Je zit tijdens het afrijden van heuvels

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 23:12

Tamary, daarom denk ik dat er meer bedoelt wordt "verlicht zitten" dus je geeft de rug wel de ruimte om te bewegen, maar niet de houding dat je helemaal naar voren gaat.
Ik kan ook "staand" mijn balanspunt naar achteren schuiven/hangen etc. ;)

Ilayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-15 23:14

Ik vind dat wel interessant om te zien ladypaard. Dus als je de moeite wil nemen om te scannen, graag!

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 23:17

Interessante vraag, TS. Ik heb het me ook wel eens afgevraagd om dezelfde redenen. In de boekjes staat "verlichte zit" bergop en bergaf. Geleerd heb ik ook dat je bergaf achteruit moet leunen, maar wie brengt dat uiteindelijk in NL en B regelmatig in de praktijk? :P

Hier in het duits heuvellandschap moet ik regelmatig bergop en af en ik moet eerlijk zeggen dat ik met er steeds minder druk om maak hoe ik moet zitten. Als het erg stijl is ga ik inderdaad in verlichte zit (dus kont uit het zadel) omdat ik toch merk dat pijn pony dan wat gemakkelijker loopt. Maar mijn bovenlichaam houd ik daarbij relatief recht en ik heb niet de indruk dat ik hem daarmee stoor.

Voor de minder stijle heuvels doe ik echt geen verandering. Dan zou je hier wel bezig blijven. :D Gewoon zitten zoals je altijd zit.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 23:21

Ik denk dat steilheid van de heuvel ook wel een rol speelt in hoeverre je naar voren of naar achteren gaat zitten.
De vrouw op dit onderstaande filmpje ligt bijna languit in haar zadel. Ondanks dat het van achter gefilmd is, is goed te zien dat ze erg achterover zit met deze afdaling.

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 23:23

Ja dat is ook aardig stijl op sommige stukken. Moet er dan niet aan denken om in verlichte zit naar voren te zitten. Al breng ik mn paard niet uit balans, ik zou er zo afrollen...

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 23:36

ik zou mij echt niet veilig voelen als ik mijn zwaartepunt naar voren breng in een afdaling..

immers hoe 'lichter' de voorkant kan bewegen en hoe vrijer, des te beter kan het paard zijn weg aftasten.. als hij dan met zijn voorhoef wegrolt over een steen kan hij zich veel makkelijker corrigeren als een ruiter meer gewicht op de achterhand legt.. leg je het gewicht meer naar voren, dan is het lastiger om zijn eigen struikel te corrigeren..

plus het is lastiger om je evenwicht te houden als je een heuvel af wandelt, probeer dat maar eens zelf.. als je dan naar voren buigt, dan zul je merken dat je steeds sneller moet lopen om niet te glijden of te vallen.. als je zelf een berg afwandeld, leun je ook iets achterover.. waarom zou je het op een paardenrug dan ineens anders doen? terwijl het paard dit eigenlijk ook doet.. die leunt ook meer op de achterhand dan de voorhand tijdens het afdalen, zodat hij rustiger de daling kan maken.. als je dan zelf voorover gaat, maak je het je paard nodeloos lastig?

voor mijn gevoel klopt het advies in die boeken niet.. puur omdat je met je paard mee beweegt en het paard zet ook druk op de achterhand om veilig te kunnen afdalen..

daarom inderdaad zoals het plaatje eerder al schetste afhankelijk van de steilte van je afdaling ga je iets achterover zitten.. omhoog heeft je paard juist meer vrijheid nodig om zijn achterbeen goed onder te brengen en dan ga je licht naar voren zitten, zodat het paard de klim goed kan maken en zijn voorbenen 'grip' houden en jij niet als een soort anker het paard terug naar achteren op de achterhand trekt. Het filmpje met bijna achteroverliggen vind ik zelf ook niet kloppen, want dan kun je bijna geen overzicht houden of corrigeren. wel meer achterover, maar niet bijna plat lijkt mij.

ik zou het niet doen met je paard (of het vriendelijk is is een tweede)

maar hieronder kun je goed zien dat de paarden bijna gaan 'zitten'.. moet je voorstellen wat er gebeurd als je voorover gaat zitten en het paard raakt voor iets en hij zou moeten corrigeren.. met geluk vlieg je er dan zelf tuimelend af.. maar met een beetje pech ga je letterlijk dan met paard en al over de kop

dit vind ik overigens ook een goed filmpje..

tussen 3.20 en 3.30 zie je mooi de subtiele slip en slides van de voorkant en hoe hij extra druk op de achterbenen zet.. als je dan naar voren zou leunen dan heeft hij minder gewicht achter, meer gewicht dat wegslipt, de kans op een glijpartij lijkt mij dan vele malen groter

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 14:25

Jammer genoeg niet hele duidelijke platen, maar hopelijk wel begrijpelijk wat ik bedoel.
En dan nog eens met nadruk dat verlicht zitten niet persé hoeft te betekenen dat je naar voren leunt.

Op de ene afbeelding is bij zowel ruiter als paard het balanspunt aangegeven in verschillende disciplines. Het is voor het paard het makkelijkst een ruiter te dragen als deze met zijn balanspunt boven het paard zn balanspunt zit. En of je dan gaat staan of blijft zitten maakt dan niet uit. Als jij maar als ruiter jouw balanspunt op de goede plek in je eigen lichaam hebt zitten en dan ook goed hebt ten opzichte van het paard.
Op de andere afbeelding is geprobeerd te laten zien wanneer bij heuvel op/af rijden balanspunten boven elkaar zitten (en wanneer niet). Het had nog wel wat beter kunnen worden aangegeven in de foto (ook ivm verplaatsing van balanspunt paard) Maar het is wel te zien :)

Afbeelding

Afbeelding

Ilayla

Re: Je zit tijdens het afrijden van heuvels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-15 14:59

Bedankt Ladypaard voor je bijdrage. Wat je zei is dat je ook verlicht kunt zitten zonder naar voren te buigen, maar op die afbeeldingen zit de ruiter toch ook gewoon in het zadel?
In de filmpjes zie je ze ook vooral op hun billen zitten, alleen bij het filmpje van elenaMM77 waar ze zo stijl naar beneden gaan, lijken ze ook te staan in het zadel. Misschien niet het beste voorbeeld, maar bedoel je zoiets als sommigen in dat filmpje Ladypaard?

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 16:51

Maar als ik t goed zie gaat de ruiter in het voorbeeld op A toch naar voren bij heuvel op en bij B naar achteren bij heuvel af?
C en D zijn foto's hoe het niet moet ter vergelijking.

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 17:13

ja, denk dat in het filmpje dan wordt getoond wat ik bedoel. Heb even niet de capaciteit :+ om filmpje af te spelen. Daarom vond ik de onderste plaatje eigenlijk nog niet duidelijk genoeg. Maar gaat erom dat ook al zou die persoon gaan staan, het enkel gaat om dat het evenwicht gelijk blijft.
In dit boek wordt er niet letterlijk op in gegaan hoe je het beste een heuvel kan nemen, maar wordt een heuvel aangekaart om balanspunten uit te leggen.
Zodoende het missen van enkele punten van mijn verhaal naar plaatjes. (en ik daarom plaatje één erbij heb gedaan :P )

Een beetje zelfde verhaal is bijv het lichtrijden op het 3e been. (sta-sta-zit). Wanneer dit gelijkmatig in evenwicht lukt, heb je waarschijnlijk je balanspunt ten allen tijden gelijk. of je nu staat of zit. (en je beenhouding goed, maar dat verder even achterwege latend)

Annoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 19:17

Ilayla schreef:
Bedankt Ladypaard voor je bijdrage. Wat je zei is dat je ook verlicht kunt zitten zonder naar voren te buigen, maar op die afbeeldingen zit de ruiter toch ook gewoon in het zadel?
In de filmpjes zie je ze ook vooral op hun billen zitten, alleen bij het filmpje van elenaMM77 waar ze zo stijl naar beneden gaan, lijken ze ook te staan in het zadel. Misschien niet het beste voorbeeld, maar bedoel je zoiets als sommigen in dat filmpje Ladypaard?

Op die foto's uit dat boekje en in de filmpje zie ik vooral western stijl. Ik heb nooit western gereden maar ik denk dat je met een horn op de pommel van je zadel niet als een springruiter kunt zetten.

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 13:58

Bij de FNRS ruiterbewijs cursus heb ik geleerd dat je op een helling zowel naar boven als naar beneden in de verlichte zit moet gaan zitten, om de rug van het paard te ontlasten. Het is moeilijk voor een paard om een heuvel af te lopen als er opeens meer gewicht op de achterkant van de rug zit.

Gilbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 14:53

Ik leer iedereen met de TREC lessen dat je juist terug zit tijdens het helling afgaan.
Als je dit niet doet zal het paard nooit goed zijn achterhand onderbrengen en juist op de voorhand door rennen.
Je paard zal bij elke pas iets meer versnellen en uit balans raken.
probeer zelf maar eens met je bovenlichaam naar voren een helling af te lopen, dan ga je ook steeds sneller.

Ik rij zelf ook veel in de Ardenne, Eifel en Hunsruck en als ik daar naar voren zou gaan zou ik echt verongelukken.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 16:59

isabel_94 schreef:
Bij de FNRS ruiterbewijs cursus heb ik geleerd dat je op een helling zowel naar boven als naar beneden in de verlichte zit moet gaan zitten, om de rug van het paard te ontlasten. Het is moeilijk voor een paard om een heuvel af te lopen als er opeens meer gewicht op de achterkant van de rug zit.

juist niet, voor mijn gevoel in ieder geval.

de achterhand zet het paard zelf al zwaar neer, hij gebruikt dat echt als anker om zijn vaart te remmen terwijl hij voorzichtig afdaalt.. doen wij immers ook, is een trap te stijl dan loop je niet voorover eraf, maar ga je door je hurken, je zwaartepunt laag maken zonodig op je kon zitten.

kijk dat filmpje maar eens met die 60% helling.. de paarden doen er alles aan om het gewicht op de achterhand te nemen zodat ze voor zo min mogelijk gewicht hebben en kunnen 'corrigeren en sturen'.

In nederland maakt het allemaal niet zoveel uit, want de heuvels zijn hier nauwelijks hoog of stijl te noemen..

maar als je een stijle helling afgaat en jij gaat zijn anker aan de achterkant verminderen door je gewicht naar voren te brengen op zijn voorhand, dan kan hij zijn rug wel mooi vrij bewegen maar zijn voorhand veel minder omdat daar meer druk op plaaatsvind als dat het paard zelf bewerktstelligt (gewicht eraf door achterin te gaan 'zitten').. gevolg dus dat hij zijn achterhand ankert, en jij zijn voorkant gaat ankeren, als hij dan misstapt rol je samen voorover de berg af, want in het slechtste geval slaat hij dan over de kop.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 17:04

Ik denk dat je gewoon in evenwicht moet blijven, dus niet naar voren en niet naar achteren maar op de loodlijn.

Annoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 19:02

Als je wel een heuvel afrent of loopt dan zet je eigen gewicht ook iets naar achter. Je gaat remmen, je kuiten moeten flink werken. Als je dan je gewicht naar voren gooit ga je als maar harder lopen tot het je te hard gaat en dan kan je vallen. Wij zijn anders, wij lopen op 2 benen maar zal het niet voor paarden ook een beetje zo werken.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 19:34

Wanneer je een steile helling afdaalt wil je sowieso jouw zwaartepunt en dat van je paard naar achteren verplaatsen. Niet alleen omdat je zoveel mogelijk het gewicht door de achterhand wil laten dragen, maar ook (en dat hangt er wat mee samen) omdat je alles liever ziet gebeuren dan dat de combinatie over de kop slaat. Wegglijden aan de achterkant en als het ware op de kont zittend omlaag glijden is een heel stuk minder gevaarlijk.

Onderstaand fragment (vanaf 2:22) laat trouwens een heel duidelijk geval van een extreme afdaling zien, waarbij de ruiter overduidelijk achterover leunt. Het komt uit een flink aangezette en geromantiseerde speelfilm, maar de afdaling die je ziet is voor de opnames daadwerkelijk uitgevoerd en is dus niet (alleen) trucage.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 04:11

Verlichte zit is niet per se zoals een springruiter zit. De verlichte zit is niets anders dan verlicht zitten. Je brengt amper meer gewicht op de voorhand als je dat juist doet. En ook met een westernknop op het zadel, lukt het aardig.

Ik ga het zeker uitproberen! Interessant topic.

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 07:46

Interessant topic. Ik heb inderdaad ook de manier geleerd zoals TS omschrijft, heuvel (berg) op "verlichte zit", iets naar voren eventueel kont uit het zadel en heuvelaf achterover. Het verbaaste me ook hogelijk bij het Ruiterbewijs halen dat het ook verlichte zit bij heuvelaf moest zijn. Niemand die me ook kon uitleggen daar waarom dit zo was jammer genoeg. Want mijninziens kan toch ook bijna niet want je rolt gewoon van je paard af. Zeker bij wat stijlere heuvels.

Nu heb ik resentelijk een bergrit gemaakt in Noorwegen (ja heel erg mooi), en je doet het ook gewoon automatisch, naar voren heuvelop, naar achteren heuvelaf. Ook gewoon voor je eigen balans.

Noomii1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 15:59

Je kantelt iets achter over zodat je zelf verticaal blijft zitten. Zo heb ik het in ieder geval geleerd.