Ik zit 'achter de loodlijn' wie heeft er tips?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-15 13:27

Rocamor schreef:
leeneliefje schreef:

Ik heb om te beginnen een ontzettend stijve onderrug, dit is iets wat een grote oorzaak kan zijn in dit probleem. Ben hier hard mee aan het werk door oefeningen te doen. (paard gymen, ik ook gymen! ) :P
Dit trekt vaak door naar mijn schouders en daardoor dus ook mijn armen. Paard is totaal niet zwaar in de mond en hangt ook niet.

Ja ja, daar komt het standaard antwoord. heb je hiervoor al een afspraak gemaakt met de veear... euh osteopaat?

Alle gekheid op een stokje. Heb je hulp van osteo of fysio om je stijve onderrug los te krijgen? Ik had ook altijd last van mijn onderrug, zelfs af en toe flinke uitstraling naar mijn rechterbeen. Zodanig dat ik bang was voor een hernia of iets dergelijks. Bovenrug ook vast natuurlijk. Ik kreeg het met oefeningen / gymen niet los. Bleek mijn heiligbeen gewoon flink vast te zitten. Die wordt door mijn osteo losgemaakt en nu na een aantal keren merk ik daar echt verbetering in. Het zal niet "DE" oplossing zijn, maar vele kleine stapjes komen ook samen in 1 grote stap[/quote]

Ja dat klopt inderdaad, je moet niet zelf gaan zitten prutsen haalt niets uit..
Mijn tante is gelukkig naast paarden fysio ook 'mensenfysio' en heeft me een aantal oefeningen gegeven die ik dagelijks kan doen. :)
Ik merk nog niet super veel verschil, maar ga netjes door :')

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 13:29

Ik heb in eerste instantie ook oefeningen gehad (van / via osteo dus niet zelf wat prutsen), maar die hielpen ook niet echt. Tot ze (osteo) de boel een keer duidelijk los heeft gemaakt. Omdat ik alles al zoooo lang vast had zitten, merkte ik wel dat het relatief snel weer fout ging. Nu na een aantal keer merk ik toch wel degelijk verschil. Met alleen oefeningen kom ik er niet. Kan je tante je niet extra ondersteunen naast de oefeningen?

Anoniem

Re: Ik zit 'achter de loodlijn' wie heeft er tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 13:31

Ik heb zelf ook last van de rug, fysio helpt bij mij voor geen meter, maar de osteopaat of manueel therapeut wel :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 14:09

leeneliefje schreef:
Sonja schreef:
Waarom neem je niet een aantal goede zitlessen? Is hartstikke leuk en superleerzaam omdat je dán de juiste opmerkingen op het juiste moment krijgt, terwijl we via internet alleen maar 'losse flodders' op je af kunnen vuren waarbij het grootste deel nog boekjeswijsheid is ook.

Gewoon een keertje een (desnoods andere, frisse blik!) instructeur benaderen voor een paar sessies. Aanrader, ook voor vergevorderde ruiters!

Ja mijn tante geeft ontzettend fijne zitlessen aan de longe op haar eigen paard.
Dit helpt ontzettend en op het moment zelf kan ik dan ook goed ontspannen. Maar
als ik weer op dit paard rijd is het weer heel anders. Vind het moeilijk om het toe te passen
in mijn eigen training thuis.

Is ook veel effectiever als je het met je eigen paard doet. JUIST omdat er gewoontes ingesleten zijn bij jullie als combi. En je op je eigen zadel zit.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 14:16

leeneliefje schreef:
josien_m_ schreef:
Het paard hangt misschien niet maar loopt wel opgekruld en dat is niet zo gezond.
Eerst het paard eens meer teugel geven zodat hij of zij niet achter de loodlijn loopt!

Dit klopt, dit is niet opgelost door het paard meer teugel te geven maar door hem van achteren te activeren. Op de tweede foto was dit nog extreem het gaat al veel beter en we werken er hard aan.
Verder is dit niet iets waar ik tips over hoef.

Eerst ontspanning en een paard laten weten dat hij de teugel mag volgen. Daarna pas die achterhand!
Je wilt daar geen tips of opmerkingen over, maar:Zouden zijn loodlijn en de jouwe niet enig verband met elkaar hebben dan?

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-15 12:24

Joolien schreef:
Ik heb zelf ook last van de rug, fysio helpt bij mij voor geen meter, maar de osteopaat of manueel therapeut wel :P

Weet jij ook of dat door de verzekering vergoed wordt?

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 19:16

Of je behandelingen bij een beweegtherapeut zoals een osteopaat vergoed krijgt hangt af van je aanvullende zorgverzekering. Als je jonger bent dan 18 krijg je wel altijd minstens 9 behandelingen bij de fysiotherapeut of oefentherapeut Cesar of Mensendieck vergoed vanuit je basisverzekering.

Een verkeerde houding kan ervoor zorgen dat je last krijgt van je rug tijdens of na het rijden. Meestal ondervinden ruiters rugklachten wanneer zij de beweging te veel in de rug opvangen en onvoldoende in het bekken. Achterover hangen is daar een gevolg van, maar meestal zit de oorzaak hiervan in het bekken.

Je bekken hoort in middenstand te staan. Dit kun je zelf controleren door je schaambeen en de botpuntjes aan de voorkant van je bekken in hetzelfde verticale vlak te zetten. Tijdens het rijden zal je bekken bewegen, maar wel steeds de middenstand passeren. Wanneer je met je rug in een eindstand zit (dus in de holle of bolle richting niet verder meer kunt bewegen) is dit schadelijk. Je rug kan hol zijn omdat je je bekken te ver naar voren hebt gekanteld. Of omdat je je schouders naar achteren plaatst ten opzichte van je heupen. Je kunt de beweging in beide situaties niet voldoende opvangen en je botten en spieren in je rug krijgen bij elke pas een klap. De beweging moet voornamelijk in de heupgewrichten zitten bij het rijden en minder in de rug.

Op een braaf paard kun je je heupen losser maken (en daarmee dus ook je onderrug) en de heupbeweging overdreven voelen en oefenen door je benen in stap voor het zadel te leggen. Je bovenbenen zijn dan horizontaal. Je bekken gaat dan vooral lateraal meebewegen met de stappen van het paard. Dit werkt erg ontspannend voor onderrug en heupen. Wanneer je je benen weer langs het zadel legt, blijft de beweging hetzelfde, maar dan kleiner.

Een aantal ontspannende oefeningen voor de rug na het rijden zijn:

De bol
In ruglig met de voeten plat op de grond en de knieën gebogen.
De voeten worden één voor één naar de buik gebracht en vastgehouden met de handen op de knieën. Eventueel kunnen de handen de knieën nog iets verder naar de buik trekken.

Wokkel
In ruglig met de voeten plat op de grond en de knieën gebogen. De armen gespreid en de voeten en knieën tegen elkaar aan.
De knieën en voeten blijven op elkaar en worden zo ver mogelijk naar een kant gebracht. De schouders blijven hierbij op de mat, het bekken mag wel draaien. Het hoofd wordt naar de andere kant gerold.

Armcirkel
Liggend op de zij, de rug in de natuurlijke dubbele S vorm. Het hoofd, de schouders, de heupen en het bovenste been ligt in een heuphoek van ongeveer 45 graden, met de voet in de knieholte van het onderste, gestrekte been. De onderste arm dient ter ondersteuning van het hoofd, zodat de wervelkolom in zijn geheel horizontaal blijft. Deze mag hierbij zowel gestrekt als gebogen zijn. De bovenste arm ligt in anteflexie voor het lichaam.
De bovenste arm maakt een cirkel tot boven het hoofd. De schouders mogen meedraaien terwijl de arm in een grote cirkel naar de andere zijde wordt bewogen tot de heup. Het bekken blijft in middenstand en de bovenste knie blijft op de grond.

De oefeningen zijn bedoeld om de spieren in de rug en schouders te ontspannen. Merk je tijdens deze oefeningen dat de klachten erger worden, doe ze dan niet!

Bovenstaand advies is geen vervanging voor professionele zitlessen. Een HSO instructeur kan je helpen met jou specifieke situatie en versnelt daarmee het leerproces.

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-15 19:59

Alicia2u schreef:
Of je behandelingen bij een beweegtherapeut zoals een osteopaat vergoed krijgt hangt af van je aanvullende zorgverzekering. Als je jonger bent dan 18 krijg je wel altijd minstens 9 behandelingen bij de fysiotherapeut of oefentherapeut Cesar of Mensendieck vergoed vanuit je basisverzekering.

Een verkeerde houding kan ervoor zorgen dat je last krijgt van je rug tijdens of na het rijden. Meestal ondervinden ruiters rugklachten wanneer zij de beweging te veel in de rug opvangen en onvoldoende in het bekken. Achterover hangen is daar een gevolg van, maar meestal zit de oorzaak hiervan in het bekken.

Je bekken hoort in middenstand te staan. Dit kun je zelf controleren door je schaambeen en de botpuntjes aan de voorkant van je bekken in hetzelfde verticale vlak te zetten. Tijdens het rijden zal je bekken bewegen, maar wel steeds de middenstand passeren. Wanneer je met je rug in een eindstand zit (dus in de holle of bolle richting niet verder meer kunt bewegen) is dit schadelijk. Je rug kan hol zijn omdat je je bekken te ver naar voren hebt gekanteld. Of omdat je je schouders naar achteren plaatst ten opzichte van je heupen. Je kunt de beweging in beide situaties niet voldoende opvangen en je botten en spieren in je rug krijgen bij elke pas een klap. De beweging moet voornamelijk in de heupgewrichten zitten bij het rijden en minder in de rug.

Op een braaf paard kun je je heupen losser maken (en daarmee dus ook je onderrug) en de heupbeweging overdreven voelen en oefenen door je benen in stap voor het zadel te leggen. Je bovenbenen zijn dan horizontaal. Je bekken gaat dan vooral lateraal meebewegen met de stappen van het paard. Dit werkt erg ontspannend voor onderrug en heupen. Wanneer je je benen weer langs het zadel legt, blijft de beweging hetzelfde, maar dan kleiner.

Een aantal ontspannende oefeningen voor de rug na het rijden zijn:

De bol
In ruglig met de voeten plat op de grond en de knieën gebogen.
De voeten worden één voor één naar de buik gebracht en vastgehouden met de handen op de knieën. Eventueel kunnen de handen de knieën nog iets verder naar de buik trekken.

Wokkel
In ruglig met de voeten plat op de grond en de knieën gebogen. De armen gespreid en de voeten en knieën tegen elkaar aan.
De knieën en voeten blijven op elkaar en worden zo ver mogelijk naar een kant gebracht. De schouders blijven hierbij op de mat, het bekken mag wel draaien. Het hoofd wordt naar de andere kant gerold.

Armcirkel
Liggend op de zij, de rug in de natuurlijke dubbele S vorm. Het hoofd, de schouders, de heupen en het bovenste been ligt in een heuphoek van ongeveer 45 graden, met de voet in de knieholte van het onderste, gestrekte been. De onderste arm dient ter ondersteuning van het hoofd, zodat de wervelkolom in zijn geheel horizontaal blijft. Deze mag hierbij zowel gestrekt als gebogen zijn. De bovenste arm ligt in anteflexie voor het lichaam.
De bovenste arm maakt een cirkel tot boven het hoofd. De schouders mogen meedraaien terwijl de arm in een grote cirkel naar de andere zijde wordt bewogen tot de heup. Het bekken blijft in middenstand en de bovenste knie blijft op de grond.

De oefeningen zijn bedoeld om de spieren in de rug en schouders te ontspannen. Merk je tijdens deze oefeningen dat de klachten erger worden, doe ze dan niet!

Bovenstaand advies is geen vervanging voor professionele zitlessen. Een HSO instructeur kan je helpen met jou specifieke situatie en versnelt daarmee het leerproces.

Wat grappig dat zijn exact de oefeningen die mijn tante mij laat doen!
Moet ik eigenlijk elke avond voor het slapengaan doen maar schiet er vaan bij in om eerlijk te zijn :+

Heeft iemand wellicht ook tips die al tijdens het rijden kan toepassen?
Mijn instructrice zegt dat ik als het ware mijn borstbeen wat meer op moet tillen en af en toe
een paar passen in verlichte zit moet draven. Dat is echt confronterend want ik kan totaal m'n evenwicht niet houden dan... Oftwel, m'n zwaartepunt zit niet precies in het midden boven mijn beugels, anders zou ik niet steeds achterover terugvallen. -O-

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 10:43

Ook ik heb jouw topic helemaal doorgelezen, de beide foto's even goed bekeken en heb ook jouw filmpje gezien, en tjaaa eigenlijk algemeen gezien ziet het er vrij behoorlijk uit hé.
Je ziet dadelijk dat je al wel een beetje een iets meer gevorderde ruiter bent, en dat je de dingen nauwkeuriger wil gaan bekijken en bij sturen waar nodig dat is natuurlijk altijd een heel goed idee.
Maaaaaaarrrrr.
Ik schrok toch een beetje van een paar van jouw uitspraken, je wou geen opmerkingen over dit en dat en vooral over het feit dat het paardje net iets te diep inbuigt (achter de loodlijn komt, en dergelijke.
Ofwel wil je dingen verbeteren of je blijft bezig zoals je altijd al bezig was, denk daar heel goed over na.
Verbeteringen aanbrengen dat is steeds een heel pakket, het één is altijd ergens onlosmakelijk verbonden met het ander, soms denk je dit heeft toch niets te maken met dat, en toch kan dat een reuze verschil betekenen.
Let op die kleine dingen gaan verbeteren zijn eigenlijk net zo moeilijk aan te leren dan heel het voorgaande samen, want je bent nu gewoon aan jouw houding en jouw manier van kijken en zelfs aan jouw manier van denken, en al deze dingen moeten idd een heel klein beetje bijgeschaafd worden.
Je zegt zelf dat je een heel leuke en goede instructie hebt, en dat is altijd fijn te horen natuurlijk, je bent duidelijk al ver geraakt ook, dus daar is niets mis mee. Maar zoals ook reeds door een paar anderen werd gezegd is soms een even heel andere kijk, dus een andere instructie soms even echt een noodzaak om dingen weer even open te trekken.
Om één ding te veranderen moet je soms een hele reeks andere dingen eerst even aanpassen, en dan blijkt soms dat het oorspronkelijke zelfs niet meer bestaat en als het ware als bij wonder zichzelf opgelost heeft.
Dingen die mij toch een beetje opvallen in het filmpje.
Paard loopt net te diep in de krul (dus achter de teugel)
jouw handen (verkeerde houding)
je kijkt te veel naar beneden
Je doet een beetje te veel moeite om goed uit het zadel te komen en vanuit een verkeerde steun positie jouw voeten weerspiegelen dit ook een klein beetje (het voetbal effect)
bij het lichtrijden zie je een beetje het slangen effect
Op jouw gezicht zie je op een gegeven moment jouw mond waarop je zo de spanning kan aflezen, en die spanning zit als het ware in heel jouw lichaam, je zit niet ontspannen maar meer als een soort pop die ze in een bepaalde houding gewrongen hebben. ik zeg al deze dingen niet om jou af te kraken,begrijp me hier heel goed in, want bij vele van deze dingen zijn het echt kleine verbeterpuntjes, maar het zijn net die dingen die soms echt het verschil kunnen maken.
toch succes gewenst , en blijf open staan voor eens een heel andere kijk, een heel andere benadering van het probleem, want nu loop je een beetje vast in het systeem.

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-15 15:10

@aeolusnr1 wow bedankt voor je hele verhaal! Zo leuk om te zien dat mensen echt de tijd en moeite nemen om er een gegrond advies over te kunnen geven. :)

Allereerst, ik wil voorop stellen dat ik zelf ook zie dat het paard te diep loopt en dat niet goed is! Enige wat ik probeer te zeggen is dat ik hier al hard mee aan het werk ben en ik daar zo online geen tips over hoef gezien ik mijn instructrice daarvoor heb. Het klopt zeker dat het niet is zoals het hoort, maar ik zie dat zelf ook al en ben daar al op de juiste manier mee bezig. Vandaar

Verder klopt het inderdaad dat ik te veel ga 'staan' tijdens het lichtrijden, vraag me af of dat meer een evenwichtskwestie is of meer ontspanning? Die twee gaan natuurlijk hand in hand met dit soort problemen dus het zal beide wel zijn :')

Handen zijn inderdaad niet netjes nog. Meer rechtop, contact en niet vastgekrampt.

Wat bedoel je precies met het slangen effect bij het lichtrijden?

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 11:29

Puur op basis van je vraag: wat gebeurt er als je niet gaat staan?
Dit klinkt misschien heel suf, maar jij zegt dat je teveel gaat staan. Probeer dat dan niet te doen. Desnoods bij je tante aan de longe en ogen dicht en jezelf op laten gooien.
Het trucje van sta-zit hebben we allemaal geleerd, maar vóél wat er onder je gebeurt.
Focus je niet teveel op het lichtrijden, maar let bijvoorbeeld op het ontspannen van je armen/benen/rug.
Juist doordat je denkt: ik móét dit of dat, lukt het vaak niet, zeker als je ontspanning als trucje probeert aan te leren.
(ter vergelijking: als je heel hard gaat proberen om stil te zitten tijdens het doorzitten, begin je vaak te stuiteren. Als je je benen stil wilt houden, bewegen ze nog harder). Daarom van mij de tip om je focus te verleggen. Dit wil natuurlijk niet zeggen dat je er totaal geen aandacht aan moet schenken.
Succes! :)