tips voor paard dat niet kan galopperen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 12:07

Het springen deed ik helemaal los :j dat was voor haar het makkelijkst.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 12:19

Het probleem zit hem waarschijnlijk in een zwakke achterhand.
Paardje loopt op de voorhand en tilt waarschijnlijk ook niet fanatiek de beentjes op , zeker omdat ze overgewicht heeft gehad.

Bedenk dat ze na zoveel afvallen ook wel weer even zal moeten wennen aan een nieuwe balans.

Om de achterhand sterker te maken kun je met verschillende oefeningen werken.

Achterwaarts laten lopen, eerst paar passen en dan steeds iets meer, iets sneller.
Dan moet je wel in weken of maanden denken.
Vanuit dat achterwaarts weer vlot voorwaarts laten lopen.

Balkjes zal haar leren activer te gaan lopen en ook zal ze meer balans krijgen.

Met springen moet ze haar achterhand ook gebruiken.

Pas als ze sterker wordt zul je het aanspringen in galop makkelijker kunnen vragen.

miramii

Re: tips voor paard dat niet kan galopperen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 17:55

Heb je ook gelogeerd met dubbele lijnen? Dan heb je aan beide kanten een stuur, scheelt wellicht met draaien e.d.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-15 18:35

Dat zou ik inderdaad kunnen proberen. Denk dat dat beter gaat met stalhalster dan met touwhalster?

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 19:51

Ook het op de voorhand vallen komt hier erg bekend voor, trouwens. :)
Ik ben dan ook in de les met mijn instructrice constant bezig om haar wat meer horizontaal te laten lopen (helemaal op de achterhand is op dit moment nog een beetje hoog gegrepen).

En laat je niet al te bang maken door alle medische dingen die hier worden geroepen. Natuurlijk is het goed om je verzorgfjord eens te laten nakijken, maar er hoeft niks aan de hand te zijn, hoor! Bovendien moet de eigenaar daar over beslissen.
Die van mij is op een gegeven moment ook nagekeken en daar mankeerde niks aan. Hooguit een beetje scheef, idd.
Dat ze weleens struikelt, ligt er puur aan dat ze nogal op de voorhand loopt en dat ze de neiging heeft om te sloffen (luiheid en ook een periode te zwaar geweest). Dit is ook al veel minder geworden sinds ik van instructie ben veranderd.

Met de balkjes kan je nu al makkelijk zelf oefenen.
Voor de rest van de rijtechnische dingen zou ik even wachten tot je instructrice er weer is.

Longeren met dubbele lijnen wil ik zelf ook nog eens proberen. Schijnt idd ook goed te zijn! :) Iemand om me daarbij te helpen heb ik al gevonden, nu de afspraak nog!

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-15 21:08

Ik heb tot nu toe nog geen les van haar gehad, omdat de eigenaresse van mening is dat je voor een "veldhobbelpony" geen les nodig hebt. Ik wou namelijk eerst westernlessen van iemand van buitenaf regelen, aangezien ik helemaal niks wist van western toen ik begon. Toen kwam ik erachter dat de eigenaresse van stal ook lessen geeft, en ik wacht nu dus totdat zij weer nieuwe lessen aanneemt (ze was even een periode gestopt omdat ze er geen tijd meer voor had naast al het andere).

Wat kan ik het beste doen om haar van het "wegtrekken'' bij het longeren af te helpen? Wat ze dus doet is letterlijk een rechtsomkeert als ze weer aan de bakrand komt, met het longeertouw dus aan de buitenkant om haar heen, en dan hoofd naar beneden en simpelweg trekken. Ik verzet mij dan gewoon en trek haar weer terug, maar heb het idee dat dit voor haar eerder een spelletje is zo... Ook stopt ze bij het springen na een paar keer voor de sprong, graaft met haar voorhoef in het zand en draait zich weer om. Dit zou geen probleem zijn als het touw hierbij wel nog aan de binnenkant zou blijven, maar ze draait het touw dus als het ware om zich heen.

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 23:16

Mijn ervaring is dat de dubbele lijnen heel goed werken! Let echter wel, het is vaak heel spannend voor je paard. Een touw achter de benen kan heel eng zijn, dus heb vooral veel geduld. Zo snel als Monty Robberts gaat het bij menig ruiter niet.

Hoe long eer kun als ik vragen mag? Lange lijn, korte lijn of geen lijn? Zweep of geen zweep? Rustig of heel veel overgangen? Al eens met hoofdstel geprobeert? En hoe reageert ze daarop? Al is een join up gedaan of iets dergelijks?
Misschien kan ik je beter helpen als ik een beter beeld heb van je manier van werken.

@mairead ik ben het helemaal met je eens. Maar wil toch adviseren: als je het gevoel hebt dat het niet goed zit, kan je dat toch beter uitsluiten! Toch het idd niet te snel op iets medisch gegooid worden. Vaak ligt het ook bij de ruiter of het paard zelf. Het heeft beide zo zijn afwegingen ;)

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-15 23:30

Ik longeer meestal met een longeerlijn van zo'n 6,7m waarbij ze dus ongeveer op de 6m loopt. Hierbij heb ik een lange longeerzweep die ik eigenlijk alleen als grovere correctie en aanwijzing van richting gebruik (ook bij het zonder longe longeren). In het begin liet ik haar heel erg aan de hoefslag plakken zeg maar, omdat ze dit het makkelijkste vond, maar nu ik wat meer "werk" vraag nadat ze de commando's kent, dus meer overgangen en langer volhouden, begint het protesteren. Ik zal kijken of ik morgen een filmpje kan uploaden waarbij ik een ander paard longeer. Ik wil er wel al bij zeggen dat ik vrijwel zeker weet dat ik het probleem ben, omdat ik niet precies weet hoe ik vaak moet reageren.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 04:24

[quote="miramii"]Heel herkenbaar, maar mijn ervaringen zijn toch anders dan al eerder benoemd is. Ik ben het er zeker mee eens dat het altijd goed is om na te laten checken op gebreken, pijn o.i.d. Je wilt niet aan het werk gaan met een paard dat pijn heeft!

Maaaar.. struikelen is iets wat zeker bij fjorden wel vaker gebeurt, omdat (al eerder benoemd) ze heel erg geneigd zijn om op hun voorhand te blijven lopen. Een verkeerde pas op de voorhand en ze struikelen al.

Juist doordat ze makkelijk op de voorhand lopen Krijgen ze eerder last van slijtage aan de voorbenen !Best logisch toch !

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-15 18:18

Het probleem is opgelost! Ze blijkt het zeker te kunnen, alleen wist ik haar trucje niet, daar ben ik vandaag achter gekomen. Het is zo simpel... De teugels in een hand nemen en tegen de schouders tikken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 13:33

mairead schreef:
Galoppeert ze ook niet op de weide? Als ze dat wel doet, dan kan ze dus wel galopperen.

Dan vindt ze het hooguit erg moeilijk om onder het zadel/aan de longeerlijn te galopperen en geeft ze daarom de voorkeur aan draven. Ik heb ook precies zo'n Fjord die liever kiest voor de makkelijkste manier; ook liever lui dan moe. :)

Mijn merrie vond (en vind) de galop ook altijd wat lastiger. Bij haar lukt de rechtergalop dan nog wel, maar linksom springt ze 9 van de 10 keer verkeerd aan. Ook zij viel eerder in de galop ipv aanspringen. Aan de longe deed zij altijd de galop echter wel altijd al en ook linksom lukt daar goed (al kost het soms wat moeite).
In heb begin hield zij de galop (onder het zadel of aan de lijn) ook nooit lang erg vol; zelfs niet op rechts (haar 'makkelijke kant').

Ik ben sinds een jaar met een nieuwe instructrice actief bezig met rechtrichten, stelling, buiging en goed aan het been maken. Mijn merrie is daardoor in korte tijd ZO vooruit gegaan!
Sinds deze zomer is opeens het kwartje gevallen en galoppeert ze (in elk geval rechtsom) heel fijn en kan ze dat langer volhouden. Ook is ze actiever.
Links is nog steeds lastig onder het zadel, maar dat gaat aan de longe wel steeds beter en meer beheerst (ging eerst hard en plat door de bocht).
Van mijn instructrice mag ze ook niet zomaar in de galop meer vallen; gaat ze harder draven voor het aangalopperen? Dan moet ik terugnemen en weer opnieuw proberen.
En vooral heel goed belonen als ze het wel doet! :)

In het begin waren we ook nog niet zo bezig met die galop: eerst hebben we haar in stap en draf goed aan het been gemaakt. En aan mijn houding gesleuteld; want mijn instructrice is zeer van mening dat de juiste houding van de ruiter al het halve werk is.

Zoals je kunt lezen; het kost wat tijd, maar het is zeer de moeite waard. En de aanhouder wint.

Mijn Fjord biedt trouwens buiten ook wat eerder de linkergalop aan. Dan kan ze lekker rechtuit. Bochten zijn best lastig!

Ik heb het zelfde probleem met de galop, maar dan andersom. Hoe richt jij recht?