langzaam paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mirriezz

Re: langzaam paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 14:44

vraag je instructrice (ookal is ze nieuw) even met je mee te kijken. Zij kan vanaf de grond ook zien of het paard al op zijn snelst loopt, of dat hij nog best een beetje meer kan. Ik heb soms juist dat een paard voor mijn gevoel traag loopt, maar dat mijn instructrice ziet dat het paard mooi actief loopt, dus dat ik het zo moet houden.

Ook de tip om te zorgen dat je reactie krijgt als je been vraagt en daarna je benen stil te houden, werkt vaak goed. Wacht tot je paard uit zichzelf langzamer gaat lopen en geef dan pas weer een hulp vooruit. Bijvoorbeelt als je draaft: been geven om aan te draven (evt nog een keer extra om van een sukkeldrafje op een arbeidsdraf te komen), daarna je been stil houden. Valt je paard weer terug in stap? Pas als hij terug dreigt te vallen weer been geven. Het is niet erg als je paard toch een pasje stapt, maar zorg wel dat je er meteen bij bent en duidelijk over komt zodat je paard weet dat dit niet de bedoeling was en hij pas iets mag doen als jij het signaal geeft.

Angelique_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 14:59

Je rijd dressuur denk ik?
Ik had hetzelfde probleem met mijn paardje, hij wou niet doorlopen en als ik been gaf ging de rem erop, of in galop ging hij dan omspringen.. Ik rij western, dus dan is het wat makkelijker, maar heb het uiteinde van mijn teugels steeds van rechts naar links over het zadel gezwaaid (niet slaan ermee!!) in een gelijkmatig tempo (tip van mijn trainer) en dat werkte super!

bibabennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 18:34

Hoi Indegoofy,

Vervelend dat je hier tegen aan loopt. Je paard de hele tijd been moeten geven (duwen) omdat hij anders niet loopt is natuurlijk eigenlijk niet de bedoeling. Het moeilijke is dat er waarschijnlijk veel verschillende ruiters op rijden die misschien niet allemaal even consequent zijn en op een andere manier hun hulpen geven, wat verwarrend is voor het paard.

Toch wil ik je uitleggen hoe ik mijn trage paard echt heel voorwaarts heb gekregen. Een paard voorwaarts rijden is eigenlijk je paard alert maken op jou. Wat ik geleerd heb is om mijn paard zo te rijden dat hij in het tempo loopt wat ik aangeef tot dat ik zeg dat we een ander tempo aannemen. In de tussentijd houd ik dus mijn been van hem af.

Dit heb ik aangeleerd door, bijvoorbeeld als je aan wil draven, een keer een snele been hulp te geven (dus tikken met je been) want hoe sneller jou hulp, hoe sneller de reactie van het paard.
als dit niet werkt tik je een paar keer met je been heel snel achter elkaar dus drie keer tik-tik-tik maar dan wel echt snel in een pas. Vaak reageren ze daar heel goed op. Het is wel moeilijk en niet iedereen krijgt het voor elkaar om 2 keer of vaker in een pas been te geven, maar oefening baard kunst! als het paard reageert beloon ik hem, maar wat je niet moet vergeten is dat je controleert of je paard geleerd heeft van de 2e wat fellere hulp! Dus vrij snel als het paard reactie heeft gegeven op de 2e hulp, tik ik hem weer een keer aan en voel of hij dan reageert. Als hij dan weer goed reageert beloon ik hem en anders herhaal ik wat ik hierboven beschreven heb.

Dus niet vergeten altijd controleren of hij heeft geleerd van je 2e fellere hulp (als daar dan al reactie op kwam anders toch doortikken tot je reactie krijgt).

Verder moet je proberen om je paard een beetje de 'fout' in te laten gaan. Dus niet als hij al vrij snel weer traag gaat lopen gelijk weer aanduwen, maar even wachten tot hij echt traag wordt en dan een beenhulp geven en anders echt weer wegtikken. Want hoe meer been jij geeft hoe doder het paard er voor wordt.

Eigenlijk is het echt een psygologisch spelletje om je paard alert te maken en met zijn hoofd bij de les te houden, dan maak je het ook uitdagend en leuk voor hem! Een paard sneller en voor het been maken doe ik ook niet met de zweep maar echt met mijn been en het 'spelletje' wat ik er dus van maak.

Hopelijk heb je hier wat aan heel veel succes!

xponylove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-15 15:03

Iedereen is zo negatief over maneges. Ik rijd op manege gerner in Dalfsen. Een geweldige manege, waar ze echt denken om het paardenwelzijn. De paarden rijden niet meer dan 2 uur per dag en als ze klaar zijn met rijden mogen ze de wei op. Ze hebben echt een hele grote wei. We gaan regelmatig het bos in. Dat vinden ze ook heel erg leuk. Ze gaan als het nodig is met pensioen enzovoort.
Niet elke manege is slecht :)

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 18:19

@indegoofy: ik ben zelf ook manegeruiter, dus wat dat betreft niet negatief over maneges hoor ;)
Feit is wel dat een manegepaard meerdere ruiters op zijn rug heeft en die ruiters niet allemaal even consequent zijn. Daardoor reageren de paarden soms anders of minder snel dan een paard dat door 1 ruiter gereden wordt.
Maar ik ben van mening dat je op een manege evenveel kan leren en even leuk kan rijden als een eigen paard hoor!

MarijeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 00:20

Ik rij zelf ook welis met een flegmatiek paard. Vaak uit elkaar gevallen, absoluut geen figuur om een ruiter goed te kunnen dragen en om dus zo te lopen dat hij zelf in balans blijft en dus naar jouw luisteren kan en kan doen wat jij van hem vraagt/verwacht.

Mijn tips:
Blijf consequent en constant
Blijf wakker, houd het paard wakker
Corrigeer bij elk stapje minder en beloon door ontspanning bij elk stapje naar het goede tempo
Let op je eigen houding en hulpen
Let op hoe het paard op jou reageerd en blijf doorgaan tot je een gewenste reactie hebt

Hoop dat je er wat aan hebt!