Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
midgie schreef:tmr001 schreef:Daarom is het dus heel belangrijk om goede en superconsequente instructie te hebben
Idd en niet een die zegt dat je harder moet drijven of anders maar harder met de zweep tikken
tmr001 schreef:midgie schreef:
Idd en niet een die zegt dat je harder moet drijven of anders maar harder met de zweep tikken
Eindeloze discussie dit. Hoe zou jij een paard wat niet reageert op je been de reactie aanleren?
midgie schreef:Door eerst eens wat meer grond werk te gaan doen in elk geval, zodat je paard meer respect en vertrouwen krijgt, want vertrouwen krijgt hij niet door effe een been tussen zijn ribben te trappen, of een zweep op zijn reet te knallen, veel meer geduld hebben en de tijd er voor nemen om de oorzaak te zoeken , helaas is 9 van de 10 x de ruiter de oorzaak, zoek de fout bij jezelf dan kom je vaak verder, leer meer over communicatie tussen paarden
nuscaniels schreef:midgie schreef:Door eerst eens wat meer grond werk te gaan doen in elk geval, zodat je paard meer respect en vertrouwen krijgt, want vertrouwen krijgt hij niet door effe een been tussen zijn ribben te trappen, of een zweep op zijn reet te knallen, veel meer geduld hebben en de tijd er voor nemen om de oorzaak te zoeken , helaas is 9 van de 10 x de ruiter de oorzaak, zoek de fout bij jezelf dan kom je vaak verder, leer meer over communicatie tussen paarden
Serieuse vraag van mij. Aan de hand reageert het paard goed. Doet netjes wat je haar vraagt. Dan ga je erop op voor de eerste keer. Je gebruikt de eerder aangeleerde stemhulpen bij de beenhulpen die je geeft als je aan gaat draven. Je beloont elk goed stukje voorwaarts.
En dan komt het moment dat je tempo wil hebben, dat je wilt dat je paard langer doordraaft, dat je je paard voorwaartser wilt hebben en je paard reageert niet meer op de hulpen. Die vindt het allang best om een beetje rond te sloffen.
Hoe los je dat op. Stemhulpen kent ze. Aan de hand gaat ze opzij voor druk.
midgie schreef:nuscaniels schreef:Serieuse vraag van mij. Aan de hand reageert het paard goed. Doet netjes wat je haar vraagt. Dan ga je erop op voor de eerste keer. Je gebruikt de eerder aangeleerde stemhulpen bij de beenhulpen die je geeft als je aan gaat draven. Je beloont elk goed stukje voorwaarts.
En dan komt het moment dat je tempo wil hebben, dat je wilt dat je paard langer doordraaft, dat je je paard voorwaartser wilt hebben en je paard reageert niet meer op de hulpen. Die vindt het allang best om een beetje rond te sloffen.
Hoe los je dat op. Stemhulpen kent ze. Aan de hand gaat ze opzij voor druk.
Geduld hebben, maar ga nooit je beenhulp vergrote dat heeft echt geen zin, ja miss voor even , maar het dier leert er niet van, miss ben je wel te grof in de hulpen,
Wat ik al eerder schreef pak een zweep bind er een stuk plastic aan het zwiep, wees vinding rijk zonder je geduld te verliezen of grof te worden, werk andersom, ga nog langzamer stappen en vandaar uit weer naar het tempo van het paard, je zal merken dat dat gaat helpen, tenminste als je ook je zit daarop aanpast, als je klemt en tegen de rotatie /beweging in gaat dan kan het dier niet anders dan nog trager gaan, vaak is de ruiter de oorzaak en gaat het oplossen met grotere hulpen, maar als je jezelf eens goed gaat bekijken, zul je vaak merken dat jij de gene ben die het dier tegenwerkt
nuscaniels schreef:nuscaniels schreef:Inderdaad heel consequent zijn en veel overgangen.
De mijne heeft vanaf het inrijden al maling aan de beenhulpen gehad. Door consequent zijn is dit heel erg verbeterd maar wel iets wat getraind moet blijven.
Niet continu drijven, opbouwen met je hulpen en zodra ze voorwaarts gaan gelijk toestaan.
Wat bedoel je met opbouwen van je hulpen?
Als het bij het inrijden al fout gaat is dat niet het paard maar de ruiter,
Een paard heeft geen maling aan de hulpen, pas als die te groot worden dan gaat het fout.
Als een paard een vlieg voelt landen, hoe denk je dan dat een beenhulp overkomt, hoe zou jij het vinden als ze je in je zij gaan zitten schoppen,
Snap nog steeds niet waarom mensen zelf niet ontwikkelen en bedenken dat het niet echt paard vriendelijk is om te schoppen of met de zweep te gaan tikken.
Ook instructeurs die deze tip nog geven zouden zich bij moeten laten scholen of geen les meer mogen geven.
Ik ben gek op mijn paarden, waarom zou ik ze dan pijn willen doen??
Seventeen schreef:En dat is waarschijnlijk ook de reden waarom je paard direct vanaf het inrijden niet heeft geluisterd naar het been. Je wilt je hulp zo klein mogelijk houden, dan moet je paard leren op die kleine hulp te reageren. Als je een paard gaat inrijden gaat dat iets anders, als het paard er klaar voor is leg je af en toe je been aan en geef je een wat grotere hulp, je beloont hem als het paard gaat draven, of de reactie geeft die jij vraagt. Als ze dat spelletje doorkrijgen, dan kun je je hulp kleiner gaan maken.
Hier is laatst ook een heel mooi topic over geweest, met hetzelfde vraagstuk.
Mijn tip hier ook; 1 beenhulp geven, reageert ze: belonen.
Reageert ze niet?: zweep. Gewoon een tik geven. Als ze draaft terugnemen en weer opnieuw. Veel overgangen rijden! Dat is heel belangrijk.
Je zult zien dat je paard heel snel doorkrijgt dat het moet luisteren. Dit is wel iets waar je heel consequent in moet zijn en op het juiste moment moet kunnen reageren, belonen en stoppen.
Edit: het topic; [RT-V] Paard loopt traag
midgie schreef:Geduld hebben, maar ga nooit je beenhulp vergrote dat heeft echt geen zin, ja miss voor even , maar het dier leert er niet van, miss ben je wel te grof in de hulpen,
Wat ik al eerder schreef pak een zweep bind er een stuk plastic aan het zwiep, wees vinding rijk zonder je geduld te verliezen of grof te worden, werk andersom, ga nog langzamer stappen en vandaar uit weer naar het tempo van het paard, je zal merken dat dat gaat helpen, tenminste als je ook je zit daarop aanpast, als je klemt en tegen de rotatie /beweging in gaat dan kan het dier niet anders dan nog trager gaan, vaak is de ruiter de oorzaak en gaat het oplossen met grotere hulpen, maar als je jezelf eens goed gaat bekijken, zul je vaak merken dat jij de gene ben die het dier tegenwerkt
nuscaniels schreef:midgie schreef:Geduld hebben, maar ga nooit je beenhulp vergrote dat heeft echt geen zin, ja miss voor even , maar het dier leert er niet van, miss ben je wel te grof in de hulpen,
Nog langzamer stappen dan dat we nu soms doen en we staan stil. Mijn minishet loopt haar er dan nog uit zonder moeite.
Ik begrijp wel wat je bedoelt en kijk ook kritisch naar mezelf maar ik werk haar zeker niet tegen.
Ik persoonlijk vind een hulp vergroten duidelijker dan zwiepen met plastic aan een zweep.
Een hulp vergroten doe je altijd in dezelfde volgorde op dezelfde manier.