What to do met goed paard wat niet aan het werk wil?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 15:47

lastig, lijkt erop alsof je paard gewoon geen echt zin (meer) heeft in het bakwerk. En dat heb ik eigenlijk nog niet eerder gezegd op bokt, meestal neem ik dat niet 'willen' met een flink korreltje zout.

dreigen met woorden als frikandel en paardenbiefstuk kun je waarschijnlijk ook gewoon een dikke middelhoef krijgen als ik het zo hoor..

maar wat als je nu een tijdje echt alleen maar 'leuke' dingen met hem gaat doen..
lange rechte einden in het bos pakken, hier en daar een volte meepakken of wat schouderbinnenwaards, paar pasjes achteruit en dan gewoon weer lekker verder flierenfluiten..

misschien wat basis springen met hem.. of einden wandelen..

als hij fysiek helemaal in orde is, dan klinkt het meer alsof hij het rijden met werk associeert en er gewoon de brui aangeeft..

edit: springen doe je hem geen plezier mee las ik net terug, er misten wat reacties hier op mijn scherm

en misschien heb je echt pech.. is je paard wel getalenteerd voor het hogere werk, maar heeft hij er gewoon geen oren naar. in dat geval denk ik dat hij misschien toch, althans voorlopig een ander doel moet krijgen, gewoon om te kijken of je hem ook het plezier weer terug kan geven?
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 20-04-15 15:49, in het totaal 1 keer bewerkt

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 15:48

Sorry maar dit klinkt echt als een paard waar toch iets mis mee is lichamelijk..Ook al is een paard nagekeken kan er toch iets zijn wat niet goed is..Kan van alles zijn,ook zadel,bit,tanden,hoofdstel dat niet lekker zit,hoofdpijn,rug,nek,benen,maag en ga zo maar door..Als paarden pijn hebben kunnen ze er na 15 a 20 minuten wel doorheen lopen,dus ja..

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 15:48

Heel eerlijk gezegd neig ik dan toch naar of een lichamelijk probleem, of een paard dat je gewoon niet moet willen rijden. Is hij neurologisch wel goed? Dat zou hem namelijk geen pijn doen en niet verbeteren op pijnstilling, maar wel zoveel spanning kunnen opleveren dat hij blokkeert, bokt etc.
Begrijp me niet verkeerd, ik ben normaal vrij oplossingsgericht en erg van de 'projectjes' en voor staken zijn heel veel oplossingen te bedenken...Ware het niet dat dit paard zodanig heftig reageert dat het, imo, bijna niet anders kan dan dat er toch een onderliggende reden is. Daarbij klinkt het niet alsof het nou heel veilig is om van alles te gaan proberen met deze en ik denk dat je dan op een gegeven moment ook een keer de knoop door mag hakken, hoe moeilijk dat ook is.

Heleenzz2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 15:49

Zou het misschien helpen als je wel eerst meteen flink gaat draven en hem aan het werk zet en hartstikke moe rijdt om dan vervolgens te proberen of hij wel lang en laag wil lopen of verandert hij dan ook meteen weer, hoe moe hij ook is? Want als je zegt dat het wel goed gaat als je hem meteen aan het werk zet zou je het misschien een keer kunnen proberen. Ik snap namelijk helemaal dat je niet standaard meteen wil gaan draven maar misschien kan je het lang en laag rijden op deze manier eerst wel proberen om dat later dan steeds ietsje eerder naar voren in de training te halen, als dat goed gaat natuurlijk.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 15:50

@Urielle,

Je kent dit verhaaltje waarschijnlijk al, maar toch:

Tom is op zijn 14e begonnen om zijn brood te verdienen met het zadelmak maken en africhten van paarden samen met zijn vader.
Tom heeft zijn hele leven niets anders gedaan, hij is er beroemd mee geworden, bij Tom geen geweld, kalm, alles gaat als vanzelf.

Op zijn 84e, Tom is oud en moe geworden en geeft alleen nog maar af en toe workshops, krijgt hij bezoek van een journalist van een paardenblad.
Ze kletsen wat over van alles over paarden, aan het eind van het interview stelt de journalist een Tom belangrijke vraag:
Tom als je alle ruiters van de wereld een een kort advies zou moeten geven bij de africhting van hun paard, het allerbelangrijkste waar ze zich aan zouden moeten houden, wat zou jouw advies dan zijn?
Tom kon het heel kort samenvatten:
Always quit at the right moment.
Het advies dat het minst opgevolgd wordt.

Dit is echt het geheim van een intelligente africhting.
Paarden africhten doe je in heel kleine stukjes die je later aan elkaar plakt.
Een paard moet kunnen anticiperen om mee te kunnen werken.
Er is op het moment veel neiging tot robotisering, hulp = reactie.

Het principe:
Vraag je paard één pas te doen, geef een klontje en stap als beloning af.
Dat vindt hij leuk werk!
Drie dagen één pas, daarna drie passen, daarna 12, daarna is hij vergeten waarvoor hij zijn best doet en doet het gewoon.

Het grootste probleem bij het toepassen van dit systeem is de ruiter......
Die wil altijd meer. :(

Gewoon opnieuw beginnen, met je intelligentie, uit je gewoontes stappen, niet willen scoren, alles vergeten over voorwaarts en gehoorzaamheid en wat dan ook, naar je paard kijken luisteren en gaan spelen.
Paarden zijn gek op spelletjes.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 15:50

Flegmatiek im de dressuur, gestressed met springen, gevaarlijk buiten, niet na te rijden door vreemden....lekker dier heb jij daar :oo

Ik ken nog een paard (lusitano) dat eerst werkwillend was en na blessure leed oneindig traag geworden is.
Eigenaar heeft ook inmiddels alles geprobeerd zonder succes.
Het lijkt wel of het een soort van apatisch geworden is. Een beetje als sommige mensen die een baan verliezen en daarna nooit meer dezelfde drive kunnen opbrengen. Ze heeft het nu na 3 jaar opgegeven en een tweede paard gekocht. Echter kan zij er iedergeval nog veilig mee naar buiten.
In jouw geval is je hobby aardig naar de kl"te :x

Ik hoop dat je een oplossing vind.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 15:51

Ik werk veel met dingen die mijn paard verrassen. Dus dressuur rijden in de springtuin. Op verschillende plekken 1 losse balk neerleggen. Ik durf na een peesblessure echt springen niet meer aan, maar dit werkt voor mijn paard heel goed.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 15:51

Hm, ik lees even mee, dit klinkt heel erg als een bijrijdpaard dat ik gehad heb. Kon fantastisch lopen, maar soms ging hij ineens in staking en hij had dan het trucje om je ene been tegen de bakrand te pletten zodat je hem alleen nog maar richting bakrand kon drijven. Tikte je dan met de zweep, dan kreeg je een rodeoshow. Er zaten echt goede ruiters op, maar een oplossing is er nog niet gekomen.

TurdusMerula

Re: What to do met goed paard wat niet aan het werk wil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 15:56

Hoe zeker ben je dat er fysiek niet iets mis is met dit paard?
Ken je zijn hele verleden, is daar iets raars mee gebeurd? (niet willen stilstaan, enz.)
Hoeveel komt dit paard buiten? Hoe is het met andere paarden?
Wat voor een arbeid verricht het (of zou je willen)?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-15 15:56

Hij is iig wel insuline resistent en heeft ontgiftingskuren gehad voor maag en darmen plus voer verandering maar tot dusver heeft dat nog niks veranderd.
(Mijn instructrice dacht ook die kant op)
Maar in feite zou hij onder de buut dan ook moeten gaan lopen weer lijkt me en dat was niet het geval.

Tijden niks doen, beetje springen, wandelen, Parelli en weet ik het hebben we er al opzitten. Hoe langer hij niks doet, hoe vervelender hij is bij het oppakken.

Het is dat hij zo getalenteerd is (en duidelijk wel plezier heeft in het hogere werk) want anders had ik het al lang opgegeven. Maar ondertussen kan ik er nauwelijks mee starten want een paard zich zo gedraagt, dat is steeds een gok. Ik ga liever met een zekerder gevoel op wedstrijd. (Inmiddels is mijn zelfvertrouwen danig ondermijnd)

koos2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 15:58

Ook gehad met een paard, die had bleek later een maagzweer.
Was ook een binnenvetter en ik ging meestal rijden voor voertijd of paar uur erna.
Flink aanpakken en hij liep wel, maar uiteindelijk was dit angst en niet omdat hij toen wel 'wilde'.
Best sneu dat het even duurde voor we achter de oorzaak waren.

Poosje op maagbeschermers (omeprazol, dus niet een htk kuurtje), veel ruwvoer en véél buiten met andere paarden heeft het opgelost.
Nu nog blijkt de manier van houden voor hem erg bepalend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 15:59

pleiada schreef:
Sorry maar dit klinkt echt als een paard waar toch iets mis mee is lichamelijk..Ook al is een paard nagekeken kan er toch iets zijn wat niet goed is..Kan van alles zijn,ook zadel,bit,tanden,hoofdstel dat niet lekker zit,hoofdpijn,rug,nek,benen,maag en ga zo maar door..Als paarden pijn hebben kunnen ze er na 15 a 20 minuten wel doorheen lopen,dus ja..

Een paard kan ook direct al door pijn heenlopen, als de situatie daar om vraagt...

Ik kan mij eigenlijk niet voorstellen dat TS het zo verkeerd ziet bij haar eigen paard. En dat hij dus wel het "zwaardere" dressuurwerk, keer op keer aankan en de sterren van de hemel loopt , maar dan uiteindelijk toch iets mankeren waardoor hij het lichtere, ontspannen werk niet aankan? Dat strookt toch niet met elkaar?
Ik heb dan goddank wel niet zo een drakenstein als ts, maar mijn grote merrie is wel zon ongelofelijke sensibele, terut!! van een slimmerik, die neemt mij na al die jaren samen nog steeds rustig elke dag weer in de maling, want als madam er geen zin an heeft, is elk sprietje gras ineens hysterisch te groen. Om mij vervolgens als ik haar niet steun in haar Dramatiek! met een hoofdletter , mij net zo gemakkelijk vliegles geven kan...

RavenIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 16:07

Jeetje, wat een verhaal...
Ik geloof ook wel dat dit kan zonder dat er iets medisch in het spel is. Maar ik ga het allereerst toch een keertje vragen: heb je al bloed laten testen? Echt op alles?
Mijn merrie is ook een tijdje behandeld voor een blessure en achteraf was het ook echt een nukkige tr*t.
Zuur kijken, staken, bokken... Haar kon ik er nog net door rijden en dan ging het goed. Na een heleboel testen bleek ze uiteindelijk lyme te hebben... Beest voelt dus eigenlijk constant pijn, maar dat zie je niet langs de buitenkant.

Maar als het dus niet medisch is:
Het grote probleem lijkt bij hem het "opstarten" te zijn. Hoe reageert hij als je hem uit balans brengt?
Dus ipv been geven, meppen, enz... gewoon omtrekken? Natuurlijk niet volgens het boekje, maar als je hem zo aan het stappen krijgt ben je hem wel net wat slimmer af natuurlijk.
Dit lijkt me ook echt een paard waarop je gewoon echt alle truukjes uit de kast moet halen en het "mooie rijtechnische" even overboord moet gooien.
Zo wist mijn merrie bv heel netjes dat als ik een tikje gaf, ze een ferme bok kon geven en ik deze amper kon uitzitten. Dan los je het even wat minder netjes op door met je zweep bovenhands te rijden en langs haar hoofd te zwiepen :D
Je paard eigenlijk constant zodanig weten te verrassen dat hij er niet meteen een antwoord op heeft.
Maar goed, dat is wel makkelijker gezegd als gedaan natuurlijk.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 16:07

Urielle schreef:
Hij is iig wel insuline resistent en heeft ontgiftingskuren gehad voor maag en darmen plus voer verandering maar tot dusver heeft dat nog niks veranderd.
(Mijn instructrice dacht ook die kant op)
Maar in feite zou hij onder de buut dan ook moeten gaan lopen weer lijkt me en dat was niet het geval.

Tijden niks doen, beetje springen, wandelen, Parelli en weet ik het hebben we er al opzitten. Hoe langer hij niks doet, hoe vervelender hij is bij het oppakken.

Het is dat hij zo getalenteerd is (en duidelijk wel plezier heeft in het hogere werk) want anders had ik het al lang opgegeven. Maar ondertussen kan ik er nauwelijks mee starten want een paard zich zo gedraagt, dat is steeds een gok. Ik ga liever met een zekerder gevoel op wedstrijd. (Inmiddels is mijn zelfvertrouwen danig ondermijnd)

Buut is verschrikkelijk slecht voor de maag! ik vraag me ook af in hoeverre dat dat dan geholpen heeft qua pijnbestrijding en blijf toch die richting op denken. Ik geloof namelijk niet dat een paard zomaar niet wilt en jouwe staat strak van de stress en spanning. En dat word ook weer veroorzaakt door pijn...

Tomaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 16:09

Maar, als hij zich keurig gedraagt aan de longeerlijn, waarom werk je hem dan niet los aan de lange lijnen/ longeerlijn zodat je wanneer je erop zit meteen aan het werk kunt?

Natuurlijk vermijd je dan het probleem, maar dan kun je wel aan het werk. :)

Edit: Ik heb je trouwens niet gehoord over lange lijnen, maar ik neem aan dat hij dat ook braaf doet? Dan zou je hem wel laag en los kunnen loswerken namelijk.

Qoso

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 16:13

Zelf heb ik ook een verzorgpony, die vroeger ook niet vooruit wou. Ik kon slaan wat ik wilde, maar hij bleef schrap staan. Nu doet hij dat nooit meer en is hij super braaf met rijden, ik kan je uitleggen hoe ik dit heb gedaan:
- Laat al het serieuze werk achterwege, ga daar pas weer mee beginnen als hij rustig is en naar je luistert tijdens het rijden van de basis.
- Ga spelletjes met hem spelen, doe vrolijk en probeer hem te vermaken!
- Probeer met je stem te werken in plaats van met je zweep/sporen. Oefen dit tijdens het longeren, tot dat hij het onder de knie heeft.
- Je stem en je zweep te gelijk te gebruiken, kan ook goed helpen.
- Als je paard geen respect meer hebt voor de zweep, kun je er altijd een plastic zakje achter doen(oefen dit met longeren, paarden kunnen er best heftig op reageren). Zodra je paard goed reageert op de zweep met het plastic zakje, haal hem eraf. Protesteert hij zodra het plastic zakje er van af is? Doe het plastic zakje weer aan de zweep! Zo leert hij dat hij gewoon de zweep moet respecteren. Pas wel op met sommige methodes, het kan zijn dat je paard bang wordt voor de zweep. Door juist met de zweep daarnaast regelmatig iets als vrijheidsdressuur te doen, kan je paard het te gelijkertijd het als een leuk ding zien(bijv: zweep=spelen!)

Hopelijk heb je hier wat aan!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-15 16:17

TurdusMerula schreef:
Hoe zeker ben je dat er fysiek niet iets mis is met dit paard?
Ken je zijn hele verleden, is daar iets raars mee gebeurd? (niet willen stilstaan, enz.)
Hoeveel komt dit paard buiten? Hoe is het met andere paarden?
Wat voor een arbeid verricht het (of zou je willen)?

Ik ben na de fokker tweede eigenaar. De fokker ken ik niet, wat ik weet is van de vorige eigenaar. Alles van horen zeggen dus.
Die hebben hem weggekocht als veulen. Hij stond toen tussen twee paarden die hem opjoegen en niet lieten eten. Hij was heel bang, MN voor mannen.
Als jaarling is hij bij een kennis in opfok gegaan met andere jaarlingen. Niet gecontroleerd, paard in het voorjaar graatmager opgehaald omdat ze niet werden bij gevoerd en gras in de winter niet overhoudt. Ook een flinke worm besmetting waar hij bijna aan dood ging. Opgeknapt en geruind als tweejarige, kort erna heb ik hem gekocht. Op stal ging hij overdag buiten en s nachts binnen. Ik ging er veel mee wandelen in het bos, vrijspringen, wat longeerwerk. Braaf dier, wel toen al omslaan bij alles en iedereen die eng was en hij was door sommige mensen niet eens te aaien. De meeste mensen konden er aan komen als ik er naast stond en een enkeling was gewoon oké.
Heel erg bang van andere paarden, dit is in de loop der tijd opgelost, nu een sociaal paard.

Ik heb hem zonder noemenswaardige problemen zadelmak gemaakt, slim en ondeugend maar niet stout of vervelend, gewoon in voor een geintje. Daarna niks ergs tot zijn vijfde.

Wel altijd mager geweest, moeilijk op gewicht te houden. Pas als achtjarige durfde hij buiten te grazen, daarvoor altijd aan het waken.

Hij staat overdag buiten met de pony van mijn dochter en mijn merrie. In de nacht op stal.

Met andere paarden gaat nu goed, heeft wel wat jaartjes geduurd, dat wel.

Ik zou graag toe willen naar zes dagen werk, waarvan twee of drie dagen serieus dressuurwerk, een dag springen, een dag longe die evt weg valt bij wedstrijd, een dag heel simpel dressuurwerk en een dag naar buiten de hei op.
Momenteel sta ik zeven dagen te kijken naar een paard wat los rond loopt tot ik mezelf onder mijn kont trap en er weer op ga voor poging 64367

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-15 16:20

Hij staat idd buiten met mijn andere paarden :j

RavenIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 16:21

Neem je eigenlijk wel eens les met hem?
Misschien gaat er toch onbewust ergens iets fout en kan iemand even meekijken. Of je vanop de grond helpen natuurlijk of je erdoor praten?

Guess_NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 16:21

Een paard van een kennis van mij moet heel veel afwisseling hebben. Kan nog geen normaal rondje door de bak zonder oefeningen. Lange teugel zit er ook niet in, anders ook rodeo.

Probeer je paard bezig te houden met moeilijke oefeningen, dat je paard met z'n koppie bij jou blijft. Vooral als je aangeeft dat hij bij het zwaardere werk er vol voor gaat..

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 16:22

Als hij een maagzweer heeft veroorzaakt de buut alleen maar meer pijn.
Ik vind de tip van het stapje vooruit, belonen en eraf nog niet eens zo gek. Wat heb je nog te verliezen, is het proberen waard.
En anders gewoon gelijk de zwaardere oefeningen inzetten en niet losrijden, best toch als hij dat wel leuk vindt.
En het zou echt kunnen dat je dit er niet uit krijgt, mijn vriendin heeft een super goede merrie die het ook verdomt om te werken voor haar. En die is uitgebreider dan uitgebreid medisch onderzocht en mankeert echt helemaal niks. Die staat nu elite sport merrie in een rusthuis te wezen, 14 jaar oud.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 16:27

Elisa2 schreef:
Buut is verschrikkelijk slecht voor de maag! ik vraag me ook af in hoeverre dat dat dan geholpen heeft qua pijnbestrijding en blijf toch die richting op denken. Ik geloof namelijk niet dat een paard zomaar niet wilt en jouwe staat strak van de stress en spanning. En dat word ook weer veroorzaakt door pijn...

Net wat ik ook dacht, die buut zal niet geholpen hebben in dit geval, dus mss es een gastroscopie overwegen? Ik zou zeker opletten met benen of sporen gebruiken, mss eerder proberen met stem en zweepje? Want als je dan nog es rond die maag zit te porren, dan is het helemaal niet prettig voor het dier.

Mss heb ik erover gelezen, maar is je zadel ook nagekeken? Want na een pauze van anderhalf jaar lijkt het me sterk dat dit zadel nog perfect zou passen. En ligt je zadel ver genoeg naar achter? De mijne doet het ook als het zadel teveel op de schouder ligt, of als ik ga knellen met mijn knieën...

Wat dat starten met appuyeren betreft: als de mijne in de staak gaat (vaak bij het eerste aandraven) moet ik van mijn instructrice een lichte schouderbinnenwaarts vragen, zodat ze zich beter kan dragen. Dus mss geeft je paard zelf wel het goede antwoord, en kan je es in zijgangen proberen aan te draven, van daaruit vooruit, dan op een diagonaal weer wat zijgangen... Zijgangen (mits juist en verstandig uitgevoerd) zijn juist ideaal om je paard soepel te maken, dus daar zou ik geen schrik voor hebben. Lijkt me een paard dat het wel zal zeggen als het hem pijn doet.

En idd: zodra ie paar rondjes netjes loopt: belonen en afzadelen, zo zal ie (als ie toch niet graag werkt) denken: "als ik dit direct doe, dan is het al klaar voor vandaag". En van daaruit kan je geleidelijk opbouwen.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 16:29

Hoe staat hij gestald en wat krijgt hij van voer ?
Probeer eens het krachtvoer weg te laten en hem eventueel snel eens te longeren alvorens op te stappen.
Eventueel een tijdje er op aan de longe met iemand bij zodat je even helemaal niet vooraan bezig bent, maar enkel met opzitten en voorwaarts.
Hoe reageert hij als je een hele training enkel een los contact aanhoudt ?
Misschien kun je eens tijdelijk van instructeur switchen om je hier door te helpen.
Mijn huidige instructeur is ook niet degene die mij heeft leren omtrekken en aanpakken bij verzet. Dat heb ik geleerd van iemand die bijna exclusief met jonge paarden bezig is. Tussen het stoppen, staken, steigeren zijn er al signalen vooraf. Als je daar heel consequent op leert inspelen kun je die circel gaan doorbreken. Je schrijft dat je zelf niet elke dag even stoer bent, dat kan ik best begrijpen en overkomt iedere ruiter, maar is het geen idee om hem eens heel even uit handen te geven voor een maand ofzo ? En dan niet om echt te dressuren, maar enkel om terug even aan de basis te werken, cavaletti, balkje springen, voorwaarts neerwaarts.
Ik zou dan wel een geduldig en zelfzeker iemand zoeken die echt terug eventjes back to basic gaat met je paard. Dat los je niet in 1x op. Waarom reageert hij zo erg op een andere ruiter ? Doen die iets dat hij niet gewend is ? Kun je een bepaald patroon zien als je er iemand opzet ? Eenkennig is één ding, zodanig éénkennig dat er niemand anders op kan lijkt mij toch extreem. Dat ze hem niet meteen nageefelijk krijgen zou ik nu even niet mee inzitten. Gewoon voorwaarts neerwaarts, zolang hij dit niet braafjes kan zou ik al de rest even laten voor wat het is. Heel even terug naar een onstpannen basis.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-15 16:32

RavenIris schreef:
Neem je eigenlijk wel eens les met hem?
Misschien gaat er toch onbewust ergens iets fout en kan iemand even meekijken. Of je vanop de grond helpen natuurlijk of je erdoor praten?

Ja ik heb wel gelest met hem, hij is bijna ook altijd mijn vaste clinic paard geweest.
Dit is mijn laatste clinic, toen het weer eventjes een periode heel goed ging met ons:
[RIJ-ITP] Wrangler (v. 007) en Urielle clinic Sander Marijnissen (M1)

Helaas heb ik veel aan les als mijn paard zich geeft, dan kan ik ook gewoon simpel werken met hem. En dan gaat hij er 300% voor. Elke instructeur kan me dan iets ter verbetering meegeven waardoor hij nog beter gaat lopen, stijl of methode maakt niet uit. Ik probeer en hij pakt het aan.

Tot hij besluit dat hij het niet meer doet, dan is er tot dusver niemand geweest die het echt heeft kunnen oplossen. Hoor je steeds: Je doet het goed! (Qua hulpen)
Nou blijkbaar niet anders reageerde hij wel. :+

Nu maak ik er een grapje van maar zo voelt het niet.

ankie2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 16:32

Na het lezen van je verhaal dacht ik ook meteen, maagzweer. Binnenvetter, moeilijk op gewicht te houden, luchtzuigen en tegen het been ingaan/staken. Ik zou hem laten checken in de kliniek. Is het niets dan weet je het zeker. Zit er wel wat dan denk ik dat hij al lang last heeft en dat er snel iets aan gedaan moet worden. Ik zou niet zelf gaan dokteren.

Zit er niets dan kan je dat in ieder geval uitsluiten, en kan je hem rijtechnisch aanpakken. Ik ben ervan overtuigd dat een paard echt niet vanuit zichzelf denkt, laat ik die ruiter nou eens lekker tegenwerken. Want simpel, het kost hem meer energie om tegen te werken dan mee te werken. Als een paard echt niet wil kost het ze 1 min dan happen we allemaal zand. Natuurlijk kan het psychisch zijn maar dan komt dat voort uit een ongemak. Zeker ook omdat je aangeeft dat hij vroeger "braaf" was.

Ontzettend balen dat hij niet mee wil werken, maar daar moet toch een reden voor zijn.
Laatst bijgewerkt door ankie2013 op 20-04-15 16:35, in het totaal 1 keer bewerkt