Zadelmak maken, hoe doen jullie het?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 14:36

astridh schreef:
Pipo, rij jij de paarden altijd op 2.5 jr leeftijd aan of laat je ze ook wel eens wat langer staan als ze nog niet sterk genoeg lijken?

Meestal pas bij drie en een half einde zomerseizoen. Behalve de brutale flikkers die gaan nu onder het zadel.

Maar Fons is dusdanig af en paard dat hij wel wat kan gaan doen. Maar eigenlijk doe ik het liever later.

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 14:55

lijkt me een vriendelijke methode, maar je hoeft er maar 1tje van de 280 bij te hebben die niet zo vriendelijk is, en je ligt in het ziekenhuis.... of erger. safety first.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 16:10

Ik ken de manier die jij beschrijft. Ik vind dat het zijn voor en nadelen heeft. Persoonlijk vind ik het fijner als het paard de longe kent. Maar dat verschilt natuurlijk van persoon tot persoon.

We beginnen met het paard longeren, met een hoofdstel (met rubber bit meestal). Meestal zijn ze dan een jaar of 3 of 3.5 soms 4 als ze er nog niet klaar voor zijn. Zodra ze dat snappen en er klaar voor zijn krijgen ze een zadel op. Als dat goed gaat en ze zijn daar weer aan gewend gaan we opstappen en afstappen. Even stappen (aan de longeerlijn) en dan is het weer goed. En dat steeds uitbreiden tot het paard zover klaar is om los gereden te worden. Dus de voorwaartse en terugwaartse hulpen en het sturen begrijpt.

Sommige paarden zijn dan heel voorwaarts en andere houden zich nog heel erg in en willen niet zo goed lopen. Dan blijft mijn stiefvader met de longeer zweep in de bak terwijl ik probeer ze aan de praat en onder controle te houden.

Na een paar keer, bij de een sneller dan bij de ander, zijn ze dan zo ver om alleen in de bak gereden te worden (dus zonder mijn stiefvader met de longeerzweep erbij). Dan langzaam wat figuren rijden, dus eerst paar keer van hand veranderen en dan voltes en steeds verder uitbreiden tot slangevoltes etc.

Veel overgangen oefenen en als ze er klaar voor zijn (als je merkt dat ze de hand op zoeken) en op eigen benen lopen, goed aan het been en duidelijke reactie geven op weinig hulp gaan we ze doorrijden. Dus nagefelijk maken etc.

Als ze dat onder de knie hebben is voor mij het paard zadelmak.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 16:16

verschilt zo enorm per paard......... maar bij de doorsnee paarden.....

eerst longeren...... met hoofdstel en dan de basiscommandos, stap, draf, galop en niet geheel onbelangrijk hoooo leren

Met zadel longeren........ daarna mensje hangen........ daarna mensje zitten..... daarna mensje in alle gangen aan de longeerlijn, waarbij de longeerder nog steeds hoofdzakelijk de commando´s geeft...... mensje neemt commando´s over en longeerder grijpt alleen in als nodig is.....

daarna los, longeerder staat nog steeds in de bak met de longeerzweep zodat die nog steeds in kan grijpen als het moet.. en zo bouwen we dat geleidelijk uit...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 16:20

Pipo schreef:
Deze manier heeft wat weg van de manier waarop Gert van t Hof het doet, maar alleen is deze jongen veel vriendelijker en minder lomp en komt er ook geen gemep bij in de buurt. Na bovenstaande deed hij een merrie die wel begon te bokken en het enige wat ie zei was : Toe maar meisie maak je maar even druk.............de hand voor en hij bleef heel veel lucht geven. Jullie merken, ik was onder de indruk.!

gert van het hof heeft voor ons ook een paard zadelmak gemaakt....... we mochten van Henk niet meer verder met hem........ hij was ook wel erg lastig en vooral erg lenig Haha! .... maar die kregen we ook terug met het halster en het touw.....

had er nog nooit van gehoord, maar het werkte bij deze zeker heel goed. en het is inderdaad iets wat ik toch wel in mn achterhoofd hou

Pino24

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 16:29

SuperPepeijn schreef:
lijkt me een vriendelijke methode, maar je hoeft er maar 1tje van de 280 bij te hebben die niet zo vriendelijk is, en je ligt in het ziekenhuis.... of erger. safety first.

Maar Maan, deze jongen heeft ook meestal de paarden die niet zo lief zijn met zadelmak maken! Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 16:31

Volgens mij is het juist voor de lastige paarden beter.........

Pino24

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 16:34

Wat Pipo al zegt... voor 30 euro, ga ik mijn nek niet meer breken! Wat is nou 30 euro?! Dan is je paard goed en vriendlijk zadelmak gemaakt en hoef jij je lijf niet te riskeren. Ik ben toch lang niet zo handig en lenig als deze jongen!!! Ik vind het een super oplossing! Haha!

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 16:34

saluut"]
[quote="SuperPepeijn schreef:

Maar Maan, deze jongen heeft ook meestal de paarden die niet zo lief zijn met zadelmak maken! Haha!
[/quote]
En ook op de langzame methode kan je er afvliegen Haha! Schijnheilig Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 16:39

komt die jongen ook in het zuiden van het land??:))

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 16:39

Die Salvador van ons....... die heeft zich in de meest vreemde bochten gewrongen om de ruiter er maar af te krijgen....... werd echt gevaarlijk...... echt..

Gert heeft m met het halster en het touw in drie dagen zadelmak gemaakt...... nu stappen we op met halster en touw en na een paar rondjes gaat het eraf..... je merkt dat hij dan gelijk bij zichzelf denkt dattie weer kan gaan spoken maar omdat je nu meer controle hebt kan je dat eruit rijden........

Eigenlijk werkt het hetzelfde als een hengstenketting, dus echt vriendelijk is het niet..

Ik hou de methode wel in mn achterhoofd voor het geval we in de toekomst weer eens zo een binnenkrijgen...

Tigger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 16:48

Ten eerste het lijkt me een prima manier en als het werkt ook zeker te gebruiken, maar ik vraag me wel wat af?

Nou heb ik niet veel verstand van spieropbouw en wat teveel is.
Maar zo'n paard heeft totaal geen getrainde spieren, hij stapt er zo op en rijd er op weg. Hij wil hem zelfs door rijden...

Ik doe het op de manier die door de meeste wordt omschreven, dus een tijd longeren en dergelijke, maar ook temeer om het paard al wat training te bieden. Dus enigszins laten bewegen voor wat spieropbouw.

Zou het kwaad kunnen op deze manier op langer termijn, dus ik heb over het doorrijden op een minder sterke rug? Of is de rug ook niet meer getraind met een tijd longeren vooraf?

janma14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 16:51

ik ben heel benieuwd naar de naam van deze jongen, aangezien ik ook uit twente kom.
dus daarom: "wie is deze jongen?"

PieterBel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 18:31

hoofdstel en kappen in de stal om en even laten wennen.
Dan halster over het hoofdstel en paard longeren. Ndt het paard braaf zijn rondjes loopt en vertrouwen in mijn stem heeft doe ik er een dekje met longeersingel om. Volgende dag longeersingel + bijzetteugels en weer longeren en aan stem laten wennen. De 3e dag hetzelfde met de bijzetteugels en ipv de singel een zadeltje. En nadat het paard hiermee braaf en ontspannen loopt ga ik hangen en laat het paard stappen en aan mijn stem en gewicht wennen. Vervolgens been erover en in de longeerpiste erop met springzweepje en iemand in het midden om het paard voorwaarts te houden als het bokt, zonder longeerlijn. Doet hij dit braaf dan de bak in en dan kan het inrijden beginnen.

Antoinette

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 18:34

Als iemand het op de manier zoals als eerste werd beschreven kan en het gebeurd op een rustige verantwoordelijke manier heb ik er geen problemen mee. Ik vind het juist alleen maar knap dat iemand dit kan/druft.

Geef voor mijzelf maar de manier zoals gijsenkim beschreef. Zo heb ik het ook altijd gedaan.

gijsenkim schreef:
verschilt zo enorm per paard......... maar bij de doorsnee paarden.....

eerst longeren...... met hoofdstel en dan de basiscommandos, stap, draf, galop en niet geheel onbelangrijk hoooo leren

Met zadel longeren........ daarna mensje hangen........ daarna mensje zitten..... daarna mensje in alle gangen aan de longeerlijn, waarbij de longeerder nog steeds hoofdzakelijk de commando´s geeft...... mensje neemt commando´s over en longeerder grijpt alleen in als nodig is.....

daarna los, longeerder staat nog steeds in de bak met de longeerzweep zodat die nog steeds in kan grijpen als het moet.. en zo bouwen we dat geleidelijk uit...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 19:04

Tigger schreef:

Maar zo'n paard heeft totaal geen getrainde spieren, hij stapt er zo op en rijd er op weg. Hij wil hem zelfs door rijden...

?

Welke driejarige die je zadelmak maakt heeft wel spieropbouw dan?

En met doorrijden bedoel ik niet dat ie gelijk een GP proef moet lopen de week erop. Gewoon zoals je ieder jong paard doorrijdt.

Tigger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 19:36

Pipo"]
[quote="Tigger schreef:

Welke driejarige die je zadelmak maakt heeft wel spieropbouw dan?

En met doorrijden bedoel ik niet dat ie gelijk een GP proef moet lopen de week erop. Gewoon zoals je ieder jong paard doorrijdt.
[/quote]

Het is gewoon een vraag, geen aanval. Lachen
Ik heb er geen verstand van. Ik vroeg me af of je met longeer werk, wat jij en iedereen van te voren doet al een spier opbouw is?
Zoals ook in mijn bericht staat, lijkt het me een ideale manier, snel en effectief. Maar ik vroeg me dus af of je daar problemen mee ZOU kunnen krijgen...

Faustie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 19:41

Ik heb nog nooit een paard zadelmak gemaakt, maar binnenkort begin ik daar wel mee, onder begeleiding uiteraard.
Paard heeft al een hoofdstel aangehad (met rubberen bitje), en een van de volgende dagen hang ik hem aan de longe.

De manier die jij beschrijft Pipo, daar heb ik heel veel bewondering voor!
Moest ik dat zo kunnen...graag!! Maar daar heb ik het lef niet voor.
Je zegt dat ie het hoofd van het paard iets schuin trok, waarom deed hij dit?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 19:46

Faustie schreef:
Je zegt dat ie het hoofd van het paard iets schuin trok, waarom deed hij dit?

Ik denk, maar ik doe het zelf natuurlijk niet via deze manier. Dat het paard op deze manier minder snel op de vlucht kan slaan. Met opstijgen kunnen ze flink schrikken natuurlijk.

Heureka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 20:01

Goh Pipo wat goed deze man, ook ik ben erg benieuwd naar z'n telefoonnummer. Maar eh, jij rijdt toch paarden voor iemand anders, dan hoef je die 30 euro toch ook niet zelf neer te tellen? En over alle bovenbeschreven methode's; er zijn meerdere wegen die naar Rome lopen, er hoeft niet perse 1 methode alleen maar goed te zijn. Het moet bij je passen, deze man is kennelijk heel relaxed en maakt zich nergens druk om, ik ben zo'n persoontje die denkt aan alles wt er mis kan gaan, ja fout natuurlijk, dus zadelmak maken is 'not my type of business' Tong uitsteken
Wel stap ik verder op allerhande verschillende paarden, daar heb ik verder geen moeite mee.

Belsje

Vrienden van ons maken hun paarden ook zo zadelmak, nog nooit problemen mee gezien. Alleen de paarden die ze ingereden aankopen doen soms een beetje vreemd Haha! .

Ik heb alleen maar enorm veel bewondering dat ze het gewoon durven, waren heus niet allemaal schatjes. Hoop van de zomer dan ook weer een beetje te kunnen gaan loeren als ze bezig zijn.

Hun idee is trouwens "niet teveel tam tam maken, dan gaan ze pas onnozel doen". Hup erop en gaan met die banaan Clown

Bojangles

In Friesland hebben we ook eens een paard weggebracht voor beleren, daar was ook een jongen die kwam daar dan een dag per week en maakte een stuk of 10 paarden zadelmak. Hij ging ook meteen zitten, niet aan de longe, maar reed gewoon weg. Hij kon de moeilijkste bokken uitzitten en hij zat zo relaxed in het zadel echt ongelofelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 20:08

Heureka schreef:
Goh Pipo wat goed deze man, ook ik ben erg benieuwd naar z'n telefoonnummer. Maar eh, jij rijdt toch paarden voor iemand anders, dan hoef je die 30 euro toch ook niet zelf neer te tellen? En over alle bovenbeschreven methode's; er zijn meerdere wegen die naar Rome lopen, er hoeft niet perse 1 methode alleen maar goed te zijn. Het moet bij je passen, deze man is kennelijk heel relaxed en maakt zich nergens druk om, ik ben zo'n persoontje die denkt aan alles wt er mis kan gaan, ja fout natuurlijk, dus zadelmak maken is 'not my type of business' Tong uitsteken
Wel stap ik verder op allerhande verschillende paarden, daar heb ik verder geen moeite mee.

Ik heb zelf ook niets betaald Haha!

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 20:27

Ik ben momenteel bezig met een paard zadelmak maken, eerst gelongeerd met zadel en hoofstel , dan erover hangen en stappen. Probleem is dat hij al ingespannen wordt en vanaf hij draf hoort aan de longe , schiet hij in paniek met ik erop, in stap niet. Maar volgende week proberen we weer, en dan gaat iemand het paard voor zich houden, en paar pasjes eerst, dan direct naar stap. daag! Lachen

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 20:51

Ik ben heel erg benieuwd naar het verder verloop van het paard(hoe zal het gaan als je wat eenvoudige hulpen gaat vragen want dat moet een keer gebeuren).....
Ik ben ook van de "ouderwetse manier"(de laatste jaren niet meer,ben banger geworden en dan moet je er mee kappen).
Ik kan me voorstellen dat je met open mond hebt staan kijken....ik had het ook echt graag met eigen ogen gezien *LOL* ....

rekent even na hoeveel geld uitgegeven aan zadelmak maken ponieke*oliebol*