Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
magriet schreef:Ik heb niet alles gelezen maar ik zou zeer zeker nog een wachten met balkjes draven en springen. Juist omdat jij en het paard nog maar net een combinatie zijn. Het vertrouwen in elkaar moet eerst groeien. Na een 2-3 weken zou ik de drafbalkjes erbij pakken, dan kruisjes van maken en daarna de laatste ophogen tot sprongetje. Ik heb thuis een paard staan die tilt zijn benen niet eerder op dan dat de balken op minimaal 6- cm liggen
FriesWytske schreef:Geryon schreef:Ik vind het nergens op slaan dat je niet zou moeten springen met een paard die je nog maar net rijdt. Als je een beetje kan rijden, dan hoef je echt niet zo aan elkaar te wennen.
Een schopje net voor/tijdens de afzet, wil ze hun benen nog wel eens laten optillen.
Er zijn Friezen en je zult ze ook wel bij andere rassen hebben, die wel de tijd nodig hebben om aan je te wennen. Dus is helemaal geen domme opmerking. Die zijn in het begin erg afwachtend bij nieuwe mensen. Kruipen soms zelfs helemaal in hun schulp.
Geryon schreef:FriesWytske schreef:Er zijn Friezen en je zult ze ook wel bij andere rassen hebben, die wel de tijd nodig hebben om aan je te wennen. Dus is helemaal geen domme opmerking. Die zijn in het begin erg afwachtend bij nieuwe mensen. Kruipen soms zelfs helemaal in hun schulp.
Ik vind het ook geen domme opmerking.Maar naar mijn ervaring gewoon erg overdreven. De paarden die echt tijd nodig hebben, zijn denk ik meer uitzonderingen, of het ligt aan de ruiter die het paard niet goed meeneemt.
TS, je kunt proberen om één van de balken bijvoorbeeld wat hoger te doen (caveletti hoogte).
Je hebt soms ook van die paarden die het niet leren hoor, die zien niet in waarom ze hun benen op zouden tillen als ze er gewoon doorheen kunnen lopen
Geryon schreef:Ik zou dat gewoon al proberen als het na een aantal mogelijkheden nog niet lukt. Wel ervoor zorgen dat ze de pionnen niet té eng vind. En als ze ze te normaal vind, dan iets wat ze wel een beetje spannend vind. Dan gaat ze echt wel springen!
Cas123 schreef:Hoi ts! Ik ben van mening dat ieder paard een klein sprongetje kan maken. Ik zou eerst een met haar vrijspringen. Eerst een aantal balken en daarna een laag kruisje. Het kan ook goed dat jij (onopgemerkt) spanning krijgt. Probeer dat eens.
Geryon schreef:Ik snap wat je bedoelt, maar wat denk je dat een sprong zelf voor een paard is dan? Instinctief springt een paard over een sprong, want oliebol ze knallen er anders tegen aan. Dit paard niet. Dus moet je er iets van maken, waardoor dat instinct wel omhoog komt (als bijv. een schopje in de afzet dat hun gedrag even verandert, niet helpt). In de hoop dat ze door beloningen leert dat springen van haar verwacht wordt. In beide gevallen leert een paard dat het niet eng is. Dat is het niet meteen, ook zonder pionnen niet.
lolotjeh schreef:als ik jou was zou ik eerst met de basis beginnen en zeker met een 6 jarig paard is dat erg belangrijk.
als je de basis goed onder de knie hebt en de bespiering beter is kun je pas verder gaan met andere dingen zo als springen en zal het ook veel beter gaan met het aanleren van springen en ook makklijker gaan.
aeolusnr1 schreef:Je bent zelf beginner, en het paard is niet jouw paard, en je bent er nog niet zo heel lang mee bezig ???
Je wil meer bespiering en meer op de achterhand en dus meer correct ruggebruik en meer controle over het paard zijn voeten , ....... allemaal heel goede voornemens natuurlijk.
Maar gaan springen is daar zeker niet de correcte training voor, balkje lopen en lang en laag voorwaarts neerwaarts , het leren nageven op druk, je hand volgen, nadien oprichting en dit vanuit een echt voorwaartse drive, ....
Om dit te kunnen bereiken is heel veel les echt een noodzaak, als je dit zelf aan de hand van enkel goed bedoelde tips gaat uitproberen ga je enkel merken dat het slechter zal worden dan het al was.
Bovendien heb je het over een Fries, en dit is nu niet echt het type springpaard natuurlijk, eerder een tuigpaard een trekker een werkpaard , .... je kan er natuurlijk gewoon mee rijden, en met correcte training zal een sprongetje zeker ook wel lukken, maar het is zeker niet echt zijn ding.
love_UOGN schreef:aeolusnr1 schreef:Je bent zelf beginner, en het paard is niet jouw paard, en je bent er nog niet zo heel lang mee bezig ???
Je wil meer bespiering en meer op de achterhand en dus meer correct ruggebruik en meer controle over het paard zijn voeten , ....... allemaal heel goede voornemens natuurlijk.
Maar gaan springen is daar zeker niet de correcte training voor, balkje lopen en lang en laag voorwaarts neerwaarts , het leren nageven op druk, je hand volgen, nadien oprichting en dit vanuit een echt voorwaartse drive, ....
Om dit te kunnen bereiken is heel veel les echt een noodzaak, als je dit zelf aan de hand van enkel goed bedoelde tips gaat uitproberen ga je enkel merken dat het slechter zal worden dan het al was.
Bovendien heb je het over een Fries, en dit is nu niet echt het type springpaard natuurlijk, eerder een tuigpaard een trekker een werkpaard , .... je kan er natuurlijk gewoon mee rijden, en met correcte training zal een sprongetje zeker ook wel lukken, maar het is zeker niet echt zijn ding.
Eehm.. Ik ben geen beginner....
Ik rijd op de manege op de drukste, meest bokkende en jongste paarden. Beginners rijden op pony's waarbij je niks hoeft te doen.
Op de manege rijd je toch ook op paarden die jou niet goed kennen. Het is anders, maar als het over kennen gaat..
Snollygoster schreef:love_UOGN schreef:Eehm.. Ik ben geen beginner....
Ik rijd op de manege op de drukste, meest bokkende en jongste paarden. Beginners rijden op pony's waarbij je niks hoeft te doen.
Op de manege rijd je toch ook op paarden die jou niet goed kennen. Het is anders, maar als het over kennen gaat..
Er is een verschil tussen op een bokkende pony kunnen blijven zitten, en een paard fijn aan het lopen te kunnen krijgen. Voor beiden is enig staaltje rijkunst nodig, maar dat jij goed op een bokkende paard kan blijven zitten wilt nog niet zeggen dat je correct met een paard aan het werk kan.