Beenhulpen en een tikje geven.......

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 11:32

MirandaFuego schreef:
Misschien kun je je zweep omdraaien, het handvat naar beneden, dat doe ik vaak als ik oefeningen aan de hand doe.
Maar verder is het gewoon een kwestie van richten, gewoon oefenen, kijken wat je doet is denk ik de beste optie, totdat het automatisch goed gaat.

:\

Maar goed, ik tik op de billen haha :D Al rijd ik liever zonder zweep.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 11:35

Bizzybijtje schreef:
MirandaFuego schreef:
Misschien kun je je zweep omdraaien, het handvat naar beneden, dat doe ik vaak als ik oefeningen aan de hand doe.
Maar verder is het gewoon een kwestie van richten, gewoon oefenen, kijken wat je doet is denk ik de beste optie, totdat het automatisch goed gaat.

:\

Maar goed, ik tik op de billen haha :D Al rijd ik liever zonder zweep.

Als je het handvat naar beneden doet is het juist zachter. ;)

Kruimeltje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 11:36

Stel dat je paard verder helemaal in orde is, maar niet goed reageert op je beenhulpen, hoe ga je hier dan mee om?

In dit geval denk ik dat je je paard best een klein tikje kunt geven om je hulp te versterken (ik bedoel niet dag je je paard moet slaan), maar vervolgens wel moet nacontroleren en belonen als hij wel reactie geeft op een kleinere hulp. Op deze manier leert hij dat een kleine reactie wordt beloond en bij geen reactie dat er een ondersteuning zal zijn.

anoukka3 schreef:
'Waar raak je het beste je paard?' Je raakt hem het beste helemaal niet! Bedenk eerst is waarom je paard niet reageert op je been, je paard een tik geven heeft nooit een positief effect. Het enige wat hij leert is dat jij niet let op wat hij voelt en wil zeggen, en dat je hem dwingt door te lopen.

'ergens gaat er dan bij ons iets fout', ja ik denk zeker dat er iets fout gaat. Natuurlijk komt je paard in protest. Dat is een meer dan logische reactie. Een zweep doet pijn, altijd, ook bij een 'tikje', een paard is namelijk erg gevoelig en voelt zelfs een vlieg op zijn huid landen.

Het is aan jezelf om de keuze te maken maar ik vind het niet kunnen om een paard met een zweep te slaan. Als je een hond of ander dier zou slaan met de zweep zou je meteen honderd mensen om je heen hebben die het belachelijk vinden en je zouden stoppen, maar bij paarden is het jammer genoeg nog steeds algemeen geaccepteerd.

Ga liever bedenken waarom je paard iets doet, hoe je samen tot een goede samenwerking kan komen en hoe je hem positief en met beloningen kan laten doen wat jij wil. Hoe je samen plezier kan hebben en vertrouwen kan opbouwen. Daar krijg je zoveel mooiers voor terug.

Qimm

Re: Beenhulpen en een tikje geven.......

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 11:38

Zo'n tikje is vooral handig bij paarden die lopen te dromen. Dan is zo'n tikje even een 'hallo, ik vroeg je wat' herinnering

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 12:24

anoukka3 schreef:
'Waar raak je het beste je paard?' Je raakt hem het beste helemaal niet! Bedenk eerst is waarom je paard niet reageert op je been, je paard een tik geven heeft nooit een positief effect. Het enige wat hij leert is dat jij niet let op wat hij voelt en wil zeggen, en dat je hem dwingt door te lopen.

'ergens gaat er dan bij ons iets fout', ja ik denk zeker dat er iets fout gaat. Natuurlijk komt je paard in protest. Dat is een meer dan logische reactie. Een zweep doet pijn, altijd, ook bij een 'tikje', een paard is namelijk erg gevoelig en voelt zelfs een vlieg op zijn huid landen.

Het is aan jezelf om de keuze te maken maar ik vind het niet kunnen om een paard met een zweep te slaan. Als je een hond of ander dier zou slaan met de zweep zou je meteen honderd mensen om je heen hebben die het belachelijk vinden en je zouden stoppen, maar bij paarden is het jammer genoeg nog steeds algemeen geaccepteerd.

Ga liever bedenken waarom je paard iets doet, hoe je samen tot een goede samenwerking kan komen en hoe je hem positief en met beloningen kan laten doen wat jij wil. Hoe je samen plezier kan hebben en vertrouwen kan opbouwen. Daar krijg je zoveel mooiers voor terug.

Nou sorry hoor maar je kunt als je op de rug van je paard zit hem moeilijk een tik over zn neus geven zoals je bij een hond doet.
Er zit verschil in hoe je een zweep gebruikt. `` maar ik vind het niet kunnen om een paard met een zweep te slaan`` niet iedereen slaat , je kunt hem ook tegen de kont leggen om hem zo net even wakker te maken of gewoon een klein tikje. Het is toch een correctie dat hij niet zo reageert als jij van hem vraagt.

Je kan kiezen , met een zweepje of spoortjes. '
Spoortjes zijn geen optie voor mij , daar houd ik mijn benen niet stil genoeg voor vind ik dus dat is dan niet paard vriendelijk.
Een zweepje gebruik je alleen als het nodig is.
Gebruik ik geen zweep, hoe wou je hem dan corrigeren om vooruit te komen? Elke keer gaan lopen ruzien?! Dat lijkt me dan ook niet de manier..

anoukka3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 12:33

Zoals ik al zei is het aan iedereen zelf om een keuze te maken :) Ik wilde alleen even zeggen hoe ik erover denk. Ik ga gewoon op een andere manier met paarden om, ik vind dat dat zoveel meer vertrouwen en plezier van beide kanten geeft. Iedereen mag zelf beslissen hoe hij of zij met paarden omgaat.

Kruimeltje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 12:36

Iedereen heeft z'n eigen manier om met paarden om te gaan, ik ben dan ook benieuwd hoe jij het zou aanpakken, puur uit interesse.

anoukka3 schreef:
Zoals ik al zei is het aan iedereen zelf om een keuze te maken :) Ik wilde alleen even zeggen hoe ik erover denk. Ik ga gewoon op een andere manier met paarden om, ik vind dat dat zoveel meer vertrouwen en plezier van beide kanten geeft. Iedereen mag zelf beslissen hoe hij of zij met paarden omgaat.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 12:42

Ideaal is een tikje net achter de kuit. Met een dressuurzweep moet dit prima lukken.
Dit is het duidelijkste voor het paard aangezien het daar is dat je reactie verwacht, maar voor het mooie en het handige wordt meestal op de kont getikt. Sowieso moet het achter het been, want het is de achterhand die je wilt activeren.
En eigenlijk aangezien het om een jong paard gaat zou ik de zweep niet automatisch erbij nemen, maar ook gaan corrigeren met de kuit. Dus 1x kleine kuitdruk, geen reactie=strengere beenhulp. Dit voorkomt dat je een paard krijgt die enkel nog met een zweepje te rijden is. Ik probeer zo veel mogelijk zonder zweepje te rijden en mijn paarden zijn heel fijn aan het been. Zelf de contragalop, wijken, travers lukken allemaal prima zonder. Ik gebruik de zweep enkel als ik voel dat ik te veel moet duwen, een warme zomerdag, vervelende beestjes, een paard die niet vooruit te branden is en het liefst de hele dag wil rondslenteren in de schaduw, maar ook dan is het eigenlijk op te lossen door actiever te gaan rijden. Na een galopje blijft het voorwaarts knopje hier meestal toch wel ingedrukt. Ik vind een zweepje een zeer fijn hulpmiddel daar niet van, maar we vergeten er soms wel eens het "echte" beengebruik mee.

anoukka3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 12:52

Kruimeltje86, ik geef paarden graag de keuze om samen te werken en ik werk ook het liefst met ze vanaf de grond en in vrijheid, ik doe dingen die leuk zijn voor het paard zoals samen wandelen en dat soort dingen. Het gaat mij om de band met je paard, het vertrouwen opbouwen en samen plezier hebben, echt contact hebben en van elkaar leren.

Op die manier zou ik dus ook eigenlijk niet in een situatie terecht komen waarin mijn paard niet reageert op mijn been. Maar stel dat dat wel zo zou zijn zou ik mij afvragen waarom het paard dit doet, is er pijn of iets anders lichamelijks? Zo niet, is hij angstig of vind hij het rijden niet leuk? Misschien is het paard al zo vaak hard aangespoord dat hij niet meer gevoelig reageert. Ik zou gewoon terug gaan naar de basis en samen vertrouwen opbouwen zodat je weer die gevoeligheid krijgt, omdat je paard dan merkt dat jij wel reageert op hem en ziet wat hij wil zeggen. Eerst vertrouwen en samenwerking opbouwen en dan pas gaan rijden.

Misschien kan ik het niet goed uitleggen, ik hoop dat je een beetje snapt wat ik bedoel.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-15 14:33

Waarom word er in sommige posts gesproken over slaan? -O-
Tuurlijk word er niet geslagen (moet er niet aan denken om mijn paardje te slaan brrr), dus even terug komen op het TIKJE aub. _/-\o_

Mijn paard is met aandraven prima voor het been maar tijdens de draf wil ze nog wel eens wat gaan suffen en geef ik dan been dan komt er eerder een zucht dan versnelling. :')
Gebruik ik na 2x beenhulp het zweepje erbij dan komt protest. Ik snap dat je van een Tinker geen KWPNer kunt maken (van een slak maakt men ook geen cheeta) ze hoeft ook niet de sterren van de hemel te lopen maar ze moet wel luisteren toch?

Omdat ze dan meteen pissig word zoek ik de fout bij mezelf,raak ik haar op een gemene plek?,tik ik te hard of juist te zacht? Hoe dan ook ik zoek het ALTIJD bij mezelf en geef NOOIT mn paard de schuld dat staat voorop!

Maar soms weet je het even niet meer pffff. %)
Maar er staan hier goede tips bij daarvoor bedankt alvast! +:)+

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-15 14:37

Als men trouwens een gericht tikje direct achter de kuit geeft doet men dat dan tegelijk met een beenhulp of is het 1 beenhulp, nog 1 beenhulp en dan geen beenhulp maar tikje?

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 15:41

bij mij is het been , geen reactie , nog een keer been , geen reactie tik.
dan is het de volgende keer weer been , wel reactie , niks, geen reactie tik

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-15 18:02

Duidelijk marleen_a_a :j

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 21:11

funnyhorses schreef:
Als men trouwens een gericht tikje direct achter de kuit geeft doet men dat dan tegelijk met een beenhulp of is het 1 beenhulp, nog 1 beenhulp en dan geen beenhulp maar tikje?

1 beenhulp, geen reactie? Meteen bedenken of mijn hulp duidelijk was, zo nee, nog een keer vragen en anders meteen een tikje, en niet tegelijkertijd met een beenhulp want die had ik al gegeven. Ik gebruik mijn benen alleen waar nodig en zeker niet onnodig veel.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 21:49

anoukka3 schreef:
Kruimeltje86, ik geef paarden graag de keuze om samen te werken en ik werk ook het liefst met ze vanaf de grond en in vrijheid, ik doe dingen die leuk zijn voor het paard zoals samen wandelen en dat soort dingen. Het gaat mij om de band met je paard, het vertrouwen opbouwen en samen plezier hebben, echt contact hebben en van elkaar leren.

Op die manier zou ik dus ook eigenlijk niet in een situatie terecht komen waarin mijn paard niet reageert op mijn been. Maar stel dat dat wel zo zou zijn zou ik mij afvragen waarom het paard dit doet, is er pijn of iets anders lichamelijks? Zo niet, is hij angstig of vind hij het rijden niet leuk? Misschien is het paard al zo vaak hard aangespoord dat hij niet meer gevoelig reageert. Ik zou gewoon terug gaan naar de basis en samen vertrouwen opbouwen zodat je weer die gevoeligheid krijgt, omdat je paard dan merkt dat jij wel reageert op hem en ziet wat hij wil zeggen. Eerst vertrouwen en samenwerking opbouwen en dan pas gaan rijden.

Misschien kan ik het niet goed uitleggen, ik hoop dat je een beetje snapt wat ik bedoel.

Dus jij laat het paard de keuze of hij meewandelt?? Je hebt hem dus los naast je ofzo?
En als ik zie hoe mensen soms hun hond behandelen, daar is een tikje met de zweep niks bij!

Mijn paard krijgt een tikje achter mijn kuit als ze niet reageert op mijn been. Als ik op de kont tik, reageert ze vaak door te bokken ipv vooruit te gaan.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 08:36

marleen_a_a schreef:

Ok en hoe werkt het dan met intentie?
Als jij als een zoutzak staat te longeren of aan het rijden ben met geen energie, hoe eerlijk is het dan om been te geven op een harde manier of met de zweep te tikken,

Een paard leert heel snel, maar het gaat om de ruiter, je kan van een paard niet verwachten dat hij de sterren van de hemel loopt als de ruiter enorm passief erop zit, een paard spiegelt, dus ga je zelf een controleren, dan zul je altijd zien dat de fout bij jezelf ligt en niet bij het paard, er zijn geen luie paarden , die worden door de ruiter gemaakt, dus hoe eerlijk is het de fout te verschuiven naar het paard, ja het is wel makkelijk, maar dat is geen paardrijden vind ik, werk eerst een aan vertrouwen en respect en energie en techniek, als je dat samen voegt dan gaat dat altijd goed komen,
Een paard wat altijd bj getrapt of getikt word zal nooit ontspannen met energie gaan lopen,

Dus kijk naar naar het paard en zie jezelf, wie geeft jou die tik ??
Zoek een instructrice die naar jou kijkt en jou die tik verkoopt in plaats van zegt geef hem maar een tik

Jas04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 09:51

Ik geef altijd met mijn been een klein tikje, wanneer ik geen reactie krijg nog een licht tikje. Dit heeft mijn paard erg snel geleerd om op te reageren.

Belmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 10:46

Er is wel degelijk verschil in looplust bij paarden. Zo heeft mn zus een pony die liever lui dan moe is, en heb ik een paard die lang dacht dat iedere beenhulp versnellen betekende. Mijn zus gebruikt heel af en toe een tikje achter haar been als pony niet (genoeg) op haar been reageert. Ik gebruikte vroeger vaak zweepje tegen de schouder (gewoon er tegen aan leggen) als mijn paard afgeleid was.
Zelfs als je op mijn paard als een passieve zoutzak gaat zitten, racet ze de bak door, dan juist. Zodra ze niet snapt wat je wil/bedoelt gaat zij harder.
Als je als n zoutzak op de pony van mn zus zit, zal hij idd jou spiegelen en lekker gaan stilstaan. Dan is t idd niet eerlijk om de zweep te gebruiken. Maar als je gewoon lekker aant rijden bent en hij is traag op t been (nu nog maar heel af en toe zon dagje), is klein tikje betere oplossing dan steeds hardere beenhulp.

anoukka3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 10:54

Supervixen, natuurlijk laat ik mijn paard niet los op de weg lopen of zoiets. Ik begin in de weide en daar laat ik het paard zelf kiezen of hij meeloopt of mee wil werken. Als er dan een samenwerking is ontstaan en het paard geïnteresseerd is omdat het zelf de keuze mag maken, komt het na een tijdje meteen al naar je toe in de wei. Dan kun je een halster aandoen en buiten gaan wandelen, omdat de band en samenwerking er dan al is. Je gebruikt het touw dan als extra zekerheid en voor de veiligheid (met verkeer enz.) maar hoeft er niet meer aan te trekken om hem mee te laten lopen. En ook aan een touw kun je rekening houden met wat het paard wil zeggen, als hij bijvoorbeeld bang is voor iets wat je onderweg tegenkomt kun je hem rustig laten zien dat het niet eng is i.p.v. hem gelijk meetrekken.

En mijn eigen pony liet ik inderdaad wel vaak los naast me lopen op veilige stukken, want ze wilde niet eens meer weglopen bij me :) (ik spreek in verleden tijd omdat ze helaas overleden is)

Maar ik geloof niet dat dit nog over het onderwerp gaat waar een vraag over gesteld werd :P
Laatst bijgewerkt door anoukka3 op 08-05-15 10:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 10:57

midgie schreef:
marleen_a_a schreef:

Ok en hoe werkt het dan met intentie?
Als jij als een zoutzak staat te longeren of aan het rijden ben met geen energie, hoe eerlijk is het dan om been te geven op een harde manier of met de zweep te tikken,

Een paard leert heel snel, maar het gaat om de ruiter, je kan van een paard niet verwachten dat hij de sterren van de hemel loopt als de ruiter enorm passief erop zit, een paard spiegelt, dus ga je zelf een controleren, dan zul je altijd zien dat de fout bij jezelf ligt en niet bij het paard, er zijn geen luie paarden , die worden door de ruiter gemaakt, dus hoe eerlijk is het de fout te verschuiven naar het paard, ja het is wel makkelijk, maar dat is geen paardrijden vind ik, werk eerst een aan vertrouwen en respect en energie en techniek, als je dat samen voegt dan gaat dat altijd goed komen,
Een paard wat altijd bj getrapt of getikt word zal nooit ontspannen met energie gaan lopen,

Dus kijk naar naar het paard en zie jezelf, wie geeft jou die tik ??
Zoek een instructrice die naar jou kijkt en jou die tik verkoopt in plaats van zegt geef hem maar een tik

Ja, maar dat is weer een compleet andere discussie.
Als ik dolenthousiast op een paard stap en met veel energie lekker aan de slag wil, heb je ook paarden die liever lui dan moe zijn (ja, ze bestaan echt!). Je houdt natuurlijk rekening met het basistempo van een paard, maar als ik lekker heb ingestapt en wil aandraven, hiervoor been geef, er geen reactie komt, ik nog een keer been geef en er nog niets gebeurd, dan geef ik wel een tikje op de kont. Tegelijk met het tikje geef ik dan nog een beenhulp, zodat je niet een paard krijgt wat alleen loopt op de zweep. Draaft het paard dan wel aan, dan beloon ik ook.

Er bestaan gewoon paarden die, waarschijnlijk mede of helemaal door verkeerde training/opvoeding, wat extra gemotiveerd moeten worden om aan de slag te gaan. Als je ze eenmaal bij de les hebt lopen ze prima, ze hebben alleen iets meer motivatie nodig.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 12:44

Idd en daar doel ik op , op dat het een fout is in de opvoeding en training, je kan niet zomaar aannemen dat het paard het probleem is , want dat is het 9 van de 10 x niet,

En je hebt het over motivatie , maar die zal vanuit de ruiter moeten komen een niet gemotiveerde ruiter die snel gefrustreerd is geeft altijd het paard de schuld, een gemotiveerde geduldige ruiter krijgt elk paard aan het lopen zonder te veel gedoe,

En dat is geen andere discussie, dat is ook de intentie en juist been en zweep gebruik, als je bedenkt dat een paard een vlieg voelt is een beenhulp vaak al te groot, het ene paard stap netjes weg, het andere gaat er van in de staak en weer een ander gaat er voor op de vlucht en daar zul je als ruiter een weg in moeten vinden, om samen te werken en niet te gaan straffen omdat hij niet reageert.

Bedenk altijd waarom regeert hij niet , wat doe IK fout

Belmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 12:55

Ik vind een tikje achter de kuit geen straf, eerder even een verduidelijking, een wat directere vraag. Tikje is dan ook niet uit frustratie. Gewoon even een "hallo,even opletten alsjeblieft".
Mn zus kent haar pony vanaf veulen af aan, heeft altijd wat meer motivatie nodig gehad. Vroeger meer dan nu.

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 12:59

Voor de kont/achter de kuit tikkers met een dressuurzweep, hoe houden jullie je zweep vast? Ik weet nog in de tijd dat ik reed dat het mij opviel dat je snel rommelig wordt in de paardenmond bij het geven van een tikje. Hoe lossen jullie dat op?

Edit: Nou rijd ik al een paar jaar niet meer, maar ik gaf zelf altijd een tikje op de kont als er niet op mijn vraag tot versnelling werd gereageerd en tikte achter mijn kuit bij zijgangen of buiging.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 13:02

Je aanwijzing achter jou been hoeft ook geen straf te zijn, maar het gaat om de de emotie die erachter schuilt,

@Negerzoen, je kan de teugel even rustig in een hand nemen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 16:03

Urielle schreef:
Ik gebruik zelf de billen voor voorwaarts of meer activiteit en achter de kuit voor extra buiging.
Een lange zweep pak ik onder het handvat om achter de kuit te tikken.

Interessante vraag wel :j Ben benieuwd naar de antwoorden.

Heel saai, maar wat jij zegt. Al wil ik de schouder ook nog wel eens pakken voor net wat meer opletten.