Paard maakt misbruik? Of iets anders.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 10:12

Paardenbloemen zijn juist heel goed voor de lever.

TS als ik jou was zou ik de oplossing gaan zoeken in rechtrichten. Gewoon het klassieke werk. De fysieke en mentale symptomen die jij beschrijft zul je dan denk ik vrij eenvoudig kunnen aanpakken. En het is een leuke en mooie manier om te groeien met je paard.

Mungbean

Re: Paard maakt misbruik? Of iets anders.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 10:14

Van je beschrijving heb ik ook niet het gevoel dat het aan je rijkunst ligt eigenlijk.

Is hij röntgen gekeurd?

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 10:15

ik herken je verhaal wel.
Ik ben ook bezorgd om mijn huidige merrie. heb haar al van haar 3 maanden en dus alles zelf aangeleerd (was zeker niet het eerste paard dat ik beleerd heb, maar eentje van jezelf is toch altijd anders dan paarden voor iemand anders inrijden). En ja, dan wil je het zeker goed doen en zeker zijn dat ze niets mankeren...

Hier ook... paard zag er niet 100% gezond uit, werd heel knorrig en had singeldwang. Ok, je stopt maar even met rijden en je laat de osteo & DA komen om alles na te kijken.
Door beiden nagekeken, behandeld en goedgekeurd en toch heeft ze nog knorrige buien nu ik ze begin op te pakken met werk net zoals jij beschrijft. Dreigen als je benen geeft, staken, aanstalten maken om een bokkensprong te maken van zodra je vraagt om aan te draven,...

Ik ben normaal geen schijtluis, maar ik heb mezelf er toch ook op betrapt dat ik te bezorgd ben omdat ze inderdaad wat mankeerde en ik schrik heb dat ze ergens pijn heeft. Ik ben m.a.w. zelf een beetje paranoïde geworden of mijn zadel wel goed ligt, of ik niet scheef zit en ze daardoor vast rij of of ze niet gevallen is in de weide,...

Nu heb ik het naast me neergelegd en zeg ik bewust tegen mezelf dat als 2 professionals alles hebben nagekeken en zeggen dat ze gezond is & ze wel vrolijk en volle gas in de weide kan rondrennen en springen, dat ze dan ook wel gezond zal zijn. Vanaf nu negeer ik het geknor gewoon en als ze dreigt krijgt ze der een por bij tussen der ribben en roep ik een keer dat ze der niet moet aanstellen :o .
En wonder boven wonder knort ze nu één keer bij opstart en stopt ze er dan mee als ze een keer op haar donder krijgt... Loopt daarna supersoepel rond. buigt links & rechts prima, loopt met de neus over de grond in galop,... dus ik ben er toch zeker van intussen dat pijn niet het probleem is.

Ik denk dat je jezelf er moet overzetten. Je paard is gezond en wel en neemt waarschijnlijk nu inderdaad een loopje met jou omdat ze goed genoeg aanvoelen wanneer er ruimte is om te gaan wringen/ hun zin te krijgen.

edit: heeft niets met je rijkunst te maken btw, ik denk eerder bezorgdheid omdat je het graag goed wilt doen.
Als je jezelf daar beter bij voelt, laat hem dan vooral eerst nog eens doorlichten door een ostheopaat of DA; laat je zadel eens nakijken,... maar als dat allemaal ok blijkt, dan moet je toch de klik maken bij jezelf dat je het niet fout doet en dat hij niets mankeert.
Laatst bijgewerkt door LaVieDivine op 11-05-15 10:22, in het totaal 1 keer bewerkt

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 10:18

Als ik jullie foto's zie, zie ik echt wel een samenwerking. Ik geloof er niet in dat jij van de een op de andere dag zijn maatje niet meer bent en het is dan waarschijnlijk ook meer jouw onzekerheid die dat ervan heeft gemaakt. Ik zou eens een second opinion aanvragen bij een andere lesgever, om te zeggen 'het is jouw schuld' vind ik wat kort door de bocht.

Daarnaast zou ik hem inderdaad even laten checken, misschien zit hij wél ergens vast maar vind deze osteopaat het gewoonweg niet. Ik had al 4 jaar dezelfde osteopaat, een keer een ander laten komen en die vond zoveel kleine dingetjes nog die toch hun uitwerkingen hadden. En daarnaast kunnen paarden gewoon heftig reageren op dingetjes. Bij mijn vorige pony hoefde er maar ergens een wondje te zetten en ze weigerde dingen. Ik heb wel begrepen dat lusitano's (e.d.) ook wat meer gevoeligere typetjes zijn.

Met alle respect TS, maar jij kent je paard en ik zal vooral zeggen twijfel niet aan jezelf. Jij kent hem het beste en jij zal uiteindelijk ook weten wat je moet doen, maar ik zou hem zeker niet zomaar verkopen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 10:22

Jammer dat je niet in de buurt woont, zou volgens mij een goed plan zijn om Monya Spijkhoven eens te laten kijken naar jullie als combi.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 10:33

:(:) het komt echt goed hoor, niet opgeven!

Jouw verhaal doet me denken aan mijn 2 paarden...
Allereerst zou ik het zadel laten checken. Als hij zo vooruit is gegaan zou het heel goed kunnen dat deze niet fijn meer ligt. Mijn merrie is ook zo gevoelig, prinses op de erwt :D recent nieuw zadel aangeschaft, opnieuw laten vullen. Nu begint het iets te zakken en pfoe....Ze reageerde er direct op. In stap alles prima maar in draf is ze niet blij (wordt uiteraard actie op ondernomen). Uit zich ook vooral wanneer ik haar meer voorwaarts vraag, en dus mn benen aanleg. Zonder zadel geen vuiltje aan de lucht.
Om maar even aan te geven; een gevoelig paard kan best heftig reageren als het zadel ook maar een beetje niet lekker meer ligt :)

Daarnaast.... doet het me ook denken aan mijn grote vriend. Die werd al gekker en gekker. Werd er heel onzeker van, had ik het dan zo fout gedaan in de opvoeding? Ook ik kreeg het advies hem meer aan te pakken....en wat heb ik daar een spijt van. Hij bleek me gewoon te proberen te vertellen dat hij verschrikkelijk veel pijn had. Tot mijn grote verdriet kon er niets meer voor hem worden gedaan.
Met een hengst is het lastig. Je denkt al gauw aan hormonen/opvoeding en soms mis je daardoor de echte boodschap. In jouw geval zou ik pijn zeker niet uitsluiten en hem op pijnstillers zetten is een heel makkelijke manier om er achter te komen of pijn inderdaad een rol speelt.

Laat jezelf niet gek maken. Wat jij omschrijft als compromis vind ik alleen maar een heel eerlijke manier van met je paard om gaan. Je hebt een paard van een gevoelig en eerlijk ras. Hem maar gewoon 'leren luisteren' zou mijn weg beslist ook niet zijn. Toen ik mijn hengst op pijnstillers had was hij nog steeds wakker en hengst, maar niet meer zo knetter, hij was juist ontzettend lief en respectvol. Als ik me bedenk wat hij, ondanks vreselijke pijn, allemaal voor me heeft gedaan terwijl ik hem steeds op zn donder gaf kan ik wel huilen..
Ik proef uit jouw verhaal niet dat je onduidelijk bent naar hem toe. Tuurlijk moet je met een hengst net even scherper zijn vaak, maar dat heeft niks te maken met jezelf corrigeren op het moment dat hij aangeeft dat je te veel doet.

Laat het zadel checken en sluit uit of hij pijn heeft ergens waardoor hij zo reageert. En niet zo aan jezelf twijfelen hoor!

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 10:34

ChocooPrins schreef:
Ik ben eigenlijk van nature een leider. sterker nog het is mijn job.
Maar ben grote mond klein hartje, paarden kijken daardoorheen denk ik.
Want vloeken op dat moment wel hoor. Maar actie ondernemen is er teveel aan haha.

Volgens mij is het verschil tussen mensen en dieren leiden dat je met mensen kunt redeneren en onderhandelen en met dieren niet.

Situatie: kudde wilde paarden, jonge hengst meldt zich bij de leidende hengst: "Zeg Leider, ik heb toch wel enige ambitie om mij in de komende jaren te ontwikkelen tot de manager van deze kudde. Kunnen wij wellicht komen tot een ontwikkelingsplan dat erin voorziet dat ik de club overneem in pak 'm beet medio 2017?!"
Leidende hengst: "Nou ja, 2017 weet ik niet, want mijn pensioenvoorziening is absoluut onvoldoende. Bovendien werken mijn merries nog minstens tot 2018 en ik ga echt niet in mijn uppie thuis zitten. Maar we kunnen wel alvast een assessmentonderzoek laten doen om je kwaliteiten in kaart te brengen natuurlijk."

Niet echt he, dat?! In de praktijk doet de jonge hengst een greep naar de macht. En die slaagt of die slaagt niet. Geen onderhandelingen, geen nuanceringen.

ChocooPrins schreef:
Ik dacht ook aangezien ik goed compromissen kan sluiten en zoeken dat dat mijn sterkte was. Maar misschien niet met een hengst? Geen idee.

Ik ben bang van niet. Ik ben redelijk groot, zwaar en sterk (en sommigen zeggen intimiderend), maar ik zou met een volwassen hengst geen compromissen gaan proberen te sluiten. Daar heb ik dan toch echt het lef niet voor.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 11:02

Ik denk aan twee dingen:
1/ https://www.youtube.com/watch?v=Fr05hMmLCY4
2/ Speel geen leider voor je paard maar stel je je paard voor als een kleutertje dat leiding nodig heeft.
Dat is "een ander been om op te staan", moeders spelen geen leider met hun kleuter, hun kind heeft ze nodig.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-15 12:22

Het kunnen dus 3 dingen zijn.
Ofwel mist hij leiderschap en is hij nu gewoon sterker en toont hij het meer. Dan zullen we daaraan moeten werken, maar dan wel op een manier dat ik kan. Dus eventueel een grondwerk iemand te vinden.
En eventueel moeten ze me dan daarna maar aan de longe nemen zodat ik weet dat hij bokt en ik rij stevig door dat we niet ergens belanden waar we helemaal niet naar toe wilden.
Ofwel heeft hij pijn. Ergens.
Ofwel is het zadel niet meer oke.

Hij is wel degelijk heel gevoelig, de neusriem mag geen gaatje strakker. Anders denderd hij achteruit de gang in. Andere peesjes om is ook altijd heel gek. En slaat dan met alle benen op de grond omdat het een ander gevoel is. Een andere borstel is ook altijd gek.

Kynshiri. Het is inderdaad het goed willen doen. Maar ben bijkomstig toch wel een schijtluis hoor. Haha dat bokken geraakt ik na een aantal keer echt van slag van.
Als alles uitgesloten is dat hij nergens pijn of last van heeft. Dan moet ik maar proberen erdoor te komen...

Cowboy. Haha ja dat is waar. Ik kan heel goed discussiëren, maar niet met een paard.
Ik heb geen idee waar ik een compromis teveel heb gesloten. Waardoor hij nu zo is. Dus dat is wel lastig. Want als een ander hem nu doorrijdt, als hij pijnvrij blijkt te zijn, en ik ga er weer op is het een kwestie van tijd totdat hij terug zo gaat doen...
Heb hem nooit gezegt, Aah als je bokt dan stop ik ofzo. Dat bokken is ook echt iets van de laatste 2 dagen. Eerst blokkeerde hij en was hij heel gestresseerd. Dus heb ik aan de ene kant hem wel doorgeschopt maar ook proberen gerust te stellen. Je voelde hem zo veel spanning opbouwen dat hij stilviel en dan ontplofte. En been geven voor hij stil viel reageerde hij niet meer of nauwelijks op. Door de spanning.
Gisteren ontplofte hij gewoon. Voelde maar miniem spanning opbouwen voor hij bokte. Alhoewel dat hij beetje gespannen was omdat het een nieuwe piste was.
Er zijn dagen geweest dat het beter was. Maar dan kreeg ik dus de opmerking dat ik hem niet aan het werk heb gezet... Dat kan. Hij liep niet zoals eerst. Maar was al tevreden met een braaf stukje. En ik zou daarop verderbouwen. En weer stilletjesaan meer vragen.
Dus ben ik dan daar verkeerd in? Gaan we de een kant uit dat ik zal mogelijk blij zijn dan hij braaf zijn toertje loopt, of gaan we wat meer bereiken.
En moet ik daarvoor echt doorrijden met rodeo als gevolg, en dan hopen op den goede afloop en hem overbluffen.

Simpelman. Kan even geen filmpje bekijken.
Maar ook een kleuter die je nodig heeft kan serieus met mama en papa zijn voeten rammelen hoor. Ken genoeg kleuters die zelfs met hun knuffelbeer overleggen dat ze nu echt niet gaan slapen, maar gewoon weer uit bed komen als ze zeker is dat mama niet achter de deur staat :D

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-15 12:30

Ben wel al blij dat er mensen denken dat het niet aan mijn rijden ligt. Want vond het gisteren echt een rotopmerking, dat ik hem zo heb gemaakt. Ik weet (ondanks dat ik onzeker ben) dat er mensen zijn die veel slechter rijden. Maar hun paard doet niet zo!
En ook heeft hij vooraf nooit een opmerking gegeven dat ik teveel zus of zo deed. Vorige keer was het lovend en het vertrouwen groeide en alles was prima en doe zo voort.
Laatst bijgewerkt door Urielle op 12-05-15 05:29, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: deel verwijderd ivm reactie op verwijderde post

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 12:32

Prachtig dier, de drie mogelijkheden die je geeft, daarvan eerst het lichamelijke uitsluiten dus ook rontgen van rug,hals en schoft laten maken. Is hij lichamelijk oke dan kun je verder met goede begeleiding en jullie zijn een prachtige combi om te zien dus heel veel succes.

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 12:36

Allereerst wat een prachtig paard en op de foto's vind ik het beeld heel fijn, ook van jou.

Je verhaal is heel herkenbaar, ik heb dezelfde fase met mijn paard doorgemaakt en maak het nog steeds wel mee. Mijn tip is om iemand te zoeken die je vertrouwt en die jou meerdere malen per week kan helpen. Jij kunt dit overkomen en als je er doorheen bent gekomen zal je een zoveel betere ruiter zijn. Zelf heb ik een instructrice die mij indien nodig meerdere malen per week helpt en die mij helpt over grenzen heen te gaan, zodat ik meer zelfverzekerd word en merk dat ik het WEL kan. Als ik jou zo hoor, zou jij zo iemand ook goed kunnen gebruiken. Het zou zonde zijn als jullie geen combinatie meer zijn, vind het een erg mooi plaatje namelijk!

Akires1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 13:18

Jammer dat je het filmpje van Simpelman niet kunt zien, TS.
Ik heb het zojuist bekeken en ik denk dat de punten die bij de paarden in het filmpje als gevoelig worden aangegeven, precies de punten zijn waar jouw paard ook gevoelig reageert.
(Het filmpje gaat overigens over paarden met een maagzweer. Dat zul je natuurlijk ook niet kunnen zien ;) )

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 13:20

Ik zou je aanraden dit topic eens door te lezen.
Of in ieder geval de horsenality charts en strategieen van de openingspost.
Gevoelig op van alles reageren is kwestie van tijd, aandacht, geduld en veel oefenen. Met name timing als hij ontspannen reageert. Dan leert hij steeds meer de ontspanning als antwoord te zoeken.

[VNA] Mensen met een Right Brain Introvert paard?

Als je de chart invult, zie je vanzelf waar gedrag vandaan komt, is het angst of is het 'dominantie', dit woord suggereert een paard wat de baas speelt, maar het is meer dat hij kijkt of jij wel kunt leiden en dus voor veiligheid zorgen.
Maar er kan wel veel meer duidelijk worden.
Per pb kan ik je meer toesturen.

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 13:23

Dit ligt niet aan jou, dat geloof ik niet. Je geeft aan dat hij aan de hand heel braaf is en dat het de eerste maanden met rijden super ging. Met een andere ruiter vertoont hij hetzelfde gedrag, dus het ligt niet aan jou. Een paard wat ineens zo anders van gedrag wordt doet dat niet zomaar, dan is er echt iets aan de hand. Je zegt dat hij gevoelig is, zeker weten dat er iets niet lekker in zijn lijf zit en daardoor zo reageert. Een ander paard zou er misschien niet op reageren, of even dwars worden maar na optreden van de ruiter door de pijn heen lopen. (die paarden zijn er best veel overigens) Maar een gevoelig paard wordt boos als je zegt dat hij gewoon door moet lopen terwijl er iets niet lekker zit. Zo'n paard zal steeds heftiger gaan reageren.

Uitzoeken wat hem dwarszit of waar de pijn zit is erg moeilijk. (konden ze maar praten!) Wat je inderdaad kan doen is hem pijnstiller geven, wordt hij dan milder dan weet je zeker dat hij ergens pijn heeft. Dan kan je verder gaan zoeken. Is er toevallig pas nog naar zijn gebit gekeken? Een gevoelig paard kan al heel heftig reageren op een haakje op de kies.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-15 23:48

Oef net terug van stal. Haha.
Ik doe morgen mijn best de pb te antwoorden. Wel al gelezen via mijn gsm.

De zadelmaker is geweest. Speciaal nog even langsgereden. Mocht een bredere boom in. Maar is nu net iets te breedt. Dus moet er gewoon een doekje nog ondersteken. Als tijdelijke oplossing is dat best.
Verder vond ze het tussenkanaal te smal voor hem vooraan en in het midden.
Maar goed als ik er op durf, gaan we dus 19 mei naar Ninon Schutte.

Dan de osteo is ook geweest. Vond echt geen blokkades. Moesten ze allemaal zo los zijn had ik geen werk meer, zei hij.
Maar toch even alles losgewerkt, groot drama voor de schouders...
Paard moest gewoon een stap opzij doen, zodat hij iets open staat met de voorbenen, om zo de schouder opzij te kunnen duwen. Maar hij duwde de osteo gewoon weg. Dus wijkte gewoon niet voor druk. De osteo zei hij kan het wel, maar wil gewoon niet opzij.
Paard bleef gewoon tegen richting draaien, en dat doet hij nu ook onder het zadel heb gewoon geen controle over de schouder meer. En als je dan begrenst is het bokken.
Osteo is op de koer gaan staan met paard omdat hij gewoon tegen de stallen aanvloog.
Hij heeft gans de koer ermee gezien, en de osteo zei ook dat is puur dominantie... En dat hoopte ik nu wel net niet.
En het ding is. Gans de tijd dat hij dwars was voor dat been opzij te zetten.
Die fluit eruit! Echt! Dacht bijna dat hij ging beginnen vechten... De osteo duwde dus heel tijd die schouder opzij. Ik zag hem bijna door zijn knieën gaan zoals wilde hengsten dat doen in het spelen, vechten....
Echt... Er drupte ook iets uit... En pas als de osteo van zijn lijf bleef, ging de fluit weer in de koker...
Dat is toch echt wel hengst zijn.
Morgen doet de osteo de schouder oefening opnieuw. Geeft hij zich terug, de staleigenares erop. En rijden.
Mag direct weer gereden worden aangezien er dus geen blokkade was.

Toch gek dat hij aan de hand braaf is. Heb hem vooraf gewassen en nog een hele de tijd gestapt. Beetje geoefend, als ik stop wat doet hij. Ik zet 1 stap wat doet hij. En hij doet dus letterlijk wat ik doe. Zet ik 1 stap, hij ook. Zet ik er 2, hij ook. En achteruit op commando, als hij afgeleid is tik ik gewoon eens aan zijn singel, zo van he, hier ben ik. Let dan direct op. Geen vuiltje aan de lucht.
Zelfs om zijn eten, hij kreeg iets in zijn bak. Ik stond bewust in de weg, geen haar in zijn hoofd die eraan denkt om langs mij te gaan...

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 00:49

Zo'n heftige reactie als dominantie? Ik geloof dat niet. Een osteopaat is geen wonderdokter, hij kan er niet in kijken. Ik denk nog steeds aan pijn. Het doet mij denken aan een paard van een kennis, een ruin. Die kon ook zo ontploffen, werd afgeschilderd als moeilijk en dominant paard. Werd helemaal binnenste buiten gekeerd maar was helemaal gezond verklaard. Dus men reed m flink door. Het bleef vechten totdat hij na een jaar licht onregelmatig ging lopen. Weer allerlei onderzoek, uiteindelijk overal foto's van gemaakt. Bleek hij al een hele tijd rond te lopen met een niet te genezen breukje in de schouder. Paard had dus al die tijd gewoon pijn gehad.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 05:31

Moderatoropmerking:
offtopic post verwijderd

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 07:45

Het komt mij echter wel bekend voor als dominantie en koppigheid. Heb er namelijk ook zo een die probeert om osteopathen te pletten :+

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 07:48

Kreeg jij wel hem opzij geduwd? Als hem misschien wel iets dwars zit, kan het natuurlijk ook zijn dat hij daar niks accepteert van een "vreemde"?

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 07:59

astridklomp schreef:
Zo'n heftige reactie als dominantie? Ik geloof dat niet. Een osteopaat is geen wonderdokter, hij kan er niet in kijken. Ik denk nog steeds aan pijn. Het doet mij denken aan een paard van een kennis, een ruin. Die kon ook zo ontploffen, werd afgeschilderd als moeilijk en dominant paard. Werd helemaal binnenste buiten gekeerd maar was helemaal gezond verklaard. Dus men reed m flink door. Het bleef vechten totdat hij na een jaar licht onregelmatig ging lopen. Weer allerlei onderzoek, uiteindelijk overal foto's van gemaakt. Bleek hij al een hele tijd rond te lopen met een niet te genezen breukje in de schouder. Paard had dus al die tijd gewoon pijn gehad.

Idem. Volgens mij zit hem echt iets dwars. Ik blijf denken aan een pijnreactie.

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 08:03

Ostheopaten kunnen niet aan de binnenkant kijken. Als hij zegt dat je paard zo los is, waarom reageert hij dan zo op de schouder?
Ik denk dat het tijd is voor een DA. Mbv pijnstilling kun je erachter komen of hij ergens pijn heeft ja of nee. Dat vind ik wel een heel belangrijke stap nu er al diverse ostheo's bij zijn geweest en niets kunnen vinden. Zoveel dominantie, daar geloof ik niet in.
Bij onze merrie konden ze ook niets vinden (logisch), pas na röntgenen bleek dat ze artrose had....

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 08:11

Eigenlijk zeg je het zelf al, eerder, voor hij bij jullie op stal kwam was hij ook zo aan het bokken. Toen kwam hij bij jullie, is goed op de rit gezet en werd braaf. Nu begint hij weer met bokken, dan kan je er dus eigenlijk al donder op zeggen dat er ergens iets dwars zit. En dat kan natuurlijk vanalles zijn. Op zich is een weekje flinke pijnstiller erin al een hele goede om te ontdekken of het inderdaad pijn is, zou daar dan ook eigenlijk per direct mee aan de gang gaan. En ook echt een week en even een paar dagen werken, de angst voor pijn kan namelijk ook al een reactie op wekken. Dus hij moet dan echt even ervaren dat het geen pijn doet en kijken hoe hij dan reageert.

En idd, zoals hierboven ook gevraagd, kan jij hem zelf wel omzetten? Best kans dat hij zich in zijn wiek geschoten voelde door die vreemde die ineens zonder pardon van alles van hem eist. En dan is het inderdaad wel een hengst. Best kans dat hij het bij jou wel gewoon doet.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 08:17

Ben het met hierboven eens.
Laat er eerst eens een dierenarts naar kijken.

Eigenlijk is het zo eerst een dierenarts dan een osteopaat of massages enz.
Wij mensen kunnen niet van binnen kijken of alles goed zit.

Wij hadden iemand op stal met bioresonantie.
Heleboel dingen deed ze goed maar sommige dingen zat ze echt naast.
Ook eerst haar laten komen maar elke keer terugval of geen verbetering.
Je leert zo in de jaren ook dat soms dingen op de foto zetten of een echo echt dingne uit kan sluiten.

Wil je echt zekerheid en dingen uit sluiten ga er eens langs een goede dierenarts.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 08:19

Heel eerlijk begrijp ik de keuze voor dit paard niet heel goed? Je zegt zelf 5 jaar niet fijn gereden te hebben met je vorige merrie en daardoor heel onzeker te zijn geworden. Daarnaast zeg je dat deze hengst onzeker en weinig ervaren was en behoorlijk vast zat bij aankoop. Onzeker plus onzeker is niet echt een handige combinatie?
Ik ben het met bovenstaande mensen eens dit paard gewoon op de kliniek eens goed door te laten lichten, een Osteo is geen va en kan er niet doorheen kijken. Mocht de va niks kunnen vinden en lichamelijke pijn uitgesloten is, je zadel ook oké is dan zou ik z'n 'zaakie' er eerst eens af halen om te kijken of dan zijn gedrag verbeterd.