Hoe vaak rijd/ train jij & schuldgevoel....

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Equisync

Berichten: 5286
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 13:28

Normaal rijd ik ongeveer 3x pw. Omdat ik gewoon met werk weinig tijd heb.
Afgelopen half jaar is het door omstandigheden vaak zo geweest dat hij gewoon 2 weken niks stond te doen.
Tsja dat is niet leuk, hij is een paard dat graag bezig is. Maar als het gewoon echt niet gaat omdat ik andere dingen aan mijn hoofd heb? Dan blijft ie maar lekker staan.
Hij staat toch 24/7 buiten met z'n beste vriendjes en ik heb niet het idee dat ie ongelukkig is.

Dennis

Berichten: 31496
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 13:29

Bekend probleem, maar ik kan het inmiddels redelijk los laten. Heb meerdere keren op het punt gestaan er 2 te houden (ze staan aan huis, dus 1 is geen optie) en de rest weg te doen. Maar aan de andere kant, ze staan hier ook 24/7 buiten, in een groepje van 6. Krijgen iedere dag een knuffel, maar zijn lang niet iedere dag aan het werk.

Ik heb bewust maar 2 startpassen (1 wedstrijd pony, en 1 reserve voor als nr 1 'stuk' is, het is nog al een stuntman ;) ), dus 1 pony als sportpony, een 2e die nog groen is maar ook soms mee mag. 2 oudjes die echt nog wel wat kunnen, maar niet is ook prima. Een jonkie waar 1x in de week 10 minuten al genoeg is. En een ex-wedstrijd pony waar meer andere mee rijden als leer-pony dan dat ik er zelf mee rij.

Het word pas zielig als ze altijd binnen staan en dan nooit hun hok uit komen.
Maar buiten pony's, ach, al zou je die 2 weken niet rijden is het ook goed.

Bennie_Maudd
Berichten: 132
Geregistreerd: 20-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 13:30

Dit heb ik ook heel erg, ik heb een verzorgpony en daar moet ik van mezelf iedere dag heen. Nu in de vakantie is dat prima te doen maar als ik weer naar school moet schiet er soms wel eens een proefwerk bij in := mn verzorgpony maakt het er ook niet echt makkelijker want als ik 1-2 dagen er niet ben geweest komt hij er met een noodgang aan gegalopeerd, en dan denk: zie je wel hij heeft me gemist :Y) :')
Ik rijd dan niet iedere dag, ong 4x per week maar pony is ook al ouder en we rijden geen wedstrijden etc.

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 13:31

Komt wel weer, die nare ziekte fase is voorbij gelukkig maar zit nu in de broedfase haha en kan amper mijn schoenen aandoen zelf dus laat staan bij de paarden even bezig gaan :') Ook de broedfase is tijdelijk gelukkig :D
Moet zeggen dat het mij nu wel makkelijker af gaat omdat het gewoon écht niet lukt (iets van de grond oppakken is echt hilarisch om mij te zien doen) en ik de verantwoordelijkheid ook heb voor een extra persoon in de buik.

MissChrys

Berichten: 224
Geregistreerd: 16-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 13:32

Is het misschien geen idee om een verzorger 'aan te schaffen' voor 2 a 3 dagen?
Op die manier krijgen je paarden toch beweging en als jij dat een keer niet kan hoef je je ook niet schuldig te voelen.

Ik heb een verzorgster voor 3 dagen in de week.
Mijn paard heeft gemiddeld 5 tot 6 dagen in de week beweging (rijden, longeren, losspringen enz). Kan ik een keer niet, dan weet ik dat er nog voldoende dagen zijn waarop hij wel beweging krijgt.

Yucca

Berichten: 4907
Geregistreerd: 06-09-05

Re: Hoe vaak rijd/ train jij & schuldgevoel....

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 13:35

Ik rij 3 a 4 keer per week, ook als ik wedstrijden heb. Meer dan genoeg, de andere dagen ben ik er dan ook niet.
En het komt ook wel eens voor dat ik minder rij, of een week niet. Gelukkig heb ik een gemakkelijk paard dus dat gaat prima. Voor optimale resultaten zal ik wel vaker/consequenter moeten rijden, maar ik weet dat dat nu gewoon niet gaat. Dus dan kan ik me soms wel schuldig voelen, maar het is gewoon niet anders!

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23617
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 14:04

Die van mij staan al 2,5jr stil op soms een rondje buiten na, in het begin voelde ik me enorm schuldig maar de omstandigheden zijn nou eenmaal niet anders, heb ook niet het idee dat ze het zo erg vinden

Bambi1995

Berichten: 3149
Geregistreerd: 16-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 14:08

Ik herken het heel erg. Maar ik heb er in de winter meer last van dan in de zomer. Maar omdat ik wat minder plezier kreeg in het paardrijden elke dag weer en paardje ook. Ben ik 1x in de week gaan rijden ( in de zomer). Ik vind het nou leuker om te gaan rijden. Mijn paard staat echt het liefst in het land en word gewoon boos als je haar er uit haalt. Met 1 a 2 keer in de week gaat het beter. Maar ik krijg wel eens commentaar van de stal eigenaar. Ze vind het niet goed dat ik zo weinig rij en bemoeit zich er dan mee en als ik dan Nee zeg dan word ze kwaad. Maar ik blijf toch altijd lekker mijn eigen gangetje gaan.

LOLLYYwood

Berichten: 2831
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Aalst (Oost-Vl, België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 14:10

Agh meid, ik denk dat mijn paarden intussen al zéker 5 maanden stil staan, als het niet langer is. :') Helaas door omstandigheden ; in de winter lag de wei te nat en de piste was op een half uur wandelen, 2 maand geleden verhuist dus alle aandacht ging daar naartoe, momenteel ook geen piste ter beschikking, wel op 10 minuten stappen, maar ik wil eerst de weide op orde (oa verharde paddock aanleggen, afdak plaatsen, ... Voordat ik me weer ga focussen op het rijden.

Myrthee_

Berichten: 2575
Geregistreerd: 12-07-10
Woonplaats: Aalsmeer

Re: Hoe vaak rijd/ train jij & schuldgevoel....

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 14:15

Mijn 21-jarige merrie staat meer stil dan dat ze beweegt. Als ze "geluk" heeft doet ze 3 keer in de week iets. Maar meestal rij ik eens in de twee weken á maand en longeer af en toe.
Ze heeft geen lichamelijke problemen, maar staat liever op de wei dan dat ze werkt.
Ik heb niet het idee dat ze hierdoor minder gelukkig is oid. Ze krijg nog steeds elke dag aandacht maar hoeft dus niks.

Ravelin
Berichten: 79
Geregistreerd: 29-07-15

Re: Hoe vaak rijd/ train jij & schuldgevoel....

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 17:01

Vroegah was het voor mij ook geen optie om minder dan 5 x per week te rijden, maar tegenwoordig met de kinderen mag ik heel blij zijn als het 5 x in de maand lukt.. Ik heb er lang over gedaan om het los te laten en nog voel ik me wel eens schuldig, maar aan de andere kant denk ik niet dat hij me echt mist als ik er niet ben. Hij staat lekker buiten met zijn maten en vermaakt zich opperbest. Je doet wat in je vermogen ligt en als het niet vaker dan zoveel keer kan so be it!

Dorine92
Berichten: 5383
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Re: Hoe vaak rijd/ train jij & schuldgevoel....

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 17:25

Ik vind dat je je schuldig moet voelen als je (bijna) de hele week te lui bent om naar je paard te gaan, maar dan zondags wel een rit van 3 uur wilt maken met veel draf en galop. Of dat je de hele week niet traint, en dan zondags kwaad wordt omdat je paard zijn Z proef niet goed doet.
Als je echter verder geen eisen aan je paard stelt, is het niet zielig om niet te rijden.
Wel vind ik het soms zielig als een paard erg van aandacht houdt, maar dat dan ook niet krijgt.

Gini
Berichten: 17993
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 18:32

BEH >> RT-V

Duhelo

Berichten: 28629
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 18:38

Ik herken dat ergens wel, maar op een andere manier.
Mijn paarden werken liever niet dan wel, dus ik straf ze zeker niet met ze niet regelmatig te rijden.
Door idiote werkuren (di 8-11 13-18.30,woe 8-12 13-18.30, don 8-11 13.30-18.30, vrij 8-12, zat 9-18)
Kan ik maar op maandag, vrijdag en zondag rijden. Zondag is vaak gereserveerd voor vriend, daar dat onze enige dag per week samen is, dus vaak rij ik ze max 2 maal per week)
Daarnaast huishouden en high energie hond ...

Ik voel me er eerder schuldig over dat ik twee paarden heb die me maandelijks veel geld kosten, en ik er amper "gebruik" van maak ...

Dorine92
Berichten: 5383
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Re: Hoe vaak rijd/ train jij & schuldgevoel....

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 19:26

Dat kan ik me voorstellen Duhelo! Je zou haast een paard wegdoen en vanwege het geld dat je overhoudt een dag minder werken zodat je wel tijd hebt voor je andere paard

Duhelo

Berichten: 28629
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Hoe vaak rijd/ train jij & schuldgevoel....

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 19:45

Nou, ik heb er net nog een bij gekocht :D
Maar dat is een veulen dat een tijd in opfok gaat bij een vriendin. Ik heb goedkope stalling, zij vriendje voor haar paard dat alleen gevallen is :D
Eigenlijk zou 1 paard idd genoeg zijn,maar mijn oudste wil ik niet meer de handel insturen, en de jongste heb ik zelf gefokt en beleerd, en dient als opvolging voor de oudste (ook al is die kleine nu al 6 :P)
Een dag minder werken, graag en het is prima haalbaar, helaas wil mijn bazin daar niet in meewerken ...

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Re: Hoe vaak rijd/ train jij & schuldgevoel....

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 20:59

Ik herken het wel. Voorheen was ik ook zeker 6 keer per week met de paarden (3 fjorden, 1 shet) bezig. Door een nieuwe (meer dan) fulltimebaan, red ik dat gewoon niet meer. Ik heb het rijden enz. los kunnen laten door ze een meer uitdagender omgeving aan te bieden. Een paddock paradise met regelmatig wisselende obstakels en sinds vandaag een avontuurlijk verbindingsstuk tussen het pp met een andere weide. Daar zit een sloot, heuvel, stukken hout, stapel bakstenen en een lading onkruid. Op die manier kan ik ze regelmatig mentaal prikkelen en dankzij het pp bewegen ze ook voldoende.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 03:04

Ninx schreef:
Ik heb 2 poownies.... Ze lopen 24/7 buiten, met de mogelijkheid in en uit te lopen.
Verharding, weiland, paddock, stal... en veel paarden om ze heen... een prima leven zou je zeggen.

Afgelopen winter gaf ik ze beiden 5x pw beweging (longeren/ fietsen/ rijden).
Naast fulltime werken, 'doe het zelf stal', 2 honden en ook nog iets van een priveleven realiseerde ik dat dat wellicht tamelijk overdreven is.
Maar ik voel me snel schuldig, denk dat ik snel te weinig doe, dat ze zich vervelen wanneer ik niet iedere dag iets 'verzin' en kan het mezelf uitermate moeilijk maken.

Toch zie ik sommige mensen slechts 3x pw rijden, of zo eens even een week niet, of zelfs nooit.... en dan denk ik: "lekker zeg, dat je dat 'moeten' gewoon loslaat... hoe doe je dat?"
Ik ben bijna geneigd er dan maar 1 af te staan aan een nieuwe baas omdat ik soms misschien maar 3x pw iets kan doen straks en me dan schuldig voel.

En dan zie ik paarden die nooit wat doen, of paarden die altijd op stal leven, of paarden die juist veel te veel moeten doen, en dan denk ik: jee... ze hebben het zo slecht nog niet. Toch kan ik dat gevoel nooit vasthouden.
Super-irritant.... :-/
Zijn er meer van die 'overdreven' types hier?!

Herkenbaar hoor.

Ik was voorheen ook van het veel met de paarden bezig zijn.
Maar de situatie is hier veranderd dat ik dat niet meer altijd kan.
Werk in ploegen, heb niet de beste gezondheid en ja het huishouden en de verzorging slokken ook tijd op.
Gelukkig staan ze wel thuis, dus een knuffel een aai of een borstel erover is wel snel gedaan.
Maar het fanatieke trainen van eerst slaat vaak over.
Ik heb me er ook maar bij neergelegd, heb geen keuze. Ze staan samen buiten.
knuffelen met elkaar, kijken wat rond.
Wedstrijd trainen is dan ook ingeruild voor recreatief hobbelen. Want van een paard prestaties verlangen als je niet met regelmaat rijdt kan ook niet.

Milkberry
Berichten: 1174
Geregistreerd: 12-02-15
Woonplaats: Den Helder

Re: Hoe vaak rijd/ train jij & schuldgevoel....

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 06:37

Wij trainen zo'n 3 a 4 keer per week. 2x in de bak en 2x buiten. Dat is voor mijn oude opaatje meer dan genoeg. De spieren moeten ook tijd krijgen om bij te komen

Ninx

Berichten: 14576
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-15 13:12

Leuk om al jullie verhalen te lezen! Dat komt dus best heel erg veel voor.
Maar klopt het dan ook dat jullie gewoon 'alles' leuk vinden aan de paarden? En niet perse alleen het rijden?
Voor mij is dat althans wel zo: beetje boerinnetje spelen, en hun plek steeds mooier en leuker maken vind ik fantastisch.
Dat ze er mooi, gezond en gelukkig uitzien is het hoogste doel....

Uiteraard geniet ik ervan om iets met ze te doen. Maar door mezelf zo onder druk te zetten was het voor ons allemaal minder leuk denk ik :-(
Fijn dat sommigen van jullie erin slagen daar realistischer mee om te gaan.

Hebben jullie nooit overwogen je bestand te verkleinen? Om minder paarden te nemen?
Is verkopen geen optie?

Tenslotte denk ik dat een bijrijder inderdaad geen slecht idee is. Ik ben een boscrosser, en wat is er nu leuker dan met 2 paarden door het bos crossen?
Ik kan ze beiden meenemen (handpaard), maar met 2 ruiters is het net wat handiger allemaal.
Dit is dus iets waar ik me misschien toch maar eens op moet gaan storten.

Sure_lee

Berichten: 10452
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Re: Hoe vaak rijd/ train jij & schuldgevoel....

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 13:14

Ik herken het echt totaal niet. Ik zou me juist schuldig voelen als ik iedere dag zou rijden. Ik zie mijn paardjes liever in de wei lopen en genieten en spelen met elkaar dan dat ik rijd.

Ninx

Berichten: 14576
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-15 13:16

Sure_lee schreef:
Ik herken het echt totaal niet. Ik zou me juist schuldig voelen als ik iedere dag zou rijden. Ik zie mijn paardjes liever in de wei lopen en genieten en spelen met elkaar dan dat ik rijd.


Mooi is dat :-)

Nu reed ik niet iedere dag hoor, maar iedere dag een activiteit: fietsen, lange lijnen, dubbellonge, loswerken, rijden, wandelen.... van alles, maar nooit altijd alleen maar rijden.
Evengoed is dat dwangmatige nergens goed voor.
Ik heb vaak tussen bloedfanatieke ruiters gezeten, dat zal me een beetje aangestoken hebben.

Ter aanvulling wil ik wel zeggen dat beweging geven ook wel een tikkeltje noodzaak is wanneer ik ze EN wil laten grazen, EN wil zorgen dat ze niet te dik worden (en dus ziek).
Laatst bijgewerkt door Ninx op 05-08-15 13:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Dennis

Berichten: 31496
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 13:16

Ik heb vaak genoeg op het punt gestaan de hele zooi te verkopen en er 1 of 2 te houden (als 2span, of 1 oudje en een sportpony). Maar ben stiekem veel te gek met ze, dus zou niet weten hoe. Ik ben blij met de pony's die ik heb en wil ook helemaal niet zonder ze. Mocht er nu eentje overlijden komt er niet een ander in die plaats, maar weg doen is weer wat anders.

Ik ben wel altijd op zoek naar een bij-menner (mijn pony's zijn rond de 100cm, dus een serieuze ruiter is wat lastig), maar dat is ook heel lastig te vinden.

Ninx

Berichten: 14576
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-15 13:18

Dennis schreef:
Ik heb vaak genoeg op het punt gestaan de hele zooi te verkopen en er 1 of 2 te houden (als 2span, of 1 oudje en een sportpony). Maar ben stiekem veel te gek met ze, dus zou niet weten hoe. Ik ben blij met de pony's die ik heb en wil ook helemaal niet zonder ze. Mocht er nu eentje overlijden komt er niet een ander in die plaats, maar weg doen is weer wat anders.

Ik ben wel altijd op zoek naar een bij-menner (mijn pony's zijn rond de 100cm, dus een serieuze ruiter is wat lastig), maar dat is ook heel lastig te vinden.


Ik heb altijd geroepen dat alle dieren hier zijn 'voor het leven'.
Ik ben erg bang dat ze verkeerd terecht komen, en/of dat je geen zeggenschap meer hebt waardoor er van alles kan gebeuren.
Echter denk ik dat ik me snel laat aanpraten dat het zielig is wanneer je er niet vreselijk actief mee aan de slag bent de hele tijd. Ik weet hoe stom dat klinkt hoor ;-)

quarterH

Berichten: 6716
Geregistreerd: 23-01-09

Re: Hoe vaak rijd/ train jij & schuldgevoel....

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 13:22

ligt er denk ik ook aan wat je 'doel' is. wil je wedstrijden rijden dan is het niet fair tegenover het paard de hele tijd amper iets te doen en dat hij dan op wedstrijd opeens super zijn best moet doen. dus dan is regelmatig rijden (5x per week) en tussendoor weekje vakantie imo het beste.

maar als je die ambitie niet hebt zou ik zeggen, gewoon doen waar je zin in hebt en wel rekening houden met het paard (heeft hij langer stil gestaan vraag dan niet meteen teveel).

zelf heb ik geen schuldgevoel als ik eens niet rijd (bij mij moet ie echt wel werken dus is juist lekker als ie tussendoor wat minder hoeft) maar ik ga wel iedere dag naar stal en voel me wel schuldig als een dagje niet kan, terwijl hij prima verzorgt wordt en volpension staat.