precieze hulpen voor wijken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 19:46

Mijn verhaal:

(Uitgaande van wijken voor het rechterbeen)

Afwenden bij A of C, of vanuit de hoefslag gaan wijken kan ook.
Je houdt lichtjes de stelling naar rechts (je moet net het rechteroog kunnen zien vanaf de rug)
Als hulp kijk ik altijd waar ik naartoe wil wijken, dan heb je automatisch je gewichtshulp al goed. In het geval van wijken voor het rechterbeen kijk je dus duidelijk met je hoofd naar links schuin-voor je.
Met je linkerbeen houd je je paard voorwaarts, met je rechterbeen geef je de zijwaartse hulp, door dit been licht naar achteren te plaatsen en in de takt van de gang de hulp te geven (ik geef niet de voorkeur aan continu dezelfde druk uitoefenen, liever wat kortere hulpen per pas)

Zorg dat je niet teveel met je rechterteugel werkt en dat je je linkerteugel begrenst om het over de buitenschouder wegvallen te voorkomen.

Voor het wijken voor het linkerbeen gelden precies de tegenovergestelde hulpen.

BTW: zoals Lenn het hier stelt is m.i. niet juist.

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 20:08

Citaat:

want

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 20:28

Lenn schreef:
Citaat:
net boven mijn hoofd staat het er al netjes nog iemand die iets preciezer kan zijn? ivm gewichthulpen en zo? want ik weet niet goed wanneer je het paard tegenwerkt met je heupen bij wijken.

Je heupen moeten altijd hetzelfde zitten als zijn schouders, ja kweet ff niet hoe ik dat moet zeggen haha Bloos met wijken zijn je heupen dus recht.

ahzo ja bedankt!!, ook voor de andere antwoorden op p.2
eigenlijk ben ik hier aan het doorvragen op een topic van iemand anders Bloos maar ik hoop dat die er ook wat aan heeft Haha!

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-04 21:20

Haha! Maakt niet uit hoor. Ik heb er wel degelijk aan, want ik zit gewoon met een heleboel (voor sommige mensen) logische vragen. Ik heb twee en een half jaar les gehad, op ponyles niveau Scheve mond Toen had ik al een eigen pony gekregen en sindsdien heb ik geen les meer gehad. Ik heb nu een paard dat het kan (en dat voor een draver *trots*) dus nu is het ook leuk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 00:24

ponyzotje schreef:

klopt, je hebt renvers en schbw, en travers en datte. en dat datte is niet echt een oefening, maar heeft ong. dezelfde waarde.

Wat is 'datte' als ik vragen mag? Hoe moet ik me die oefening voorstellen?

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 10:56

de buiging van de schbw, maar dan met de achterhand van de hoefslag.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 14:05

Lenn schreef:
Citaat:

want

Want...

De hulpen zoals jij zegt zijn m.i. niet geschikt als beginnende ruiter die zijn paard wat wil aanleren.
Zo vind ik dat je betere (en dus duidelijkere) hulpen kunt geven door niet continu druk te geven met je been, maar per pas een lichte "tik" met je kuit geven, zodat het paard weet wat hij moet doen. Eventueel kan dit ook met de zweep, lichtjes bijtikken zodat het paard weet dat hij een pas opzij moet doen.

Verder zeg je dat je geen stelling moet aannemen. Dit is wel zo, pas er alleen voor op niet teveel stelling te geven.

En tenslotte zijn je heupen niet geheel recht tijdens het wijken, je geeft gewichtshulpen in de richting waarin het paard moet lopen. Vandaar ook mijn tip om in de richting waarin je wilt gaan, te kijken met je hoofd. Doe je dit, dan merk je dat je automatisch je heupgewricht wat meer naar voren brengt. Kaarsrecht blijven zitten is m.i. dus niet juist.

Wat niet wil betekenen dat ik het helemaal oneens met je ben, echter voor een beginnende ruiter en een paard dat nog niet weet wat hij moet doen, is iets meer duidelijkheid in de hulpen misschien zo gek nog niet.

Jacksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 14:06

Op mijn oude manege noemden we dat wijken langs de hoefslag. Oftewel je drukt de achterhand naar binnen en hebt idd stelling naar buiten. Was een voorbereiding op het gewone wijken en is makkelijkelijker, omdat je het zijwaartse er makkelijker door kan krijgen...
Jammer genoeg werd vaak gewoon het hoofd naar buiten getrokken en was dat het dan, op die manier heeft het dus geen enkel nut... (Overigens noemde ik het zelf voor t gemak vaak schouderbuiten, itt schouderbinnen Knipoog

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 14:20

Jacksel schreef:
Overigens noemde ik het zelf voor t gemak vaak schouderbuiten, itt schouderbinnen Knipoog

ja, die's leuk Haha!

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 15:04

Jacksel schreef:
Jammer genoeg werd vaak gewoon het hoofd naar buiten getrokken en was dat het dan, op die manier heeft het dus geen enkel nut...

DAt is ook de fout die de meesten maken: teveel met de teugels en te weinig met de benen werken... Been- stem en gewichtshulpen zijn waardevoller bij deze oefening dan wat dan ook!

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 15:23

pennybitch: Als het paard niet goed wijkt, kent hij zijwaartse hulpen dus niet goed en ziet hij been eerder aan voor: harder. Als je dan met je been drijft kun je met je buitenteugel zeggen dat dat niet harder betekent en als je dan de hele tijd port moet je dat steeds opnieuw zeggen, want steeds denkt hij eerst: harder ipv zijwaartser. Hetzelfde met tikken dat hij meer zijwaarts moet, dat vind ik juist voor 'gevorderde' paarden, ja het ligt aan het paard natuurlijk maar Jenneke zag dat als help ik doe iets fout, rennen.
En dat stellingverhaal: Doordat er vaak gezegd wordt eerst stelling nemen wordt de buitenteugel vaak vergeten en dan is de hele oefening al verloren. Hij hoeft nog niet eens stelling te nemen, als zijn hoofd maar een beetje naar binnen is en dat gebeurt echt vanzelf, dat is echt beter dan teveel stelling.
De schuinte van je heupen en gewichtshulpen zijn niet hetzelfde. Je moet inderdaad altijd kijken naar waar je heen wilt ivm het gewicht. Maar welke kant van je heup moet dan aan de voorkant zitten met wijken?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 15:27

je heupen moeten hetzelfde zijn als de schouders van je paard, dus normaal als ik me goed herrinner, recht, of zeer lichtjes schuin naar de richting waarin je gaat, ook te zien hoe jouw paard loopt

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 15:37

Lenn schreef:
pennybitch: Als het paard niet goed wijkt, kent hij zijwaartse hulpen dus niet goed en ziet hij been eerder aan voor: harder. Als je dan met je been drijft kun je met je buitenteugel zeggen dat dat niet harder betekent en als je dan de hele tijd port moet je dat steeds opnieuw zeggen, want steeds denkt hij eerst: harder ipv zijwaartser. Hetzelfde met tikken dat hij meer zijwaarts moet, dat vind ik juist voor 'gevorderde' paarden, ja het ligt aan het paard natuurlijk maar Jenneke zag dat als help ik doe iets fout, rennen.
En dat stellingverhaal: Doordat er vaak gezegd wordt eerst stelling nemen wordt de buitenteugel vaak vergeten en dan is de hele oefening al verloren. Hij hoeft nog niet eens stelling te nemen, als zijn hoofd maar een beetje naar binnen is en dat gebeurt echt vanzelf, dat is echt beter dan teveel stelling.
De schuinte van je heupen en gewichtshulpen zijn niet hetzelfde. Je moet inderdaad altijd kijken naar waar je heen wilt ivm het gewicht. Maar welke kant van je heup moet dan aan de voorkant zitten met wijken?

Ik heb een beetje moeite met je verhaal lezen ivm het gebrek aan fatsoenlijke leestekens en overzichtelijk schrijven, maar goed:

Dus jij meent dat als je continu gaat zitten knijpen met je been, je paard niet denkt: "Oh, ik moet harder?" Ik heb het overigens niet over SCHOPPEN Bloos maar over zachte, in de takt van de gang, gegeven hulpen, zo ook die met de zweep. Waarom zou je een gevorderd paard, die de hulpen al perfect kent, nog willen bijtikken? Verward

Wat betreft het heup-gewichtsverhaal: ik denk dat je het allemaal te overdreven ziet; je hoeft niet je heup half naar voren te knallen, maar test nu maar eens uit: Als je recht op je stoel zit en duidelijk met je hoofd-schouderpositie schuin naar voren beweegt, merk je dat je heup lichtjes volgt. Je blijft weliswaar redelijk recht zitten, maar niet 100%. Door de veranderde hoofd-schouderpositie verandert je stand van je heupen ook.

En als dat niet zo is, ben je niet echt soepel en meegaand in je heupen hoor!

Ik weet overigens waar ik over spreek: mijn paard heeft heel veel moeite met het wijken en wil soms weglopen voor de hulp die ik geef. Juist door kleinere, maar duidelijkere hulpen te geven gaat het beter. Zou ik gaan zitten persen met mijn kuit (continu druk dus) dan is ie zo pleite.
Wanneer Matador juist te veel zijwaarts gaat (en dus niet meer voorwaarts blijft tijdens het wijken) heb ik door de kleine hulpen die ik geef, ook de mogelijkheid om eens een pas niet te tikken met mijn kuit, maar de voorwaartse hulp te geven met mijn andere been.

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 15:40

ja maar als je de buitenheup dan naar achter doet moedig je hem aan om zijn voorkant naar buiten te brengen -> voorhand te ver voor, en als je je buitenheup naar voor doet werk je hem tegen in zijn lijn, toch?
(Ik zit maar wat theoretisch te banketstaaf hoor)

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 15:44

die impressie had ik ook. daarom, rechthouden, denk ik. bij schbw moet je met je heupen de rijrichting volgen, de hoefslag dus. bij wijken snapte ik het zo-even niet, maar ik gok dat je dan de schouders moet volgen omdat er praktisch geen buiging in het lichaam zit.

of misschien de buitenheup iets naar achter brengen en opvangen met de buitenteugel? (dus als je naar rechts wijkt, is rechts = buiten )

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 15:47

Citaat:
Dus jij meent dat als je continu gaat zitten knijpen met je been, je paard niet denkt: "Oh, ik moet harder?" Ik heb het overigens niet over SCHOPPEN maar over zachte, in de takt van de gang, gegeven hulpen, zo ook die met de zweep. Waarom zou je een gevorderd paard, die de hulpen al perfect kent, nog willen bijtikken?

En ik heb het ook niet over continu knijpen Knipoog
Tikken als hij het er zichzelf makkelijk vanaf maakt door zijn achterhand niet genoeg mee te nemen.

Citaat:
die impressie had ik ook. daarom, rechthouden, denk ik. bij schbw moet je met je heupen de rijrichting volgen, de hoefslag dus.

Nee ook de schouders volgen, buitenheup naar voor dus, anders zit je hem met je zit terug naar de hoefslag te sturen.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 15:51

Lenn schreef:
ja maar als je de buitenheup dan naar achter doet moedig je hem aan om zijn voorkant naar buiten te brengen -> voorhand te ver voor, en als je je buitenheup naar voor doet werk je hem tegen in zijn lijn, toch?
(Ik zit maar wat theoretisch te banketstaaflen hoor)

aaaarghghghghghghggghhhhh!!!!!!!!!!!

Heb je ooit weleens van het woord SUBTIEL gehoord!!!!!! Frusty

Ik zeg zojuist in mijn vorige reactie dat je het niet moet zien als ENORM je heup naar voren dan wel naar achter te brengen !

Dus........ nogmaals........... subtiel........

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-04 15:51

okee... en nu weer ontopic? schouderbinnenwaarts kan ik niet, ook nooit gedaan. Dat wordt iets te moeilijk Schijnheilig

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 15:53

Lenn schreef:
Citaat:
Dus jij meent dat als je continu gaat zitten knijpen met je been, je paard niet denkt: "Oh, ik moet harder?" Ik heb het overigens niet over SCHOPPEN maar over zachte, in de takt van de gang, gegeven hulpen, zo ook die met de zweep. Waarom zou je een gevorderd paard, die de hulpen al perfect kent, nog willen bijtikken?

En ik heb het ook niet over continu knijpen Knipoog
Tikken als hij het er zichzelf makkelijk vanaf maakt door zijn achterhand niet genoeg mee te nemen.

Citaat:
die impressie had ik ook. daarom, rechthouden, denk ik. bij schbw moet je met je heupen de rijrichting volgen, de hoefslag dus.

Nee ook de schouders volgen, buitenheup naar voor dus, anders zit je hem met je zit terug naar de hoefslag te sturen.

Ik lees het al.... we hebben hier te maken met een absolute professionele ruiter die het allemaal perfect weet..... houwen zo...

Ik sluit het bij deze wat mij betreft af.

(P.s. moeilijk he, om je ongelijk eens toe te geven?) Doei, doei

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 15:58

Lenn schreef:
Citaat:

hmz ja maar bij schbw moet ie ook op de hoefslag blijven. (schbw = schouderbinnenwaarts, sorry als dat verwarring opriep Lachen )

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 15:59

DePennyBitch schreef:
aaaarghghghghghghggghhhhh!!!!!!!!!!!

Heb je ooit weleens van het woord SUBTIEL gehoord!!!!!! Frusty

Ik zeg zojuist in mijn vorige reactie dat je het niet moet zien als ENORM je heup naar voren dan wel naar achter te brengen !

Dus........ nogmaals...........
subtiel
........

Ik had dat bericht al geplaatst voordat ik jouw verhaal had kunnen lezen.
En verder, wat doe jij nou raar? En waar geef ik mijn ongelijk niet toe?
Goed geslapen verder?

Citaat:
hmz ja maar bij schbw moet ie ook op de hoefslag blijven. (schbw = schouderbinnenwaarts, sorry als dat verwarring opriep )

ja maar zijn schouder niet, ik had het ook over schbw trouwens, ik weet niet of dat pennybitch was opgevallen

Het is trouwens echt niet mijn bedoeling om professioneel over te komen hoor Verward ik probeer alleen maar.. nouja Boos!
Laatst bijgewerkt door Lenn op 04-01-04 16:03, in het totaal 2 keer bewerkt

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 16:01

wkoekoek schreef:
okee... en nu weer ontopic? schouderbinnenwaarts kan ik niet, ook nooit gedaan. Dat wordt iets te moeilijk Schijnheilig

ik reed 6 jaar op manege, op stageles nu heb ik voor het eerst schbw gereden, vooraf de hele theorie. heel leuk om eens te doen gaat niet perfect natuurlijk, maar de theorie zit er nu al in. heb het gedaan met een paard dat het niet kon, fantastische instructeur en meermaals enkele mooie passen eruit gereden. maar het is idd een heel stuk moeilijker.

maar idd, wijken volgens mij ging de alle offtopic over de heupen bij schbw, dus ik denk dat we daarover kunnen afsluiten dat bij wijken de heupen recht moeten blijven (tot iemand het tegendeel beweert Schijnheilig )

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-04 16:03

idd Haha! Als iemand nog aanvullingen heeft, graag, en anders was dit wel genoeg

frunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 20:02

Neem als voorbeeld wijken voor het linkerbeen.
Om een paard het wijken aan te leren kun je het beste op de binnenhoefslag gaan rijden en hem daarvandaan met je binnenbeen naar de hoefslag duwen. Dit zal hij makkelijker doen naarmate je dichter bij de hoefslag rijd. Dit omdat een paard graag op de hoefslag wil lopen. Op deze manier kan je paard de link leggen tussen jou zijwaartse hulp en het wijken.
De zijwaartse hulpen zijn: Je linkerbeen (waarvoorje wilt wijken) op de singel en dus niet erachter. Je wilt immers buiging om je linkerbeen en dat kan niet als je je been naar achteren houd.
Met je rechterteugel begrens je de buitenschouder zodat hij niet over de schouder wegloopt. Dit voorkom je tevens door in het begin maar hele kliene stukjes te oefenen.
Je gewicht heb je enigszins op je rechterzitbeenknobbel, je gewicht is dus iets meer verdeelt over de kant waarheen je wijkt.
En natuurlijk goed kijken waar je heen gaat, zo krijgt jelichaam bijna automatisch de juiste houding.
Vergeet niet goed te belonen wanneer je paardje het goed doet, dan zal hij snel begrijpen wat je bedoelt.

Veel succes, en ik hoop dat je er wat aan hebt.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 23:22

frunnik schreef:
Je gewicht heb je enigszins op je rechterzitbeenknobbel, je gewicht is dus iets meer verdeelt over de kant waarheen je wijkt.
En natuurlijk goed kijken waar je heen gaat, zo krijgt jelichaam bijna automatisch de juiste houding.

vooral dit was wat ik zocht!! al is de rest ook heel erg helder uitgelegd. bedankt!!