springpaard terug trainen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-15 15:26

Furrow schreef:
Heb je soms een filmpje van het rijden?

Nee heb ik niet. Wel van vrij springen maar kan het niet uploaden via mijn gsm.
Waarom niet van het rijden? Omdat ik alleen reed n iedereen bezig was in de andere wei en het tuintje van het weidehuisje. Ik Stoor de mensen dan niet graag in hun bezigheden. Daarnaast is mijn vriend zowat de enige die met filmen overweg kan.

Ik heb ook niet altijd mijn kodak, tablet of GSM bij op de wei.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-15 15:33

Kirsha schreef:
.. Als je al blij bent dat je hebt kunnen voorkomen dat ze er aan de hand in volle galop vandoor ging..
waar zie je mij dat zeggen? Naast het rijden heb ik een prachtig braaf paard naast me staan hoor. Ze knuffelt graag en geniet van aandacht. Uit de wei halen is ook geen probleem. Vorige week wel doordat de Friese hengst dan begon te roepen en ze DAB zelf ook luidkeels begon en rondjes om le heen draaide omdat hengstig was.
Gisteren had ik geen roepende merrie en liep ze ook braaf naast me naar de piste.
Bij het "opzadelen" bedoel ik vooral het hoofdstel aandoen. Dan gaat ze Met haar hoofd de lucht in en kan ik er moeilijk bij. Hoofdstel past tevens wel gewoon goed.

Kirsha

Re: springpaard terug trainen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 15:37

Je zegt dat ze in galop naar de bak wilde toen je de bak uit ging. Ik nam aan dat je er toen naast liep, of zat je er nog op? In je latere bericht zei je vervolgens dat ze in de bak wel luistert, maar erbuiten niet. Nu zeg je weer dat ze braaf is naast het rijden. Dus wat is het nou, is ze prachtig braaf of luistert ze niet naar je?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-15 15:42

Kirsha schreef:
Je zegt dat ze in galop naar de bak wilde toen je de bak uit ging. Ik nam aan dat je er toen naast liep, of zat je er nog op? In je latere bericht zei je vervolgens dat ze in de bak wel luistert, maar erbuiten niet. Nu zeg je weer dat ze braaf is naast het rijden. Dus wat is het nou, is ze prachtig braaf of luistert ze niet naar je?

Nee ik was no op haar rug even buiten de "bak" (stuk afgespannen wei) gaan draven om wat langere rechte stukken te doen. Maar toen ze zag dat het poortje open stond voor naar de wei richting haar wei te gaan (volg je?) sprong ze in galop maar heb haar zelf weer in draf gekregen en terug richting de bak kunnen sturen.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 15:44

Je verhalen worden steeds rommeliger, onduidelijker en vager..
Tip: voordat je een topic opent, wees duidelijk en formuleer voor jezelf de vraag/situatie op zo'n manier dat iedereen het begrijpt. En blijf ook bij die versie want het veranderd steeds :=

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 15:46

Ik volg het, denk ik. Volgende keer het hek dan maar dichtdoen want op die manier kun je wel lelijke ongelukken krijgen en dat wil je niet, al helemaal niet met andermans paard.

Verder wel eens met Celiien, het is me niet helemaal duidelijk wat nu je doel is met het paard, wil je er normaal mee rond kunnen rijden of wil je er een herboren springpaard van maken (wat me niet verstandig lijkt, maar dat terzijde)? Want in beide gevallen krijg je andere antwoorden.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-15 15:50

Ik wil vooral het paard terug conditie geven. En dan recreatief rijden met af en toe eens sprongetjes.

Op een manege wil ik best gaan. Maar heb zo mijn vooroordelen over de paarden. Mijn vriendin is al regelmatig van manege gewisseld omdat ze er gewoon niks bijleerde. Daarnaast zie ik vooral paarden die al bij het woord draf van de instructeur aanspringen in draf waardoor de ruiter wat op het paard stuitert.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 15:53

Toch zou ik zelf eerst even het paard de tijd geven om aan het rijden te wennen. Voor balkjes lopen (of springen in dit geval) gebruiken ze toch meer energie dan gewoon rustig dressuurmatig beginnen :)

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 16:05

Je kan ook, als het paard weer voldoende conditie heeft, gewoon privéles nemen op locatie?

Begin eerst maar eens bij het begin: conditie opbouwen (onder het zadel of aan de longe). Dan dressuur basis, en dan eens denken aan sprongetjes. Niet te snel te veel, beestje heeft zo'n tijd niks gedaan dat het niet eerlijk is om gelijk te verwachten dat je kan gaan springen

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 16:07

Celiien, ik meen me te herinneren dat er geen vreemden op het terrein mogen komen. Les op locatie zal dan lastig worden... TS, is er niet iemand met een bak in de buurt waar je eventueel mag rijden/lessen? Zo niet, dan nog eens met de weide-eigenaren om de tafel? In je andere topic zei je dat jullie bijna familie zijn, dan valt er toch wel een mouw aan te passen?

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 16:09

Hmm dat is heel erg jammer (op zich begrijpelijk, maar voor instructie toch wel weg jammer)

Dan inderdaad bij iemand aan huis? Of met de pony naar de manege en daar een privéles?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-15 16:51

idd erg begrijpelijk. Er zitten namelijk bijna dagelijks hangjongeren in de wei van de merrie. -O-
Op zich is het die hun eigen risico maar de merrie is niet zoals de 3 andere paarden. De merrie komt naar je toe en de andere 3 komen niet naar vreemden toe.
Dus als die jongeren wat van plan zijn of iets te veel gedronken/gespoten hebben (drugs gebruiken ze ook) kunnen ze al gouw vreselijke dingen uithalen.
Moet er niet aan denken.

Het is tevens niet mijn merrie hé, dus kan niet zomaar even de baan op om ergens te gaan lessen.
Daarnaast was er vlakbij wel een manege maar die heeft de deuren definitief gesloten in 2009.
Deze ligt op 12 min wandelen van de wei.
Ik zie er wel nog paarden staan in de weides achter de manege. Maar of er misschien nog privéles wordt gegeven weet ik niet zeker. (kan wel eens bellen natuurlijk)

Waar ik woon zijn tevens genoeg maneges maar zoals ik al zei heb ik mijn vooroordelen over manegepaarden.

Julu72

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 16:55

Kun je niet in overleg met de kennis tóch instructie bij jullie laten komen? Die ene persoon 1x per week/2 weken/maand moet toch wel kunnen in belang van alle partijen?

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 16:58

In je andere topic had je het er al over dat je met de pony wou gaan lessen ( en daarna starten op springwedstrijden). Dan neem ik aan dat je toen al bedacht hoe of waar je dat kan gaan doen.