Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Jetteke4 schreef:Ik ben sinds kort begonnen met Yoga..... niet alleen voor de lenigheid maar ook voor het vinden van goede balans..... moet zeggen dat het helpt!
Free2 schreef:Zonder beugels doorzitten (dus voeten uit de beugels en dan doorzitten), is dat een idee of is dit nu een hele slechte suggestie? Misschien dat je daar wat aan hebt omdat je dan je echt moet focussen op je balans en jezelf zwaar proberen te maken.
oji schreef:Free2 schreef:Zonder beugels doorzitten (dus voeten uit de beugels en dan doorzitten), is dat een idee of is dit nu een hele slechte suggestie? Misschien dat je daar wat aan hebt omdat je dan je echt moet focussen op je balans en jezelf zwaar proberen te maken.
In dat geval is het paard dus de sjaak voor jouw slechte balans en zit. Beter om je lijf eerst zonder paard juist voor te bereiden. En tuurlijk moet je vervolgens leren het te paard correct in te zetten, maar als je balans zo slecht is als ts beschrijft na al een paar jaar rijden, dan kun je beter eerst jezelf verbeteren voordat je dingen gaat doen als beugels uit etc. Leidt nu alleen maar tot knijpen met benen, stuiteren en je aanwennen de bewegingsspieren in te zetten.
oji schreef:Je hebt in je core ( zeg maar torso) houdingspieren en bewegingsspieren. Sterke geoefende houdingspieren heb je nodig voor balans en een ontspannen onafhankelijke zit. Bij een slechte balans zijn vaak de houdingspieren slap en onontwikkeld. Bij een ruiter met een gespannen zit worden vaak door de ruiter de bewegingsspieren in de buik/torso ingezet om te blijven zitten om te compenseren voor het gebrek aan sterke houdingsspieren. Bewegingsspieren oefen je met crunches en grote bewegingen. Deze helpen je dus niet voor een goede zit. Houdingsspieren oefen je met core stabiliteit oefeningen zoals planken, balance board, fysiobal en de oefeningen uit de site die hierboven al genoemd is. Houdingsspieren span je niet bewust aan om je houding en balans op een paard te houden. Die doen hun werk te paard juist als je voor je gevoel volledig ontspant en gewoon meezit. Zodra je je best moet gaan doen om te zitten, ben je dus bezig de bewegingsspieren aan te spannen en wordt je zit dus gespannen en strak.
ladypaard schreef:filmpje maakt er wel een heel bijzonder paard van
Maar lijkt er goed uit te zien.
Nog een antwoord op je beginvraag. Pilates heeft mij erg geholpen om in mijn core sterker te worden en dus betere balans te krijgen. Nog leuker is dat ik het oefenboek van ruitergevoel/fitness (ofzoiets) zag en de oefeningen die daarin stonden, ik allemaal doe bij pilates.
shampyX9 schreef:ladypaard schreef:filmpje maakt er wel een heel bijzonder paard van
Maar lijkt er goed uit te zien.
Nog een antwoord op je beginvraag. Pilates heeft mij erg geholpen om in mijn core sterker te worden en dus betere balans te krijgen. Nog leuker is dat ik het oefenboek van ruitergevoel/fitness (ofzoiets) zag en de oefeningen die daarin stonden, ik allemaal doe bij pilates.
Haha bedankt
En ohh dat is best handig maar weet niet echt wat het is, kost het geld? Hahaha
Zoe_97 schreef:een vraagje, waarom ga je springen terwijl je niet eens balans hebt?
Verder misschien op een hek zitten en lichtrijden? en op een paard veel doorzitten, focussen op je zit en zeker niet manen vastpakken, dan wordt je daar veel te afhankelijk van
Zoe_97 schreef:een vraagje, waarom ga je springen terwijl je niet eens balans hebt?
Verder misschien op een hek zitten en lichtrijden? en op een paard veel doorzitten, focussen op je zit en zeker niet manen vastpakken, dan wordt je daar veel te afhankelijk van