Braaf paard gaat ineens volledig door het lint.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 14:44

Sizzle schreef:
Volgens mij zeggen we precies hetzelfde hoor :D

:')

Dacht ik ook al haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 14:51

Tja en toch... Het dier is ten eerste nog maar 5 jaar, dus ik vraag mij af hoe sterk alles al bevestigd is...

En dan nog zo eens wat; elk paard is anders hoor. Ik hoef het dus echt niet in mijn hoofd te halen om mijn paard een tik te verkopen als die niet gerechtvaardigd is, krijg ik echt vliegles. En ze is hartstikke verkeersmak, maar ik moet haar wel laten kijken naar het grote verkeer wat er langs komt suizen , anders schrikt ze toch echt ook zo dat we ineens achterstevoren en ondersteboven staan zowat. Ook moet ik echt wel rekening houden met haar sensibiliteit hoor, het is soms erg vervelend dat ik geen - pardon my french want ik wil niemand beledigen - makke tinker heb - maar de andere kant is , dat die sensibiliteit ons ook al meerdere keren heeft gered van net niet op onze hoofden vallende boomstammen en weet ik niet wat, uiteindelijk heeft zij nog altijd gelijk ook in the end...

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 14:53

Nee, niet helemaal.

Tegen een paard zeggen dat hij eerst zich maar even moet gedragen en naar een veilige plek moet en dat je dan wel tijd hebt om te bekijken wat er nu aan de hand was, zo werkt het dus niet.
Een paard leeft in het nu en nu is er een probleem en jij moet dat nu oplossen of je paard lost het op zijn manier op.

De oplossing kan natuurlijk zijn dat jij hem duidelijk maakt dat hij nu naar een andere plek moet gaan zodat hij veilig is, je neemt leiding en brengt het paard in veiligheid.
Maar als je dat moet doen door meppen met de zweep , wordt het hem echt niet.

Buitenrijden wordt vaak onderschat.
Het is het moeilijkste wat je met je paard kan doen.
Je stuit altijd op dingen die je niet van te voren kunt trainen.

Veilig buitenrijden kun je alleen maar als je zeker weet dat je zelf leider genoeg bent en je paard jou vertrouwt en zolang dat niet duidelijk is , moet je verder oefenen aan de hand/onder het zadel onder veilige omstandigheden.

1906

Re: Braaf paard gaat ineens volledig door het lint.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-15 15:53

Ik snap dat de tik niet slim was, het was mijn reflex.
Paard kwam omhoog waarop ik geruststelde en been gaf naar voren.
Paard kwam weer omhoog en weer, steeds hoger.
En aangezien er fietsers langskwamen die op een haar na werden gemist door zijn hoef heb ik hem een tik gegeven.
Dit was inderdaad niet slim, maar ik deed dat uit reflex.
Waar het nou aan lag dat hij er steeds vandoor schoot weet ik niet, er was niks raars te zien geen groot verkeer of hard optrekkende auto.
Maar daar kan ik eeuwig over blijven nadenken, dat heeft niet veel zin.
Maar hoe had ik volgens jullie moeten reageren?
Ik krijg veel commentaar op de tik, wat ik wel snap, maar ik zou graag willen weten wat ik in die situatie had moeten doen.

Djaikha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 16:00

Een paard dat steigert geeft een duidelijk signaal dat hij niet naar voren wil. Sommige paarden gaan eerst draaien, naar links, naar rechts en als dat wordt geblokkeerd, dan maar omhoog. Het been geven, meer druk op het voorwaarts gaan, wordt door het paard vertaald in uitvergroten van het protest, hoger steigeren.

Wat je had kunnen doen is de druk naar voren weghalen, dus geen been geven. Waarschijnlijk was hij dan gestopt met steigeren. Hij hoeft immers niet meer naar voren, dus kan hij blijven staan waar hij staat. Op dat moment kan de rust weer keren en kan je verder kijken. Je bent dan zelf rustiger en je paard is dat dan ook. Daardoor kan je hem beter observeren, welke signalen geeft hij? Wil hij helemaal niet meer ergens heen of nog wel terug? Helpt het misschien als ik afstap en met hem aan de hand een stukje doorloop?

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 16:03

Enerzijds proberen te voorkomen door vertrouwen op te bouwen, bij de eerste reactie al goed reageren (leiding geven, gerust stellen, er langs begeleiden) en aan de andere kant als het gebeurt je paard met rust begeleiden naar een veilige plek... Klinkt simpel, maar als je voelt dat ti weg wilt rennen kan je beter zelf gas geven zodat het van jou is, als ti wilt omdraaien kan je beter zelf weg sturen zodat het van jou is. Want dan kan je hem ook terug rijden ipv dat je er op zit voor de sier!

Bij sommige paarden werkt het om hem tegen een ander paard aan te zetten wat rustig is (gebruik maken van kuddegedrag). Bij andere werkt het in weg te sturen of juist er naar toe te rijden en te laten kijken. Dat moet je achter komen!

Maar voornaamste is: wanneer een paard in paniek is, zit ti in flight modes. Wanneer jij in fight modes gaat, ben je hem kwijt! Paard moet op zn moment op jouw kunnen steunen als een rots in de branding.

1906

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-15 16:15

Dankjewel voor de onderbouwde reacties, hier kan ik wat mee! +:)+
Ik ben dus op dat moment geen goede leider geweest.
Als ik nu terugdenk had ik beter af kunnen stappen en hem er lopend langs kunnen begeleiden.

andafries

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 17:31

Je schreef dat het 2 keer gebeurde op dezelfde plek. En als ik het goed begrijp bij stoplichten. Kan het zijn dat jouw paard daar een stroomlek heeft gevoeld ? En daarop zo'n reactie geeft. Wij hebben dit namelijk ook een keer gehad. Buiten rijden in de berm en ineens ook paniek. Was niks vreemd te zien maar paard duidelijk in paniek. Een dag later waren ze op dezelfde plek bezig met grond werkzaamheden. Wij vragen wat daar aan de hand was , bleek er een stroomlek te zitten. Dus dat had dat paard gevoeld. Hetzelfde gebeurde jaren later met ditzelfde paard bij een spoorweg overgang in Duitsland. Misschien is jouw paard ook gevoelig voor dit soort dingen ?

Lady24

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 19:41

Wat andafries zegt klinkt niet zo heel gek. Ik snap dat je uit reflex een tik gegeven hebt, dat had ik waarschijnlijk ook gedaan.
Als ik jou was zou ik nogmaals eens naar die plek gaan met je paard aan de hand, dus niet erop, en kijken hoe hij dan reageert. Eventueel eerst zelf alleen gaan.
Voor de volgende keer mocht die er komen, stap inderdaad af, zo heb je sneller dat je paard je vertrouwd en er niet zulke gevaarlijke situaties ontstaan.

Danielle05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 16:17

Ik zou persoonlijk niet aan de hand gaan. Alleen als je paard hier ervaring mee heeft. Aan de hand langs de weg voor de eerste keer is vaak veel spannender voor een paard dan erop. Plus, als hij weer aan de kletter gaat en je staat er naast hou je hem nooit. Een loslopend paard in paniek zonder ruiter, dat is pas gevaarlijk. Als je er op zit dan heb je in ieder geval nog een klein beetje controle.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 16:22

Daar ben ik het niet mee eens. Aan de hand is per definitie niet spannender dan erop. Zeker niet als je een correcte leiderpositie aanneemt. Hoeveel mensen kunnen niet prima wandelen met het paard, maar zodra ze erop gaan zitten lukt het ineens niet meer?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 16:33

Danielle05 schreef:
Ik zou persoonlijk niet aan de hand gaan. Alleen als je paard hier ervaring mee heeft. Aan de hand langs de weg voor de eerste keer is vaak veel spannender voor een paard dan erop. Plus, als hij weer aan de kletter gaat en je staat er naast hou je hem nooit. Een loslopend paard in paniek zonder ruiter, dat is pas gevaarlijk. Als je er op zit dan heb je in ieder geval nog een klein beetje controle.

Zit wat in. In vele gevallen zou ik er ook liever opzitten dan er naast staan.
Al ligt dat ook wel aan het paard. Aan de hand is het wel zo als ze echt gaan heb je zo niets meer in handen als je er op zit kun je altijd nog iets als de rust wat terug gekeerd is. Zo ken ik wel een paard waarmee ik niet aan de hand zou gaan wandelen maar onder het zadel wel mee zou nemen.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 16:40

Hoe lang heb je dit paard in je bezit? Ken je zijn voorgeschiedenis?

Danielle05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 16:44

@amaris Ik zeg ook zeker niet dat het per definitie spannender is dan erop. Alleen is dit paard duidelijk gewend met een ruiter op zijn rug naar buiten te gaan. Als dit aan de hand nog nooit is gebeurd zal ze waarschijnlijk kijkeriger zijn dan als ze erop zit aangezien dit vertrouwd is en aan de hand iets nieuws.
Dit is natuurlijk per paard verschillend maar als je vantevoren weet dat je hier waarschijnlijk een probleem gaat tegenkomen aangezien het de vorige keer misging, zou ik er liever opzitten voor de veiligheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 17:46

Maar wie zegt dat dit zo is Danielle? Ik ga er toch eigenlijk juist van uit dat het grondwerk eerst is bevestigd en het aan de hand werken en mee wandelen voordat je er ook maar over na gaat denken om er op te gaan zitten? Is toch een beetje omgekeerde wereld?

Die grote van mij loopt ook als een puppy achter mij aan hoor als ik er aan de hand mee loop, maar is toch ineens heel anders als ik erop zit...

Danielle05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 17:55

Natuurlijk. Maar dat heeft weinig te maken met nieuwe dingen proberen. Als ik voor het eerst met mijn paard over (bijvoorbeeld) een zeil ga lopen wil het toch niet zeggen dat dit perfect gaat omdat mijn paard een engeltje is aan de hand?
Ik ga er ook vanuit dat het rijden bevestigd is voordat ik ermee over de weg ga. Toch is dit meestal spannend de eerste keer. Dit is natuurlijk niet met elk paard zo :) en ik weet ook niet of dit in dit geval zo is.

Maar ook al vind het paard dit totaal niet spannend aan de hand en kijkt nergens van op, dat deed het ook niet met rijden. Tot ze op dat punt een probleem tegenkwam. Ik zou er dus persoonlijk niet aan de hand heengaan omdat je dan totaal niks te zeggen hebt als ze gaat rennen. Desnoods ga je erop met iemand ernaast, maar persoonlijk zou ik er sowieso op willen zitten.

Maar het is natuurlijk compleet mijn mening en het ligt ook aan het paard.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 18:10

Bij mij werkt het juist beter om ernaast te lopen, want ik versterk de angst van mijn paard. Na het enge stap ik er weer op en dan is er niks aan de hand.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 18:21

Daar is dus iets geweest, en wat? Prik van een beest, stroomlek?

ik zou de volgende keren die plek waar hij door het lint ging dus helemaal bij weg blijven. Eerst op die plekken waar hij zich tof voelt het vertrouwen weer op bouwen. Wij hebben een zeer bekend rondje waar de paarden zich toppie joppie voelen. Met beginners, als we of het paard lang niet buiten zijn geweest etc. pakken we dat rondje omdat we weten dat het daar goed gaat.
Dus als jij zo'n rondje hebt, ga dan met een ander goed bevestigd paard heel relaxed rijden. Het vluchten moet nu eerst helemaal uit zijn systeem dus moet je juist die plek niet op gaan zoeken want dan maak je het alleen maar erger. Laat komende keer als je gaat rijden je paard met zijn vriendje eens aan de hand lekker grazen en doe allemaal dingen die jullie beiden leuk vinden en waar hij niet heet of vluchterig van wordt. Pas als dat een hele lange tijd goed gaat en vertrouwen is hersteld, zou je die plek weer eens op kunnen gaan zoeken. Maar hij is nu twee keer gevlucht op het zelfde punt, dus daar moet je gewoon volledig weg blijven tot je paard volledig is gereset.
Als daar een stroomlek zou zijn, dan blijf daar maar voorgoed bij weg.
Enne tja, die tik vind ik nogal meevallen ook al is het niet heel handig, maar dat je gelijk naar die plek bent terug gegaan met hem, vind ik erg onhandig en niet goed over nagedacht. Doen wij zelf nooit als paarden ergens over de mik zijn gegaan en we hebben het niet kunnen oplossen, dan gaan we het eerst op een andere plek oplossen. Als het een stroomlek is geweest dan zul je dat nooit oplossen en moet je daar gewoon weg blijven.
Sterkte en val je zelf niet te hard over die tik, je hebt in ene reflex gehandeld en dat werkte dus helaas niet en dat kan gebeuren. :(:) Niet leuk zo'n ervaring!