Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
DromenLies schreef:Joscelyn schreef:https://www.youtube.com/watch?v=U5HWhvDV9gw
Ik gebruik deze manier: druk twee benen = vooruit, druk één kant = zijgang, intens stootje 'omhoog' = activeren achterbeen.
In welke situatie wil jij dat het paard vooruit gaat zonder zijn achterbeen te activeren?
san4nie schreef:Bij de orun cursus hadden wij het inderdaad zoals N0a hier boven zegt. Doordat je paard met zijn lichaam heen en weer gaat in draf bijvoorbeeld, kom je om en om tegen de buik aan. Dat is zegmaar als ondersteuning. Dus niet been compleet afsteken en niet constant met 2 benen aanknijpen. Bij mij zelf is 1 been opzij en 2 benen naar voren. Natuurlijk in combinatie met gewichts en teugel hulpen.
CM_ schreef:san4nie schreef:Bij de orun cursus hadden wij het inderdaad zoals N0a hier boven zegt. Doordat je paard met zijn lichaam heen en weer gaat in draf bijvoorbeeld, kom je om en om tegen de buik aan. Dat is zegmaar als ondersteuning. Dus niet been compleet afsteken en niet constant met 2 benen aanknijpen. Bij mij zelf is 1 been opzij en 2 benen naar voren. Natuurlijk in combinatie met gewichts en teugel hulpen.
OMG dan lopen ze wel heel erg achter daar bij de orun.....
Een paard moet op eigen benen lopen , en zeker niet elke pas ondersteund worden.
Denk eens aan een tikkende klok, naar verloop van tijd hoor je die niet meer.
Een paard wordt steeds botter aan de hulpen als je altijd maar drijft.
Dus been stil en lang en alleen drijven indien nodig, en dan ook meteen reactie verlangen.
Hoe creeert men slechte instructeurs...
N0a schreef:Ik heb geleerd om in de takt te drijven. Binnen, buiten, binnen, buiten. (Dus wanneer het been naar achter gaat)
In galop met twee tegelijk. Zijgangen leg ik mijn been aan en begrens met mijn andere been.
Simpelman schreef:DromenLies schreef:In welke situatie wil jij dat het paard vooruit gaat zonder zijn achterbeen te activeren?
Met "het activeren" van het achterbeen kom je niet ver.
Het gaat uiteindelijk om de afdruk....
Voorwaarts gaan is gecompliceerder dan een beetje met een been porren.
Door beide kuiten aan te spannen vanuit kruis en knieën zal een paard zijn buikspieren aanspannen, de rug opbollen en de schoft naar voren willen brengen, het is van daar uit dat het met het achterste been zal gaan afdrukken en het diagonale voorbeen naar voren brengen.
aeolusnr1 schreef:"NOa" je vergist je hier blijkbaar heel even.
Het is niet wanneer een been naar achter gaat dat je moet aandrijven maar net bij het naar voren gaan, dan kan dit de stap net iets ruimer maken en dus meer vooruit.
Als ruiter voel je dan die kant iets zakken, en dat zakken geeft aan dat dit been van de grond is.
In principe moet een paard reageren op een beenhulp, en eens in beweging zou hij in die gang rustig moeten blijven doorgaan tot jij als ruiter hem iets anders vraagt, dus eigenlijk zou het paard als het ware zelf zijn tempo moeten behouden, dus niet elke stap extra gaan aandrijven. (af en toe zal het wel nodig blijken te zijn om even toch een kleine correctie te geven en dus zo een beetje ondersteunend werken, maar de gedachte moet zijn dat het paard zichzelf in de gang en takt bezig blijft houden)
Aandrijven voorwaarts is met 2 benen.
zijgangen is met 1 been.N0a schreef:Ik heb geleerd om in de takt te drijven. Binnen, buiten, binnen, buiten. (Dus wanneer het been naar achter gaat)
In galop met twee tegelijk. Zijgangen leg ik mijn been aan en begrens met mijn andere been.
N0a schreef:Ik heb geleerd om in de takt te drijven. Binnen, buiten, binnen, buiten. (Dus wanneer het been naar achter gaat)
elenaMM77 schreef:N0a schreef:Ik heb geleerd om in de takt te drijven. Binnen, buiten, binnen, buiten. (Dus wanneer het been naar achter gaat)
voor gelijk tempo je niet te blijven drijven..
het is mij dat ook ooit verteld op de manege zoals jij aangeeft, maar feitelijk is dat een uitvergroting van je benen er wakend aan houden..
als je je hielen uitstrekt en meegaat in de beweging van je paard, dus in veert op je enkels en je boven benen los (dus niet klemmen), dan wordt spant en ontspant je kuitspier licht in het ritme van de takt.. je hoeft dit niet met drijven te bevestigen, zoals soms vertelt wordt.
als het paard meer activeit moet hebben, dan drijf je pas bij.
vergelijk het met autorijden.. als je op een lege weg rijd en je wilt alleen vooruit, dan heb je je voet stil op een bepaalde stand van het gaspedaal tenzij je sneller of juist langzamer. Een andere instructrice vertelde mij ooit: je bent toch ook niet aan het pompen op het gaspedaal en als je je auto werkt zoals hij hoort te werken, dan geef je gas en blijft je auto in het zelfde tempo doorlopen tot je anders aangeeft.. zo werkt het eigenlijk met een paard dat goed aan de hulpen staat ook.
Simpelman schreef:Voorwaarts gaan is gecompliceerder dan een beetje met een been porren.
Door beide kuiten aan te spannen vanuit kruis en knieën zal een paard zijn buikspieren aanspannen, de rug opbollen en de schoft naar voren willen brengen, het is van daar uit dat het met het achterste been zal gaan afdrukken en het diagonale voorbeen naar voren brengen.
Kendra schreef:Simpelman schreef:Voorwaarts gaan is gecompliceerder dan een beetje met een been porren.
Dat is de theorie, en wat je uiteindelijk bewerkstelligt met je hulpen. Er is niet altijd een directe relatie tussen de hulp die je geeft en de fysieke reactie van het paard. Het blijft ook een kwestie van conditioneren...
Kendra schreef:Ook dat is een opvatting... Western kent bijvoorbeeld andere hulpen - en Anky leert haar paarden een aantal zaken puur op stem aan.
Een andere vraag is of de klassieke rijkunst niet vooral verklarend is in plaats van instruerend; oftewel: is diepgaande kennis van biomechanica nodig om de juiste hulpen te kunnen geven?
N0a schreef:Iedereen die aangeeft dat ze met 2 benen drijven, als jij je been laat afhangen drijf je automatisch in de takt om en om. Buik van het paard raakt automatisch om en om de je kuit. Je kunt er dan zelf voor kiezen om meer reactie te vragen door de kuitdruk te verhogen. Dat verschilt dus weer per ruiter hoe je die kuitdruk verhoogt. Het paard ervaart dus altijd kuitdruk in een kleine mate, grote hulpen doe je uiteraard niet iedere pas.