doof voor beenhulpen

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

jensvl

Re: doof voor beenhulpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 21:21

Inderdaad. Release is de sleutel en dat op het juiste moment. Je krijgt een paard veel sneller aan de hulpen door met heel lichte druk te werken. Het paard zal zoeken naar een manier om daar van af te geraken. Hoewel dat meestal zo klein is dat maar heel weinig mensen dit zien. Dit zien en op de juiste zeer kleine reactie onmiddelijk alle druk laten vallen, is wat het paard licht aan de hulpen maakt. De kunst is om de zeer lichte reactie te zien. De meesten denken dat het paard geen reactie geeft een vergroten de druk, wat met kans geeft op problemen en waardoor het paard zich eerder verdedigend zal opstellen. Hulp dus klein houden en heel goed opletten op zowel zicht als wat je voelt met alles wat contact maakt met het paard. En vooral release op het juiste moment. Dan wordt het paard echt snel heel goed aan de hulpen omdat hij uitgelegd krijgt wat hij moet doen. Voor meer info over hoe het paard het precies krijgt uitgelegd, mag je altijd een pb sturen.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 21:57

midgie schreef:
tmr001 schreef:
Daarom is het dus heel belangrijk om goede en superconsequente instructie te hebben

Idd en niet een die zegt dat je harder moet drijven of anders maar harder met de zweep tikken

Eindeloze discussie dit. Hoe zou jij een paard wat niet reageert op je been de reactie aanleren?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 23:58

tmr001 schreef:
midgie schreef:

Idd en niet een die zegt dat je harder moet drijven of anders maar harder met de zweep tikken

Eindeloze discussie dit. Hoe zou jij een paard wat niet reageert op je been de reactie aanleren?

Door eerst eens wat meer grond werk te gaan doen in elk geval, zodat je paard meer respect en vertrouwen krijgt, want vertrouwen krijgt hij niet door effe een been tussen zijn ribben te trappen, of een zweep op zijn reet te knallen, veel meer geduld hebben en de tijd er voor nemen om de oorzaak te zoeken , helaas is 9 van de 10 x de ruiter de oorzaak, zoek de fout bij jezelf dan kom je vaak verder, leer meer over communicatie tussen paarden

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 23:52

midgie schreef:
Door eerst eens wat meer grond werk te gaan doen in elk geval, zodat je paard meer respect en vertrouwen krijgt, want vertrouwen krijgt hij niet door effe een been tussen zijn ribben te trappen, of een zweep op zijn reet te knallen, veel meer geduld hebben en de tijd er voor nemen om de oorzaak te zoeken , helaas is 9 van de 10 x de ruiter de oorzaak, zoek de fout bij jezelf dan kom je vaak verder, leer meer over communicatie tussen paarden

Serieuse vraag van mij. Aan de hand reageert het paard goed. Doet netjes wat je haar vraagt. Dan ga je erop op voor de eerste keer. Je gebruikt de eerder aangeleerde stemhulpen bij de beenhulpen die je geeft als je aan gaat draven. Je beloont elk goed stukje voorwaarts.
En dan komt het moment dat je tempo wil hebben, dat je wilt dat je paard langer doordraaft, dat je je paard voorwaartser wilt hebben en je paard reageert niet meer op de hulpen. Die vindt het allang best om een beetje rond te sloffen.
Hoe los je dat op. Stemhulpen kent ze. Aan de hand gaat ze opzij voor druk.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 01:32

nuscaniels schreef:
midgie schreef:

Serieuse vraag van mij. Aan de hand reageert het paard goed. Doet netjes wat je haar vraagt. Dan ga je erop op voor de eerste keer. Je gebruikt de eerder aangeleerde stemhulpen bij de beenhulpen die je geeft als je aan gaat draven. Je beloont elk goed stukje voorwaarts.
En dan komt het moment dat je tempo wil hebben, dat je wilt dat je paard langer doordraaft, dat je je paard voorwaartser wilt hebben en je paard reageert niet meer op de hulpen. Die vindt het allang best om een beetje rond te sloffen.

Geduld hebben, maar ga nooit je beenhulp vergrote dat heeft echt geen zin, ja miss voor even , maar het dier leert er niet van, miss ben je wel te grof in de hulpen,
Wat ik al eerder schreef pak een zweep bind er een stuk plastic aan het zwiep, wees vinding rijk zonder je geduld te verliezen of grof te worden, werk andersom, ga nog langzamer stappen en vandaar uit weer naar het tempo van het paard, je zal merken dat dat gaat helpen, tenminste als je ook je zit daarop aanpast, als je klemt en tegen de rotatie /beweging in gaat dan kan het dier niet anders dan nog trager gaan, vaak is de ruiter de oorzaak en gaat het oplossen met grotere hulpen, maar als je jezelf eens goed gaat bekijken, zul je vaak merken dat jij de gene ben die het dier tegenwerkt

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 09:17

midgie schreef:
nuscaniels schreef:

Geduld hebben, maar ga nooit je beenhulp vergrote dat heeft echt geen zin, ja miss voor even , maar het dier leert er niet van, miss ben je wel te grof in de hulpen,
Wat ik al eerder schreef pak een zweep bind er een stuk plastic aan het zwiep, wees vinding rijk zonder je geduld te verliezen of grof te worden, werk andersom, ga nog langzamer stappen en vandaar uit weer naar het tempo van het paard, je zal merken dat dat gaat helpen, tenminste als je ook je zit daarop aanpast, als je klemt en tegen de rotatie /beweging in gaat dan kan het dier niet anders dan nog trager gaan, vaak is de ruiter de oorzaak en gaat het oplossen met grotere hulpen, maar als je jezelf eens goed gaat bekijken, zul je vaak merken dat jij de gene ben die het dier tegenwerkt

Ik geloof er niet in dat je dit vanaf de grond kan oplossen, wanneer je erop zit zit je gewoon in een hele andere situatie. Daarbij is het uitvergroten van je hulp niet per definitie grof (het zorgt ervoor dat je daarna juist kan verfijnen). Vind persoonlijk deze tip geen goede en zie gewoon echt hoe je dit vanaf de grond zou moeten oplossen.

Ik blijf bij consequent uitvergroten tot reactie en bij geen reactie tikje. wat hier wel werd genoemd met de juiste release, wanneer je paard het juiste tempo loopt of de juiste reactie direct ontspannen. Hier kan een goede instructrice je bij helpen. Als ik jou zo lees is het basistempo eigenlijk net te laag en dat moet je eerst oplossen, je paardje moet voorwaarts denken en niet rondsloffen zoals je t zelf noemt ;) . Ik heb het jonge paard wat ik nu rij op deze manier onder goede begeleiding aan het been gemaakt en deze heeft nu naast een goed basistempo ook een hele fijne reactie op het been, wat er voor zorgt dat ik mn zweepje bijna niet meer nodig heb en ik veel fijner kan rijden. In mijn ervaring werkt het stappenplan dus heel goed.

Seventeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 09:24

nuscaniels schreef:
nuscaniels schreef:
Inderdaad heel consequent zijn en veel overgangen.
De mijne heeft vanaf het inrijden al maling aan de beenhulpen gehad. Door consequent zijn is dit heel erg verbeterd maar wel iets wat getraind moet blijven.
Niet continu drijven, opbouwen met je hulpen en zodra ze voorwaarts gaan gelijk toestaan.

Wat bedoel je met opbouwen van je hulpen?
Als het bij het inrijden al fout gaat is dat niet het paard maar de ruiter,
Een paard heeft geen maling aan de hulpen, pas als die te groot worden dan gaat het fout.
Als een paard een vlieg voelt landen, hoe denk je dan dat een beenhulp overkomt, hoe zou jij het vinden als ze je in je zij gaan zitten schoppen,
Snap nog steeds niet waarom mensen zelf niet ontwikkelen en bedenken dat het niet echt paard vriendelijk is om te schoppen of met de zweep te gaan tikken.
Ook instructeurs die deze tip nog geven zouden zich bij moeten laten scholen of geen les meer mogen geven.

Ik ben gek op mijn paarden, waarom zou ik ze dan pijn willen doen??

Opbouwen van de hulpen bedoel ik mee, eerst kuitdruk, geen reactie dan klein "schopje" geen reactie dan iets duidelijker en als laatste tik.
Ik ging er altijd vanuit dat een paard wat ingereden wordt reactie geeft op het been, is het niet al op de kuitdruk dan wel op dat eerste lichte schopje. Tot ik mijn huidig paard inreed. Vanaf de allereerste keer heeft ze maling aan het been.
Dit is in de loop der tijd door heel consequent te zijn verbeterd maar stop daar even mee en weer geen reactie.
Vindt je reactie daarom behoorlijk aanmatigend. Alsof ik niet gek ben op mijn paard en haar daarom pijn doe.[/quote]

Sorry, quote ging niet helemaal goed.
En dat is waarschijnlijk ook de reden waarom je paard direct vanaf het inrijden niet heeft geluisterd naar het been. Je wilt je hulp zo klein mogelijk houden, dan moet je paard leren op die kleine hulp te reageren. Als je een paard gaat inrijden gaat dat iets anders, als het paard er klaar voor is leg je af en toe je been aan en geef je een wat grotere hulp, je beloont hem als het paard gaat draven, of de reactie geeft die jij vraagt. Als ze dat spelletje doorkrijgen, dan kun je je hulp kleiner gaan maken.

Hier is laatst ook een heel mooi topic over geweest, met hetzelfde vraagstuk.
Mijn tip hier ook; 1 beenhulp geven, reageert ze: belonen.
Reageert ze niet?: zweep. Gewoon een tik geven. Als ze draaft terugnemen en weer opnieuw. Veel overgangen rijden! Dat is heel belangrijk.
Je zult zien dat je paard heel snel doorkrijgt dat het moet luisteren. Dit is wel iets waar je heel consequent in moet zijn en op het juiste moment moet kunnen reageren, belonen en stoppen.

Edit: het topic; [RT-V] Paard loopt traag

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 09:32

Even miss een rare vraag, je geeft je beenhulp met beide benen, met welk been moet het paard dan weg stappen?
Dat is al heel verwarrend.

Alle hulpen die je vanaf de grond aanleert zijn het zelfde vanuit het zadel, het enigste is daar de zit bij gekomen en daar gaat het vaak fout,

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 11:24

Als ik met beide benen beenhulp geef moet het paard vooruit, het interesseert me echt niks met welk been ie dat doet. Als je over dat soort dingen gaat bezig houden maak je het vanzelf wel verwarrend inderdaad, keep it simple. Er zit een groot verschil tussen op de grond en onder het zadel, omdat een paard een heel andere balans heeft en dan wel de reactie moet kunnen bolwerken. Hij moet voorwaarts en in balans leren lopen als jij erop zit, dat kan je niet doen vanaf de grond. Trek me nu terug uit topic, alles wat gezegd kan worden is gezegd en denk niet dat we hieruit gaan komen ;). Als ik TS was zou ik meegaan met commentaar van Seventeen en inderdaad ook dat topic goed doorlezen, en fijne instructie zitten die je kan helpen consequent te zijn.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 17:30

Het grootste probleem zit hem in de timing van de release als je een tik geeft. Je kan de release dan onmogelijk op het juiste moment geven.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 17:57

Met release bedoel ik dat op het moment dat je de gewenste reactie heb je direct moet ontspannen. Als je geen reactie krijgt en je geeft een tik en je paard loopt het goede tempo of heeft de juiste reactie, dan de hemel in prijzen en de hulp niet herhalen tot het moment dat hij weer nodig is. Daar moet je dus superconsequent in zijn.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 18:16

Maar een tik blijft het bliksemsnel opbouwen en lossen van de druk. Zodanig dat het paard de release op bijna hetzelfde moment krijgt als de straf en dus valt de release nog in het slechte gedrag.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 18:20

Sowieso denk ik dat het het handigste is als er iemand even naast het paard mee helpt en eventueel wanneer nodig het grondsignaal als extra verduidelijking er bij te geven en zo dan vanaf dat het paard iets vooruit gaat onmiddelijk alle druk te lossen.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 23:04

Seventeen schreef:
En dat is waarschijnlijk ook de reden waarom je paard direct vanaf het inrijden niet heeft geluisterd naar het been. Je wilt je hulp zo klein mogelijk houden, dan moet je paard leren op die kleine hulp te reageren. Als je een paard gaat inrijden gaat dat iets anders, als het paard er klaar voor is leg je af en toe je been aan en geef je een wat grotere hulp, je beloont hem als het paard gaat draven, of de reactie geeft die jij vraagt. Als ze dat spelletje doorkrijgen, dan kun je je hulp kleiner gaan maken.

Hier is laatst ook een heel mooi topic over geweest, met hetzelfde vraagstuk.
Mijn tip hier ook; 1 beenhulp geven, reageert ze: belonen.
Reageert ze niet?: zweep. Gewoon een tik geven. Als ze draaft terugnemen en weer opnieuw. Veel overgangen rijden! Dat is heel belangrijk.
Je zult zien dat je paard heel snel doorkrijgt dat het moet luisteren. Dit is wel iets waar je heel consequent in moet zijn en op het juiste moment moet kunnen reageren, belonen en stoppen.

Edit: het topic; [RT-V] Paard loopt traag

Ben ik niet helemaal met je eens. Als je een paard inrijdt leg je je been aan met eventueel wat druk als je ze wat voorwaartser wil. Immers begin je rustig en klein met je hulpen. Beter klein beginnen dan een grotere hulp kleiner moeten maken Krijg je gelijk een voorwaartse reactie beloon je het paard daarvoor. Je houdt het paard noch met je teugels noch met je zit dan tegen. Ik begin altijd zo met inrijden. Rustig aanleggen en wat druk van je been met eventueel stemhulp.
Geen reactie, wat duidelijker been.
Die zweep komt pas op het laatst erbij. Pas als je zeker weet dat je zelf de hulpen goed gaf en het paard ook niet hinderde om te reageren ga je aan die zweep denken.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 23:22

midgie schreef:

Nog langzamer stappen dan dat we nu soms doen en we staan stil. Mijn minishet loopt haar er dan nog uit zonder moeite.
Ik begrijp wel wat je bedoelt en kijk ook kritisch naar mezelf maar ik werk haar zeker niet tegen.
Ik persoonlijk vind een hulp vergroten duidelijker dan zwiepen met plastic aan een zweep.
Een hulp vergroten doe je altijd in dezelfde volgorde op dezelfde manier.

FelinevdBerg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 13:57

Mijn pony reageerde ook zeer slecht op hulpen . Ik kwam er achter dat dit grotendeels door mij kwam! Ik gaf veel te veel been waardoor ze er niet meer op regaeerde ( je moet het zien als ik je de hele tijd in je zei prik dan voel je het op een gegeven moment ook niet meer) ik ben gestopt met zoveel been geven. Ik doe nu been (luisterd ze been er af ) luisterd ze niet 2x been bij derde x bren met tikje. Ze had ook moeite met galop ze viel er steeds uit en ik bleef maar aandrijven. Nu wacht ik ! Pas als ze er echt uit wil geef ik dr weer been na een tijdje was het echt een enorm verschil ze ging zelf zelf weer aanspringen voordat ik dr weer been gaf (ze was er uit gevallen) !
Misschien helpt dot je

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 09:56

Misschien is deze raad al voorbij gekomen, ik heb niet alles gelezen, maar zet doof voor beenhulp eens om in zien voor woorden.
Dus ga eerst weer eens terug naar het longeren en als hij daar op je stem al de oefeningen doet, dus voorwaarts, terug, halt enz. dan met deze stemhulp erbij vanaf het zadel opnieuw africhten.
Eventueel eerst jij ernaast met de longe en iemand op het paard die de beenhulpen geeft tegelijk met jou stem hulp. de stemhulp dan als het goed gaat steeds minder geven.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 18:52

nuscaniels schreef:
midgie schreef:

Nog langzamer stappen dan dat we nu soms doen en we staan stil. Mijn minishet loopt haar er dan nog uit zonder moeite.
Ik begrijp wel wat je bedoelt en kijk ook kritisch naar mezelf maar ik werk haar zeker niet tegen.
Ik persoonlijk vind een hulp vergroten duidelijker dan zwiepen met plastic aan een zweep.
Een hulp vergroten doe je altijd in dezelfde volgorde op dezelfde manier.

Een hulp vergroten door steeds harder je paard te raken zou ik zelf nooit doen
Ik zou zeggen probeer eens met het tempo te werken maar dan juist andersom, ik heb er goeie ervaringen mee, want een paard wat je perse in een hoger tempo wilt hebben gaat niet perse voorwaarts , ik zou eerder aan het voorwaartse werken vanaf het zadel en aan tempo vanaf de grond