niet galloperen wel sneller draven

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

XGabyvkeulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 16:07

Heel super, betekent niet dat je kundig bent maar je paarden goed verzorgt. Ik vinden het heel leuk voor je maar een paard van 21 zou ik niet meer laten galopperen... En al helemaal niet met dit weer

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 16:08

Zorg dat je terughaalt en beloont voordat hij zelf terugvalt, maak van zijn idee jouw idee. Vraag niet om een eind galopperen, maar om bv in galop te springen en gelijk weer terug. Als dat goed gaat, zet dan kleine stukjes uit in je hoof, 3 galopsprongen bv en bouw dat uit naar meer.

Zorg dat je kan belonen ipv steeds nee doe dat niet zeggen. Onthou, druk motiveert, het loslaten leert. Zonder het loslaten, zonder de beloning zal je paard alleen maar leren dat je een zeurzak bent waar je tegenin moet gaan.
Neem even wat tijd om dit te doen, met een dag of 7 ben je al een heel eind als je het zo aanpakt.

En vooral, let op wat het paard aankan. Vraag je meer dan dat zijn lichaam aankan ga je nooit goed resultaat krijgen. Met dit weer, met een ouder dier, dit vragen is niet zinnig als je wat aan wil leren. Eerst zorgen dat de conditie goed genoeg is, het dier zijn lijf wel goed kan gebruiken hiervoor zonder ongemak te ervaren. En vooral, vraag niet teveel, vraag niet te lang, maak dat het dier zich een superster voelt.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 16:11

Als hij trouwens lastig in die galop gaat, oefen dan eerst dat. Dat hij op een lichte vraag in galop gaat, gelijk terughalen. Niet doortikken in galop, want je zegt dan alleen maar fout, fout, fout tegen het paard, wat moet hij daarvan leren behalve dat hij het toch niet goed kan doen?

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 16:15

Idd zoveelste topic...maargoed, los daarvan...

Ten eerste is een ouder paard al stijver, zeker als er 7 jaar niks mee gedaan is. De bak is sowieso te klein om te galopperen (voor nu), verder lijkt het erop dat de galophulp er ook niet duidelijk in zit. Je geeft aan dat hij aan de longeerlijn wel galoppeert, dus hij kent het stemcommando? Gebruik die dan eens in het rijden ipv zweep. En ookal doet hij 2/3 passen, beloon hem daar uitgebreid voor en verwacht niet ineens dat hij een volledig rondje kan in galop.
En idd, ga alsjeblieft goede instructie zoeken, want blijkbaar mis je zelf de kennis en ervaring om dit te kunnen oplossen.

Art_Ificious

Re: niet galloperen wel sneller draven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-15 16:54

Heb ook nergens gezegd dat ik met deze hittegolf aan het rijden ben. Ben deze week alleen maandag op de wei geweest en ben van plan om zondag terug te gaan. Dan is het wat frisser en zou het gaan regenen.

Daarnaast wil ik de enkelen die uitgegebreide tips gaven bedanken.

Ik heb eenmalig les gehad op een manege. Moest vanuit stap in galop gaan. Maar bon, een manegepaard reageert sneller dan een paard wat maar 2x per week bereden wordt. Al is er in de buurt ook een manege met een haflinger (toeval?) die moeilijk in galop gaat. Heb dat persoonlijk gezien toen ik er een les ging bekijken.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 16:59

Het is in ieder geval niet typisch een haflinger kwaal (absoluut niet zelfs, ik heb tijdens een vakantie in oostenrijk mogen werken met een haf van 34! die nog super graag wilde werken en galopperen, die moest je echt tegen zichzelf in bescherming nemen.
Het heeft alles te maken met of de hulp er wel goed in zit, stijfheid en scheefheid van het paard en de ruiter die erop zit. Vanuit stap naar galop gaat voor deze haf niet werken denk ik, want nogmaals, de hulp zit er niet goed in. Daarbij vraagt dat ook het nodige van de achterhand aan spierkracht, en ik denk niet dat die er al is, gezien de leeftijd en lange rustperiode.
En frequentie van rijden moet niet uit maken voor reactie op de hulpen. Consequentie en africhting wel. Ik rijd mijn eigen paard momenteel maar 1x per 1,5 week ongeveer (drukte, hitte, behandeld door osteo), maar reageert keurig op mijn hulpen hoor.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-15 17:07

Kan zijn dat het niet typisch voor hafjes is. Maar als ik over deze haf vertel hoor ik direct verhalen van andere hafjes met hetzelfde probleem.

Nuja sinds 2014 ben ik wel aan met de haf bezig geweest alleen in de winterperiode minder. En toen ging het rijden ook veel slechter omdat het zadel niet goed pastte dus stond ik meer naast hem dan dat ik er bovenop zat.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 17:14

Ik krijg het idee, dat je gewoon les nodig hebt. Een paard is geen machine. Binnenbeen op de singel en buitenbeen achter de singel en hoppa...Zo werkt het niet. Elk paard reageert anders. De Haf is 21 en heeft 7 jaar stilgestaan. Wat verwacht je dan? Met een goede trainer die wat lessen geeft kom je verder. Ja, dat kost geld. Dat moet je er dan maar voor over hebben. En als de eigenaar geen " instructeurs op zijn erf wil"...... dan zou ik snel stoppen daar. Dommer kan je ze niet treffen.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 17:15

Oh ja, alle Hafjes die ik ken en heb meegemaakt, zijn gevoelige en werkwillige paardjes. Nog iets: de lengte van je zweep is niet van belang voor een goede africhting.

isawessels00

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 17:18

XGabyvkeulen schreef:
Laat dat paardje lekker, hij is al 21 arm beestje. Ik zou gewoon lekker zonder zadel stappen en draven niets meer

Oke dit slaat nergens op, ik ken genoeg paarden van 30 die zich gedragen als paarden van 3. Hier heeft ts niks aan en aangezien jij dat paard ook niet kent denk ik dat deze reactie nutteloos is.

edwardway

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 17:19

XGabyvkeulen schreef:
Heel super, betekent niet dat je kundig bent maar je paarden goed verzorgt. Ik vinden het heel leuk voor je maar een paard van 21 zou ik niet meer laten galopperen... En al helemaal niet met dit weer

Ik ben het verder met het commentaar eens, maar niet met dit vetgedrukte stuk. Dat een paard 21 is wil niet zeggen dat-ie al versleten is en geen werk meer mag verrichten. Ik zou er zeker geen te zware dingen meer van vragen, zeker niet als 't paardje al zo lang stil heeft gestaan, maar er is écht niets mis met een ouder paard nog wat laten lopen/werken. En een arbeidsgalopje kan je voor een verder gezond paard amper werk noemen.

Maar met deze temperaturen zou ik niet eens denken om op een paard te stappen. :=

edit: typefout

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-15 17:25

wederom:

Heb ook nergens gezegd dat ik met deze hittegolf aan het rijden ben. Ben deze week alleen maandag op de wei geweest en ben van plan om zondag pas terug te gaan. Dan is het wat frisser en zou het gaan regenen.

lora22

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 17:25

Ik heb het niet helemaal doorgelezen dus sorry als dit al gezegd is!
Ik denk dat het komt doordat hij al 7 jaar niks gedaan heeft en al 21 is, hij is dus niks meer gewend. Met 21 vind ik dat je nog prima op een paard kan rijden maar niet als die al 7 jaar niks gedaan heeft, ik zou als ik jou was een ander paardje zoeken waar je lekker verder mee kan gaan!

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-15 17:42

Er is een merrie en was ook heel enthousiast toen mijn kennissen me in maart vertelden dat er een nieuw paard kwam die ik ook mag rijden. Ze had wedstrijdervaring dus vond dat een ideaal leerpaard.
Maar omdat ze zo nerveus is ben ik diverse keren eraf gevallen de laatste keer was levensgevaarlijk dus durf niet meer op haar.

edwardway

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 17:44

MaricoGraphy schreef:
Er is een merrie en was ook heel enthousiast toen mijn kennissen me in maart vertelden dat er een nieuw paard kwam die ik ook mag rijden. Ze had wedstrijdervaring dus vond dat een ideaal leerpaard.
Maar omdat ze zo nerveus is ben ik diverse keren eraf gevallen de laatste keer was levensgevaarlijk dus durf niet meer op haar.

Wat deed ze dan? Een paard met wedstrijdervaring zou toch eigenlijk helemaal niet nerveus moeten zijn op vreemde locaties?

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 17:55

Het is van afstand moeilijk te zeggen waarom een paard niet galoppeert, dat kan zowel fysiek zijn (niet sterk genoeg, nadelige bouw, etc) als aan de rijkunst liggen (jij zit hem in de weg, jij bent niet consequent genoeg etc.) of een combinatie van verschillende problemen. Als je geen (echte) hulp kan krijgen met dit paard zou ik het galopperen gewoon (een tijdje) laten voor wat het is. Als het paard je steeds bij de neus kan nemen en daarmee wegkomt worden jullie daar als combinatie niet beter van. Zo belangrijk is het imo ook niet om (snel) te kunnen galopperen als je gewoon voor de lol rijdt.
Ik heb verschillende paarden gereden die heel lastig waren in galop (manege paarden en een verzorgpaard) en imo werd het er over het algemeen alleen maar slechter van dat ik keer op keer moest proberen te galopperen terwijl ik daar (nog) niet handig genoeg voor was. Als er geen reden is om het perce te doen kan je imo beter wachten en wat meer op elkaar ingespeeld raken.

Lumea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 18:11

Het beestje staat al 7 jaar stil dus zal wel een stuk stijver zijn. Ik denk dat een instructeur je goed op weg kan helpen. Die kan op het moment zelf zien wat er fout gaat en je de juiste tips geven. Wij kunnen dat niet vanachter onze pc's. Wel moet je het paard belonen zodra hij in galop zit, al is het maar 1 stap. Dan weet hij dat hij het goed doet. Dit kun je langzaam uitbouwen tot langere stukken galop. Let er wel op dat de achterhand belangrijk is in de galop. Deze moet wel een beetje getraind zijn wil hij galop onder het zadel vol willen houden. Echt TS ik wil je aanraden om een aantal keer een lesje te pakken. Een instructeur kan je zoveel wijsheid bijbrengen en kan op het juiste moment ingrijpen. Die lessen zijn een investering in jezelf! :j Je wordt er zelf alleen maar beter van en daar heb je later met Harley alleen maar profijt van.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 21:01

Allereerst: 21 is niet te oud als het paard het aankan. Ik heb mijn wandelbrevet gehaald met een paard van 23, en daar zat nog veel pit in, die genoot van een crossje.

Ik kan verder alleen maar met mijn voorgangers meegaan. Zoek goede les, dat gaat je echt zo hard helpen!

Ik heb 2 jaar regelmatig met jonkies gereden. Elke maand weer verschillende. Altijd goed mee kunnen wegrijden, ook in galop nooit problemen gehad. Sprongen allemaal netjes aan wanneer ik het vroeg.
En toen vond ik mijn eigen paard. En weet je wat? Die galoppeerde enkel aan als ik haar een tik van de zweep gaf.
Iedereen zei dat ik haar erdoor moest rijden, dat ik alles goed deed. Het zat mij niet lekker en ik ben beginnen lessen bij een centered riding instructrice. En weet je wat het probleem was? Doordat mijn merrie zo enorm opgooit, spande ik onbewust mijn bekken aan, waardoor mijn goed geleerde merrie niet deftig aan kon springen want ik blokkeerde haar... Niemand had dit opgemerkt... Op gewerkt en paard springt nu met gemak uit stap aan, geen problemen meer

Zie les niet als een investering in het paard maar in jezelf. Je leert, krijgt meer ervaring en daar gaat jouw paard ook van profiteren uiteindelijk! Ik ben echt zo blij met de kansen die ik vroeger gekregen heb met de jonkies, kreeg er goede begeleiding bij en zit daardoor nu haast vastgelijmd in het zadel. Als ik die paarden niet had kunnen rijden, had ik nu een minder ervaren ruiter geweest. Daar heb ik nu met mijn eigen paard voordeel van.

Qua tips: Voor een paard dat niet sterk genoeg is, is deze ruimte te klein om goed te kunnen galoppere. Ga werken aan de achterhand in stap en draf, als hij goed aanvoelt probeer je de overgang te maken. Galoppeert hij aan, 2-3 pasjes laten gaan en weer terugnemen voor hij de kans krijgt om zelf terug te gaan naar draf.
Ik ben er niet voor om meteen na de aansprong weer terug te nemen. Als hij een paar pasjes kan galopperen, krijgt hij beter de link naar galop. Meteen terugnemen is verwarrend: Maar ik galoppeer aan en moet meteen weer terug, wat wil je dan?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-15 21:16

Nuja als hij galoppeert beloon ik hem met mijn stem en Streel ik zijn hals. Maar wanneer ik dat doe gaat hij ook terug in draf.

Had mijn laatste ritje gefilmd maar niet goed opgelet hoe ik D tablet geplaatst had. Waardoor je alleen mij en het hoofd van hebpaard ziet, verder niks. Beetje jammer. Denk dat ik mijn vriend zondag vraag om te filmen want ik heb helaas niemand anders die fatsoenlijk kan filmen.

Met een filmpje zouden jullie misschien beter kunne oordelen?

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 21:23

Zo kort galopperen dat hij de kans niet krijgt om terug te vallen, en dat steeds uitbouwen wilt vaak wel helpen

Een filmpje is natuurlijk altijd handig! :)

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 21:26

Filmpje is altijd beter te beoordelen dan tekst.
Ik vind het niet vreemd dat hij dan terug valt. Op je vorige filmpje was te zien dat hij erg rond sjokt, niet actief loopt. Of hij nou lui is, jij te weinig doet of dat hij het moeilijk vind (of alledrie) vind ik lastig te bepalen. Maar een dier wat zo passief loopt, zal ook snel terugvallen want voor een goede galop is activiteit nodig. Als jij bezig gaat met hem belonen, ben je dus niet bezig met hem actief in galop houden. Hij zal nu echt niet uit zichzelf blijven doorgaan, jij moet ervoor zorgen dat hij dit doet. Deze stimulering mist hij dan dus. Begin dus eerst eens met hem steeds actief houden. En neem hem zelf terug voordat hij terug valt! Nu bepaalt hij veel te veel wat er gebeurd.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 17:49

MaricoGraphy schreef:

Waarschijnlijk ook zeer verstandig om niet meer op de merrie gaan zitten zolang je de oude haflinger nog niet aan het werk kan zetten. Niet ieder paard is geschikt als beginnerspaard.

Wat zegt je instructie ( vriendin) hoe je dit galop probleem moet oplossen?

Nu bezuinigen op de kosten van GOED les, zou ik zeker niet doen als je straks op je jonge pony wil gaan zitten.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-15 17:56

cobiie schreef:
Waarschijnlijk ook zeer verstandig om niet meer op de merrie gaan zitten zolang je de oude haflinger nog niet aan het werk kan zetten. Niet ieder paard is geschikt als beginnerspaard.

Wat zegt je instructie ( vriendin) hoe je dit galop probleem moet oplossen?

Nu bezuinigen op de kosten van GOED les, zou ik zeker niet doen als je straks op je jonge pony wil gaan zitten.

Ik durf ook helemaal iet eer op de merrie te gaan dus blijf ik er ook mooi vanaf. Zelfs poetsen durf ik niet meer goed omdat ze al een halster en touw stuk getrokken heeft door haar nerveus gedrag.

Mijn instructie (vriendin) heb ik vandaag smsjes gestuurd met dit probleem. Ze zei dat Astra nog niet genoeg balans heeft (dat had ze al gemerkt toen zij erop gereden had) en ik dus eerst daar aan moet werken en de achterhand ook sterker moet.
Dus moet ik nu veel overgangen, balkjes en figuren rijden.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 18:03

Wanneer ga je inzien dat hoogstwaarschijnlijk niet steeds het paard/ pony het probleem is maar je eigen onervarenheid?

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 18:05

Tja....waar nu weer te beginnen. Ten eerste, met de galophulp die jij geeft krijg je in ieder geval geen enkele van mijn paarden in galop. De wat verder afgerichte zullen wel iets laten zien wat op travers lijkt. Regel één als een paard dat je nog niet zolang rijdt niet direct reageert zoals je wilt, probeer erachter te komen welke hulp hij wel kent. Je kan van haar met 21 jaar niet verwachten dat zij zich aanpast aan jou!

Je piste is inderdaad te klein. Deze afmeting is te doen voor een kleinere pony, een veel verder afgericht paard maar niet voor een paard dat in opbouw is, stijver is, of om honderd mogelijke andere redenen nog wat kracht, balans en soepelheid mist. Vind het erg gemeen om van een ouder paard, dat lang heeft stilgestaan, waarvan je weet dat ze stijf is, in zo'n bak galop te vragen. Dat valt voor mij niet onder eerlijk rijden!

Verder, natúúrlijk gaat ze terug in draf als jij de hals gaat strelen! Je verplaatst op dat moment je gewicht naar voren (ja, ook als je denkt van niet, dat gebeurt echt) en haalt haar daarmee uit balans.

Tot slot, ga nou eens focussen op hoofdzaken. Correct leren rijden vanaf 0,0. Hoe train je een paard, hoe bouw je op, correct zitten, de juiste hulpen geven etc etc etc. Alle andere bijzaken die in ieder topic opnieuw naar voren komen zijn volslagen irrelevant en leiden je keer op keer af van waar het om draait. Ik snap dat dat fijn is, die afleiding want dan hoef je niet te accepteren dat je simpelweg kennis en vaardigheden mist. Maar op de lange termijn is het een stuk leuker, interessanter en geeft het veel meer voldoening om daar toch eens aan te gaan werken.