oji schreef:Boeflover, dat kun je natuurlijk alleen voor jezelf bepalen. Het is gewoon dat ik zelf niet snap dat mensen willen rijden die zo bang zijn. Ik vraag me dan ook af, wat mis je aan het rijden? Datgene dat ik nl zou missen zou niet opgelost worden door een kort rondje stappen. In een rondje stappen erop of ernaast, zou mij nl exact hetzelfde plezier geven. Misschien ernaast nog wel meer omdat je dan toch meer contact hebt met een paard. Wat ik zou missen is het echte trainen en de verbetering in mijn paard en mij te voelen. Maar dat geldt voor mij. Wat ik al zei, ik kan me geen voorstelling maken van wat het enorme plezier geeft als je zo bang bent. Ik ken weinig angst met paardrijden, maar heb bv wel hoogtevrees. Bergbeklimmen lijkt me geweldig, maar gaat niet samen met mijn hoogtevrees en daar begin ik dus niet aan. Ik accepteer dat dat niet bij mij past maar richt mij op de dingen die mij wel passen en waar ik veel plezier aan beleef.
Ik moet je daar wel gelijk in geven, maar er zit wel een verschil tussen jou en mij. Ik HEB altijd paardgereden (10 jaar lang) en ben daarna gestopt. Om dit te reflecteren op jou hoogtevrees; ik heb ooit de mountain Everest beklommen en ik weet welke kick je daarvan krijgt en welk plezier het geeft.
Op dit moment weet ik dat deze berg te hoog gegrepen is en dus ga ik nu dus mijn best doen om het Pieterpad te beklimmen..

Daarvoor moet ik grote stappen maken en mijn angst overwinnen, maar ik weet wat het oplevert (het plezier) dus ik wil er voor gaan, al zal de beklimming zelf misschien weinig plezier opleveren, als ik het haal zal ik des te trotser zijn!
Wat ik zelf mis is de samenwerking tussen ruiter en paard, het gevoel van vrijheid en gewoon lekker in de buitenlucht zijn. Iedere keer als ik op een mooi pad wandel met de honden bedenk ik me dat het heerlijk rijden zou zijn hier. Wandelen alleen geeft voor mij niet hetzelfde gevoel als (de herinnering aan) het rijden van een buitenrit en ook in mennen kan ik dat plezier niet vinden. Vandaar toch de keuze om er weer op te klimmen