Paard niet voorwaarts

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 20:23

Simpelman schreef:
Je geeft aan dat je paard het liefst niets doet.
Dat is dan je ultime beloning.

Zoals Sizzle en Hilary al aangaven, vraag om een bepaalde actie, wanneer die wordt geleverd dan vraag je direct om in tempo terug te komen en wanneer dat lukt en dat lukt....dan stap je af.

Om jou dus van zijn rug af te krijgen moet hij actiever gaan, wachten tot jij dat genoeg vindt en dan is hij van je af.
De eerste keer 1 minuut werken, de tweede keer ook, de derde keer 2 minuten enz..
Jij hoeft alleen maar de moed te hebben direct te stoppen waneer het goed is.
Daarna ga je langzaam aan de actieradius vergroten.

Dit is de belangrijste tip die tot nu toe gegeven is. Dit is en beloning en daar leert het paard veel meer van dan van berispingen, tikken en dergelijke. Zo leert je paard ook algemeen meer gefocust te zijn en hij zal sneller geneigd zijn het te doen want hij heeft er een reden voor. Bovendien zal je paard respect voor je boven hebben dat gebaseerd is op vertrouwen. Iets dat met een ferme tik verkopen net allebei minder wordt. Kortom ik kan me hier volledig in vinden.

DinkyOmie

Re: Paard niet voorwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 13:09

Ik heb ook zo'n paard dat liever op de wei staat :).
Nu na 2 jaar is hij onder het zadel echt een heel stuk beter aan het been. Ik moet echt van het begin dat ik erop zit heel consequent rijden. En ook niet te lang. Ik probeer altijd op een moment te stoppen dat het goed gaat.
Het zal nooit een hete worden, maar hij loopt toch al goed voorruit onder het zadel. Helaas aan de longe loopt hij nog voor geen meter. Daar zal ik toch les voor moete gaan pakken.

Mij tip is, rij HEEL consequent (ook met instappen) en niet te lang...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 14:43

Toch wel vreemd, ik heb inmiddels lesgegeen aan 3 frieze, en alle 3 waren ze niet vooruit te branden en werden ze niet scherper aan het been. 2 daarvan waren ook echt futloos en leken wel ziek. Wat is dat toch met friezen?

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 14:47

Misschien waren die inderdaad wel ziek, Joolien. Ken er genoeg die voorwaarts zijn. En maar een paar die echt lui zijn. Net zoals dat ook bij andere rassen het geval is.
Plus denk dat het ook komt, omdat er veel bij het beleren al op de rem worden gereden. Men durft dan niet voorwaarts te rijden. Dan gaat zo'n paard ook denken, dat dat het tempo is wat hij/zij moet lopen. Kun je er wel uitkrijgen bij de meesten, maar kost wel een hoop zweet en tijd. En laat nou dat laatste bij velen het struikelpunt zijn. Die willen heel snel resultaat.

Adin

Re: Paard niet voorwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 14:53

Mijn kwpn er is net zo!
Ik sluit me aan bij dinkyOmie.
Ik moet gelijk duidelijk en consequent zijn.
Na een kwartier a 20 minuten rijden valt het kwartje of heb ik hem overtuigt en dan is hij zeer zeker voorwaarts.
Met instappen steeds al paar pasjes wegdribbelen. Gelijk proberen zo scherp mogelijk aan het been te krijgen