Wat kan je het beste doen als een paard schrikt?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 11:54

Marije112 schreef:
Ik vrees dat ik heel bokt over mij heen krijg na wat ik nu ga zeggen, maar mijn paarden kregen op hun donder. Zolang ik erbij ben is er geen reden om te schrikken, tenzij ikzelf ergens van schrik. Uiteindelijk resulteerde het erin dat mijn paarden allemaal mega mak waren en als zij ergens van schrokken ze even een keer extra keken, wachtte op mijn bevestiging dat er niks aan de hand was, en doorliepen.

Het is ook een manier. Maar manier zou het niet zijn.
Van mij mag een paard ook paard blijven en ja die kunnen schrikken.

dnieSz

Re: Wat kan je het beste doen als een paard schrikt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 11:56

Ja ik vind ook dat je niet altijd boos moet worden als je paard schrikt, een paard vind sommige dingen gewoon eng, dan kan je hem beter geruststellen en aanmoedigen om er alsnog langs te gaan bijv.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 12:01

Gewoon doorrijden, volte maken en weer erlangs, dan is het naar een paar keer meestal opgelost. Als het heel extreem blijft even laten kijken naar het "gevaar".

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 12:02

Aan ons de taak om een paard diervriendelijk bomproof te maken.

Als jij bang bent voor spinnen helpt het ook niet om een spin op je te gooien.... 'Wees maar niet bang hij doet niets'.

Zou het niet veel leuker zijn om paarden een keuze te geven het goede te doen? In plaats van ze met schoppen of slaan te dwingen te doen wat jij wil?

De manier waarop ligt aan de mate van angst en de manier van reageren.

MissChrys

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 12:19

Magnesium als supplement toevoeren in het voer wil ook wel eens werken.
Is natuurlijk geen garantie en meer voor paarden die echt schrikkerig aangelegd zijn.
Niet echt voor een paard dat wel eens schrikt.

Rij technnisch werkt bij mij het beste om steeds voorbij de plek te rijden door middels van voltes. Beginnen op een grotere afstand en dan de volte dan steeds iets meer vergroten todat je weer uitkomt bij die plek.
Paard is meestal dan toch zodanig bezig met volte rijden, dat ie niet eens meer weet dat daar iets engs zit.

Werkt dit niet dan ga ik stappen, tegen m praten en kriebelen naast zn schoft.
Dat werkt bij mijn paard echt fantastisch.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 12:24

Tabaluga12 schreef:
De manier waarop ligt aan de mate van angst en de manier van reageren.

Hier ben ik het helemaal mee eens!

Je hebt er paarden bij die gewoon even schrikken en weer doorgaan, die kan je dus gerust even extra overtuigen gewoon door te lopen. Milde angst is sowieso iets wat vrij goed op te lossen is door gewoon kalm te blijven en door te gaan.
Het wordt een ander verhaal als de angst veel heftiger is of het paard anders reageert. Ik heb er eentje die snel schrikt, snel erg bang is. Daarbij is het ook nog eentje die bevriest en daarna ontploft. Zodra hij schrikt laat ik hem gewoon even stilstaan, kijken en zodra hij weer bereikbaar is stel ik hem gerust en gaan we kalm door. Kost een paar secondes en paardlief loopt braaf weer door. Geef ik hem echter niet de kans om even zelf de situatie in te schatten en dwing ik hem dus door te lopen? Dan flipt ie dus totaal. Terwijl met een paar secondes geduld er helemaal niks aan het handje is, hij even diep zucht en weer braaf door gaat.
Ik ken echter ook genoeg types die echt wel even wat harder mogen worden aangepakt en zich daar juist veiliger bij voelen. Dus zoals iedereen hier al zegt: er is niet 1 methode te noemen!

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 12:37

Tigra_ schreef:
Marije112 schreef:
Ik vrees dat ik heel bokt over mij heen krijg na wat ik nu ga zeggen, maar mijn paarden kregen op hun donder. Zolang ik erbij ben is er geen reden om te schrikken, tenzij ikzelf ergens van schrik. Uiteindelijk resulteerde het erin dat mijn paarden allemaal mega mak waren en als zij ergens van schrokken ze even een keer extra keken, wachtte op mijn bevestiging dat er niks aan de hand was, en doorliepen.

Helemaal eens, maar niet als het mij in gevaar brengt :).
Deze manier werkte voor mij en mijn paarden erg goed en creëerde veel respect van beide kanten :j . Overigens stonden mijn paarden 24/7 buiten en waren dus die 23 uur dat ik niet met ze bezig was vrij om te gaan en te staan waar ze wilden en te schrikken wanneer ze wilde.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 12:48

dnieSz schreef:
Ik vind dit zelf ook erg lastig hoe te reageren om mijn paard als hij schrikt.. hij schrikt over het algemeen altijd in dezelfde hoek in de bak, ik word er dus soms geïrriteerd van en geef hem een tik omdat ik vind dat hij zich niet moet aanstellen maar daar word hij ook weer zenuwachtig van er bereik ik het tegenovergestelde en schrikt hij opeens overal van, dus ik denk dat ik het het beste gewoon kan negeren of tegen hem praten en voorwaarts rijden.

het ligt inderdaad helemaal aan de situatie denk ik en hoe je paard zijn karakter is, want het paard van mijn moeder is bijv helemaal niet gevoelig en heeft soms echt een schop onder zn hol nodig als hij schrikt want dan is het daarna ook gelijk over.

In die situatie zal een tik geven niet echt helpen. Dan sterf je je paard en heb je kan dat hij het niet snapt.
Tenzij je paard tijdens het schrikken door je been heen loopt en je hem een tik geeft om aan te geven dat je wel wilt dat hij naar je Been blijft luisteren. Dat is functioneel en kan je juist helpen om beter de hoek door te komen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 12:53

dnieSz schreef:
Ja ik vind ook dat je niet altijd boos moet worden als je paard schrikt, een paard vind sommige dingen gewoon eng, dan kan je hem beter geruststellen en aanmoedigen om er alsnog langs te gaan bijv.

Dat gerust stellen en aanmoedigen vind ik niet bij alle paarden even geslaagd. Dat kan ook verzanden in koetsjie koetjsie hooooooo maar braafpaaaaf gedoe. Daar heb ik (voor mijn type paarden) niet zo veel mee.
Als iets heel eng is wil ik ze best even tijd geven om dat enge te taxeren maar ik ga ze niet bevestigen in die angst door ze gerust te stellen. Dat braaf kunnen ze krijgen als ze zich nog hebben laten bewerken en op mijn aanwijzingen toch het enge overwonnen hebben. Niet eerder.

Tenzij je ze gerust stelt door zelf een houding aan te nemen dat er geen vuiltje aan de lucht is en je je paard zodra je merkt dat de spanning wegvloeit gelijk mee neemt voorbij het enge alsof er niet gebeurt is.

dnieSz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 13:37

pol013 schreef:
dnieSz schreef:
Ik vind dit zelf ook erg lastig hoe te reageren om mijn paard als hij schrikt.. hij schrikt over het algemeen altijd in dezelfde hoek in de bak, ik word er dus soms geïrriteerd van en geef hem een tik omdat ik vind dat hij zich niet moet aanstellen maar daar word hij ook weer zenuwachtig van er bereik ik het tegenovergestelde en schrikt hij opeens overal van, dus ik denk dat ik het het beste gewoon kan negeren of tegen hem praten en voorwaarts rijden.

het ligt inderdaad helemaal aan de situatie denk ik en hoe je paard zijn karakter is, want het paard van mijn moeder is bijv helemaal niet gevoelig en heeft soms echt een schop onder zn hol nodig als hij schrikt want dan is het daarna ook gelijk over.

In die situatie zal een tik geven niet echt helpen. Dan sterf je je paard en heb je kan dat hij het niet snapt.
Tenzij je paard tijdens het schrikken door je been heen loopt en je hem een tik geeft om aan te geven dat je wel wilt dat hij naar je Been blijft luisteren. Dat is functioneel en kan je juist helpen om beter de hoek door te komen.

Wat bedoel je met sterf je je paard? :o

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 13:41

Sterf = straf

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 13:44

Marije112 schreef:
Tigra_ schreef:

Deze manier werkte voor mij en mijn paarden erg goed en creëerde veel respect van beide kanten :j . Overigens stonden mijn paarden 24/7 buiten en waren dus die 23 uur dat ik niet met ze bezig was vrij om te gaan en te staan waar ze wilden en te schrikken wanneer ze wilde.

Nou als ik heel eerlijk moet zijn vind ik het niet echt getuigen van respect voor je paard als je z'n schrikreactie gaat afstraffen. Dus dat ben ik niet met je eens.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 13:59

"josien_m_" ik vermoed dat je veiligheid en samenwerking met een paard op een manier bekijkt die eerder thuishoort in een geromantiseerd filmpje.
Als je ooit plaatsneemt op een heviger bloedpaardje die dan ineens vanuit het niets zelf beslist er eens ongecontroleerd vanuit te schieten, dan zal je ervaren dat dit eerder een levensgevaarlijke toestand zal opleveren voor de betreffende ruiter.
Is het paard hier in de fout, kan dit bij ieder paard ooit gebeuren ?????? Tja het kan idd bij ieder paard gebeuren, het zijn idd levende wezens , maar toch is dit voor een heel groot deel afhankelijk van de instelling van de ruiter en de graad van opleiding, veiligheid kan je inbouwen in heel het beleringsproces zodat je eigenlijk in wezen dit risico amper gaat tegenkomen bij een goed opgeleid paard.
Dit klinkt mssn raar, maar is zeer zeker zo.
Je kan eigenlijk het onvoorziene al van vooraf gaan intrainen.
Veiligheid maak je dus zelf, het paard heeft daar eigenlijk niets mee te maken.

josien_m_ schreef:
Waarom zou jij als enige moeten bepalen wat gevaar is? is er iets op tegen om ook het paard zelf verantwoordelijkheid te laten en zijn eigen reacties te mogen hebben in de samenwerking?
Het klinkt allemaal zo naar controle en overheersing en er is zo weinig ruimte voor het paard en zijn behoeften in het leven.
Als je een paard afleert op zichzelf te vertrouwen en zich alleen maar op jou als rijder of leider moet richten, is dat niet een vorm van learned helplessness?

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 14:14

Tigra_ schreef:
Marije112 schreef:

Nou als ik heel eerlijk moet zijn vind ik het niet echt getuigen van respect voor je paard als je z'n schrikreactie gaat afstraffen. Dus dat ben ik niet met je eens.

Misschien had ik erbij moeten zeggen dat mijn afstraffen uit een brul bestaat, of een ferme 'HEY'. Afstraffen werd nooit gedaan met zweepjes of iets dergelijks.

Het wederzijdse respect bestond tussen mij en mijn paarden het goed luisteren en aanvoelen wat wij wilden. Ging één van hen compleet over de zeik omdat ze schrokken van iets werd ik direct benaderd of het nodig was om bang te zijn of niet en dit creëerde op zijn beurt weer rust en balans :). Voor ons werkte dit (bij alle paarden die ik heb gehad, van zowel hete volbloeden als rustige koudbloeden) :), dit betekend natuurlijk niet dat dit voor iedereen werkt.

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 16:36

Rennen, gillen, schreeuwen, en vooral in paniek raken :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 19:43

Hangt een beetje van de situatie en het paard af :)

Meestal als ze iets eng vinden, langzaam gaan lopen en van de hoefslag af gaan, dan geef ik been en vervolg ik gewoon mijn weg (dus niet extra weer op de hoefslag gaan, gebeurt daarna wel). Belangrijkste is dat ze gewoon doorlopen en de aandacht weer op jou hebben.

Schrikken ze en maken ze een sprong opzij, dan blijf ik gewoon rustig en ga ik gewoon weer verder. Rennen ze echt weg, dan ga ik gewoon mee en wacht ik totdat ze weer tempo terug nemen, en ga ik gewoon verder.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 19:50

Ik doe alsof er niks gebeurt en reageer zo min mogelijk. Dan zie ik mijn paard naar me gluren. Waarschijnlijk zoekt hij dan bij mij steun in zijn schrik en ontdekt dat er dus niets aan de hand is anders zou ik ook wel aan het paniekfietsen zijn, en dus gaan we kalmpjes weer samen verder.
Ik weet niet hoe ik in de bak zou reageren want daar komen wij nooit. Kan me trouwens ook niet voorstellen dattie daar ergens van zou schrikken...

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 20:36

Ja aeolusnr1, ik ben zeer romantisch!
Je kunt veiligheid trainen ja. Paarden gaan er namelijk niet zomaar van door, er is iets geweest wat hem een reden gaf. Dat kan een vervelende gedachte van jezelf zijn geweest, of iets in de omgeving.

Je kunt ook het paard zijn eigen wereld laten verkennen, de wereld samen met hem verkennen en, verrassing, het schrikken komt nauwelijks nog voor! Dat is een prettig en blijkbaar romantisch beeld voor sommigen. Het is mijn werkelijkheid gelukkig.

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 20:50

Dat ligt echt puur aan wat voor paard je onder je kont hebt.

Ik denk dat je ze het makkelijkst kan klasseren in twee types. Flight en Freeze. Paarden die vluchten ( Flight) draai ik meestal om voordat ze echt weg hebben kunnen rennen en laat ze dan op een kleine volte lopen tot ze weer rustig zijn. Paarden die stoppen met lopen, strak stil gaan staan, jaag ik vooruit. Daarmee bevestig ik niet het schrikgedrag, maar ontkracht het juist. Ik ben dan de leider, en ik heb bepaald dat het veilig is.

Dit is natuurlijk allemaal heel zwart wit bekeken, maar dat is hoe ik het in de meeste gevallen ervaar. Op een schrik moment moet je gewoon een leider zijn, dat kan op veel manieren.

xDaninex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-15 21:57

Bedankt voor alle reacties ! Hij schrikt bv van een deur vogel ect . Zou t door geven aan Tara dankjewel!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 22:31

Hier ben ik het dan weer wel mee eens inderdaad, na genoeg en vooral juiste training en elkaar leren begrijpen en respecteren , zal het plots onverwacht schrikken bijna als bij toverslag niet meer voor komen, dus voorbereidend werken, trainen , je paard voorbereiden op, dat is veiligheid in het algemeen.
En in principe kan dit met elk paard, hoe heviger het paard is, tjaaa hoe meer noodzaak er ook is dit te trainen, maar het kan idd wel.
Dus veiligheid hangt voor een groot deel van de combinatie en de ruiter af, zeker niet van het toeval of van onverwachte toestanden, die had je dan maar als ruiter moeten voorzien.
Ik had je dan waarschijnlijk niet helemaal begrepen, mijn excuses.

josien_m_ schreef:
Ja aeolusnr1, ik ben zeer romantisch!
Je kunt veiligheid trainen ja. Paarden gaan er namelijk niet zomaar van door, er is iets geweest wat hem een reden gaf. Dat kan een vervelende gedachte van jezelf zijn geweest, of iets in de omgeving.

Je kunt ook het paard zijn eigen wereld laten verkennen, de wereld samen met hem verkennen en, verrassing, het schrikken komt nauwelijks nog voor! Dat is een prettig en blijkbaar romantisch beeld voor sommigen. Het is mijn werkelijkheid gelukkig.

xDaninex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-15 10:25

Dank jullie wel!

Cilli96

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 21:43

Ik probeer vaak rustig te blijven (en nee dit lukt niet altijd want ik schrik van zijn schrik reactie) en dan nog een keer langs dat punt als ik vind dat het niet nodig is om daarvan te schrikken.

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 21:52

Als ze in de bak opzij springt dan rijd ik verder alsof er niks aan de hand is. Meestal springt Aika alleen opzij, dat is haar schrikreactie. Als ik gewoon rustig blijf doet zij dat ook. Tijdens buitenrit precies hetzelfde.
Als ze iets in de verte ziet wat eng is (bijvoorbeeld grote landbouwmachines, zeepcontainers en dat soort dingen) merk ik snel genoeg of ze het écht eng vind of dat ze enkel wat kijkerig is. Als ze het écht eng vind stap ik af. Wandel ik er een keer langs met paard aan de buitenkant en ik gericht op het enge. Daarna draai ik om, doe ik hetzelfde. Daarna weer terug erlangs maar dan met paard aan de kant van het enge en weer terug. Daarna stap ik er weer op. :) Meestal gaat dit super en kunnen we de keren daarna er gewoon langs.