zadel ga ik botsen op haar rug, doe ik haar niet aan. Ze heeft een heel lastige draf om door te zitten en ik kan zelf ook gewoon nog niet goed doorzitten, een sukkeldrafje gaat nog wel maar verder echt niet. Dan ga ik botsen.
Voltewerk is sowieso al het grootste deel van mijn training :) (ex-westernruiter)

@InekeN: ja, ik hoop dat dat ook snel in orde komt! Ben als een gek aan het solliciteren in de hoop snel wat te vinden... Ik weet van mezelf dat ik de les echt nog wel nodig heb...

@Luz_ElenaE: klopt inderdaad, heb geen grammetje gewicht in mijn hand. Ik heb je tips in draf uitgeprobeerd (stap is idd nog erg moeilijk, daar kruipt ze er het meeste achter) en ze hielpen wel. Ze heeft er eerst even voor gelopen, en toen kwam ze er meer op. Heel content mee, zo achter de loodlijn kruipen zoals ze normaal doet is niet echt goed.

@Anjali: ik vroeger ook hoor :D. Ik was een angsthaas eerste klas, maar écht erg. Als mijn paard haar oren spitste schoot ik al volledig in paniek. Ondertussen dankzij mijn fantastisch lief en braaf paard een groot deel van de angst overgeraakt, maar nu wil ik toch wel wat verder komen, verder leren. Ze hoeft geen GP te lopen maar ik zou toch graag op M niveau geraken met haar (over een aantal jaar, we hebben beide tijd :) ). En daar heb je toch wel impuls voor nodig, anders krijg je die achterhand niet geactiveerd.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 18:13

Miss toch aan je zit gaan werken, want als je je paard alleen met bit rond krijg mis je toch wat basis zit hulpen en als je van de western komt zou je moeten weten hoe je de schouders kan bedienen met je teugel , hoort ook in de dressuur, als je je paard daar in soepeler kan maken gaat ze ook meer actief worden,

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-15 18:57

Midgie, ik vrees dat we nooit gaan overeenkomen. Onze gedachtegangen liggen te ver uiteen.

Ik geef ze ondertussen meer teugel/ruimte, doe veel voltes, ben bezig met SB, dus ik pik uit je tips hetgeen ik mogelijk acht.

Zoals al verschillende keren gezegd in het topic: ik heb een centered riding instructrice en we zijn aan het werken aan mijn zit... Ga mezelf niet nog 10x herhalen. Een jaar geleden durfde ik amper nog op een paard, ik verstijfde van angst. Kan mezelf ook niet 1 2 3 tot een supergoede ruiter omtoveren he. Daar kruipt tijd in. Ik heb al heel veel bereikt dankzij mijn instructrice (ik zat scheef, kantelde mijn bekken verkeerd, viel zo ver voorover dat ik bijna op mijn paard lag, had mijn voeten veel te ver in de beugels omdat ik me anders niet veilig voelde, gaf continu been terwijl ik het niet doorhad, ...). Die dingen zijn eindelijk allemaal opgelost, buiten het naar voor hangen blijft soms moeilijk.
Een jaar geleden viel ik zonder zadel van mijn paard, ondertussen kan ik in de 3 gangen netjes gecentered blijven zitten maar ik kan haar in een normaal tempo niet doorzitten. Ben daar niet de enige in, mijn 2 vrienden kunnen haar ook niet uitzitten en mijn instructrice zegt ook dat ze vreselijk zit en hoog opgooit. Ligt enerzijds aan mij: ik ben nog niet sterk genoeg om die beweging netjes op te vangen (tsja dat kun je voorhebben als spier/hartpatiënt... Ik heb niet de mogelijkheden van een gezond persoon, alles moet meer opgebouwd worden in mijn spieren en mijn instructrice houdt daar ook rekening mee, daarom dat het wat trager gaat, nieuwe oefeningen om mijn zit te beteren kan ik in het begin niet lang volhouden, moet langzaam opgebouwd worden). Anderzijds is er aan mijn paard nog veel werk, ze loopt compleet op haar voorhand waardoor ze het mij ook niet makkelijker maakt om erop te zitten. Wisselwerking van beide.

Ik krijg mijn paard ook met kaakgekruiste rond en heb daar zelfs filmpjes van ter bewijs, maar ik rij niet graag bitloos dus ga dat ook niet doen. Dat is MIJN keuze en daar hoeft niemand zich in te moeien. Ben niet -loos gezind, buiten ijzerloos dan, bit en boom en zadelloos zegt me niks. Zonder zadel rijden is trouwens slecht voor de rug van het paard dus nee merci, rij haar wel lekker met mijn op maat gemaakte boomzadel...

Oordelen zonder dat je iemand kent is natuurlijk gemakkelijk... Was jij meteen een instant topruiter dan?
Ik heb al honderd keer gezegd dat er aan MIJ veel werk is, en dat ik begeleid wordt, maar daar lijk je over te lezen? Je blijft hetzelfde herhalen terwijl ik al meermaals heb aangegeven dat ik dat niet van plan ben met meestal een lekkere kritiek erbij dat ik geen goed ruiter ben (dat weet ik zonder jou heus ook wel, maar ik neem tenminste les en ik besef dat er nog veel werk aan me is!) dus vergeef me dat ik er even genoeg van heb...

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 01:19

Wat fijn dat het beter gaat! +:)+ bij jou type paard wil je idd het liefst niet dat die achter de ll komt.