Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
Eroslaris schreef:Een kliniek is redelijk ver voor mij, gezien ik zelf niet over vervoer beschik dus liever toch mobiel, hij is ook mobiel op foto gezet met de keuring en die zijn super gedetailleerd.
Het probleem is wel dat het erg in periodes ligt, zaterdag heb ik gesprongen en heeft hij 1x gewoon stilgestaan waarna ik terug kon aandraven en verder rijden met een superbraaf paard. Maandag is hij in volle galop gestopt vlak voor een muur en beginnen stijgeren daarna gedraaid en in volle galop de andere kant op gegaan met die dressuurruiter, en hij stijgerde en bokte ook vaak hoger en meer bij haar, ik weet niet of zij dan meer vraagt bij hem, met mijn andere lesgever was het ook zo, hij bokte en staakte ook meteen als hij er opkroop waarna die lesgever het niet meer zag zitten en het is afgestapt.... Dat is ook mijn probleem, niemand lijkt mij te "kunnen" helpen omdat ze het niet zien zitten...
Mocht het niet aan zijn lichaam schelen maar puur dominantie en karakter dan wil ik zeker verder met hem, grondwerk is een optie die ik openhou, ik zou graag les volgen daarin. Eventueel ook iemand die met dominant gedrag werkt maar hoe zoek ik dan zo iemand? tips?
Eroslaris schreef:ChocooPrins schreef:3 maand geleden heb ik een gelijkaardig topic geopend.
Hengst die opeens begon te bokken. Bleek dan ook een knie probleem te zijn. We zijn er nog niet helemaal uit. Want hij blijft lastig te rijden ook al zijn de knieen nu ok, denken we. Was een onsteking op de knie.
Dus ik ben ook nog zoekende, en doen het eventjes heel rustig aan.
Bij mij was het wel een heel abrupte verandering in zijn karakter tijdens het rijden. Niet iets dat erin is geslopen.
Dat was voor mij wel een indicatie dat het een medisch probleem is. En niet alleen zijn karakter.
Alhoewel ik nu soms de indruk heb dat hij nu zodanig zijn weg kwijt is door de pijn die hij heeft gehad dat hij zich nu niet laat rijden. Is altijd beetje een paniekerig type geweest.
Ik zou je paard wel eens aanmelden op een goede kliniek, zodat ze hem volledig kunnen uitlichten.
wow beetje gelijkaardig dus, hopelijk vind jij ook een oplossing
en nog eventjes verduidelijken, een kliniek is toch niet altijd kans op zekerheid? Iemand op stal haar paard is volledig maar dan ook volledig binnenstebuiten gekeerd in de kliniek (foto's van het hele lijf, gekeken naar het longeren, het rijden en het vrijspringen, naar de tanden gekeken en naar de spieren..) en was volledig goedgekeurd, toch vertoonde het paard pijnlijk gedrag (ze kon er niet meer op, paard stijgerde al bij voet in de beugel en is een paar keer omgegaan bij het stijgeren) 2 dagen later komt die chiropractor waar ik het over had, hij heeft 2 wolfstanden getrokken en 2 blokkages opgelost, na 10 dagen liep het paard terug als normaal, en dat is nu nog altijd zo. Dus dan heb ik soms mijn twijfels om vervoer te huren, zo ver naar de kliniek te gaan en zo veel geld te betalen... Ik wil echt dat het probleem word opgelost maar ik begin aan iedereen te twijfelen
@moniquebosch, bloed is al bekeken en in orde, klophengst is bekeken bij keuring en is het niet
Sizzle schreef:Urielle schreef:Als je foto's maakt van hals en rug KUN je dat beter op een kliniek doen. Mobiele apparatuur is daarvoor niet goed genoeg.
Dat klopt niet meer. Ik heb laatst kraakheldere rugfoto's laten maken op stal.
Ligt aan de aparatuur van de DA.
Maar ik zou zo'n paard onderdaad ook doorlichten.
Eroslaris schreef:Wat met een dierenarts die ook chiropractor is? Ik heb van veel mensen al super dingen gehoord over hem, zou ik die eens contacteren en vragen of hij kan komen kijken, misschien heeft hij ook zo'n mobiel rx systeem? Of toch eerst eigen dierenarts vragen foto's te maken? Gosh zo moeilijk
henshem schreef:Wanneer het niet de rug oid is kunnen het ook maagzweren zijn dat zou ook het wisselende gedrag kunnen verklaren. Succes!
Eroslaris schreef:@ jetm: ik zou graag werken aan onze band, misschien door middel van grondwerk? Respect heeft hij inderdaad soms niet, en je moet hem behandelen met een "wil je asjeblieft" en niet met een "je moet nu.." soms heeft 2x vriendelijk vragen superveel effect en gaat hij bij 1x bot vragen ook bot terugreageren met een bok...
Simpelman schreef:Kissing spines hebben heel erg veel te maken met verkeerd toegepaste rijtechniek, namelijk in de krul rijden met holle rug.
Kijk wat er gebeurt wanneer je de hals omhoog haalt door de teugels korter te maken, de schoft sluit zich dan.
Kijk wat er met de rug gebeurt wanneer een paard ongenoegens heeft of angstig is, het spant dan de rugspieren aan en de schoft sluit zich dan.
Een paard moet eerst en voor alles leren met een uitgewaaierde schoft te bewegen wanneer het een ruiter draagt.
De bevestiging van deze fase in de africhting wordt vrijwel altijd overgeslagen.
Kijk eens rond bij Will Faerber, art2ride.
ChocooPrins schreef:Sizzle schreef:]
Dat klopt niet meer. Ik heb laatst kraakheldere rugfoto's laten maken op stal.
Ligt aan de aparatuur van de DA.
Maar ik zou zo'n paard onderdaad ook doorlichten.
Nou, dat wist ik ook niet. Maar dan nog zou ik naar een kliniek gaan. Daar starten ze van het begin. Je legt je klachen uit en ze bekijken het paard als geheel. En het kan een heel andere richting uit gaan. Het hoeft niet altijd meteen ks te zijn.