MarlotteG schreef:Sjolvir schreef:Als je probeert te wijken, naar welke kant zit je dan met je gewicht, of blijf je keurig in het midden?
Weet niet of je je er bewust van bent hoe je zit, want juist als je heel erg probeert met je been je paard om te duwen, kan je maar zo met je gewicht komen aan de kant van het duwende been, dus zit je scheef.
Geen idee of je dat doet, maar zou ook mee kunnen spelen.
Als ik naar rechts wil verwacht ik dat ik eerder mijn gewicht verplaats naar rechts, dus juist de kant die ik op wil.
Er worden een aantal dingen genoemd die ik ook gebruik. Onder andere die van contrastelling (dus bij wijken naar rechts stelling naar recht ipv links). omdat je daarmee je paard beter aan de buitenteugel/buitenbeen en recht leert te houden in het wijken.
Als je op de buitenkant gaat zitten blokkeer je de beweging naar die kant. Dan wil het paard niet meer opzij naar die kant. kunst is recht blijven zitten maar wel zithulpen geven en je paard op twee teugels en tussen 2 benen opgesloten houden.
Tip van mijn instructrice: buitenteugel er goed aan en iets over de manenkam naar binnen zetten.
met je billen zet je de achterhand van je paard elke pas iets opzij (zetje meegeven) dat opzij zetten kan alleen als het paard zijn binnenachterbeen in de lucht heeft omdat hij dat het been verder over het "buitenbeen"weer neer zet en gaat kruisen.
Schoudervoor of schouderbinnenwaarts rijden op rechte lijn en dan wijken gaf ze vroeger als tip, maar tegenwoordig is het meer rechter houden en beide handen naar "binnen" plaatsen zoals ik hier boven al schreef.
Nog een tip, ophouding buitenteugel op moment dat je met binnenbeen je paard op zij zet.
Achterhand opzij zetten en controle voorhand/schouder kun je oefenen met wending om de voorhand, maar de beweging in het wijken is toch wel een hele andere, namelijk recht en opzij in voorwaartse beweging.
Tussenstap is volte openen. Dus je rijd een kleine volte, en al rijdende geef je de hulpen voor het wijken en maar je de volte groter. Je kunt hierbij zelfs zo overdrijven dat je de achterhand zo ver wegduwt terwijl je de buitenschouder begrenst dat je je stelling en buigen omzet naar contrastelling en buiging (naar buiten gebogen)
Andere oefening is in alle hoeken de achterhand de hoek in laten wijken en dan weer normaal verder rijden na de hoek.
Ik vind zelf het begin altijd het moeilijkst. Hoe kom je uit de wending:
kun je in de wending je binnenbeen laten hangen en buigt je paard er vanzelf omheen? (of te wel gehoorzaam aan je binnen been, als je paard in een volte of wending al tegen je binnenbeen aan hangt en duwt krijg je hem er nooit voor opzij!
Heb je je paard goed aan de buitenteugel?
heb je je gewicht recht boven je paard of net iets aan de binnenkant?
als dat oke voelt kun je heel licht stelling vragen en met been/zit en evt. buitenteugel je paard opzij zetten om het moment dat het binnenachterbeen opgetild wordt. Ik draai volgens mij mijn binnenschouder iets naar achteren voor de juiste stelling, en kijk vervolgens waar ik naar toe wil
Maar als je gewicht/zit aan de verkeerde kant zit of te veel duwt/te strak is, blijf je je paard blokkeren. En wij zien hier niet of jij wel goed zit... Daar heb je instructie of ervaren persoon an de kant voor nodig.