Waarom moeten ruiters...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 09:51

funnyhorses schreef:
Kan een persoon ook anatomisch niet geschikt zijn voor een dressuur zadel?
Ik heb mn knieën naar buiten staan als ik op mn paard zit pas als ik mn benen hoger aanleg sluiten mijn knieën aan.
Of is het gewoon een totaal foute houding van het bekken?

Gister ook zonder zadel gereden en gewoon rek en strek en balans oefeningen gedaan.
Daarbij mn benen laten afhangen waarbij de knieën dan naar buiten vallen.
Legde ik mn been hoger dan lag het keurig aangesloten op t paard.

IK ben er net mee bezig en moet van mn instructrice mn benen vanaf mn lies van het zadel tillen zodat je goed op je kont komt te zitten. Benen moeten dan verder los hangen en nergens knijpen en pas weer druk hebben op je voet. Benen bewegen dan ook mee met beweging van paard.

funnyhorses

Re: Waarom moeten ruiters...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-15 11:43

Ben zelf thuis nu ook oefeningen aan het doen,maarja das in mijn uppie.Daarbij is paardlief ook niet helemaal recht dus best moeilijk om het goed te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 11:49

Om de simpele reden dat dikkere bovenbenen minder makkelijk aansluiten bij het zadel dan slanke bovenbenen. Die zijn namelijk plat aan de binnenkant, dikkere benen niet (die zijn bol). Daardoor wordt het been als het ware (minimaal) naar "boven" geduwd waardoor het fijner is om de beugels dus net een gaatje korter te hebben.

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 11:54

De eerste vraag is natuurlijk: wat wordt bedoeld met 'korter'? Korter t.o.v. wat?

Ik kan me nl voorstellen dat bij een gelijke beenlengte (van heup tot grond) van twee ruiters je als ruiter met wat dikkere (boven)benen de beugels korter doet dan de ruiter met de dunne benen. Door de 'dikte' van het been zal het immers minder ver afhangen.

Belmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 15:57

Bizzybijtje schreef:
Om de simpele reden dat dikkere bovenbenen minder makkelijk aansluiten bij het zadel dan slanke bovenbenen. Die zijn namelijk plat aan de binnenkant, dikkere benen niet (die zijn bol). Daardoor wordt het been als het ware (minimaal) naar "boven" geduwd waardoor het fijner is om de beugels dus net een gaatje korter te hebben.

Zo denk ik er ook over. Mensen met dikkere (bollere) bovenbenen hebben een soort 'kussentje' onder hun benen. Waardoor hun benen hoger liggen dan met dunnere bovenbenen. Hoger liggende bovenbenen betekent dat onderbenen en dus voeten ook hoger zijn, dus kortere beugels. Dit geldt dus niet voor de bovenbenen die vooral aan de buitenzijde voller zijn. (Hopelijk heb ik het begrijpelijk neergezet zo).
Net zoals je bij een smal paard je benen ook langer kan houden dan bij een ronde. Minder grote hoek bij de knie.

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 16:04

Beugels hoef je korter te maken dan je gewend bent. Als jij bij de beugels kan en kan gaan staan met lichtrijden dan heb je de juiste lengte.

En dan komt het erop neer dat als je mensen met gelijke lengte benen gaat vergelijken maar de ene heeft slanke bovenbenen en de ander dikkere bovenbenen. Dat de persoon met de dikkere bovenbenen waarschijnlijk de beugels een gaatje korter heeft vanwege de 'kussens aan de binnenkant' (zoals eerder genoemd).