In welke mate is struikelen niet meer normaal?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 22:24

Je zegt zelf dat hij vroeger niet struikelde.. dus er is iets verandert waardoor hij dat wel doet.
Dat kan zijn andere stand voeten (vul zelf maar in waarom, ijzers wel/niet, op tijd/te laat bekapt, anders smit, ander type beslag etc. etc.), dan wel je paard mankeert iets.
Zou hem als het niet meten iets met bekappen/beslaan is, toch echt nalaten kijken door DA en er eventueel paar foto's tegen aan gooien als dat nodig is.

struikelen is niet alleen vervelend voor je paard als hij ook nog eens zere voeten heeft, maar als hij echt struikelt en over je heen duikelt heb je pas echt de rapen gaar...

Shelly21

Re: In welke mate is struikelen niet meer normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-15 23:38

Hij word netjes elke 8 weken bekapt/beslagen. Hij struikelde wel eens maar nu is het echt vaak. Vandaag gingen we op de knieën toen ik hem op de volte zette.

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 23:48

Struikelen kan veel oorzaken hebben.
Zo ken ik een pony die opeens begon te struikelen wat ie nooit eerder deed een wervel in de hals vast/verkeerd had zitten wat de oorzaak is en wat waarschijnlijk weer uit een stoeipartijtje terecht is gekomen.
Ik zou het laten onderzoeken. Mijn pony is 17 en is nog vrijwel nooit gestruikeld, ja tuurlijk verstapt/struikelt een paard zich wel eens, zoals een mens dat ook wel doet. Maar nooit met een aanwijzende reden.

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 08:38

Kinke schreef:
Ook als hij 17 is vind ik dat niet normaal jolmer20

Weet ik, was meer even als verschil. Dat ik 7 zo jong vind.
Dierenarts is ookal gebeld voor mn merrie :)

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 08:44

Onze ruin van 11 kwam ook door de klinische keuring met artrose aan de hoge en lage overhoef. Klinisch zegt niet zoveel als ze een goede dag hebben.

Ik zou de voorbenen RX, better safe than sorry. Als je in zo'n struikelpartij over de kop vliegt en er onder komt, kun je je zelf wel voor je hoofd slaan.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 09:06

Mijn paard struikelde ook steeds vaker, vooral met links. Daar werd overigens ook gelijk HKO geroepen. Dit heeft ze niet in die voet (iig toen niet, heb er foto's van laten maken). Ik heb wel eerst dingen uitgesloten, want het is niet normaal als het plots erin sluipt. Mijn paard was toen 4/5 dus ook erg jong. Bij haar is het iets dat ik uiteindelijk rijtechnisch heb kunnen oplossen.

Shiawase

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 09:20

Mijn 4 jarige struikelde ook wel eens. Niet eens zo heel vaak.
Het was een Tinker en daardoor werd er gezegd dat het lompigheid zou zijn.
Bleek spat aan beide achterbenen, hoge en lage overhoef aan beide voorbenen en artrose in de lendenwervels te hebben.
Ik wil je niet bang maken, maar ik zou toch voor de zekerheid röntgenfoto's laten maken. Better safe than sorry inderdaad.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 09:40

Ff iets heel anders tussendoor, valt me heel vaak op op Bokt…waarom noemen jullie röntgenfoto's RX????
Als je het al afkort dan is het precies andersom XR, van x-ray.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 09:45

Ik zou gewoon de DA om advies vragen. Veelvuldig struikelen is niet goed.

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 09:55

Loopt hij wel actief genoeg? Moet hij op ijzers staan? Ik zou ze er anders onderweg laten.
Hoe ligt zijn zadel? Mogelijkheid om eens 1 van een stalgenoot te lenen om te zien hoe het dan is?

Hoe zit hij in zijn voeding. Als hij verder gewoon rad loopt zou ik niet direct aan al die nare ziektes/ aandoeningen gaan denken.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 10:00

Struikelen is niet normaal. Dat zou wat zijn! Paard in het wild zou zo een lekker hapje zijn wanneer die struikelt. Meestal komt het doordat het paard niet goed land en (mede daardoor) niet goed kan afwijkelen. Wordt vaak veroorzaakt door niet goed en/of niet regelmatig genoeg bekappen, ook het gebruik van hoefijzers kan dit veroorzaken of verergeren. Paard van mijn vriensin struikelsw regelmatig, sinds anders en vaker bekapt is dit echt stukken minder, daarnaast loopt het paard veel ruimer en tikt niet meer aan.

Dus mijn advies anders/beter en vaker bekappen. Dan zal het probleem al een heel stuk verholpen moeten zijn

Shelly21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-15 10:55

tanjaatjuhh schreef:
Loopt hij wel actief genoeg? Moet hij op ijzers staan? Ik zou ze er anders onderweg laten.
Hoe ligt zijn zadel? Mogelijkheid om eens 1 van een stalgenoot te lenen om te zien hoe het dan is?

Hoe zit hij in zijn voeding. Als hij verder gewoon rad loopt zou ik niet direct aan al die nare ziektes/ aandoeningen gaan denken.

Hij staat het outdoor seizoen voor op ijzers ivm de concoursen op gras. In november gaat hij gewoon weer op blote voeten. Aan de hand kan het wel luiheid zijn maar onder het rijden als hij actief loopt doet hij het ook.

Rebekka78

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 17:59

Ik zou het aan de dierenarts vragen. Misschien is er een duidelijke oorzaak die jij niet kunt zien.