Caily schreef:Het paard kon ook altijd gewoon rustig galopperen schrijft de TS, echter is het de laatste periode mis. Dit heeft dus niksmet niet kunnen of kracht te maken. Wellicht is het eerst gewoon toeval geweest dat het goed ging, en is er nog geen aandacht geweest voor het schakelen in galop. Paard heeft nu om onbekende reden steeds de vaart erin, er is dus geen sprake van de galop niet beheersen, maar het schakelen nog niet beheersen. Ik leer paarden eerst verruimen, en pas daarna verzamelen, kijkend naar de wedstrijdsport lijkt me dit de goede volgorde?
Ik doelde ook meer op de ruiter die de galop met het paard niet beheerst: de samenwerking is momenteel even zoek lijkt het wel. Misschien is er iets gebeurd en heeft dat effect op paard (en/of ruiter) gehad? Of het paard de galop al dan niet beheerst, laat ik in het midden (met oog op wat jij ook aankaart: dat het paard het eerder wel kon).
Ik zou het paard eerst onder controle willen hebben, de 'knopjes' bij het paard duidelijk willen hebben door o.a. veel (schijn)overgangen te rijden en voltes (voor in de galop, als de gewone overgangen nog niet werken). Dat geeft vertrouwen en rust bij ruiter én dan ook bij het paard. TS mist nu de controle over haar paard en daar zit ze mee volgens mij.
Ik wil niet zeggen dat ik het juist heb, maar zo interpreteer ik wat ik lees.