Welk bit bij hete pony voor dressuur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rizette

Re: Welk bit bij hete pony voor dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 07:48

Er zijn allerlei redenen waardoor je pony heet wordt.
Eventing rijden zorgt er sowieso voor dat paarden mee drive krijgen en/of zenuwachtiger worden.
De kunst is om ten allen tijde de ontspanning op te kunnen roepen bij de dressuur.Je eigen spanning en de spanning van de pony af kunt laten vloeien. M.a.w. ten allen tijde je pony voorwaarts neerwaarts te kunnen rijden zonder dat dat iets met teugellengte of druk te maken heeft. Zodat je daar elk moment op terug kunt vallen. Dus aan een lang teugeltje met een lichte aanleuning mooi over de rug en de pony onder je laten lopen in alle gangen.Dat is de basis daarvoor. Als je dat gevoel beheerst dan kun je bijna op elk moment terug naar een stukje ontspanning. Zoek een instructeur die je daar bij kan helpen en over kan brengen dat teugellengte in de dressuurring niks te maken moet hebben met tempo. Het is n.l. het aanvoelen hiervan en het tijdig en om de juiste wijze kunnen reageren wat maakt dat de pony tot ontspanning te brengen is. Meestal is het goed dat het eerst door een instructeur voorgereden wordt zodat je zelf na kunt rijden met je pony en je pony het al een beetje door heeft hoe het werkt.

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 07:54

midgie schreef:
Ja je moet je afvragen waarom de pony zo heet word, miss eens helemaal terug naar de basis
ook is het bit geen rem, dus miss wat meer basis oefeningen gaan doen

Bekend verhaal. Pony van mijn dochter wordt ook heet op wedstrijd. Bij sgw geen probleem bij het springen en de cross (die rijdt ze met dubbelgebroken kneveltrens en Mexicaanse neusriem) De dressuur is vaak een proefje ruim binnen de tijd met slordig afgewerkte oefeningen. Die rijdt ze op een gewoon dubbel gebroken bitje. Iets scherpers hebben we niet geprobeerd.

Natuurlijk ga je je afvragen waar het gedrag vandaan komt. Meneer wil gewoon graag springen en ruikt het bos al voordat hij de trailer uit is. Gevolg is druk, heet gedrag. Basis zit erin hoor. Thuis rijdt ze datzelfde proefje op alleen een neckrope. Het zal een kwestie zijn van kilometers maken denk ik. Ze rijdt hem er wel doorheen maar een nette proef is het meestal niet.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 08:09

Ik denk dat een gewone ongebroken bus- of watertrens een fijn bit zou kunnen zijn. Heb er zelf fijne ervaringen mee, de bitten zijn eigenlijk nog vriendelijker dan gebroken bitten, maar ze denderen er minder snel doorheen is mijn ervaring.
Ik vind overigens dat sommige bokkers wel heel radicaal reageren. Een ander bit kan soms ook voor het paard heel fijn zijn.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 00:30

Diana1974 schreef:
Thuis is hij dus totaal niet heet, alleen op wedstrijd.
En wordt al heet als hij alleen maar naar het losrijden moet/mag.
Hij zit laag in suiker en voer.
Krijgt al extra magnesium

Leren wachten, onder het tempo rijden (dribbeldrafje/sukkeldrafje), tot hij daarin ontspant en los laat/hals laat zakken en rug los laat, en dan pas tempo weer ietsje actiever.
veel werken met stelling en buiging vragen (links/rechts afwisselen, dus ook contrastelling) omdat een paard dan makkelijker de bovenlijn los gaat laaten en gaat ontspannen.)

Echte impuls is opgewekt en onder controle van de ruiter, alleen snel lopen is geen correcte impuls. Paard moet snelheid en stuwen omzetten in dragend achterbeen en dan zal het dier correct zijn lijf kunnen gaan gebruiken

Diana1974

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-15 07:00

Misschien ter verduidelijking,

Pony zijn heetheid is zijn karakter, zit er dus al van nature in.
Kun je sturen door oefenen en training.... Maar thuis doet hij het braaf en luisterd hij ook goed.

We hebben al een 40 tal dressuurwedstrijden gelopen, maar het is en blijft een schimmel met een dikke nek die niet graag laag loopt.
En laten we dan eerlijk zijn, dan zakt bij een 13 jarige de moed in de schoenen als je altijd er maar onderaan bij bungelt.

Maar daar ging mijn vraagstelling niet over.....
Ons ging het erom , dat hij dus net makkelijker stuurbaar wordt in een dressuurproef.
Dus als hij de bellen van het springen of de fluiten van de cross hoort.
En er inderdaad meer stress bij de ruiter zit.....

En daar was de vraag voor welk bit men gebruikt.

ps bedankt voor de reacties.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 08:49

Als je echt wil verbeteren, dan moet heel jouw instelling ook mee veranderen, want je gelooft het blijkbaar niet, maar daar zit het grootste deel van heel het probleem.
Jij zegt zijn "heetheid" is zijn karakter. En idd ieder paardje is anders, maar dat heeft helemaal niets met het probleem op zich te maken.
Verander jezelf en je hebt een heel ander paard, maar dat geld dus ook heel erg voor het betreffende ruitertje, en of je dat met zo'n jong kind klaar gaat krijgen is heel twijfelachtig, het is een leerproces dat zeer traag groeit.
Maar punt blijft wel ; de oplossing zit niet bij het soort bit.

Diana1974 schreef:
Misschien ter verduidelijking,

Pony zijn heetheid is zijn karakter, zit er dus al van nature in.
Kun je sturen door oefenen en training.... Maar thuis doet hij het braaf en luisterd hij ook goed.

We hebben al een 40 tal dressuurwedstrijden gelopen, maar het is en blijft een schimmel met een dikke nek die niet graag laag loopt.
En laten we dan eerlijk zijn, dan zakt bij een 13 jarige de moed in de schoenen als je altijd er maar onderaan bij bungelt.

Maar daar ging mijn vraagstelling niet over.....
Ons ging het erom , dat hij dus net makkelijker stuurbaar wordt in een dressuurproef.
Dus als hij de bellen van het springen of de fluiten van de cross hoort.
En er inderdaad meer stress bij de ruiter zit.....

En daar was de vraag voor welk bit men gebruikt.

ps bedankt voor de reacties.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 10:36

Zo'n pony weet natuurlijk ook wel wat er gaat komen :D ik heb er zelf 1 getraind jaren geleden voor een meisje. Ik nam de pony meerdere keren per week mee naar het bos voor galoptraining enz. Maar ook hierbij tussendoor oefeningen waarbij pony moest wachten, pasje opzij enz. Was ook een heethoofd eerste klas. Toch kon ze er door consequent mee te rijden prima de proeven mee door.

Wat betreft bitje kan je ook nog een myler proberen. Die heb ik voor mijn merrie nu ook, het is een dun bit maar ligt wel fijn in de mond en ze is er erg ontspannen op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 10:40

Pff wat kan Bokt toch oververhit reageren af en toe. Pony staat al laag in het voer en suiker, krijgt magnesium bijgevoerd en doet dit alleen op wedstrijd, niet op training... Wat is er dan mis met een bitje dat naar ongebroken schiet als pony zich sterk maakt? Als hij zich gedraagt is het een normaal gebroken trensje, als hij boevig gaat doen wordt hij wat scherper.

Dingen als veel overgangen/tempowisselingen e.d rijden gaat ook niet echt op wedstrijd he? Als een paard zich gigantisch sterk maakt in het bos of aan de kletter gaat hang ik er ook een slofje om voor extra controle, ben ik dan ook een dierenbeul?

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 10:41

MarjanB schreef:
Ik was even aan het meelezen en lees van alles over danger bit een ongebroken trens (wat het bitje wordt als je een ophouding maakt) is helemaal niet scherper, een ongebroken bit is juist zachter in de mond en geeft een betere druk verdeling.

Ik denk dat je je dochter beter kan laten oefenen met consequent zijn en zelf sneller kort te leren reageren. Ho is ho en dit ook consequent uitvoeren. Als ze zelf alleen vast blijft houden wordt de pony vanzelf sterk. En daarbij kan het zijn dat zij door spanning minder rijd aan de pony en meer gaat vasthouden?

Dit dus. Zelf heb ik allemaal hete paarden. Daar last van hebben is voor een groot deel ongehoorzaamheid (=ruiter is niet consequent genoeg op dat moment) gecombineerd met spanning. Ik sluit
me dus volledig aan bij deze post.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 10:45

Maar mensen, ongebroken betekend niet meteen, dat het bit dan scherper is!

Veel paarden ervaren ongenoegen met een gebroken bit.
Het beweegt, klappert, en daar kunnen paarden op reageren.

Een ongebroken bit, is zeker niet onvriendelijk.

Zoek een bit, wat bij de anatomy van het ponymondje past.
Ga op zoek naar een bit fitter en overleg daar eens mee?

Lijkt mij een verstandige keuze.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 15:20

het maakt verder ook niet uit of het nu over een scherper of over een minder scherp bit gaat.
Het bit heeft eigenlijk niets maar dan ook niets met het probleem op zich te maken, als je het probleem oplost dan merk je vanzelf dat het niet aan het bit ligt.
het betreft hier een gehoorzaamheidsprobleem, het niet willen nageven op druk, het wijken voor druk, een probleem met het wederzijds respect, het leiderschap en het vertrouwen in de leider, .....

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 15:55

Hier heb ik ervaring mee! Werkt een scherper bit? Helaas niet. Je gaat dit niet met een bit oplossen. Mijn paard is ook een hete. Vooral als je overgangen gaat rijden en hem tegen gaat houden. Wat er gebeurt is dat het paard dan alleen maar voorwaartser wordt op wedstrijd en gaat lopen drammen in de ring. Ik moet ophoudingen maken wat resulteert in een paard dat hierdoor achter de loodlijn gaat lopen en van het achterbeen af gaat. Daar scoor je geen punten mee. Niet de oplossing dus en ik wilde dat voor eens en altijd aanpakken. Het roer om dus.

Ik heb tips kunnen halen uit het Right Brain Extrover topic hier op bokt, [VNA] Mensen met een Right Brain Extrovert paard? advies hoe om te gaan met dit soort paarden (het werkt!!). Daarnaast ben ik helemaal opnieuw begonnen met mijn paard om hem weer goed voorwaarts neerwaarts te laten lopen en daarbij een licht contact aan te houden met het bit. Doe hierbij je licht eens op bij dit topic [RT-D] Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling het is het waard :) in korte tijd zal het kwartje vallen en ken je je paard niet meer terug. Het is dan ondenkbaar dat je de oplossing eerst zocht in een ander bit. Investeer. Succes!!