Hier ben ik het dan weer wel mee eens inderdaad, na genoeg en vooral juiste training en elkaar leren begrijpen en respecteren , zal het plots onverwacht schrikken bijna als bij toverslag niet meer voor komen, dus voorbereidend werken, trainen , je paard voorbereiden op, dat is veiligheid in het algemeen.
En in principe kan dit met elk paard, hoe heviger het paard is, tjaaa hoe meer noodzaak er ook is dit te trainen, maar het kan idd wel.
Dus veiligheid hangt voor een groot deel van de combinatie en de ruiter af, zeker niet van het toeval of van onverwachte toestanden, die had je dan maar als ruiter moeten voorzien.
Ik had je dan waarschijnlijk niet helemaal begrepen, mijn excuses.
josien_m_ schreef:Ja aeolusnr1, ik ben zeer romantisch!
Je kunt veiligheid trainen ja. Paarden gaan er namelijk niet zomaar van door, er is iets geweest wat hem een reden gaf. Dat kan een vervelende gedachte van jezelf zijn geweest, of iets in de omgeving.
Je kunt ook het paard zijn eigen wereld laten verkennen, de wereld samen met hem verkennen en, verrassing, het schrikken komt nauwelijks nog voor! Dat is een prettig en blijkbaar romantisch beeld voor sommigen. Het is mijn werkelijkheid gelukkig.