Paard wil niet in de rechtergalop.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 11:51

Idd, paard wat moeite heeft met de rechtergalop heeft waarschijnlijk met haar scheefheid te maken, hier zul je gericht aan moeten trainen, en een goede instructrice moet jou ook hierin kunnen helpen en begeleiden. Daarbij zal zeker je eigen scheefheid er ook aan bijdragen, dus probeer daar ook aan te werken :) En niet teveel focussen op galop (iig niet onder de man, eerst aan longe aan werken). Hoe is ze bijvoorbeeld in stap en draf op de volte qua lengtebuiging? Is ze mooi voorwaarts-neerwaarts etc?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 11:53

Kimberly: Dat moet ik van mijn instructrice ook doen en dan merk ik echt dat m'n paard maar ook ik het erg moeilijk vinden, dan zijn we helemaal uit balans. Dus dat is ook zeker een puntje om aan te werken.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 12:00

AmoorM schreef:
Kimberly: Dat moet ik van mijn instructrice ook doen en dan merk ik echt dat m'n paard maar ook ik het erg moeilijk vinden, dan zijn we helemaal uit balans. Dus dat is ook zeker een puntje om aan te werken.

Heb ik dus ook gehad, maar nu niet meer. Dus met oefenen komt dat vast goed! ;)

Sympathie

Re: Paard wil niet in de rechtergalop.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 12:12

Goed om te lezen dat je al veel vooruitgang hebt geboekt.
Volg je eigen gevoel, maar blijf ook nadenken over alles wat je doet en wat je wordt verteld.
Heel veel succes!

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 17:34

Als je zelf (ook) scheef bent, dan kan je jezelf recht maken bij een ostheopaat, chiropractor of (ortho)manueel therapeut. Die laatste heb ik ook ingeschakeld, het resultaat is enorm. Mijn heup bleek iets scheef, waardoor aan 1 kant de hulpen niet goed door kwamen. Nu is dat anders, het voelt gelijk. Vraag advies aan je huisarts als je zelf de keuze niet kunt maken. Check zo nodig of het wel vergoed wordt door je ziektekostenverzekering.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 18:07

Starbreeze schreef:
banketstaaf? Ik vind dit antwoord het enige antwoord waar ts iets mee kan. Als je serieus al 1,5 jaar bezig bent en je op buitenrit niet kan voelen of zien of je paard links of rechts galoppeert, dan gaat het gewoon niet goedkomen door zelf aan te blijven modderen. En dat is niet banketstaaf bedoeld, het is ook niet erg dat zoiets niet lukt. Maar ts wil haar paard ook rechts laten galopperen. Wanneer dit paard al jaren links galoppeert zal het geen gemakkelijke opgave zijn wanneer je zelf ook niet recht van lijf en leden bent. Als ze dit perse wilt, dan zou ik eerst het paard door iemand anders laten trainen en het daarna zelf na te rijden. Ik denk dat als ze zelf door blijft gaan het uiteindelijk uitloopt op frustratie. Dit paard moet gegymnastiseerd worden, leer haar schouderbinnenwaarts en wijken, en dat betekent er aan rijden! Dat is al moeilijk genoeg voor een onervaren ruiter op een paard waar wel alle knoppen op zitten, maar als een paard gecorrigeerd moet worden is dat dus nóg moeilijker en daardoor wordt het probleem alleen maar groter denk ik. Ik vind het juist ontzettend knap van ts dat ze hulp vraagt, dat ze zich ervan bewust is dat het niet lukt. Je hebt er genoeg die maar door blijven rijden. Arme paarden.

TS, ik wil je topic niet vervuilen maar wil hier toch nog even kort op ingaan.
Stel dat TS het paard nu enkele weken in training zou zetten bij een goede ruiter, die het paard wat rechter zou maken en zou zorgen dat ze wel in de rechtergalop gaat. Dan is TS minimaal €1000-€1500 verder, heeft zelf nìets geleerd en is dit paard binnen mum van tijd weer terug bij af.
TS heeft begeleiding en als die begeleiding goed genoeg is en ze gaat zelf ook aan de gang met bijv. longeren zoals ik al zei, dan gaat dit gewoon lukken met wat geduld.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 18:15

Zo duur hoeft dat niet te zijn ;) je kan de ruiter ook bij je paard laten komen en het samen doen.

Babbelbet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 18:16

Misschien kan je links aanspringen en op een bepaalde manier in galop van hand veranderen

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 18:19

Starbreeze schreef:
Zo duur hoeft dat niet te zijn ;) je kan de ruiter ook bij je paard laten komen en het samen doen.

Dat heet instructie, die er zo nu en dan op klimt. Dat is niet je paard in training zetten bij een prof.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 18:21

Martine_R schreef:
Starbreeze schreef:

Dat heet instructie, die er zo nu en dan op klimt. Dat is niet je paard in training zetten bij een prof.

Even terug lezen, dat zeg ik niet :)

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 18:21

Babbelbet schreef:
Misschien kan je links aanspringen en op een bepaalde manier in galop van hand veranderen

En dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 18:26

Starbreeze schreef:

Dat gebeurt nu ook al. :j
Het heeft gewoon heel veel tijd nodig.

Ik zoek ook eigenlijk mensen met ongeveer het zelfde. Er moeten toch wel meer mensen zijn met dit probleem?

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 18:29

Check mijn tip over het wijken nog even, als dat lukt wordt die galop ook makkelijker.

Zijn jullie daar ook mee bezig?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 18:30

Wie kan mij uitleggen wat het rechtrichten precies inhoud?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 18:30

Starbreeze schreef:
Check mijn tip over het wijken nog even, als dat lukt wordt die galop ook makkelijker.

Zijn jullie daar ook mee bezig?

Wijken voor druk op de volte. Op links gaat dat goed, maar op rechts loopt ze er dwars door heen. Het is een beetje lastig uit te leggen, ik probeer het toch maar. Als we met de galop bezig gaan en ik ben al een paar keer aangesprongen in galop en wil haar dan opzij zetten met m'n binnen been (op de volte) loopt ze er dwars door heen, als we trainen zonder galop gaat dat wijken voor druk op de volte op rechts stukken beter.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 18:33

AmoorM schreef:

Heel kort is dat je paard zijn voor en achterbenen dan in hetzelfde spoor lopen. Paarden zijn van nature scheef. Google er maar eens op dan vind je ook oefeningen die je daarbij kunnen helpen.

marijkiiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 18:34

Ik heb wel een paard in training gehad dat ook echt niet in de rechtergalop wilde.

Heel consequent gebleven en na een paar weken ging het echt al een stuk beter.

Waarschijnlijk kom je rijtechnisch tekort inderdaad en moet je eerst bezig met rechtrichten in de draf. Ik denk ook niet dat het zin heeft om te proberen in de rechtergalop te gaan voordat dat bij jouzelf en bij je paard er in zit. Als het paard er veel moeite mee heeft gaat het vooral om de gewichtshulp en de timing van je hulp, op het 'zwakste' punt aan laten springen zodat het enige wat hij kan doen in de rechtergalop gaan is.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 18:38

^^ dit!
Ga eerst in draf aan de slag, wanneer je paard daar soepeler wordt, wordt die galop ook makkelijker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 18:41

Starbreeze schreef:
AmoorM schreef:

Heel kort is dat je paard zijn voor en achterbenen dan in hetzelfde spoor lopen. Paarden zijn van nature scheef. Google er maar eens op dan vind je ook oefeningen die je daarbij kunnen helpen.

Dan mist het paard dus ook balans? Oefeningen als op de binnen hoefslag rijden en wijken voor druk op de volte zijn dan goed toch? Ik lees op internet ook van die moeilijke oefeningen zoals traffers ect maar daar kunnen we echt nog niet aan beginnen. :=

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 18:43

Starbreeze schreef:

Martine_R schreef:

Starbreeze schreef:

''Als ze dit perse wilt, dan zou ik eerst het paard door iemand anders laten trainen en het daarna zelf na te rijden. ''
Overigens is je laatste comment dus precies wat ik in mijn eerste bericht zei. :')

Lekker bij de basis beginnen TS. Als ik jou was zou ik me laten voorlichten door je instructrice als je daar tevreden over bent.
Voor het longeren moet ze kracht opbouwen. Je zult zien dat je eerst tevreden moet zijn met twee, drie pasjes galop.
Laatst bijgewerkt door Monchou op 12-04-15 18:46, in het totaal 3 keer bewerkt

Hef

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 18:44

Kan hij/zij wel rechts galopperen aan de longe? Wij hadden vroeger een pony die gewoon niet in de rechter gallop wilde omdat hij zo vast zat en de bocht in de rechter gallop gewoon niet door kwam.
Dan is het onbelast trainen aan de longe.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 18:45

AmoorM schreef:
Het longeren is een ander verhaal. Dan vindt ze het heel moeilijk om in galop te komen.

Vind ze het met longeren ook op de linkerkant moeilijk dan? Vaak is het heel fijn als je het aan de longe kan oefenen bij onze fries hielp dat zeker wel. Ik zou eens kijken of je instructrice je daar dan ook niet een keer mee kan helpen (als die goed kan longeren tenminste).

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 18:47

Martine_R schreef:
Starbreeze schreef:

Martine_R schreef:

Starbreeze schreef:

''Als ze dit perse wilt, dan zou ik eerst het paard door iemand anders laten trainen en het daarna zelf na te rijden. ''
Je laatste comment is dus precies wat ik in mijn eerste bericht zei. :')

Lekker bij de basis beginnen TS. Als ik jou was zou ik me laten voorlichten door je instructrice als je daar tevreden over bent.

Ik bedoelde meer dat de ruiter aan huis komt en ts er daarna op gaat om te voelen. Ik zeg nergens dat ze haar paard weg moet brengen. Sorry als ik daar onduidelijk over was. Maar laten we aub on topic blijven nu want hier heeft ts weinig aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 18:49

Ik krijg mijn paard erg moeilijk in galop aan de longe, daar krijg ik ook hulp mee gelukkig!

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 18:51

AmoorM schreef:
Dan mist het paard dus ook balans? Oefeningen als op de binnen hoefslag rijden en wijken voor druk op de volte zijn dan goed toch? Ik lees op internet ook van die moeilijke oefeningen zoals traffers ect maar daar kunnen we echt nog niet aan beginnen. :=

Beginnen met wijken en op de binnenhoefslag rijden zijn super goed juist!

Je kunt verder heel simpel beginnen met de schouder van je paard wat naar binnen proberen te richten in stap over de hoefslag (schoudervoor heet dat) en dat ook in draf proberen. Travers is een moeilijkere oefening, die komt veel later.