Geen balans op paard; wie weet balansoefeningen zonder paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jetteke4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 09:57

Ik ben sinds kort begonnen met Yoga..... niet alleen voor de lenigheid maar ook voor het vinden van goede balans..... moet zeggen dat het helpt! :)

Nynke001

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 18:05

Jetteke4 schreef:
Ik ben sinds kort begonnen met Yoga..... niet alleen voor de lenigheid maar ook voor het vinden van goede balans..... moet zeggen dat het helpt! :)

Inderdaad, ik ben ook begonnen met Yoga en dat werkt echt super voor mijn balans en herkennen en inzetten van de juiste spieren... en wat meer lenigheid is ook een positieve aanvulling ;-)

Simpelman

Re: Geen balans op paard; wie weet balansoefeningen zonder paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 18:31

Een goede zit bereik je niet door te doen.
Alles dat je doet wekt spanning op bij jezelf én bij je paard.
Spanning, hoe gering ook blokkeert/verduistert jouw voelen en dat van je paard.
Een volmaakte zit is: volmaakt niets doen en 100% geconcentreerd voelen.
Als je dit bereikt is geen enkele zichtbare hulp meer nodig, slechts de intentie van een hulp is voldoende om je paard te besturen, paarden kunnen ongelooflijk goed “luisteren”.

Voor een goede zit zijn nodig: evenwicht en ontspanning.
Om te leren dit te voelen:
Laat als het kan iemand je paard aan de teugel voor je begeleiden op de hoefslag, in stap, relaxed.
Vergeet je paard te rijden voor dit moment, je hoeft niets te doen, niet drijven, niet sturen, niets. Kijk rustig voor je uit, voel.

Stel je voor dat je hoofd op een stokje staat, je hals.
Het doel is om met zo min mogelijk spierspanning je hoofd te balanceren op het stokje.
Beweeg je hoofd naar voren en voel dat de spieren in de achterzijde van je hals zich aanspannen om te voorkomen dat je hoofd op je borst valt.
Beweeg je hoofd nu terug naar het balanspunt op het stokje, zoek het punt waarop je hoofd in balans staat en je hier nagenoeg geen spierspanning voor nodig hebt.
Herhaal het een paar keer.
Doe hetzelfde maar nu laat je je hoofd naar achteren bewegen en terug.
Hetzelfde naar links en naar rechts.

Je zult je er nu bewust van geworden zijn hoe je je hoofd met de minste inspanning kunt balanceren op je hals.
Je hals is nu volledig ontspannen.
Dit is het principe.

Doe hetzelfde met de bovenkant van je romp, je borst en je schouders, laat je bovenarmen helemaal los afhangen, leg je handen voor je in je schoot alsof je bid. Je kunt de teugels erdoorheen laten lopen, doe er niets mee.
Dit is een volstrekt natuurlijke houding, volledig ontspannen, in balans en rechtop.

Zoek nu in gedachten je zitbeenknobbels in het zadel.
Doe hetzelfde als hierboven vanuit je zitbeenknobbels.
Ontspan je volledig maar alert mét handhaving van je evenwicht, dus geen zoutzak.
“Geef je aan je paard”.
Alle spanning die je opwekt anders dan om je evenwicht te bewaren is fout.

Een juiste zit is een driehoekszit.
Je zit op je zitbeenknobbels én de binnenzijde van je knieën die als scharnier functioneren al je licht rijdt.

Leg opnieuw je benen aan aan het zadel, door ze van achteren naar voren te schuiven en door je voor te stellen dat je zoveel mogelijk de bovenkant van je dijen naar je zadel laat wijzen. (Xbenen)
Laat je onderbenen afhangen, ze liggen nu vanzelf goed.
Ontspannen voeten, alert.
Maak zo je beugels op maat, ontspanning, ook in je voeten.

Stel je voor dat iemand je paard in een flits onder vandaan haalt, je zult dan op je voeten willen landen, deze moeten zich dan dus onder je zwaartepunt bevinden.
Daar ligt je been dan goed of je nu met lange beugelriemen rijdt of met korte, je hoeft er niets voor te doen.

Neem eens iemand op je schouders en laat hem de dingen doen die heel veel mensen denken te moeten doen op een paarden rug, vraag hem jou flink voorwaarts te drijven.
Laat die persoon vervolgens eens zijn eigen evenwicht zoeken zoals boven en verder niets doen.
Laat hem communiceren met héél zachte signalen.
Wat is het gemakkelijkst, aangenaamst?

Zo rijdt je paard, het “kan niet makkelijker”, tijdens het licht rijden hoef je slechts je evenwicht te bewaren in dezelfde volledige ontspanning.
Laat je in de draf door de beweging van het paard uit het zadel voorwaarts omhoog "werpen" zonder iets te doen.
Pas op het allerlaatste moment vlak voor het hoogtepunt breng je je heupen rustig maar actief naar voren.
Je komt nu even op je knieën terecht en dan laat je weer terugzakken in het zadel.

Ontspanning en voelen.
Je uitgangspunt is evenwiicht en je paard zo min mogelijk storen.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 21:00

Mooi gezegd Simpelman maar het ideaal dat je hier beschrijft vergt wel degelijk veel oefening. Je balans vinden op het paard betekent dat je je lichaamsbewustzijn moet ontwikkelen. Voelen wanneer je recht boven je voeten zit en wanneer niet. Wanneer je je bekken in een neutrale positie hebt en wanneer niet. Welke spieren je gebruikt bij het uitbalanceren en meezijn in de beweging en vooral welke spieren je daarbij los moet laten. Hoe je in je gewrichten kan veren om de beweging door te laten vloeien. Dat vergt 'kilometers maken' onder goede begeleiding. Centered Riding is inderdaad een aanrader (volg zelf ook de instructeurstraining). Ik ben het overigens niet eens Simpelman met hoe jij het gebruik van de knieën beschrijft, aangesloten en als steunpunt/scharnier. Aansluiten van de knieen leidt al snel tot knijpen en blokkeren. Je knie hou je zacht, zodat het kniegewricht flexibel blijf, net als je enkel en heupgewricht. Dan kan de beweging via je bekken doorveren in je been.Juist ook bij het lichtrijden moeten je knieen naar beneden kunnen veren in plaats van vastgezet worden tegen het zadel. Voor mij is dat tenminste functioneler en ontspannener qua lichtrijden.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 21:37

"Alle spanning die je opwekt anders dan om je evenwicht te bewaren is fout.

Een juiste zit is een driehoekszit.
Je zit op je zitbeenknobbels én de binnenzijde van je knieën die als scharnier functioneren al je licht rijdt."

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 16:40

Je hebt in je core ( zeg maar torso) houdingspieren en bewegingsspieren. Sterke geoefende houdingspieren heb je nodig voor balans en een ontspannen onafhankelijke zit. Bij een slechte balans zijn vaak de houdingspieren slap en onontwikkeld. Bij een ruiter met een gespannen zit worden vaak door de ruiter de bewegingsspieren in de buik/torso ingezet om te blijven zitten om te compenseren voor het gebrek aan sterke houdingsspieren. Bewegingsspieren oefen je met crunches en grote bewegingen. Deze helpen je dus niet voor een goede zit. Houdingsspieren oefen je met core stabiliteit oefeningen zoals planken, balance board, fysiobal en de oefeningen uit de site die hierboven al genoemd is. Houdingsspieren span je niet bewust aan om je houding en balans op een paard te houden. Die doen hun werk te paard juist als je voor je gevoel volledig ontspant en gewoon meezit. Zodra je je best moet gaan doen om te zitten, ben je dus bezig de bewegingsspieren aan te spannen en wordt je zit dus gespannen en strak.
Laatst bijgewerkt door oji op 08-05-15 16:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Free2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 16:45

Zonder beugels doorzitten (dus voeten uit de beugels en dan doorzitten), is dat een idee of is dit nu een hele slechte suggestie? Misschien dat je daar wat aan hebt omdat je dan je echt moet focussen op je balans en jezelf zwaar proberen te maken.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 16:49

Free2 schreef:
Zonder beugels doorzitten (dus voeten uit de beugels en dan doorzitten), is dat een idee of is dit nu een hele slechte suggestie? Misschien dat je daar wat aan hebt omdat je dan je echt moet focussen op je balans en jezelf zwaar proberen te maken.

In dat geval is het paard dus de sjaak voor jouw slechte balans en zit. Beter om je lijf eerst zonder paard juist voor te bereiden. En tuurlijk moet je vervolgens leren het te paard correct in te zetten, maar als je balans zo slecht is als ts beschrijft na al een paar jaar rijden, dan kun je beter eerst jezelf verbeteren voordat je dingen gaat doen als beugels uit etc. Leidt nu alleen maar tot knijpen met benen, stuiteren en je aanwennen de bewegingsspieren in te zetten.

Free2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 16:52

oji schreef:
Free2 schreef:

In dat geval is het paard dus de sjaak voor jouw slechte balans en zit. Beter om je lijf eerst zonder paard juist voor te bereiden. En tuurlijk moet je vervolgens leren het te paard correct in te zetten, maar als je balans zo slecht is als ts beschrijft na al een paar jaar rijden, dan kun je beter eerst jezelf verbeteren voordat je dingen gaat doen als beugels uit etc. Leidt nu alleen maar tot knijpen met benen, stuiteren en je aanwennen de bewegingsspieren in te zetten.

Oke ja zit wat in. Was er zelf al niet zeker van :o

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 16:55

Véél paardrijden, zitles nemen. Desnoods op een andere manege. En fietsen. Niets is beter om je evenwicht te ontwikkelen dan fietsen.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 17:04

oji schreef:
Je hebt in je core ( zeg maar torso) houdingspieren en bewegingsspieren. Sterke geoefende houdingspieren heb je nodig voor balans en een ontspannen onafhankelijke zit. Bij een slechte balans zijn vaak de houdingspieren slap en onontwikkeld. Bij een ruiter met een gespannen zit worden vaak door de ruiter de bewegingsspieren in de buik/torso ingezet om te blijven zitten om te compenseren voor het gebrek aan sterke houdingsspieren. Bewegingsspieren oefen je met crunches en grote bewegingen. Deze helpen je dus niet voor een goede zit. Houdingsspieren oefen je met core stabiliteit oefeningen zoals planken, balance board, fysiobal en de oefeningen uit de site die hierboven al genoemd is. Houdingsspieren span je niet bewust aan om je houding en balans op een paard te houden. Die doen hun werk te paard juist als je voor je gevoel volledig ontspant en gewoon meezit. Zodra je je best moet gaan doen om te zitten, ben je dus bezig de bewegingsspieren aan te spannen en wordt je zit dus gespannen en strak.

Dat is een mooie aanvulling op mijn houding stukje @Oji.
Mag ik dit er in het vervolg bij plakken?

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 17:13

Tuurlijk mag dat Simpelman.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 17:18

shampyX9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-15 00:11

Nog allemaal bedankt voor de tips en adviezen mensen :)

Ik lease nu sinds kort een paard, en in tegenstelling tot het paard waar ik altijd in de les op rijd is deze veel braver en hobbelt hij stukken minder :) Hij doet ongeveer alles goed dus als ik op hem rijd kan ik meer op mijn eigen houding letten omdat hij tot nu toe echt altijd braaf is :D

Ik heb vandaag voor het eerst zonder zadel op hem gereden en al een paar keer zonder beugels, vandaag durfde ik in het begin alleen langzaam te draven maar daarna heb ik lekker gegaloppeerd zonder handen met halster en halstertouw (knoop erin toen ik zonder handen ging) en zonder zadel :D

http://nl.tinypic.com/player.php?v=b8r4fr&s=8

Ik weet niet of het filmpje werkt maar dit is wat ik tot nu toe kan en ik ga het volgende week weer proberen :)

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 00:26

filmpje maakt er wel een heel bijzonder paard van :#
Maar lijkt er goed uit te zien.

Nog een antwoord op je beginvraag. Pilates heeft mij erg geholpen om in mijn core sterker te worden en dus betere balans te krijgen. Nog leuker is dat ik het oefenboek van ruitergevoel/fitness (ofzoiets) zag en de oefeningen die daarin stonden, ik allemaal doe bij pilates.

Imala204

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 00:41

shampyX9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-15 15:20

ladypaard schreef:

Nog een antwoord op je beginvraag. Pilates heeft mij erg geholpen om in mijn core sterker te worden en dus betere balans te krijgen. Nog leuker is dat ik het oefenboek van ruitergevoel/fitness (ofzoiets) zag en de oefeningen die daarin stonden, ik allemaal doe bij pilates.

Haha bedankt :)

En ohh dat is best handig maar weet niet echt wat het is, kost het geld? Hahaha

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 15:32

Ik kreeg heel lang geleden gymnastiek tijdens de rijles, de ene keer was dat zonder beugels allerlei oefeningen doen en de andere keer zadel eraf en rijden op je zit. Ik heb daar veel van geleerd.

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 15:37

Veel in verlichte zit rijden met op beide beugels evenveel gewicht.

C_atcher

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 17:41

Met een skippybal oefenen :D

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 17:48

een vraagje, waarom ga je springen terwijl je niet eens balans hebt?

Verder misschien op een hek zitten en lichtrijden? en op een paard veel doorzitten, focussen op je zit en zeker niet manen vastpakken, dan wordt je daar veel te afhankelijk van

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 22:09

shampyX9 schreef:
ladypaard schreef:

Haha bedankt :)

En ohh dat is best handig maar weet niet echt wat het is, kost het geld? Hahaha

je bedoelt pilates?
Ik doe het zelf bij de sportschool (heb te weinig discipline om zelf te doen :+ ) Maar als je op youtube kijkt of google en in boeken. Staan alle oefeningen wel ergens uitgelegd. Is heel goed zelf thuis te doen.
edit: bijv. https://www.youtube.com/watch?v=lCg_gh_fppI :)

shampyX9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-15 00:04

Zoe_97 schreef:

Verder misschien op een hek zitten en lichtrijden? en op een paard veel doorzitten, focussen op je zit en zeker niet manen vastpakken, dan wordt je daar veel te afhankelijk van

Ik vind springen wel ontzettend leukk :o maar daarom houd ik ook een plukje manen vast als houvast zodat ik blijf zitten :)

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 08:42

Zoe_97 schreef:

Ik vind doorzitten als je geen balans hebt niet echt een goede oefening. Belemmer je alleen maar je paard mee lijkt mij.

shampyX9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-15 22:08

Wow mensen ik heb afgelopen zondag 50cm gesprongen op dat hobbelende paard zonder zadel :)
Ik had in het begin nog wel een plukje manen nodig :o
Ik rij nu 2x in de week en 1 van die keren lease ik dus een pony en die rij ik bijna alleen maar zonder zadel om mijn balans te oefenen :)