Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Lenn schreef:Citaat:net boven mijn hoofd staat het er al netjes nog iemand die iets preciezer kan zijn? ivm gewichthulpen en zo? want ik weet niet goed wanneer je het paard tegenwerkt met je heupen bij wijken.
Je heupen moeten altijd hetzelfde zitten als zijn schouders, ja kweet ff niet hoe ik dat moet zeggen hahamet wijken zijn je heupen dus recht.
maar ik hoop dat die er ook wat aan heeft
Maakt niet uit hoor. Ik heb er wel degelijk aan, want ik zit gewoon met een heleboel (voor sommige mensen) logische vragen. Ik heb twee en een half jaar les gehad, op ponyles niveau
Toen had ik al een eigen pony gekregen en sindsdien heb ik geen les meer gehad. Ik heb nu een paard dat het kan (en dat voor een draver *trots*) dus nu is het ook leuk
Lenn schreef:Citaat:BTW: zoals Lenn het hier stelt is m.i. niet juist.
want
Jacksel schreef:Jammer genoeg werd vaak gewoon het hoofd naar buiten getrokken en was dat het dan, op die manier heeft het dus geen enkel nut...
Lenn schreef:pennybitch: Als het paard niet goed wijkt, kent hij zijwaartse hulpen dus niet goed en ziet hij been eerder aan voor: harder. Als je dan met je been drijft kun je met je buitenteugel zeggen dat dat niet harder betekent en als je dan de hele tijd port moet je dat steeds opnieuw zeggen, want steeds denkt hij eerst: harder ipv zijwaartser. Hetzelfde met tikken dat hij meer zijwaarts moet, dat vind ik juist voor 'gevorderde' paarden, ja het ligt aan het paard natuurlijk maar Jenneke zag dat als help ik doe iets fout, rennen.
En dat stellingverhaal: Doordat er vaak gezegd wordt eerst stelling nemen wordt de buitenteugel vaak vergeten en dan is de hele oefening al verloren. Hij hoeft nog niet eens stelling te nemen, als zijn hoofd maar een beetje naar binnen is en dat gebeurt echt vanzelf, dat is echt beter dan teveel stelling.
De schuinte van je heupen en gewichtshulpen zijn niet hetzelfde. Je moet inderdaad altijd kijken naar waar je heen wilt ivm het gewicht. Maar welke kant van je heup moet dan aan de voorkant zitten met wijken?
maar over zachte, in de takt van de gang, gegeven hulpen, zo ook die met de zweep. Waarom zou je een gevorderd paard, die de hulpen al perfect kent, nog willen bijtikken?
Citaat:Dus jij meent dat als je continu gaat zitten knijpen met je been, je paard niet denkt: "Oh, ik moet harder?" Ik heb het overigens niet over SCHOPPEN maar over zachte, in de takt van de gang, gegeven hulpen, zo ook die met de zweep. Waarom zou je een gevorderd paard, die de hulpen al perfect kent, nog willen bijtikken?
Citaat:die impressie had ik ook. daarom, rechthouden, denk ik. bij schbw moet je met je heupen de rijrichting volgen, de hoefslag dus.
Lenn schreef:ja maar als je de buitenheup dan naar achter doet moedig je hem aan om zijn voorkant naar buiten te brengen -> voorhand te ver voor, en als je je buitenheup naar voor doet werk je hem tegen in zijn lijn, toch?
(Ik zit maar wat theoretisch te banketstaaflen hoor)
Lenn schreef:Citaat:Dus jij meent dat als je continu gaat zitten knijpen met je been, je paard niet denkt: "Oh, ik moet harder?" Ik heb het overigens niet over SCHOPPEN maar over zachte, in de takt van de gang, gegeven hulpen, zo ook die met de zweep. Waarom zou je een gevorderd paard, die de hulpen al perfect kent, nog willen bijtikken?
En ik heb het ook niet over continu knijpen![]()
Tikken als hij het er zichzelf makkelijk vanaf maakt door zijn achterhand niet genoeg mee te nemen.Citaat:die impressie had ik ook. daarom, rechthouden, denk ik. bij schbw moet je met je heupen de rijrichting volgen, de hoefslag dus.
Nee ook de schouders volgen, buitenheup naar voor dus, anders zit je hem met je zit terug naar de hoefslag te sturen.
Lenn schreef:Citaat:die impressie had ik ook. daarom, rechthouden, denk ik. bij schbw moet je met je heupen de rijrichting volgen, de hoefslag dus.
Nee ook de schouders volgen, buitenheup naar voor dus, anders zit je hem met je zit terug naar de hoefslag te sturen.
) DePennyBitch schreef:aaaarghghghghghghggghhhhh!!!!!!!!!!!
Heb je ooit weleens van het woord SUBTIEL gehoord!!!!!!![]()
Ik zeg zojuist in mijn vorige reactie dat je het niet moet zien als ENORM je heup naar voren dan wel naar achter te brengen !
Dus........ nogmaals...........
subtiel........
Citaat:hmz ja maar bij schbw moet ie ook op de hoefslag blijven. (schbw = schouderbinnenwaarts, sorry als dat verwarring opriep )
ik probeer alleen maar.. nouja
wkoekoek schreef:okee... en nu weer ontopic? schouderbinnenwaarts kan ik niet, ook nooit gedaan. Dat wordt iets te moeilijk
gaat niet perfect natuurlijk, maar de theorie zit er nu al in. heb het gedaan met een paard dat het niet kon, fantastische instructeur en meermaals enkele mooie passen eruit gereden. maar het is idd een heel stuk moeilijker.
volgens mij ging de alle offtopic over de heupen bij schbw, dus ik denk dat we daarover kunnen afsluiten dat bij wijken de heupen recht moeten blijven (tot iemand het tegendeel beweert
) frunnik schreef:Je gewicht heb je enigszins op je rechterzitbeenknobbel, je gewicht is dus iets meer verdeelt over de kant waarheen je wijkt.
En natuurlijk goed kijken waar je heen gaat, zo krijgt jelichaam bijna automatisch de juiste houding.