eenmalig naar scherper bit

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 11:49

michelle3112 schreef:
Joolien schreef:

Dat laatste is niet waar, de zit is juist met jonge ponys iets wat ze makkelijk aannemen, zie dit regelmatig in mijn lessen.

Dit komt omdat jonge paarden het balans nog niet hebben, leun in naar links zal die naar links gaan, daarom kun je ze wijken ook zo makkelijk aanleren. Maar ik persoonlijk vind niet dat je een jong paard zo moet lern sturen. Dit moet kunnen in aanleuning en stelling op beide teugels en daarbij als hulp kun je hem naar buiten drukken met je binnen been en rond hoiden door je buiten been achter de singel te leggen

Nee hoor, ik heb het ook over langzamer lichtrijden, daarmee kun je jonge paarden goed beinvloeden.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 11:50

Terugrijden op zit leren die van mij nog voordat er ooit iemand op heeft gezeten :Y) Je leert een groen paard toch zeker als eerste netjes meelopen aan een halster en het commando 'ho'? Ik zou niet opstappen zo lang mijn paard geen 'ho' kent.. En als je vervolgens erop zit dan ga je diep zitten, zegt vervolgens 'ho', en paardlief staat stil. Uiteindelijk hebben ze heel snel door dat diep zitten 'ho' betekent en hoef je het niet eens meer te zeggen.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 11:50

michelle3112 schreef:
8nnemiek schreef:
Heb je het echt nog nooit geprobeerd, het rijden op zit? Dat is toch wel het eerste waar je mee begint als je een jong paard hebt. Mijn vierjarige had ik binnen twee weken compleet aan t lopen op mijn zit. Júist jonge paarden zijn nog heel gevoelig en luisteren enorm goed naar verschuiving van gewicht. Probeer het eens; teugels los in stap, en vervolgens leun je een beetje naar binnen, opent je binnenbeen en legt je buitenbeen aan.. wedden dat je paard afwendt zonder dat je dat ooit hebt hoeven aanleren? Rijden op zit is gewoon veel natuurlijker voor een paard, ze snappen het veel sneller dan die pijnprikkels in hun mond.

Maar dit zal vast niet bij elk paard zo zijn. Heb een 3 jarige nu 4 maand onder het zadel en staat hoog in het bloed en durf ik nog niet met losse teugels op te zitten, wijken etc gaat op zit heel makkelijk maar een volte sturen gebeurt toch echt op buitenteugel tegen de hals en binnen teugwl van de hals. Dit zal per paard verschillen hoe snel dit zal gaan .

Is die 3 jarige ook het paard waar je die pessoa in wilt hangen? Dat is een uitermate slecht plan! Hoef toch hopelijk niet uit te leggen waarvoor

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 11:51

michelle3112 schreef:
en voor de mensen die denken dat je jonge / groene en onervaren ponys terug kunt rijden op je zit. Word wakker hier moet je naar toe werken ja maar dit duurt jaren.

Hoe denk jij dan een pony te kunnen sturen en remmen die het bit nog niet kent? Een jonkie wil het allerliefst onder jou blijven, dan draagt hij jou het makkelijkst. Ze zijn er juist gevoeliger op! Probeer je even open te stellen voor de visie van anderen :)

Zie dat er al veel voor me ongeveer het zelfde zeggen nu, maar misschien komt het beter aan in herhaling ;)

Moni_Q

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 11:54

Ik zou zeggen je moet doen waar je je goed bij voelt, maar blijkbaar twijfel je zelf ook al aan het advies van je vader. Anders stel je hier de vraag niet.

Eenmalig een scherper bit in je paardenmond hangen om hem wakker te schudden gaat helaas niet werken. Ik denk dat je eerder het probleem rijtechnisch moet zoeken. Is je paard scherp aan je hulpen? Wordt hij goed van achter naar voor gereden? Dat hij door je hand heen loopt kan ook heel goed een balansprobleem zijn, dat kom je vaak tegen bij jonge dieren.

Mijn advies: Kijk goed en eerlijk naar je paard. Kan hij het allemaal wel aan wat je van hem vraagt? Geef hem de tijd. Ik denk dat je dan een heel eind komt zonder van bit te wisselen..

Angela

Re: eenmalig naar scherper bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 12:34

Nee, dat gaat niet helpen. Je probleem zit namelijk niet in de hand, maar in je hele rijden. Je paard loopt immers al door de eerste hulp (je zithulp) en je tweede hulp (je beenhulp) heen. Je derde hulp (bit) wordt ook niet geaccepteerd. Je doet dus ECHT iets fout, want je paard hoort op de eerste of tweede hulp al te reageren. Dat je een derde hulp moet inzetten is al niet wenselijk, en als je paard daar ook al doorheen loopt, zal het niet gaan leren. Zoek goede instructie die jou uit kan leggen wat er mis gaat waardoor de eerste en de tweede hulp niet doorkomen.

michelle3112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-15 13:13

Angela schreef:
Nee, dat gaat niet helpen. Je probleem zit namelijk niet in de hand, maar in je hele rijden. Je paard loopt immers al door de eerste hulp (je zithulp) en je tweede hulp (je beenhulp) heen. Je derde hulp (bit) wordt ook niet geaccepteerd. Je doet dus ECHT iets fout, want je paard hoort op de eerste of tweede hulp al te reageren. Dat je een derde hulp moet inzetten is al niet wenselijk, en als je paard daar ook al doorheen loopt, zal het niet gaan leren. Zoek goede instructie die jou uit kan leggen wat er mis gaat waardoor de eerste en de tweede hulp niet doorkomen.

pleas ga nu niet vertellen wat ik allemaal fout doe met het rijden want dit kun jij niet weten. Eerste hulp zit: zijn de meningen dus over verdeelt paard komt idd niet helemaal 100% terug op zit moet ik dus aan gaan werken. Tweede hulp been: paard is prima aan mn been en word van achter na vore gereden. Derde hulp: hand hier moet die meer op terug komen en probeer ik een oplossing voor te zoeken maar die volgorde eerst zit en dan hand werkt dus bij dit paard niet. Paard staat hoog in bloed en zit vol energie als ik hem goed op me hulpen heb aan de hand kan ik dat proberen weg te laten. Natuurlijk maak ik met een over gang terug me wel zwaar in het zadel en lang maar ook ben ik hierbij nog flink hand nodig. En mijn mening is dat een paard het echt wel onthoud als je een keer goed doorkomt dit hoeft niet per defenitie pijn te doen want een peasoa bit is absoluut geen martel bit.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 13:16

Elk bit is een martelbit als je deze gebruikt om een paard 'een lesje te leren'.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 13:23

michelle3112 schreef:
En mijn mening is dat een paard het echt wel onthoud als je een keer goed doorkomt dit hoeft niet per defenitie pijn te doen want een peasoa bit is absoluut geen martel bit.

Als je zelf het antwoord al weet, waarom open je dan een topic? :n

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 13:24

Probeer het volgende dan eens: eerst diep zitten, benen los, uitademen, ontspannen, gebruik je stem erbij 'whohoow' en als dat niet voldoende is dan zet je hem op een volte en maak je die kleiner totdat hij in stap overgaat, en dan heel uitbundig belonen. Binnen no-time zal hij dan doorhebben: diep zitten betekent langzamer, en dat betekent een beloning krijgen. Het zijn júist de paarden die hoog in het bloed staan die goed reageren op zit.

Nickyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 13:25

michelle3112 schreef:
Ik snap jullie theorieën allemaal maar willen jullie even iets minder zweverig doen en even in de praktijk na denken?
Mensen kennen mij niet en hebbem me nooit zien rijden maar het licht wel aan mijn manier van rijden dat dit probleem is gekomen?

en voor de mensen die denken dat je jonge / groene en onervaren ponys terug kunt rijden op je zit. Word wakker hier moet je naar toe werken ja maar dit duurt jaren.

Hier wil ik even op inhaken, mijn 4 jarige, die nu totaal een half/een jaar onder het zadel is kan ik terug rijden op mijn zit. Heb trouwens nooit aan zijn mond gehangen om dit voor elkaar te krijgen.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 13:26

michelle3112 schreef:
Heb prive les (mn eigen vader) en die zegt moet je gewoon even uit proberen.
Nou dan probeer je toch lekker een scherp bit? Waarom vraag je het ons dan uberhaupt. :roll:

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 13:30

Hier ook bezig met een 4 jarig bloedkikkertje, geen haar op mijn hoofd dat ik daar eens even lekker aan ga hangen of plukken of een strenger bit in ga doen. Heb haar zelf zadelmak gemaakt en rij haar zelf door, gewoon tussen been, zit en hand. Langzaam uitademen is een prima rem.

Als je dan toch perse een streng bit wil proberen (dat is tenslotte jouw oplossing) pak dan alsjeblieft geen pessoabit, maar een correctie bit.

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 13:33

Ben ik toch even blij dat het bij mijn paard geen 'jaren' heeft geduurd om haar terug te rijden op mijn zit 8)7 Want hoe moet ik anders terugrijden?? Aan de teugels trekken? Ik heb de eerste periode helemaal niet aan het bit gezeten...

TS, definieer je probleem nou eens. Je paard 'loopt door je hand' heen? Hoe dan? Bij welke hulp? En wat doet je paard dan?

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 13:52

Ik heb mijn paard zelf ingereden.
Met wat hulp van een deskundig iemand.
Eerst op de grond met lange lijnen,het meelopen en naast me lopen en op commando stilstaan.
Het wijken voor druk (niet onder het zadel) en de commando's was eerst voor elkaar en daarna pas ben ik er echt op gegaan.
Ze ging dus stappen als ik zei:stap.
En daarbij gaf ik lichte kuitdruk.
Als ze dan naar halt moest, ging ik mezelf zwaar maken,diep zitten en zei ik:halt.
Duurde echt niet lang voor ze vanzelf halt hielt als ik mezelf zwaar maakte in het zadel.
Ik heb haar bitloos ingereden, en ze heeft tot op de dag van vandaag nog nooit een bit ingehad.
(ze is nu 8)

Terugrijden op het bit is niet de juiste manier.
Ik denk dat je (zoals het nu klinkt) er zelfs even helemaal niet op moet.
Eerst de basis er goed in en dan pas rijden.
Niet gaan zeggen dat de basis al goed is,want dan liep je nu niet tegen dit probleem aan.
Ga oefenen met het naast je laten lopen aan het halster, en het paard laten stilstaan zodra jij ook stilstaat.
Laat je paard achteruit lopen door 1 vinger op de borst te leggen.
Pas als alle knopjes er vanaf de grond goed inzitten kan je er weer op,en je zal zien dat je dan echt geen scherper bit nodig hebt.

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 13:54

ik ben het met veel voorgangers eens dat een scherper bit niet de oplossing is. ook niet bij een fel en jong paard. je moet geduld hebben en het rijtechnisch oplossen met veel overgangen o.a.
en ja, ieder bit is in feite vervelend voor een paard. hou maar eens een stuk ijzer op je tandvlees en duw en trek eraan.......
misschien voer je te veel. een paard wat nog maar weinig hoeft te werken kan op goed hooi alleen prima "prestatie's " leveren.
ik rijd mijn jonge paarden bitloos, zowel onder het zadel of voor de wagen. en ze zijn op 2 vingers te rijden.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 14:03

Misschien eens tijd voor andere instructeur dan...

michelle3112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-15 14:09

Tinkerloos schreef:
Eerst op de grond met lange lijnen,het meelopen en naast me lopen en op commando stilstaan.
Het wijken voor druk (niet onder het zadel) en de commando's was eerst voor elkaar en daarna pas ben ik er echt op gegaan.
Als ze dan naar halt moest, ging ik mezelf zwaar maken,diep zitten en zei ik:halt.
Duurde echt niet lang voor ze vanzelf halt hielt als ik mezelf zwaar maakte in het zadel.
Ik heb haar bitloos ingereden, en ze heeft tot op de dag van vandaag nog nooit een bit ingehad.
(ze is nu 8)

Niet gaan zeggen dat de basis al goed is,want dan liep je nu niet tegen dit probleem aan.
Ga oefenen met het naast je laten lopen aan het halster, en het paard laten stilstaan zodra jij ook stilstaat.
Pas als alle knopjes er vanaf de grond goed inzitten kan je er weer op,en je zal zien dat je dan echt geen scherper bit nodig hebt.

dit is wat ik bedoelde met zweverig.. maar ik ga er aan werken om hem op me zit terug te laten komen en laat het pessoa bit eerst even zitten.

Julu72

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 14:11

michelle3112 schreef:
Tinkerloos schreef:
(ze is nu 8)

dit is wat ik bedoelde met zweverig.. maar ik ga er aan werken om hem op me zit terug te laten komen en laat het pessoa bit eerst even zitten.

En wat is daar nu zo zweverig aan??? Tinkerloos geeft hele praktische voorbeelden.

Edit: wel goed dat je aan je zit gaat werken :)
Laatst bijgewerkt door Julu72 op 16-04-15 14:11, in het totaal 1 keer bewerkt

michelle3112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-15 14:11

Ik ben eruit wat ik ga doen, vind alleen dat de mensen hier op bokt wel heel erg overstuur kunnen doen alspf een ander bit dieren mishandeling is? Maar goed.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 14:11

Als je ho aan de hand kan (dat kon mijn paard als jaarling al), dan werkt hij ook na 3 jaar onder het zadel heb ik gemerkt, ideaal!

Ik geef je trouwens wel een tip over een bit, maar daar reageer je ook niet op.

Julu72

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 14:12

michelle3112 schreef:
Ik ben eruit wat ik ga doen, vind alleen dat de mensen hier op bokt wel heel erg overstuur kunnen doen alspf een ander bit dieren mishandeling is? Maar goed.

Ik denk dat men vooral denkt dat je het probleem bij 'de ander' legt (in dit geval je paard). Als je álles hebt uitgesloten, kun je altijd nog op het bit terugvallen, maar dit zal écht niet nodig zijn.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 14:14

michelle3112 schreef:

Nee, het is de reden waarom je het doet.

En basis grondwerk (achteruit laten lopen, paard doet halt als jij halt houd etc) is niet zweverig, vind dat eerder noodzakelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 14:15

michelle3112 schreef:

Een ander bit is geen mishandeling, maar wel oneerlijk voor de manier waarop jij t wilt gebruiken. Een paard wordt met een zachte mond geboren, het is zonde als je dat al gaat verstoren.
Maar kijk maar eens mijn filmpje door, staat in de link in mijn onderschrift. Hier staat wat meer uitgelegd over rijden op zit.

Stel nou dat je dit toepast en het paard loopt er dan nog dwars doorheen, mag je een keer een ophouding maken, door zwaar te gaan zitten en handen dicht te knijpen, maar dat doe je pas als dit een week lang niet werkt. Neem er ook de tijd voor, een paard mag er in het begin gerust 3 rondjes over doen voordat hij langzamer gaat, geef een paard de tijd om te leren. Verder veel herhalen.

michelle3112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-15 14:15

Ik ben gewoon niet van het grond werk en zulke dingen, een jong paard longeer ik 4 keer en ga er op zitten dan kent het nog geen ho of stap draf commando, ik vroeg iets over de werking van het bit terug naar een gewoon bit en krijg commetaar dat ik grond werk moet gaan doen