Paard springt niet

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Batlow

Re: Paard springt niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 19:24

Als een paard al niet kan springen, zou ik eerst zonder te springen uitvogelen hoe het paard een beetje in elkaar zit. Maar dat zou ik doen.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 19:56

In principe kan elk paard een klein sprongetje springen, dus ook deze fries zou dat moeten kunnen.
Maak het vooral niet te gek gelijk, klein kruisje ofzo, een hopje en daarvoor uitvoerig belonen. Kijk daarna of het gewoon een kwestie is van weet niet wat de bedoeling is, of dat het gaat om een paard die gewoon springen maar mwaw vindt. Is het dat laatste, pest het dier dan niet met uitgebreid springen, hou het lekker makkelijk.

1 van mijn haffen is niet zo dol op springen en was er snel achter dat hindernis omver gooien betekende dat hij of niet hoefde te springen, of ik eraf moest om de hindernis weer terug op te bouwen. Win-win voor hem dus.
Heb dat opgelost door iemand mee te nemen die de hindernis weer terug op kon bouwen, zodat ik hem stevig aan het werk kon zetten in de tussentijd om dan weer de sprong te proberen. Toen hij "sprong" (hopje eroverheen) heb ik hem gelijk uitvoerig beloond en dat was het dan voor die eerste keer, klaar.
Hindernis vernielen betekende dus stevig aan de bak moeten, sprongetje maken betekende beloning en rust.

Ik spring niet zo heel vaak met hem en zeker niet hoog, maar hij doet zelfs met grondwerk in-uitjes nu zonder morren en ook de tonnen op hun zij zelfs. Heb het langzaam uitgebouwd van na een sprongetje klaar naar na de sprong lekker belonen en even gewoon lekker "los" lopen om dan nog een sprong of meerdere te doen.
Als ik rij zorg ik nogsteeds wel dat ik er iemand bij heb die evt kan opbouwen als het moet, maar hij is veel minder een sloper geworden hierdoor. Heb van het springen gewoon de makkelijke keuze gemaakt.

Als ik hem laat springen, of dat nu met grondwerk is of rijdend, doe ik dat nogsteeds richting het einde van de sessie, zodat ik als hij echt lekker zijn hart erin legt kan zeggen, geweldig, we zijn klaar. Na zoiets perfects heb ik niets meer te vragen aan je. Kom, we gaan eten.

Mocht het paard gewoon geen idee hebben en het idee van springen gewoon wat "eng" vinden dan kan het helpen om eerst eens kennis te laten maken met de hindernis. Erheen sturen om eraan te snuffen, erheen sturen om er zijwaarts langs te gaan, erheen sturen om er gewoon overheen te stappen met alleen de voorbenen in eerste instantie en ga zo maar door. Gewoon dat er interesse komt voor de hindernis en er een vraag ontstaat, wat gaan we met dat obstakel doen ipv een "ah nee, eng ding" reactie.

Je zou ook nog naar het lichaam kunnen kijken, kan het paard het wel fysiek zonder ongemak te ervaren? Zo nee, dan moet dat eerst opgelost worden. Maar als het paard verder prima gereden wordt en er verder nergens punten zijn waardoor je denkt dat er een fysiek probleem/fysieke beperking is zou een klein sprongetje geen probleem moeten zijn.
Neem vooral mee dat je niet teveel moet willen. Leuk dat je friezen kent die een meter springen, dat is voor deze gewoon nog niet aan de orde. Begin klein, zorg dat je paard zich een superster kan voelen. Vraag ook niet gelijk meerdere sprongetjes, begin eens met 1 en dan maar 1 keer een sprongetje maken om daar een "champagne momentje" van te maken.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 20:06

VP -> RT-V omdat de vraag daar meer thuis hoort.

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 20:11

Om de achterhand te trainen kan je achterwaarts, van stap naar galop en zo kan je op het internet/bokt genoeg oefeningen vinden.
Ik zag ook een keertje in de bit wat voor leuke dingen je met balkjes kan doen, misschien dat filmpje even zoeken?
Springen is heel leuk, begin met balkjes en misschien cavaletti? Dan kan je altijd kijken of hij het leuk vind en misschien vrijspringen of samen met de andere fries?

Succes!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 20:16

Niet elk paard is een springwonder...
Sommigen moet je het echt wel uitleggen.

Weet nog dat ik met zwartje begon.. was hilarisch.. net mikado, alles tussen de staanders ging om.
En er zat er 1 in de les die sprong met 4 benen te gelijk.. Wat een publiek hadden we die lessen. (ramptoeristen).
Die van mij kreeg het geintje pas door op een crossles, iedereen had me voor gek verklaard, maar wij gingen op puppy cross les. Daar snapte hij het meteen geen boomstam geraakt!
Daarna snapte hij ook dat je over die gekleurde dingen kon springen ipv ze allemaal op de grond te mikken. Moet zeggen echt respect heeft hij nog steeds niet voor gekleurde balkjes.
Andere paard dat met 4 benen tegelijk sprong is best goede springer geworden, die van mij, ach.. voor de fun doen we het leuk.

Dus tja.. sommigen moeten het gewoon doorkrijgen. (zal niet iedereen aanraden om dat met vaste hindernissen te doen, maar bij dit paard werkte het dus perfect!)

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 20:24

Ik heb niet alles gelezen maar ik zou zeer zeker nog een wachten met balkjes draven en springen. Juist omdat jij en het paard nog maar net een combinatie zijn. Het vertrouwen in elkaar moet eerst groeien. Na een 2-3 weken zou ik de drafbalkjes erbij pakken, dan kruisjes van maken en daarna de laatste ophogen tot sprongetje. Ik heb thuis een paard staan die tilt zijn benen niet eerder op dan dat de balken op minimaal 6- cm liggen

JolanV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-15 20:49

magriet schreef:
Ik heb niet alles gelezen maar ik zou zeer zeker nog een wachten met balkjes draven en springen. Juist omdat jij en het paard nog maar net een combinatie zijn. Het vertrouwen in elkaar moet eerst groeien. Na een 2-3 weken zou ik de drafbalkjes erbij pakken, dan kruisjes van maken en daarna de laatste ophogen tot sprongetje. Ik heb thuis een paard staan die tilt zijn benen niet eerder op dan dat de balken op minimaal 6- cm liggen

Bedankt! Maar ze kan al balkjes draven. Daarom was mijn plan om voor het rijden even 10 min ongeveer te longeren met een paar balkjes. Daarna rijden. Dit zal ik niet elke keer doen. Gewoon een paar keer en dat een paar weken volhouden :)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 21:18

FriesWytske schreef:
Geryon schreef:
Ik vind het nergens op slaan dat je niet zou moeten springen met een paard die je nog maar net rijdt. Als je een beetje kan rijden, dan hoef je echt niet zo aan elkaar te wennen.

Een schopje net voor/tijdens de afzet, wil ze hun benen nog wel eens laten optillen. :)

Er zijn Friezen en je zult ze ook wel bij andere rassen hebben, die wel de tijd nodig hebben om aan je te wennen. Dus is helemaal geen domme opmerking. Die zijn in het begin erg afwachtend bij nieuwe mensen. Kruipen soms zelfs helemaal in hun schulp.

Ik vind het ook geen domme opmerking. :) Maar naar mijn ervaring gewoon erg overdreven. De paarden die echt tijd nodig hebben, zijn denk ik meer uitzonderingen, of het ligt aan de ruiter die het paard niet goed meeneemt.

TS, je kunt proberen om één van de balken bijvoorbeeld wat hoger te doen (caveletti hoogte).

Je hebt soms ook van die paarden die het niet leren hoor, die zien niet in waarom ze hun benen op zouden tillen als ze er gewoon doorheen kunnen lopen :+

JolanV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-15 21:22

Geryon schreef:
FriesWytske schreef:
Er zijn Friezen en je zult ze ook wel bij andere rassen hebben, die wel de tijd nodig hebben om aan je te wennen. Dus is helemaal geen domme opmerking. Die zijn in het begin erg afwachtend bij nieuwe mensen. Kruipen soms zelfs helemaal in hun schulp.

Ik vind het ook geen domme opmerking. :) Maar naar mijn ervaring gewoon erg overdreven. De paarden die echt tijd nodig hebben, zijn denk ik meer uitzonderingen, of het ligt aan de ruiter die het paard niet goed meeneemt.

TS, je kunt proberen om één van de balken bijvoorbeeld wat hoger te doen (caveletti hoogte).

Je hebt soms ook van die paarden die het niet leren hoor, die zien niet in waarom ze hun benen op zouden tillen als ze er gewoon doorheen kunnen lopen :+

Haha, ja. Misschien kan ik, als ik al een hele tijd oefen met springen en ze het nog steeds niet doorheeft, pionnetjes onder de sprong zetten?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 21:26

Ik zou dat gewoon al proberen als het na een aantal mogelijkheden nog niet lukt. Wel ervoor zorgen dat ze de pionnen niet té eng vind. En als ze ze te normaal vind, dan iets wat ze wel een beetje spannend vind. Dan gaat ze echt wel springen!

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 21:33

Geryon schreef:
Ik zou dat gewoon al proberen als het na een aantal mogelijkheden nog niet lukt. Wel ervoor zorgen dat ze de pionnen niet té eng vind. En als ze ze te normaal vind, dan iets wat ze wel een beetje spannend vind. Dan gaat ze echt wel springen!

Wil je echt iets "spannends" gebruiken om te laten springen? Vind ik persoonlijk echt een heel slecht idee.
Je wil toch bij alles vertrouwen en samenwerking hebben? Iets licht "engs" gebruiken is een zeer milde vorm van prikkeldraad of schrikdraad op de hindernis, dat is iets wat je niet moet willen naar mijn mening.

Je wil een paard die begrijpt wat je wil, die de vraag stelt bedoel je dat? Een paard die vertrouwen heeft in je, geen paard dat maar instinctief reageert zonder na te denken. Die een (milde) vluchtreactie geeft ipv begrip, vertrouwen en respect.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 21:44

Hoi ts! Ik ben van mening dat ieder paard een klein sprongetje kan maken. Ik zou eerst een met haar vrijspringen. Eerst een aantal balken en daarna een laag kruisje. Het kan ook goed dat jij (onopgemerkt) spanning krijgt. Probeer dat eens.

JolanV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-15 21:46

Cas123 schreef:
Hoi ts! Ik ben van mening dat ieder paard een klein sprongetje kan maken. Ik zou eerst een met haar vrijspringen. Eerst een aantal balken en daarna een laag kruisje. Het kan ook goed dat jij (onopgemerkt) spanning krijgt. Probeer dat eens.

Ja, inderdaad. Bedankt! Ik wilde het ook niet oefenen tijdens het rijden, mijn plan was om het aan de longe te doen. Als ze ineens eromheen gaat kan ze me zo omver walsen, Friezen zijn lomp ;). Aan de longe heeft ze toch meer "vrijheid" :)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 21:47

Ik snap wat je bedoelt, maar wat denk je dat een sprong zelf voor een paard is dan? Instinctief springt een paard over een sprong, want oliebol ze knallen er anders tegen aan. Dit paard niet. Dus moet je er iets van maken, waardoor dat instinct wel omhoog komt (als bijv. een schopje in de afzet dat hun gedrag even verandert, niet helpt). In de hoop dat ze door beloningen leert dat springen van haar verwacht wordt. In beide gevallen leert een paard dat het niet eng is. Dat is het niet meteen, ook zonder pionnen niet. :)

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 21:50

Ik zou dit niet aan de longe doen. Als ze trekt dan trekt ze je mee.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 21:52

Geryon schreef:
Ik snap wat je bedoelt, maar wat denk je dat een sprong zelf voor een paard is dan? Instinctief springt een paard over een sprong, want oliebol ze knallen er anders tegen aan. Dit paard niet. Dus moet je er iets van maken, waardoor dat instinct wel omhoog komt (als bijv. een schopje in de afzet dat hun gedrag even verandert, niet helpt). In de hoop dat ze door beloningen leert dat springen van haar verwacht wordt. In beide gevallen leert een paard dat het niet eng is. Dat is het niet meteen, ook zonder pionnen niet. :)

Ik ga met je mee maar in sommige dingen niet. Ts kan spanningen overbrengen waardoor ze niet wil springen. En al dendert ze er door heen, misschien samen springen dus ts en paard. Ze kan het ook leren door eerst te vallen en daarna op te staan. Maar dat is mijn mening :x

lolotjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 22:14

als ik jou was zou ik eerst met de basis beginnen en zeker met een 6 jarig paard is dat erg belangrijk.
als je de basis goed onder de knie hebt en de bespiering beter is kun je pas verder gaan met andere dingen zo als springen en zal het ook veel beter gaan met het aanleren van springen en ook makklijker gaan.

JolanV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-15 09:34

lolotjeh schreef:
als ik jou was zou ik eerst met de basis beginnen en zeker met een 6 jarig paard is dat erg belangrijk.
als je de basis goed onder de knie hebt en de bespiering beter is kun je pas verder gaan met andere dingen zo als springen en zal het ook veel beter gaan met het aanleren van springen en ook makklijker gaan.

Bedankt, maar ze heeft een goede basis ;)
Ze reageert op zithulpen (moet ik iets uitbreiden, maar ze kan haar pas wat inhouden op zit), ze loopt netjes aan de teugel, ze buigt supergoed in en reageert goed op teugelhulpen. Aan mijn beenhulpen had ik nog iets geoefend, maar op het eind luisterde ze daar ook heel goed naar.

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 09:37

Loopt ze aan de teugel of loopt ze ook daadwerkelijk nageeflijk? Zit wel een verschilletje in namelijk

JolanV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-15 09:39

SindyKaya schreef:
Loopt ze aan de teugel of loopt ze ook daadwerkelijk nageeflijk? Zit wel een verschilletje in namelijk

Dat voelde ik niet echt. Ze liep heel lekker en liep bijna uit zichzelf aan de teugel.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 20:46

Je bent zelf beginner, en het paard is niet jouw paard, en je bent er nog niet zo heel lang mee bezig ???
Je wil meer bespiering en meer op de achterhand en dus meer correct ruggebruik en meer controle over het paard zijn voeten , ....... allemaal heel goede voornemens natuurlijk.
Maar gaan springen is daar zeker niet de correcte training voor, balkje lopen en lang en laag voorwaarts neerwaarts , het leren nageven op druk, je hand volgen, nadien oprichting en dit vanuit een echt voorwaartse drive, ....
Om dit te kunnen bereiken is heel veel les echt een noodzaak, als je dit zelf aan de hand van enkel goed bedoelde tips gaat uitproberen ga je enkel merken dat het slechter zal worden dan het al was.
Bovendien heb je het over een Fries, en dit is nu niet echt het type springpaard natuurlijk, eerder een tuigpaard een trekker een werkpaard , .... je kan er natuurlijk gewoon mee rijden, en met correcte training zal een sprongetje zeker ook wel lukken, maar het is zeker niet echt zijn ding.

JolanV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-15 20:59

aeolusnr1 schreef:
Je bent zelf beginner, en het paard is niet jouw paard, en je bent er nog niet zo heel lang mee bezig ???
Je wil meer bespiering en meer op de achterhand en dus meer correct ruggebruik en meer controle over het paard zijn voeten , ....... allemaal heel goede voornemens natuurlijk.
Maar gaan springen is daar zeker niet de correcte training voor, balkje lopen en lang en laag voorwaarts neerwaarts , het leren nageven op druk, je hand volgen, nadien oprichting en dit vanuit een echt voorwaartse drive, ....
Om dit te kunnen bereiken is heel veel les echt een noodzaak, als je dit zelf aan de hand van enkel goed bedoelde tips gaat uitproberen ga je enkel merken dat het slechter zal worden dan het al was.
Bovendien heb je het over een Fries, en dit is nu niet echt het type springpaard natuurlijk, eerder een tuigpaard een trekker een werkpaard , .... je kan er natuurlijk gewoon mee rijden, en met correcte training zal een sprongetje zeker ook wel lukken, maar het is zeker niet echt zijn ding.

Eehm.. Ik ben geen beginner....
Ik rijd op de manege op de drukste, meest bokkende en jongste paarden. Beginners rijden op pony's waarbij je niks hoeft te doen.
Op de manege rijd je toch ook op paarden die jou niet goed kennen. Het is anders, maar als het over kennen gaat..

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 21:05

love_UOGN schreef:
aeolusnr1 schreef:

Ik rijd op de manege op de drukste, meest bokkende en jongste paarden. Beginners rijden op pony's waarbij je niks hoeft te doen.
Op de manege rijd je toch ook op paarden die jou niet goed kennen. Het is anders, maar als het over kennen gaat..

Er is een verschil tussen op een bokkende pony kunnen blijven zitten, en een paard fijn aan het lopen te kunnen krijgen. Voor beiden is enig staaltje rijkunst nodig, maar dat jij goed op een bokkende paard kan blijven zitten wilt nog niet zeggen dat je correct met een paard aan het werk kan.

JolanV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-15 21:07

Snollygoster schreef:
love_UOGN schreef:

Er is een verschil tussen op een bokkende pony kunnen blijven zitten, en een paard fijn aan het lopen te kunnen krijgen. Voor beiden is enig staaltje rijkunst nodig, maar dat jij goed op een bokkende paard kan blijven zitten wilt nog niet zeggen dat je correct met een paard aan het werk kan.

Ik bedoelde dat die paarden netjes lopen.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 21:21

Nou elk beetje paard kan wel een parcours van een 1 meter lopen.

Je zou haar ook kunnen laten vrij springen, een lijntje van 3 hindernisjes.

Dan kan ze haar eigen tempo en balans vinden. En zit je haar als ruiter niet in de weg.

Afstanden is bij paarden is cavaletti, dan op 7 meter steil en op 7,5/8 meter oxer, eerst als steil.

Ik deed met mn jonge paarden eerst grondbalken, dan een half kruisje, en dan uitbouwen.

Bij grond balken kunnen ze zelfs stappen ...en ik deed altijd eerste x met ze meelopen.

Maar die van jou kent al balken..

Ik zette de lijn altijd af, met plastic rood/wit lint. En het begin van de wending voor de hindernis lijn ook.

Dit is uit mn eigen ervaring Overgens.

Via pb heb ik wel linkje van videootje.