Alicia2u schreef:Of je behandelingen bij een beweegtherapeut zoals een osteopaat vergoed krijgt hangt af van je aanvullende zorgverzekering. Als je jonger bent dan 18 krijg je wel altijd minstens 9 behandelingen bij de fysiotherapeut of oefentherapeut Cesar of Mensendieck vergoed vanuit je basisverzekering.
Een verkeerde houding kan ervoor zorgen dat je last krijgt van je rug tijdens of na het rijden. Meestal ondervinden ruiters rugklachten wanneer zij de beweging te veel in de rug opvangen en onvoldoende in het bekken. Achterover hangen is daar een gevolg van, maar meestal zit de oorzaak hiervan in het bekken.
Je bekken hoort in middenstand te staan. Dit kun je zelf controleren door je schaambeen en de botpuntjes aan de voorkant van je bekken in hetzelfde verticale vlak te zetten. Tijdens het rijden zal je bekken bewegen, maar wel steeds de middenstand passeren. Wanneer je met je rug in een eindstand zit (dus in de holle of bolle richting niet verder meer kunt bewegen) is dit schadelijk. Je rug kan hol zijn omdat je je bekken te ver naar voren hebt gekanteld. Of omdat je je schouders naar achteren plaatst ten opzichte van je heupen. Je kunt de beweging in beide situaties niet voldoende opvangen en je botten en spieren in je rug krijgen bij elke pas een klap. De beweging moet voornamelijk in de heupgewrichten zitten bij het rijden en minder in de rug.
Op een braaf paard kun je je heupen losser maken (en daarmee dus ook je onderrug) en de heupbeweging overdreven voelen en oefenen door je benen in stap voor het zadel te leggen. Je bovenbenen zijn dan horizontaal. Je bekken gaat dan vooral lateraal meebewegen met de stappen van het paard. Dit werkt erg ontspannend voor onderrug en heupen. Wanneer je je benen weer langs het zadel legt, blijft de beweging hetzelfde, maar dan kleiner.
Een aantal ontspannende oefeningen voor de rug na het rijden zijn:
De bol
In ruglig met de voeten plat op de grond en de knieën gebogen.
De voeten worden één voor één naar de buik gebracht en vastgehouden met de handen op de knieën. Eventueel kunnen de handen de knieën nog iets verder naar de buik trekken.
Wokkel
In ruglig met de voeten plat op de grond en de knieën gebogen. De armen gespreid en de voeten en knieën tegen elkaar aan.
De knieën en voeten blijven op elkaar en worden zo ver mogelijk naar een kant gebracht. De schouders blijven hierbij op de mat, het bekken mag wel draaien. Het hoofd wordt naar de andere kant gerold.
Armcirkel
Liggend op de zij, de rug in de natuurlijke dubbele S vorm. Het hoofd, de schouders, de heupen en het bovenste been ligt in een heuphoek van ongeveer 45 graden, met de voet in de knieholte van het onderste, gestrekte been. De onderste arm dient ter ondersteuning van het hoofd, zodat de wervelkolom in zijn geheel horizontaal blijft. Deze mag hierbij zowel gestrekt als gebogen zijn. De bovenste arm ligt in anteflexie voor het lichaam.
De bovenste arm maakt een cirkel tot boven het hoofd. De schouders mogen meedraaien terwijl de arm in een grote cirkel naar de andere zijde wordt bewogen tot de heup. Het bekken blijft in middenstand en de bovenste knie blijft op de grond.
De oefeningen zijn bedoeld om de spieren in de rug en schouders te ontspannen. Merk je tijdens deze oefeningen dat de klachten erger worden, doe ze dan niet!
Bovenstaand advies is geen vervanging voor professionele zitlessen. Een HSO instructeur kan je helpen met jou specifieke situatie en versnelt daarmee het leerproces.
Wat grappig dat zijn exact de oefeningen die mijn tante mij laat doen!
Moet ik eigenlijk elke avond voor het slapengaan doen maar schiet er vaan bij in om eerlijk te zijn 
Heeft iemand wellicht ook tips die al tijdens het rijden kan toepassen?
Mijn instructrice zegt dat ik als het ware mijn borstbeen wat meer op moet tillen en af en toe
een paar passen in verlichte zit moet draven. Dat is echt confronterend want ik kan totaal m'n evenwicht niet houden dan... Oftwel, m'n zwaartepunt zit niet precies in het midden boven mijn beugels, anders zou ik niet steeds achterover terugvallen.