Paard rent weg naar hindernis

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

MarlindeRooz

Re: Paard rent weg naar hindernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 08:51

Op zit remmen leer je door dat te doen icm je teugels en dan heel duidelijk terug gaan zitten. Dan je teugelhulp afbouwen. Je kan er evt nog een stemcommando aan koppelen aan het begin.

Erg zonde dat je dat hara niet direct geleerd hebt, remmen EN sturen op zit vind ik de belangrijkste basisdingen.

anoniempje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 21:29

Herkenbaar! Hier ook een jonge pony die zo naar de hindernis trekt. Weet je wat bij mij helpt? Van die in-uitjes dan moet hij opletten en gaat hij niet meer zo hard. Trekt hij ook naar de volgende als je een lijntje hebt als je er al overheen bent? Misschien kan je tijdens het oefenen wat voltes rijden en als je hem dan rustiger hebt dat je hem dan pas weer verder laat springen. Ook na de hindernis stil laten staan en belonen. Nu is het al veel minder bij mij maar het zal nooit helemaal verdwijnen.

Draksie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 15:47

Ik zou met een lesgever hier eens naar kijken. Eerst de basis en dan pas verder

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 16:13

de basis zit in de dressuur
en dan heb ik het niet over een B proef kunnen rijden.

maar zoals al gezegd, het stuur en de rem, maar ook zeer zeker het gaspedaal wat op kan komen en neer kan gaan, het liefst op je zit.

het paardje moet eerst lekker ontspannen kunnen lopen, in balans, zowel rechtsom als linksom.
daarnaast moet de snelheid helemaal van jouw zijn.. de overgangen (lekker veel overgangen rijden), maar ook schakelen binnen de snelheid, van voorwaards naar terug.

pas als je kunt zeggen dat je de snelheid kunt controleren kun je lekker gaan springen.. trekt hij dan teveel voorwaards naar een hindernis, dan kun je m terugrijden, gewoon alsof de hindernis er niet is, zoals je dat normaal ook in de dressuur doet..

kan het wel leuk zeggen hoor, maar voor mij geldt dat ik zeer zeker ook nog niet de volle controle heb over de snelheid van mijn pony, meneer heeft het liefst standje snel en als het kan nog even sneller. we werken daar enorm aan.. bij de belofte van sprongen en/of een stevige galop met een sprong in het vooruitzicht kan meneer behoorlijk heet worden.. het springen zelf echter, kun je in een handgalopje op een sprong afgaan, de laatste twee sprongen trekt hij pas aan lol... gewoon standje ongeduld in het wachten hier.

Bennie_Maudd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 16:19

Misschien helpt het dat als je op de hindernis afrijd en ze gaat te hard: kleine volte draaien. Gaat ze weer te hard op de hindernis af, weer een volte enzovoort. Heeft bij mijn (lease) pony wel geholpen :)
Succes nog verder

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 19:11

Ben het helemaal eens met "elena"
basis dressuur is idd niet zomaar even een proefje rijden, en zelfs al kan je een redelijk mooi proefje rijden dan nog is de basis niet altijd helemaal in orde, en als je dit merkt tjaaa dan weet je waar er nog heel veel energie moet ingestoken worden.
Maar het principe is en blijft altijd, als een paard niet doet wat je van hem vraagt zijn er maar 3 mogelijkheden:
1e paard kan het fysiek niet uitvoeren
2e je stelt gewoon de verkeerde vraag
3e je stelt de juiste vraag maar het paard heeft het niet helemaal begrepen
Uiteraard moet er voldoende leiderschap zijn , wederzijds vertrouwen, een reden om iets te gaan uitvoeren, er moet rust geboden worden (zowel fysiek als mentaal), rekening houden met hoe paarden leren, bij het inoefenen ook voor het paard het zo uitwerken dat het paard altijd de oplossing vind, het wauw-gevoel creëren, ........actie en reactie, ....
Doe zoiets altijd samen met een lesgever - trainer, niet zomaar zelf wat aanmodderen want nadien weer corrigeren is altijd moeilijker dan ineens goed aanleren.

elenaMM77 schreef:
de basis zit in de dressuur
en dan heb ik het niet over een B proef kunnen rijden.

maar zoals al gezegd, het stuur en de rem, maar ook zeer zeker het gaspedaal wat op kan komen en neer kan gaan, het liefst op je zit.

het paardje moet eerst lekker ontspannen kunnen lopen, in balans, zowel rechtsom als linksom.
daarnaast moet de snelheid helemaal van jouw zijn.. de overgangen (lekker veel overgangen rijden), maar ook schakelen binnen de snelheid, van voorwaards naar terug.

pas als je kunt zeggen dat je de snelheid kunt controleren kun je lekker gaan springen.. trekt hij dan teveel voorwaards naar een hindernis, dan kun je m terugrijden, gewoon alsof de hindernis er niet is, zoals je dat normaal ook in de dressuur doet..

kan het wel leuk zeggen hoor, maar voor mij geldt dat ik zeer zeker ook nog niet de volle controle heb over de snelheid van mijn pony, meneer heeft het liefst standje snel en als het kan nog even sneller. we werken daar enorm aan.. bij de belofte van sprongen en/of een stevige galop met een sprong in het vooruitzicht kan meneer behoorlijk heet worden.. het springen zelf echter, kun je in een handgalopje op een sprong afgaan, de laatste twee sprongen trekt hij pas aan lol... gewoon standje ongeduld in het wachten hier.