Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
mairead schreef:Galoppeert ze ook niet op de weide? Als ze dat wel doet, dan kan ze dus wel galopperen.
Dan vindt ze het hooguit erg moeilijk om onder het zadel/aan de longeerlijn te galopperen en geeft ze daarom de voorkeur aan draven. Ik heb ook precies zo'n Fjord die liever kiest voor de makkelijkste manier; ook liever lui dan moe.
Mijn merrie vond (en vind) de galop ook altijd wat lastiger. Bij haar lukt de rechtergalop dan nog wel, maar linksom springt ze 9 van de 10 keer verkeerd aan. Ook zij viel eerder in de galop ipv aanspringen. Aan de longe deed zij altijd de galop echter wel altijd al en ook linksom lukt daar goed (al kost het soms wat moeite).
In heb begin hield zij de galop (onder het zadel of aan de lijn) ook nooit lang erg vol; zelfs niet op rechts (haar 'makkelijke kant').
Ik ben sinds een jaar met een nieuwe instructrice actief bezig met rechtrichten, stelling, buiging en goed aan het been maken. Mijn merrie is daardoor in korte tijd ZO vooruit gegaan!
Sinds deze zomer is opeens het kwartje gevallen en galoppeert ze (in elk geval rechtsom) heel fijn en kan ze dat langer volhouden. Ook is ze actiever.
Links is nog steeds lastig onder het zadel, maar dat gaat aan de longe wel steeds beter en meer beheerst (ging eerst hard en plat door de bocht).
Van mijn instructrice mag ze ook niet zomaar in de galop meer vallen; gaat ze harder draven voor het aangalopperen? Dan moet ik terugnemen en weer opnieuw proberen.
En vooral heel goed belonen als ze het wel doet!
In het begin waren we ook nog niet zo bezig met die galop: eerst hebben we haar in stap en draf goed aan het been gemaakt. En aan mijn houding gesleuteld; want mijn instructrice is zeer van mening dat de juiste houding van de ruiter al het halve werk is.
Zoals je kunt lezen; het kost wat tijd, maar het is zeer de moeite waard. En de aanhouder wint.
Mijn Fjord biedt trouwens buiten ook wat eerder de linkergalop aan. Dan kan ze lekker rechtuit. Bochten zijn best lastig!