Drie jaar en nog niet ingereden?! Schandalig!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 12:54

Amber7777 schreef:
Is toch fijn om te lezen dat jullie er niet zo over denken als deze persoon!

@Kirrr: Ja zal inderdaad misschien niet direct met België te maken hebben maar met de stalling en de personen waar je bent. Op mijn vorige stalling (was bij mensen aan huis) waren de bazen van 'de oude stempel' en van hun moest ik er al op zitten als hij 1,5 jaar was! Die waren verbaasd toen ik er nog niet mee reed toen die 2 jaar was :+ Op mijn huidige stalling vinden alle mensen het normaal dat ik er nog niet mee rijd behalve deze persoon en haar vader. Verder heb ik dit soort opmerkingen wel al gekregen maar niet van mensen op stal of mensen die ik goed ken.

@Ayasha: Ja de meeste mensen die ik ken van de paardenwereld zijn het met mij eens maar er zijn er toch een aantal die het precies schandalig vinden dat ik er nog niet opzit! 'En jij hebt al drie jaar gewacht om ermee te rijden en je wilt nòg wachten? Ik zou dat niet kunnen hoor!' heb ik ook al te horen gekregen :) Maar dat ligt inderdaad bij de mensen die ik ken van op de manege van vroeger! Dus die zijn wel van die denkwijze.

@Casarell: ja dat is nog eens een vraag! benieuwd naar haar antwoord :')

gewoon antwoorden dat je er graag langer dan 10 jaar plezier van zou willen hebben. En dat voor die tijd inrijden gewoon dom is.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 12:55

Sabbientje schreef:
Ik heb in die tussentijd ook veel opmerkingen gekregen.
"Ik zou echt niet kunnen wachten hoor",
of als ik met zadel op in de bak wandelde "Moet ik er anders even op, als je het niet zelf niet durft".

Wat erg :=

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 12:55

Soms snap ik echt de ''paardensportwereld'' niet. Bij mij op stal ook zo'n fanatiekelingen, zijn een veulen al aan het longeren met een dekje op. Beestje moet nog een jaar worden.
Waar gaat het fout denk ik dan?
Ik vind het echt knap van je dat je niet met die imo verkeerde kant inslaat. Jij kent je paard het beste en al zou je hem nooit inrijden, aan jou de keus.
Ik ben sowieso voor het inrijden na hun 3e en dan nog ligt het echt aan het paard

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 12:56

Bij de engelse volbloeden gebeurd het wel vaker, dat ze met 1,5 ingereden worden..
Die gaan als 2 jarige de baan op.

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 12:57

NoorW schreef:
Goed dat je de tijd neemt! Zouden meer mensen een voorbeeld aan moeten nemen. Ik snap die haast niet. Een paard gaat juist langer mee als hij fysiek meer is uitgegroeid voor je hem gaat belasten. 3 jaar is een prima leeftijd om te starten met wat serieuzer grondwerk en het hele mentale leerproces. Maar wat mij betreft wordt er pas vanaf 5 jaar op een paard gestapt. En als het goed is heb je dan een dusdanige basis op de grond, dat het inrijden zelf heel snel kan gaan.

het is niet altijd waar dat een paard langer meegaat als hij later ingereden is hoor :) Wij rijden ze in met ongeveer 20 maanden, en ze gaan prima Lang mee hoor :)

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 12:57

Beter later inrijden en wel hierom:

Afbeelding

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 13:02

Starbreeze schreef:
Beter later inrijden en wel hierom:

[ [url=m/HV0Nmz.jpg]Afbeelding[/url] ]

ja maar groeischijven hoeven niet perse ontwikkeld Te zijn Om Te kunnen rijden :) mensen doen ook dingen voordat ze volledig ontwikkeld zijn :j

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 13:03

Ten eerste wil ik je even nageven dat ik het super verantwoord, verstandig en knap van je vind dat je zegt dat jullie er nog niet klaar voor zijn!

Jij kent je paar het beste en als joj denk dat hij er nog niet klaar voor ik nou, dan doe je t gewoon niet!

Op mijn stal zijn der ook een paar van die pinda's die denken dat ze alllllleeeees beter weten, nou dat weet je niet haha!

Ik vind het noet schandalig hoor, mijne is pas ingereden in het jaar dat ze 6 moest worden. En die loopt nu prima (op wat meningsverschillen na)

Jij kent jou paar en jij kent jezelf het beste, doe wat jij denkt dat goed en vooral eerlijk is.

Veel succes :D

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 13:04

Denk idd niet zozeer land gebonden. Als je hier kijkt naar trainingsstallen en handelsstallen worden de meesten toch ook wel al met 3 ingereden. Persoonlijk vind ik het beter om te wachten, gezien paarden nog doorgroeien, en tussenschijven moeten sluiten e.d. En ja misschien vraagt dat in het begin meer geduld, maar ik heb graag lang plezier van mijn paard en heb hem niet alleen maar om op te rijden. Zo werk ik ook met bit en bitloos, krijg dan weleens vragen naar mijn hoofd of ik wel een stuur heb zo...Lekker laten gaan en je eigen weg gaan met je paardje!
Mijne is nu net 5 en 8 maanden onder het zadel (wegens eerst koersen voor de sulky). Rijden nu max 4x per week, meestal 2-3x waarvan 1x bos. Merk dat hij het hier goed op doet...dus waarom zou ik het dan anders doen...In begin reed ik 1-2x per week max haf uurtje. Nu in de bak max 45min en bos wel wat langer, maar daar geniet hij ookzichtbaar van. Merk aan mijne nu ook dat hij meer nodig heeft dan maar 1-2x per week, dan is ie niet meer happy (ondanks land en elke dag eruit en grondwerk etc).

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 13:06

Idd top van jou! Laat je niet gek maken door mensen die geen tijd hebben.
Voor een paard zijn 3e jaar al inrijden is niet normaal.
Als je de tijd neemt heb je er alleen maar voordeel van.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 13:06

@saddledancer, ik hoop dat dit sarcastisch is bedoeld?

@ topicstarter. Ik heb een ruin en wordt volgende maand 2 jaar. Als ik ermee ga wandelen krijg ik geregeld de vraag waarom ik er niet op ga zitten. Dan zeg ik hen vriendelijk dat hij er nog te jong voor is en ik liever nog anderhalf jaar wacht.
MAAR vind ik hem op 3,5 jaar nog te puppy qua karakter wacht ik toch nog tot hij 4 is hoor.
Heb wel al laten kennis maken met zadel, zadeldek, deken, zweep, hoofdste. En longeren doe ik sinds kort 1x per maand eens 5min aan elke kant. Wel laat ik hem vrij in de piste lopen en reageert hij al goed op mijn stemcommando's. Heel handig want tijdens wandelen gebruik ik altijd mijn stem. Hij loopt dan wel braaf achter mijn schouder.

Dus ik zou je er idd niks van aantrekken als iemand vind dat een paard op 3 jaar al ingereden moet zijn. De rug is pas volgroeid op 6 jaar dacht ik.

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 13:09

En daarbij is het gewoon ongezond, in de western wereld worden ze ook me 2 ingereden. Nouja ik ben het er niet mee eens en ik vind het ongezond maar ze moeten dat vooral doen. Ik zie ook vaak genoeg dikke mensen een Big Mac eten, is ook ongezond maarja ik maak me er niet moe aan :') :')

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 13:11

@maricography nee, het is niet sarcastisch bedoeld, wij rijden hier de paarden met 18-20 maanden in, en die doen het prima. Daarbij doen mensen ook dingen voor ze volledig ontwikkeld zijn.
ik zeg niet dat iedereen het zo moet doen, iedereen zijn eigen ding, en als mensen Hun paard later in willen rijden is dat natuurlijk helemaal prima, ik zou nooit iemand afzeiken als iemand zijn paard niet ingereden heeft op een bepaalde leeftijd :)

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 13:12

Nee hoor TS. 3 / 3,5 is een mooie leeftijd om te beginnen met longeren. Voor die tijd kan je inderdaad een beetje knutselen door een dekje op zijn rug leggen, voetjes vragen, wandelen. Lekker relaxt en spelenderwijs oppakken.

Wij hebben net een 4 jarige gekocht en die is ook nog niet zadelmak. Daar zijn we nu wel mee bezig, maar ik vind 4 een prima leeftijd.

Niks van aantrekken dus! een paard van 3 mag je toch niet niet dagelijks aan het werk zetten omdat ze nog vol in de groei zitten en niet alle groeiplaten in het paarden lijf al gesloten zijn. Ik zag hier al een mooi plaatje van voorbij komen.

Succes met je paardje!

HuppeltjeZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-15 13:12

@Olympia96: dat laatste van dat vervelen heb ik met mijn paard ook opgemerkt! Sinds we twee weken geleden zijn begonnen met stemcommando's oefenen is hij veel werkwilliger en wilt duidelijk nieuwe dingen proberen. Maar inrijden is dus zeker niet een van die nieuwe dingen (voor de duidelijkheid := ) Fijn ook van jou dat je je hierdoor niet hebt laten meeslepen! Wat opdringerig ook van die persoon om voor te stellen dat zij erop zou gaan zitten als jij niet durfde...

@jorika1986: ja zoals je zelf zegt merk ik dat mijn paard wel klaar is voor nieuwe dingen te leren. Maar dingen leren vanaf de grond en inrijden is iets anders inderdaad :)

@Kozbi: bedankt voor het compliment! Ik kreeg van hen ook de opmerking dat ik geen band heb met mijn paard en ze gaven me allerlei tips om mijn band met hem te verbeteren... Maar zij zien niet hoe ik vaak overal waar ik ga gevolgd word door mijn paard (op een niet opdringerige manier btw), of hoe hij als bang veulentje wel naar mij toekwam (oké ja, toegegeven ik was degene van wie hij melk kreeg hihihi deze telt dus misschien niet) of dit. Maar ja, ik heb geen band met mijn paard ;)

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 13:13

Jou paard, jouw beslissing. Verantwoordelijk dat je wilt wachten, het paard moet er zelf ook klaar voor zijn ;). Heeft trouwens ook niks met België te maken, maar eerder met de omgeving waar je je bevindt. Ik ken zat mensen die wachten met inrijden, mijn moeder heeft zelf ook gewacht tot haar pony 4 jaar was.

Tja.. Die reactie van Saddledancer had ik wel kunnen verwachten dat kritiek ging krijgen. Op die leeftijd inrijden is mogelijk, mits het op de juiste manier gebeurt. Ik ben er zelf absoluut geen voorstander van, maar ja, mijn paard is bij zijn vorige eigenaar ook op 2,5 ingereden. Nu is hij net 14 geworden en nooit problemen mee gehad.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 13:13

Als het om geld gaat, wordt er inderdaad met 3 zadelmak gemaakt. Mijn voorkeur heeft het absoluut niet, ikben van mening dat een of twee jaar later - met beleid - zadelmak maken en inrijden meestal een veelvoud aan jaren oplevert aan het eind van de 'carriere'. Als ik om me heen kijk, zie ik meestal 4 jaar om spelendrwijs te beginnen en 5 jaar voor het 'echte' werk begint. En dan nog blijven eigenaren naar het paard zelf kijken. Hoeveel kan 'ie aan? Die vraag moet je jezelf constant blijven stellen. En wat anderen daarvan denken... :O
Laatst bijgewerkt door Dorien66 op 12-06-15 13:19, in het totaal 1 keer bewerkt

HuppeltjeZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-15 13:14

Casarell schreef:
Bij de engelse volbloeden gebeurd het wel vaker, dat ze met 1,5 ingereden worden..
Die gaan als 2 jarige de baan op.

Dit gaf de persoon in kwestie ook als "back-up" van haar reden om me uit te lachen. Het paard van haar vriendin is al zadelmak sinds zijn 2de want sinds zijn 2,5 jaar rijdt hij westernwedstrijden. "en dan vind jij jouw paard te puppy?"

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 13:15

Voor 3 jaar inrijden is echt not done. Welke discipline dan ook.
Vanaf 3 jaar kijken hoe het paard is, qua lichaam en in het hoofd. Net zo belangrijk! Hier 1 ingereden met 3 jaar en opgepakt met 4 jaar. Momenteel bezig met een 3 jarige aan alles te laten wennen.

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 13:16

Ach wat belachelijk tuurlijk heb je wel een band haha. Dit zijn zo'n typische mensen die gewoon alles voor mekaar willen krijgen door niks te doen, zich het liefst een kan en klaar paarden kopen en het dan nóg niet kunnen en dan ook nog denken dat ze alles weten.

Gewoon lekker laten praten, het is ten eerste jou paard, ten tweede jij kent het het best, ten derde hun hebben helemaal niks met jou en je paard te doen en ten vierde ben je volgens mij verstandig genoeg :D

Niks van aantrekken en lekker genieten van je paardje!

CaVaLaPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 13:18

Alsof het paard na 3 jaar zegt: 'Bekijk het maar, nu ben je te laat.', is iets wat ik wel vaker zeg :P Is natuurlijk totale onzin dat een paard met 3 jaar ingereden moet zijn ;)

Ik ken het helaas wel, die opmerkingen. Kreeg vorig jaar met mijn toen 2,5-jarige vaker de opmerkingen dat ik wel wat meer moest gaan doen, want voor de winter begon moest ik toch ook al eens er op gezeten hebben. Ook hier bij mij bood er al iemand aan om hem al 'ff in te rijden' voor mij. Nee, dankje :')
Meneer is momenteel 3 jaar, bijna 3,5 jaar oud, en we gaan van de zomer eens kijken wat hij van het hangen en zitten vindt. De rest kent hij allemaal al, commando's, zadel, hoofdstel, etc. Lekker rustig aan doen en afwisselen met wat grondwerk en vrijheidsdressuur met zo nu en dan een vleugje vrijspringen is hoe ik mijn pony voorbereid en bezig houd, en ook mezelf bezig houdt :) De rest van de tijd staat hij in de wei andere paarden te vervelen en gras te maaien :P
Klinkt achteraf al best wel veel wat die van mij al doet en kent, maar dat ene half uurtje per 2 dagen (gemiddeld genomen sinds ongeveer een half jaar) stelt het eigenlijk niet zo gek veel voor.

Ik luister wel vaker naar wat anderen zeggen, hoe hun het aangepakt zouden hebben. Soms zit er wel een tip of iets tussen. Maar ik blijf er bij dat ik pas na de 4e verjaardag rustig aan richting het intensievere rijden wil gaan. En zo te lezen ben ik niet de enigste :)
Laatst bijgewerkt door CaVaLaPhoto op 12-06-15 13:19, in het totaal 2 keer bewerkt

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 13:18

Snollygoster schreef:
Jou paard, jouw beslissing. Verantwoordelijk dat je wilt wachten, het paard moet er zelf ook klaar voor zijn ;). Heeft trouwens ook niks met België te maken, maar eerder met de omgeving waar je je bevindt. Ik ken zat mensen die wachten met inrijden, mijn moeder heeft zelf ook gewacht tot haar pony 4 jaar was.

Tja.. Die reactie van Saddledancer had ik wel kunnen verwachten dat kritiek ging krijgen. Op die leeftijd inrijden is mogelijk, mits het op de juiste manier gebeurt. Ik ben er zelf absoluut geen voorstander van, maar ja, mijn paard is bij zijn vorige eigenaar ook op 2,5 ingereden. Nu is hij net 14 geworden en nooit problemen mee gehad.

Ik snap dat niet iedereen het ermee eens is, dat wist ik. Ik probeer alleen duidelijk Te maken dat als je weet wat je doet, de leeftijd niet zoveel uitmaakt, en dat aan welke Kant van het 'extreem' je je bevind, mensen zullen er altijd wat over denken, maar daar moet je je niets van aantrekken, je weet zelf wel wat het beste is voor jouw paarden :j
of je nou met 18 maanden of 6 jaar inrijd, doe waar je je goed bij voelt en laat de rest lekker kletsen :j

janneke_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 13:24

Nou dan ben ik wel heel laat..... mijn merrie is vijf geworden in april en ik heb nu pas in de planning staan dat ik er deze of volgende maand er misschien een keer op kruip.
Ik werk veel aan de hand en ik weet zeker dat ze nog niet klaar was voor een zadel en ruiter toen ze drie was. Ze ziet er nu ook pas "volwassen" uit.
Persoonlijk denk ik dat je dit per paard moet bekijken. De een zal er sneller klaar voor zijn dan de ander.
lol hebben is het belangrijkste imo ;)
en al kruip je er helemaal nooit op! Het is jouw paard.

HuppeltjeZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-15 13:24

loveskiara schreef:
Alsof het paard na 3 jaar zegt: 'Bekijk het maar, nu ben je te laat.', is iets wat ik wel vaker zeg :P Is natuurlijk totale onzin dat een paard met 3 jaar ingereden moet zijn ;)

Ik ken het helaas wel, die opmerkingen. Kreeg vorig jaar met mijn toen 2,5-jarige vaker de opmerkingen dat ik wel wat meer moest gaan doen, want voor de winter begon moest ik toch ook al eens er op gezeten hebben. Ook hier bij mij bood er al iemand aan om hem al 'ff in te rijden' voor mij. Nee, dankje :')
Meneer is momenteel 3 jaar, bijna 3,5 jaar oud, en we gaan van de zomer eens kijken wat hij van het hangen en zitten vindt. De rest kent hij allemaal al, commando's, zadel, hoofdstel, etc. Lekker rustig aan doen en afwisselen met wat grondwerk en vrijheidsdressuur met zo nu en dan een vleugje vrijspringen is hoe ik mijn pony voorbereid en bezig houd, en ook mezelf bezig houdt :) De rest van de tijd staat hij in de wei andere paarden te vervelen en gras te maaien :P
Klinkt achteraf al best wel veel wat die van mij al doet en kent, maar dat ene half uurtje per 2 dagen (gemiddeld genomen sinds ongeveer een half jaar) stelt het eigenlijk niet zo gek veel voor.

Ik luister wel vaker naar wat anderen zeggen, hoe hun het aangepakt zouden hebben. Soms zit er wel een tip of iets tussen. Maar ik blijf er bij dat ik pas na de 4e verjaardag rustig aan richting het intensievere rijden wil gaan. En zo te lezen ben ik niet de enigste :)

De persoon in kwestie is misschien wel fout in het feit dat ze mij ermee uitlacht dat ik mijn paard nog niet heb ingereden en ook spijtig dat ze mij hierin probeert te pushen. Maar ik heb van haar de tip opgevangen van eerst te oefenen op stemcommando's en dan pas te beginnen met longeren, wat ik nu dus ook doe. Ik vind haar voor de rest ook een leuke meid, maar ze wilt gewoon haar wil te hard doordrijven. Ik gebruik het een beetje in mijn voordeel, de onzin gaat het ene oor in en het andere oor uit maar tips waarmee ik het wel eens ben kan ik altijd wel gebruiken

tjessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 13:27

Ik vind dat je inderdaad goed naar je eigen paardjes moet kijken jij Kent hem toch zeker het best. Als jij denkt hij is er nog niet klaar voor lekker nog even laten staan en rustig aan doen.

Bij mijn paard die was zo vroeg dat ze met zijn 1,5 jaar al vroegen hoe vaak rij je er op. _O- dus dan vertelde ik dat hij nog maar 1,5 jaar was en dan stonden ze te kijken of ik gek was haha