Waaaahh... Doorzitten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Verwijderd00

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 14:13

BeSen schreef:
Anthe_2004 schreef:
Een goede tip is om zitlessen te nemen.

Dit kan helaas niet... Daarom wil ik tips die ik kan oefenen in de les :)

Bedankt voor alle andere tips!

Ik ga de eerst volgende les wat verschillende dingentjes proberen met het doorzitten

Het is vooral heel belangrijk om te ontspannen. Niet klemmen, maar echt op je zitbeenknobbels zitten. Ook een tip is om veel zonder zadel te rijden of geen beugels te gebruiken zodat je dit gelijk kan oefenen.

Ik heb eens een les gevolgd bij een vrouw waarbij ik ook op de blote rug van haar pony zat. We zijn toen bezig geweest met het losmaken van de spieren (letterlijk en figuurlijk). Dit heeft mij echter heel erg geholpen.

Waarschijnlijk ga ik volgend jaar weer naar haar toe en zal ze me zitlessen geven. Wel spijtig dat dit voor jou niet mogelijk is, want het heeft echt effect (althans, bij mij dan)!

lotje_elmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 22:56

Hoe ik het heb geleerd is door je zadel vast te houden :P
en dan komen je buikspieren er wel en dan kan je je zadel steeds meer los te laten.
Ik weet niet of het de goede manier is maarja ik was 7 en ik reed op een manege

sardientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 23:00

Ha, daar heb ik ook wel last van :') :') ik ga altijd hakken super ver naar beneden drukken( ik overdrijf hoor :') ) en naar achteren zitten. ( ik ga natuurlijk ook weer niet op zijn kont liggen) maar zo doe ik dat, hoop dat je er miss wat aan hebt :j xx

12_melanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 22:45

probeer niet te knijpen met je benen maar lekker ontspannen te zitten. probeer echt te gaan zitten en niet half staan. dit gaat makkelijker als je je been lang maakt

sardientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 18:53

12_melanie schreef:
probeer niet te knijpen met je benen maar lekker ontspannen te zitten. probeer echt te gaan zitten en niet half staan. dit gaat makkelijker als je je been lang maakt

indd niet knijpen, dan ga je alleen maar meer stuiteren ;)

Qerty

Re: Waaaahh... Doorzitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 16:29

Als je alleen tijdens je lessen hierin kan oefenen zou ik in eerste instantie vooral met je instructeur overleggen.
Niet alleen kan zij je er misschien mee helpen en er extra aandacht aan besteden, maar vooral omdat je als je de tips uit dit topic tijdens de les gaat uitproberen het handig is voor hem/haar om te weten waarom jij net iets anders doet dan de gegeven opdracht.

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-15 17:26

Ikeje schreef:
Als je alleen tijdens je lessen hierin kan oefenen zou ik in eerste instantie vooral met je instructeur overleggen.
Niet alleen kan zij je er misschien mee helpen en er extra aandacht aan besteden, maar vooral omdat je als je de tips uit dit topic tijdens de les gaat uitproberen het handig is voor hem/haar om te weten waarom jij net iets anders doet dan de gegeven opdracht.

Nee hoor, je mag zelfstandig rijden en of met de les mee als je maar anderen niet in de weg zit.

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-15 07:05

Het gaat al steeds beter! Natuurlijk gaat het nog niet helemaal goed, maar dat is wel logisch. Stapje voor stapje kom ik er wel :)

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 07:16

Wat mij ook altijd goed helpt is de beugels met doorzitten iets langer maken dan met lichtrijden. Met losrijden rijd ik veel licht en heb ik de beugels iets korter voor betere steun, vooral als ze eens fris zijn of schrikkerig. Maar na het losrijden doe ik mijn beugels iets langer, waardoor ik mijn benen beter lang kan maken en gaat het doorzitten makkelijker. Maar wat er al gezegd, een voorwaarde is dat het paard goed en ontspannen over de rug gaat.

Een andere tip is om vanuit stap heel langzaam/sloom te gaan draven en als je lekker doorzit dan het tempo wat te verhogen.

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-15 07:17

dat laatste had ik gister ook gedaan en dan lukt het een stuk beter dan dat je gelijk op normaal tempo gaat draven!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 07:28

lotje_elmo schreef:
Hoe ik het heb geleerd is door je zadel vast te houden :P
en dan komen je buikspieren er wel en dan kan je je zadel steeds meer los te laten.
Ik weet niet of het de goede manier is maarja ik was 7 en ik reed op een manege

Ja, dat is een hele goede tip!

Dwz: eerst zadel vast, trek jezelf met je armspieren in het zadel en voel de beweging.
Dan geleidelijk aan minder doen met je armspieren en meer met je buikspieren, vooral 'navel naar binnen'.

En het nut van beugels uit is dit: let eerst op de stand van je bekken in stap, netjes gekanteld (richting bolle rug) - doe dan je beugels uit - en houd je bekken waar het was!!! Dat is het trainen van nuttige buikspieren!

maudbruinsma

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 17:37

Hoop voor je dat je een beetje hetzelfde paard blijft rijden, zodat je aan hem of haar wennen kan en op een gegeven moment mee kunt gaan zitten. Het is niet de bedoeling dat je 'stil' gaat zitten. Je moet bewegingen kunnen volgen. Heel veel succes, ontspannen en gewoon blijven oefenen. :)

Fehu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 17:55

Collie2008 schreef:
Ik kon het vroeger ook niet, maar kan tegenwoordig muisstil zitten.

Bij mij zat de truc echt in het lang maken/ontspannen van de benen, echt veel meer dan ik al deed. Bekken goed kantelen, navel intrekken en je ruggengraat laten 'deinen' (dus niet met verstrakte rug, maar flexibel meebewegen)

Dit heeft bij mij ook ontzettend goed geholpen om door te kunnen zitten op mijn grote reus met mega passen en die lekker hoog opgeeft. Ik wist trouwens niet dat je zoveel spieren in je buik hebt waar je spierpijn in kon hebben :+

sauffi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 18:10

Mij werd altijd geleerd onderug en benen ontspannen en zachtjes mee gaan met de beweging van je paard en dan je bovenlichaam recht houden.
Je kan vast wel filmpjes op youtube vinden die je kunnen helpen en gewoon lekker blijven oefenen ook zonder beugels.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 11:22

:) :j van paardrijden krijg je als je het goed doet hele mooie sterke buikspieren.

En rijden helpt tegen rugklachten. *\o/*

enomis28

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 19:47

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 19:52

Ikeje schreef:

ik weet niet wat voor lessen jullie rijden..

maar hier rijd iedereen voor zichzelf zijn paarden los en is bezig zijn/haar eigen aandachtspunten te verbeteren.. In verband met de bakverdeling of om goed zicht te krijgen op specifieke punten in zijn algemeen worden er enkele gezamelijke oefeningen gedaan..

als mijn paard fijn aanvoelt draaf ik aan, stelling buiging, alles lekker loswerken, paar keer een kort aangaloperen als de ruimte het toelaat en dan kun je rustig bezig gaan met een stukje doorzitten.. of juist stukjes verruimen, of halsstrekken.. wordt hier niet vreemd van op gekeken..
Men kijkt hier juist vreemd op als je rondjes blijft stappen tot iemand zegt dat je aan moet draven, of een volte moet rijden etc.. dat horen we zelf te verzinnen, de instructrice kijkt en geeft op de persoon aanwijzingen voor waar diegene mee bezig is..

Bij het allemaal hetzelfde doen, ontwikkel je voor mijn gevoel veel minder vaardigheden.. dan is het veredeld treintje rijden.. Immers ieder paard is anders, dus ieder paard zul je op een andere manier loswerken. En de ene is veel sneller los dan de ander (dus dan kun je aan dingen beginnen als doorzitten)

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 20:26

Wat mij heel erg heeft geholpen, is ogen dicht. Ogen sluiten en alleen voelen. Wat je dan voelt is dat je ook met je heupen een links-rechts beweging moet maken, dus een beetje swingen. Probeer het te laten lijken alsof je kont aan het zadel zit geplakt. Kniën naar binnen is ook belangrijk. Maar vooral lange zijdes met ogen dicht werkt voor mij heel erg fijn.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 20:29

BeSen schreef:
Ik wou bij dat tweede net gaan vragen wat je ermee bedoelde ( :') )

Maar bedankt voor de tips!

Alleen vind ik het wel raar dat het op sommige paarden goed gaat en op andere niet... Maar ja :')

Dat komt omdat paarden verschillend opgooien;)
een gemiddelde tuiger gooit malen hoger op dan een welsh:)
En dat zit moeilijker.

Wyb_ster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 20:33

Kleine stukjes, zit 1 volte door, dan weer een rondje lichtrijden, zit een gebroken lijn door en weer een rondje lichtrijden. Als je paard zijn rug op bolt zit het ook beter, probeer niet te leren doorzitten terwijl je paard onder tempo loopt want dan maak je het jezelf later veel moeilijker, doe korte stukjes en gebruik de tips hier boven.

LisaFalco

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 20:41

Wil je goed kunnen doorzitten, dan is het van belang dat jouw paard zich ontspant en jou gaat dragen, dus achterhand meer eronder etc.
Dit gaat natuurlijk niet 123, daar moet je veel voor trainen.
Voor nu kun je wel al aan de slag met tips zoals eerst in een langzamer tempo beginnen en dan steeds meer tempo als het goed gaat.

Merk bij mijn paard ook heel duidelijk dat ik niet kan doorzitten als zij niet actief en ontspannen doorloopt, doet ze dit wel dan is doorzitten helemaal niet meer zo moeilijk. Succes ermee!

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 05:41

Wat @LisaFalco zegt :j
Hoe ontspanner je paard, hoe losser de rug dus hoe lekkerder je zit!

Maar ik weet niet hoeveel jaar ervaring je hebt TS, ik weet alleen dat je wel al wat gevorderder moet zijn om met nageeflijkheid en aan de teugel bezig te zijn.
Dus als je nog niet zo lang doet, zou ik nog even oefenen op de manege pony's en paarden en me verder niet te druk maken over die ontspanning, dta leer je nog wel! O:)

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-15 14:25

aan de teugel laten lopen en nageeflijkheid kan ik al. Bij sommige wat lastigere pony's gaat het wel wat minder maar ik ben aan het oefenen daarmee.

Gister ging het doorzitten echt goed! Nou ja, zolang ik niet te hard ging draven. Gewoon rustig draven gaat goed :j