Jong paard 'springt' tijdens draf

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

marion82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 16:04

Mijne heeft dat ook gedaan, maar toen paste het zadel niet goed en was ze erg scheef

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 16:05

Nee xBontfire:

Niet elk jong paard huppelt. Ben net mijn jonge merrie aan het inrijden..
Zit er nu voor de tweede keer weer op ( vorig jaar ingereden, ci tien keer onder de man), weggezet voor de winter, nu weer aan het oppakken. Nog nooit een huppeltje gezien, terwijl zij natuurlijk ook nog gewoon haar balans moet zoeken

En echt:
voordat je "besluit" dat iets een balansprobleem is, moet je toch eerst écht zeker weten dat er medisch niets aan de hand is.

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 16:06

Boetz schreef:
@xBontfire : Ik heb al veel jonge paarden geleerd en ik moet zeggen dit is de eerste die huppelt , daarom mijn vraag .

Owh okay, foutje van mij dan dus mijn excuus. :o

Die van huppelde ook alleen uit enthousiasme (en dus alleen bij het aandraven) daar zit het verschil dan denk ik in qua pijn of balans.

Punz schreef:
Nee xBontfire:

Niet elk jong paard huppelt. Ben net mijn jonge merrie aan het inrijden..
Zit er nu voor de tweede keer weer op ( vorig jaar ingereden, ci tien keer onder de man), weggezet voor de winter, nu weer aan het oppakken. Nog nooit een huppeltje gezien, terwijl zij natuurlijk ook nog gewoon haar balans moet zoeken

En echt:
voordat je "besluit" dat iets een balansprobleem is, moet je toch eerst écht zeker weten dat er medisch niets aan de hand is.

Ik heb ook niet gezegd dat ik het niet met Joolien eens was? Het was gewoon niet het eerste wat er in mij op kwam.

Anoniem

Re: Jong paard 'springt' tijdens draf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 16:09

Af en toe een hupsje vind ik niet alarmerend, een paard die dat eel doet wel. Dan zit er gewoon iets niet goed denk ik dan. :)
Zou een kreupelheidsonderzoek laten doen en t zadel nakijken. Ik heb er zelf ook eentje gereden die dit deed, maar dan ook soms wel en soms niet, bleek als 3-jarige al hoefkatrolontsteking te hebben -O-

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 16:11

Joolien schreef:
Af en toe een hupsje vind ik niet alarmerend, een paard die dat eel doet wel. Dan zit er gewoon iets niet goed denk ik dan. :)
Zou een kreupelheidsonderzoek laten doen en t zadel nakijken. Ik heb er zelf ook eentje gereden die dit deed, maar dan ook soms wel en soms niet, bleek als 3-jarige al hoefkatrolontsteking te hebben -O-

Ah okay ik snap wat je bedoelt. Ik dacht teveel vanuit mijn eigen ervaring denk ik, bedankt voor de uitleg. :j

Lougino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 16:13

Als een jong paard dit af en toe doet is het niet abnormaal, meer jonge paarden doen dit (is mijn ervaring) als je bijvoorbeeld een pasje wil toerijden en als de aanleuning nog niet constant is, dit zou naarmate de training vordert wel af moeten nemen en uiteindelijk over moeten gaan.
Als hij het zoals jij beschrijft continue doet denk ik dat er meer aan de hand is (inderdaad te denken aan o.a. zadel/rug/gebit) wellicht tot de tijd dat je het laat checken alleen wat longeerwerk doen als hij dan wel goed loopt.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 16:13

Hupsje bij aandraven kan inderdaad, een tactfout in draf ook... Maar daar moet het wel bij blijven.
Maar daar zijn we het allemaal wel over eens geloof ik :j

Ik snap je wel xBontfire, maar ben zelf gewoon wat voorzichtiger in uitspraken: we hebben immers geen beeld, en dan kun je wat mij betreft beter wat aan de voorzichtige kant zijn ;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 16:18

Als hij dat bij het aandraven een keertje doet is het vrij normaal, maar blijft hij voor langere tijd doen tijdens het draven dan is er iets aan de hand; laat controleren of het zadel en hoofdstel goed zit/past en laat iemand kritisch kijken naar jouw manier van rijden. Als je harnachement goed zit rijd je hem ws teveel op de hand en/of je werkt teveel tegen. Teugels loslaten en voorwaarts rijden is doorgaans de oplossing.

Lienboon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 16:20

Helaas bij mij minder fijne ervaring: mijn merrie (7jr)begon ook huppeltjes te maken alsof ze wilde aangaloperen, rechtsom meer dan linksom... dit werd in de loop van de tijd steeds erger en aanleuning was niet meer soepel. Nadat de eerst dierenarts zei: gewoon aanpakken dat paard (!!) Ben ik verder gaan zoeken en helaas is er artrose in de hals gevonden.
Het kan natuurlijk verminderde balans zijn, maar zou er zeker niet te licht over denken....
succes verder!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 16:21

xBontfire schreef:
Joolien schreef:
Ik zou een paard die dat bijna constant doet toch na willen laten kijken, incl zadel etc.

Tsja dat is ieder zijn mening hoor, ik snap dat je graag alles wilt uitsluiten. :)

Die van mij is iig uit zichzelf gestopt met het huppelen, elk jong paard huppelt wel toch? Of is dat nou te makkelijk van mij om dat maar zo even aan te nemen?

Ja dat vind ik te makkelijk.
Een hupje of een keer het hoofd gooien bij aandraven is nog normaal ja, maar dat moet echt na hooguit 3 stappen wel over zijn en als je veel overgangen rijd zul je ook na 2 of 3 keer rijden duidelijk verbetering zien.
Een paard wat gewoon een heel rondje zo blijft lopen, of zelfs nooit normaal draaft, daarmee is echt wel iets aan de hand.

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 16:24

anneliesdj schreef:
xBontfire schreef:

Tsja dat is ieder zijn mening hoor, ik snap dat je graag alles wilt uitsluiten. :)

Die van mij is iig uit zichzelf gestopt met het huppelen, elk jong paard huppelt wel toch? Of is dat nou te makkelijk van mij om dat maar zo even aan te nemen?

Ja dat vind ik te makkelijk.
Een hupje of een keer het hoofd gooien bij aandraven is nog normaal ja, maar dat moet echt na hooguit 3 stappen wel over zijn en als je veel overgangen rijd zul je ook na 2 of 3 keer rijden duidelijk verbetering zien.
Een paard wat gewoon een heel rondje zo blijft lopen, of zelfs nooit normaal draaft, daarmee is echt wel iets aan de hand.

Uit haar verhaal maakte ik - te vroeg - op dat het niks ernstigs zou zijn, maar zoals Punz zegt weten we via de computer niet echt hoe het beeld in elkaar zit.

Maar meerdere mensen hebben hier al op gereageerd. ;)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 16:25

Die is hoogstwaarschijnlijk nog héél scheef. dat in combinatie met een jonge-paarden-balansprobeem krijgt je dit verschijnsel.
Flink voorwaarts rijden en richtrichten zodat-ie goed voorwaarts neerwaarts komt met het hoofd en over derug kan komen.

Boetz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-15 16:30

Bij het longeren doet hij dit niet het is enkel onder het zadel dat hij het doet en enkel tijdens het draven,in stap en galop doet hij dit niet .

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 17:32

Die van mijn deed het met longeren ook niet, tenzij ik m liet sukkelen en scheef liet lopen dan ging die schudden.

Nu enkel nog wat onder het zadel omdat hij scheef is en balans mist.
Ook schud hij als ik gespannen ben.

En ja bij mij is medisch uitgesloten.

TS daar zal ik wel eerst naar kijken.

oneside

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 17:49

Absoluut even da naar laten kijken.
Herken dit van een paard met atrose.
Hupje voordat er normaal aangedraafd kon worden.
Inderdaad ook enkel in draf en niet aan de longe.
Met ruiter erop deed het simpelweg pijn.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 17:54

Hoe is je aanleuning in de draf? Mijn paard doet dit ook wanneer ik te onrustig ben in de aanleuning of wanneer ik hem teveel met de hand rij. Wanneer ik hem dan weer tegen de hand aan rij gaat hij weer regelmatig. Wanneer je een paard naar de hand toe rijdt ontstaat er aanleuning en vanuit daar kan je paard goed bewegen.
Je hebt waarschijnlijk een paard met veel natuurlijke schwung en souplesse? Wanneer je dit verstoord kan het paard niets anders dan onregelmatig worden/huppelpasjes maken omdat hij niet weet wat hij anders moet doen. Dus het paard aanleuning geven en dat doe je door naar de hand toe te rijden en niet terug te werken met de hand of de hand vast te zetten. Dan zal je dit alleen maar activeren en dan is het heel moeilijk het er nog uit te rijden.