Paard hangt voor de 2e keer rodeostier uit, wat te doen?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

matijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 15:16

Ik zou hem iig wel blijven longeren, mocht het dan toch een karakter kwaaltje zijn heeft die nu iig niet zijn zin.
en idd je spullen na kijken en iemand met ervaring met dit soort paarden om hulp vragen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 15:18

Een zadel die op maat is gemaakt is leuk, maar hoe recent is dat? Als het paard daarna nog behoorlijk is getraind, kan het zijn dat de bouw van het paard is veranderd, en dat daardoor het zadle niet meer past. Dus ik zou het eerst bij het zadel zoeken omdat hij het vroeg in het rijden doet.
Daarnaast zou ik eens hulp erbij vragen, want je zegt dat je paard niet anders doet in de omgang, maar soms zijn het de kleine, vaak onbegrepen signalen die het hem doen. Ook is het zaak naar jezelf te kijken. Hoe benader je het paard met opstappen, ben je misschien ook wat gespannen? Versterkt dat elkaar etc.

Doe het iig niet zelf, maar zoek er hulp bij. Ik snap ook dat het niet fijn is om weer op te stappen nadat je er hard af bent gegaan, stap dus niet op voordat je weet waar het probleem zit :)

BigOne

Re: Paard hangt voor de 2e keer rodeostier uit, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 15:22

En misschien zit er ook een stukje omgang bij, je paard loopt weg bij het opstappen. Dat mag dus niet, punt uit. Stukje opvoeding gemist of hij neemt zelf de leiding over. Wij hebben ook een paard op stal, je kunt er een baby bij in de box leggen dan zal hij echt uren stokstijf blijven staan, je kunt er alles mee doen. Maar geef hem niet de vrijheid om onder het zadel zelf iets te doen want dan lig je er naast ondanks dat het in omgang de grootste schat is.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 15:37

drie maanden.. dat komt mij zeer bekend voor..

er kan natuurlijk medisch iets zijn, of het zadel past niet meer lekker doordat het lichaam veranderd is..

maar zoals iemand eerder al aangaf.. er wordt een hoop 'vergeven' als hij moet nog wennen..

ik liep tegen ongeveer hetzelfde issue aan.. ook op drie maanden..

hij was overduidelijk gewend dat hij naast je mocht lopen als je hem aan de hand leidt.. dus dat lieten we toe.. het drammen om een stapje naar voren te komen, werd zacht gecorrigeerd zodat hij weer naast ons liep.

met rijden vooral vriendelijk, want hij is met redelijk harde hand in het verleden gereden.. iedere lichte vorm van teugeldruk gaf gelijk een protest, hoofd meteen de lucht in.

meneer kan ook niet zo heel goed tegen alleen staan op de poetsplek, dus poetste ik hem naast de bak met zicht op de weides zodat het voor beiden rustiger was..

tot ineens ruim een maand geleden.. tweemaal door de draden gegaan, ineens wat staakmomentjes in het bos, gillen vanaf de poetsplek en minder willen luisteren naar de teugel.

vanwege het complete plaatje, en na overleg toch maar bloed trekken, want het kon wel eens een klophengst zijn.. bloed kwam terug, niets aan het handje gelukkig.

op iemands tip 1 week met compleet lange teugel gereden om hem te leren gewoon rustig te lopen, ging prima.. tot je de teugels weer opnam, lichtste contact mis (en niets met mond of gebit mis. was een maand ervoor gecontroleerd).

we hebben de conclussie getrokken dat het leven blijkbaar het feestje van meneer was geweest en na 3.5 maand wennen werd het tijd om de grenzen duidelijker te trekken en de leiding strakker te nemen.

ik bleek inderdaad veel te vriendelijk..
onder het zadel was het een kwestie van hem erdoor rijden, ook al was hij voorwaards (we zijn er nog niet maar stukken verbetert).

bij staak in het bos twee keer een fikse tik bij gekregen, staken om te kijken doet hij nog heel af en toe, maar laat het daarna aan mij over..

met verplaatsen ben ik duidelijker geworden.. niet meer naast mij, maar een stap erachter, en mijn halstertouw is een staart die rustig zwaait.. komt hij naar voren dan zwaait het 'geirriteerd', nog verder en hij krijgt de 'staart' tegen z'n voorbenen.. Hij volgt nu lekker ontspannen achter mij, los touwtje en geen geroep meer naar de merries..

ik was dus gewoon een watje :')
en ging tever mee met 'ach hij is nog nieuw, en heeft een stukje geschiedenis'.
Nu ben ik een stukje duidelijker en we worden meteen betere vrienden.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 16:22

_/-\o_

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 16:46

amkeVH schreef:
Ianrowan2009 schreef:
Jeetje... Dat is nogal een probleem.
Ik lees dat je hem nu 3 maanden hebt.
Heb je het paard voor de koop laten keuren?

Ikzelf niet, maar een andere toen mogenlijke koper wel.
Hij heeft een lekkende hartklep, maar heeft hier verder geen last van.
Verder helemaal gezond.

Dit vind ik vreemd, heb je dat op papier?

Raar verhaal.

Het enige paard dat mij moedwillig van haar rug wilde hebben en dat dus ook zo deed zoals jij beschrijft, had artrose in haar hals! Pijn dus. Verder niets van te merken totdat ze ineens uit haar plaat ging na 2 maanden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 16:51

Jammer, te ver weg voor mij, anders had ik je graag geholpen!

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 17:00

ik heb door zo'n probleem mijn tinker laten staan nu, na allerhande onderzoeken, noem maar op, nergens kwam iets uit, toen voor de wagen beleerd en ook zelfde probleem op gegeven moment, bokken tot echt alles ervan af was.
Omdat ik zo gehecht ben aan dit paard zal hij tot einde der tijden bij mij blijven maar om te werken is hij gewoon onbetrouwbaar. Vooral voor de kar kun je weinig doen als hij echt als een rodeostier zoals je omschrijft gaat bokken.
Omdat bij hem alles lichamelijk is uitgesloten lees ik natuurlijk ook aandachtig mee :-). Omdat zowel zadel goed was hier en hij voor de wagen dit ook heeft gedaan, kon ik al alles uitsluiten.
Ik heb er vrede mee hoewel hij zo graag werkt heb ik het idee en ik het sneu vind dat hij 'niks' staat te doen. Hij is leergierig, pakt alles in 1 keer op, té intelligent dan goed voor hem is ;-).

Ik hoop dat er voor jouw paard een oplossing komt. Misschien kun je door rechtrichten met grondwerk ( kijk even bij marijke de Jong op facebook) ook veel zelf oplossen, vooral een groot paard is mijn ervaring dat het ergens vastloopt en ongemakken krijgt.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 17:03

@liekensancho, heb jij ook rug en nek foto's laten maken?

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 17:08

Is het misschien een merrie die voor het eerst bij jou echt last van der hormonen met dit mooie weer heeft?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 17:21

Tanden, rug, zadel, hoogte van het bit etc
Kunnen allemaal een hele eenvoudige reden zijn dat een paard zo doet.
Als het in de omgang een lief en gehoorzaam paard is dan ga ik nooit uit van vuile opzet.

Etterbakken die je ook in de omgang al overal proberen omver te lopen etc is een ander verhaal.

Linda_76

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 17:33

Ik ben benieuwd of er foto's van zijn rug zijn gemaakt. Als hem zo zie op de standfoto's heeft hij redelijke atrofie in zijn lange rugspier en een ontwikkeling tot een "karperrug" in de overgang van thorocaal naar lumbaal in de wervelkolom. Dit zou kunnen duiden op Kissing Spines... mede ook gezien de filmpjes op youtube van de vorige? eigenaar zie ik een paard wat niet correct over de rug gereden is.... dus een rugprobleem op spier en/of wervelkolomniveau sluit ik hierdoor niet uit.

Ik hoop het uiteraard niet voor je, maar sluit dit eerst uit, samen met zadelcontrole. Als dit allemaal ok is dan heb je waarschijnlijk te maken met een heel groot paard wat lekker in zijn uitprobeerfase is!! Dus ook hier deskundige begeleiding bij zoeken!

Succes!!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 17:38

of hij heeft last van KS/artrose...of hij neemt je in de maling.Onmogelijk om hier iets over te zeggen zonder een filmpje waarin jij hem rijdt.

Chasingmood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-15 17:51

Nee ik heb helaas de uitslagen van die keuring niet op papier, hierbij moet ik ook maar gewoon vertrouwen op de eerlijkheid van de vorige eigenaresse.

oji schreef:
Is het misschien een merrie die voor het eerst bij jou echt last van der hormonen met dit mooie weer heeft?

De eerste keer was op kamp, dus ja daar waren ook wel merries, maar de rest van de week heeft hij zich prima gedragen..
De 2e keer was thuis, een van zijn weide maatjes is een minimerrie, maar die was toen 11 maanden drachtig, dus dat lijkt het me ook niet..

Ik zou mij kunnen voorstellen dat een zadel op zijn rug niet bepaald fijn ligt (hij is erg mager, hier werken we aan). Maar zo kochten we hem, dus dan zou hij dat probleem ook bij de vorige eigenaar gehad moeten hebben.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 17:57

amkeVH schreef:
Nee ik heb helaas de uitslagen van die keuring niet op papier, hierbij moet ik ook maar gewoon vertrouwen op de eerlijkheid van de vorige eigenaresse.

oji schreef:

De eerste keer was op kamp, dus ja daar waren ook wel merries, maar de rest van de week heeft hij zich prima gedragen..
De 2e keer was thuis, een van zijn weide maatjes is een minimerrie, maar die was toen 11 maanden drachtig, dus dat lijkt het me ook niet..

Ik zou mij kunnen voorstellen dat een zadel op zijn rug niet bepaald fijn ligt (hij is erg mager, hier werken we aan). Maar zo kochten we hem, dus dan zou hij dat probleem ook bij de vorige eigenaar gehad moeten hebben.

Ik denk dat je niet zo goed van vertrouwen moet zijn in dit geval. Goede eigenschap hoor, maar als ik jou was zou ik er 125,- tegenaan gooien en je paard's rug en hals op de foto zetten. Dan wéét je iets. Nu is het gissen, die zégt dit, ik heb het gevoel dat. Ik hoop dat er niets aan de hand is en hij je aan het uitproberen is, maar ik geloof net als wat hierboven al gezegd wordt niet dat een braaf paard in de omgang in een rodeostier verandert. Better safe than sorry!

Linda_76

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 18:00

In je "aanschaftopic" vertelde je dat het paard enige tijd stil heeft gestaan. Nu weer "aan het werk" en komt na enige tijd in training in verzet. Dat kan pijn zijn wat naar boven komt omdat hij lichamelijk de training niet aan kan. Daarbij een keuringsrapport niet op papier en gekeurd door een eerdere koper die er toch vanaf heeft gezien....... dan gaan bij mij op een 1 of andere manier toch wat alarmbellen rinkelen.....

Nogmaals ik hoop het echt niet voor je...en dat hij in de uitprobeerfase is, maar extra onderzoek zou ik zeker wel doen. Mocht hier toch iets uitkomen kan je je wellicht nog herroepen op verborgen gebrek.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 18:05

Zadel laten checken en als dat het niet is toch medisch checken. Je sluit het zelf op voorhand al uit, maar ik denk dat het in 1 van deze twee wel kan zitten. Eerst deze zeker weten uit kunnen sluiten.
Zelf dus maar even door een keuring doen!

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 18:09

Is het de Kimberly uit je profiel toevallig?

Chasingmood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-15 18:20

vur schreef:
Is het de Kimberly uit je profiel toevallig?

Hij heet kimber, maar ja dat is hem! (zijn vader is kimberly haha)

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 18:30

Tja, als hij beetje het karakter van zijn vader heeft meegekregen, dan maakt dat het niet makkelijk. Of er nu een lichamelijk probleem hier aan ten grondslag ligt of niet. Kun je aangeven wat de trigger is? Dus op welk moment het mis ging? Wat voelde je kort van te voren en wat was je aan het doen?
Misschien ook nog wat terug in de brokken en in plaats daarvan meer hooi oid?
Is hij te fris met het rijden of blokkeert hij om 1 of andere reden, of is hij ondeugend en te speels?

Chasingmood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-15 18:52

vur schreef:
Tja, als hij beetje het karakter van zijn vader heeft meegekregen, dan maakt dat het niet makkelijk. Of er nu een lichamelijk probleem hier aan ten grondslag ligt of niet. Kun je aangeven wat de trigger is? Dus op welk moment het mis ging? Wat voelde je kort van te voren en wat was je aan het doen?
Misschien ook nog wat terug in de brokken en in plaats daarvan meer hooi oid?
Is hij te fris met het rijden of blokkeert hij om 1 of andere reden, of is hij ondeugend en te speels?

Ik ken zijn vader verder niet qua karakter.
Een paar dingen heb ik al eerder gezegd, het gebeurde beiden aan het begin van het rijden, de eerste keer tijdens het instappen, de tweede keer bij het opstijgen.
De trigger heb ik geen idee, hij gaat gewoon ineens.
alle andere keren was hij helemaal niet te fris ofzo tijdens het rijden. Gewoon prima aan het been en luisterd perfect naar de hulpen..

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 18:56

Sorry, dan heb ik het niet goed gelezen.
Nou ja, dan misschien gewoon eerst maar goed longeren voordat je er op gaat de komende tijd. En een bokriempje voor aan je zadel, zodat je de volgende keer kunt blijven zitten met een beetje geluk. Het zal zeker schelen als hij je niet van je rug af krijgt. Misschien geeft hij het dan op.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 18:57

Wat was jouw rij ervaring toen je dit paard kocht? Is het je eerste eigen paard?

Chasingmood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-15 18:59

Anoeska schreef:
Wat was jouw rij ervaring toen je dit paard kocht? Is het je eerste eigen paard?

Ik heb hem bijna 3 maanden geleden gekocht. Heb voor hem 4 jaar een ander paard gehad, heel iets anders, die heeft nog nooit een hoef verkeerd gezet. Ik rij nu zo'n 11 jaar..

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 19:03

@AmkeVH Er is ook al meerdere malen genoemd om zijn rug e.d. te laten nakijken door een deskundig iemand, hier ga je niet erg op in. Hoe sta je hier tegenover dan? Een paard wat zo plotseling zo heftig gedrag vertoond en beide keren meteen aan het begin van het rijden, terwijl er aan een longe niets aan de hand is (dus geen fisheid), kan niet anders dan dat het ergens pijn heeft.