Niet voldoende reageren op de ophouding

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 12:10

Ik heb nu een 3 jarige onder het zadel. Ik wil hem actief aan het been hebben maar ook na 1 ophouding direct terug hebben, welke gang ook. Het gaat natuurlijk nog niet perfect, maar heel veel overhangen rijden en schakelen doet al veel. Dit doe ik nu continu. Lange zijde versnellen, weer op tijd terug nemen, stappen, stilstaan, over alleen de lange zijde galopje en weer terug etc...... Dit gaat allemaal al heel goed alleen moet het nog geperfectioneerd worden.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 12:12

Simpelman schreef:
FCSA schreef:
Als een ophouding niet goed doorkomt kan dat een teken zijn dat de aanleuning niet in orde is (ophouding werkt dan alleen 'voor' in ipv op het hele lichaam). Dan is het dus zaak om de aanleuning te verbeteren.
Slechte aanleuning kan verschillende oorzaken hebben, bv. te weinig impuls, scheef paard, onrustige of verkeerd geplaatste hand, etc.

Ontbreken van losgelatenheid.

Dit inderdaad.

P_Fashion

Re: Niet voldoende reageren op de ophouding

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 19:37

Starbreeze: Ik ben het helemaal met je eens. Mijn paard is ook nog maar een jaar onder zadel en bij nieuwe oefeningen (eigenlijk ook bij oude) Als ze deze goed uitvoert dan wordt ze uitbundig beloond. Dan zie dat paard oplichten en wil hij meer en meer voor je doen. Uitbundig belonen doet echt wonderen. Je kunt ook beter het foute gedrag (behalven stout gedrag) negeren en opnieuw proberen. Niet boos worden maar herhalen en als hij het goed doet belonen en stoppen.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 20:15

@ Barlow, als je geen commerciële bedoelingen hebt, zou ik niet zo hard van stapel lopen. Veel eigenaren laten hun driejarige nog gewoon op de weide of maken het zadelmak en dan weer maanden op de weide. "Vroeg rijp, vroeg rot" is een oude wijsheid.

@ moonlight.
Wisselvalligheid is natuurlijk een vrouwelijk kenmerk waar wij mannen ons al lang bij neergelegd hebben :))
Maar even serieus. Ik zou toch ook wat grondwerk ertussen steken en daarbij behoorlijk streng en konsekwent zijn. Beetje springen in vrijheid bevestigt ook mee de dominantie. Ze moet voor alles "beleefd" zijn.

Dan moet je in de eerste plaats het overstrest zijn controleren en indien nodig aanpakken. Het heeft te maken met het management van je merrie. In volgorde van voorkeur: vooraf weidegang, vrij lopen in de paddock, actief grondwerk in de paddock, desnoods longeren. Als je niet anders kunt dan er direct opkruipen: direct tacktmatig drafwerk, voltes, slangevoltes, vierkanten ...

Indien ze integendeel in een slome bui is, neem je eerst de hulpen vooruit. In het begin van je rijles is het altijd goed om het aan het been zijn te bevestigen. Aanvankelijk blijf je er vooraan af! Wees streng, been is reactie, liever teveel dan te weinig. Pas als dit weer ok is, ga je echt aan het werk.

Als ze na een tijdje zwaar op de hand komt, zou ik haar meer op de achterhand proberen te krijgen door volte traversachtig verkleinen en schouderbinnenwaarsachtig weer openrijden, het echte schouderbinnenwaarts, achteruit gaan en direct wegdraven, of indien jullie al zover zijn, travers. Als je daar een tiental minuten aan gewerkt hebt, zullen je neerwaartse overgangen waarschijnlijk wel beter gaan.
Dan is het de moment om overgangen en schijnovergangen te gaan rijden, ik zou ze vrij kort achter elkaar steken zodat ze beter op die achterhand blijft.
Een slof is in deze totaal onzinnig want je zult haar nog meer op de voorhand brengen. Een strenger bit kan een tijdelijke optie zijn, maar alleen in laatste instantie. De kans zit erin dat je alleen een schijnoplossing krijgt.

Als ze het hoofd in protest naar boven gooit, moet je natuurlijk weer andere oefeningen doen.

Ik lees dat je een kleine ruiter op een groot, krachtig paard bent. Dat is heel chique, maar helemaal niet zo gemakkelijk. Je kunt de overtuigende kracht van je lange benen, een serieuze gewichtshulp of eens een ferme ophouding niet inzetten als je merrie eens haar middenvinger opsteekt. Het kan best maar je zult nog intelligenter, subtieler en gevoeliger moeten rijden. Succes!

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-15 11:40

Afbeelding

Foto is als voorbeeld voor mijn lengte bij het paard. Op deze foto zijn er nog zat fouten te zien hoor. Was ons eerste springparcoursje na 3 springlessen. Dus was al blij dat we een leuk rondje konden maken.

Basis africhting zal bij haar een langdurig probleem blijven. Ik moet eerst iets 6x duidelijk maken voordat het er echt in blijft zitten bij dit paard. Zal ook wel deels door mij komen, omdat ik altijd van die brave dieren onder mijn kont heb gehad die zelden een pas verkeerd zette.

Het frustreert me dan ook wel regelmatig dat ze zo wisselend is, maar daar kan ik me al een stuk beter bij neerleggen als in het begin. Basis grond werk in de stal en omgeving is ze dan ook na veel doorzetten aan het accepteren. Blijft een moeilijke leerweg, maar als je niet doorzet dan kom je nergens.

In het begin was het 3 stappen vooruit en 6 terug. Nu voelt het al meer als 3 vooruit 1 of 2 stappen terug. Voor mijn gevoel is de basis dan ook nog niet volledig klaar, waardoor ik nog niet eens denk aan travers, schouderbinnenwaarts en wijken snapt ze nog alleen maar de beginselen van.

Ben erg blij met mijn dressuurinstructeur die goed met deze wisselende karakters kan werken en mij dan ook weer op het goede spoor kan zetten.

Neem al jullie ideeën dan ook mee naar de les met haar, zodat we ook de mogelijkheid hebben om de beste oplossing te vinden.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 11:46

Hi, Hardere middelen is sowieso geen oplossing.

Ik leer mijn paarden bitloos op een lichte ophouding te stoppen. Dit altijd door maar 1 teugel te gebruiken en als ze daar niet op reageren in te buigen tot stop.
Zo voorkom je druk op neus en op bit.
Dan hebben ze gauw genoeg door dat je wilt stoppen en zullen directer gaan reageren op de teugelopname.

Maar dit is een veel langer en uitgebreider verhaal dan deze korte versie.

Ik zou gewoon een goeie les nemen en iemand die je erbij helpt, zowel met zit, energie en hulpen.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 11:48

Moonlight17 schreef:
[ Afbeelding ]

Foto is als voorbeeld voor mijn lengte bij het paard. Op deze foto zijn er nog zat fouten te zien hoor. Was ons eerste springparcoursje na 3 springlessen. Dus was al blij dat we een leuk rondje konden maken.

Basis africhting zal bij haar een langdurig probleem blijven. Ik moet eerst iets 6x duidelijk maken voordat het er echt in blijft zitten bij dit paard. Zal ook wel deels door mij komen, omdat ik altijd van die brave dieren onder mijn kont heb gehad die zelden een pas verkeerd zette.

Het frustreert me dan ook wel regelmatig dat ze zo wisselend is, maar daar kan ik me al een stuk beter bij neerleggen als in het begin. Basis grond werk in de stal en omgeving is ze dan ook na veel doorzetten aan het accepteren. Blijft een moeilijke leerweg, maar als je niet doorzet dan kom je nergens.

In het begin was het 3 stappen vooruit en 6 terug. Nu voelt het al meer als 3 vooruit 1 of 2 stappen terug. Voor mijn gevoel is de basis dan ook nog niet volledig klaar, waardoor ik nog niet eens denk aan travers, schouderbinnenwaarts en wijken snapt ze nog alleen maar de beginselen van.

Ben erg blij met mijn dressuurinstructeur die goed met deze wisselende karakters kan werken en mij dan ook weer op het goede spoor kan zetten.

Neem al jullie ideeën dan ook mee naar de les met haar, zodat we ook de mogelijkheid hebben om de beste oplossing te vinden.

Ik zou je aanraden er eens een goeie NH instructeur bij te halen, want als jij de goede timing en release hebt bij aanleren van basis, zal dit er goed in moeten komen te zitten. Dat je zegt dat de basisafrichting altijd een probleem zal blijven, lijkt mij iets waar je juist dan vanaf de basis opnieuw moet opbouwen. Dan zie je als het goed is juist kleine stapjes vooruitgang en geen stappen terug.
En om je paard beter te gaan begrijpen (zul je vast deels al wel doen natuurlijk) kun je de topics over hosenalities eens doornemen, denk dat je daar veel aan kunt hebben.

[VNA] Mensen met een Right Brain Introvert paard?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 13:52

Ik heb hier nog een filmpje over het rijden op zit.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-15 13:54

zal hem thuis is bekijken, dank je wel

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 14:01

koend schreef:
@ Barlow, als je geen commerciële bedoelingen hebt, zou ik niet zo hard van stapel lopen. Veel eigenaren laten hun driejarige nog gewoon op de weide of maken het zadelmak en dan weer maanden op de weide. "Vroeg rijp, vroeg rot" is een oude wijsheid.

@ moonlight.
Wisselvalligheid is natuurlijk een vrouwelijk kenmerk waar wij mannen ons al lang bij neergelegd hebben :))
Maar even serieus. Ik zou toch ook wat grondwerk ertussen steken en daarbij behoorlijk streng en konsekwent zijn. Beetje springen in vrijheid bevestigt ook mee de dominantie. Ze moet voor alles "beleefd" zijn.

Dan moet je in de eerste plaats het overstrest zijn controleren en indien nodig aanpakken. Het heeft te maken met het management van je merrie. In volgorde van voorkeur: vooraf weidegang, vrij lopen in de paddock, actief grondwerk in de paddock, desnoods longeren. Als je niet anders kunt dan er direct opkruipen: direct tacktmatig drafwerk, voltes, slangevoltes, vierkanten ...

Indien ze integendeel in een slome bui is, neem je eerst de hulpen vooruit. In het begin van je rijles is het altijd goed om het aan het been zijn te bevestigen. Aanvankelijk blijf je er vooraan af! Wees streng, been is reactie, liever teveel dan te weinig. Pas als dit weer ok is, ga je echt aan het werk.

Als ze na een tijdje zwaar op de hand komt, zou ik haar meer op de achterhand proberen te krijgen door volte traversachtig verkleinen en schouderbinnenwaarsachtig weer openrijden, het echte schouderbinnenwaarts, achteruit gaan en direct wegdraven, of indien jullie al zover zijn, travers. Als je daar een tiental minuten aan gewerkt hebt, zullen je neerwaartse overgangen waarschijnlijk wel beter gaan.
Dan is het de moment om overgangen en schijnovergangen te gaan rijden, ik zou ze vrij kort achter elkaar steken zodat ze beter op die achterhand blijft.
Een slof is in deze totaal onzinnig want je zult haar nog meer op de voorhand brengen. Een strenger bit kan een tijdelijke optie zijn, maar alleen in laatste instantie. De kans zit erin dat je alleen een schijnoplossing krijgt.

Als ze het hoofd in protest naar boven gooit, moet je natuurlijk weer andere oefeningen doen.

Ik lees dat je een kleine ruiter op een groot, krachtig paard bent. Dat is heel chique, maar helemaal niet zo gemakkelijk. Je kunt de overtuigende kracht van je lange benen, een serieuze gewichtshulp of eens een ferme ophouding niet inzetten als je merrie eens haar middenvinger opsteekt. Het kan best maar je zult nog intelligenter, subtieler en gevoeliger moeten rijden. Succes!

Wat is dit voor een reactie? Wat ik doe met mijn paard op welke leeftijd is mijn zaak. Hij wordt over een maand 4 en is sinds dit jaar onder het zadel. Vroeg rijp vroeg rot, jaja, oude wijsheid zegt al genoeg. Jij denkt nu dat mijn paard vroeg rot is? Wat een aanname. Wat weet je het goed.

En nee, ik heb geen commerciële bedoelingen. Ik beleer mijn paard op 3,5 jaar leeftijd en als je dat vervelend vind moet je maar een pb sturen om dat even te uiten, dat is hier nergens voor nodig.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 14:29

Ik ga akkoord dat NH een eerste stap in de oplossing kan zijn. Ikzelf werk daar veel aan op 2 & 3 jaar, daarna nog slecht sporadisch. Ik zou het ook willen aanraden aan moonlight om tussen haar andere trainingen door te doen.

Ik ga niet akkoord dat het daarmee allemaal opgelost zal zijn. Moonlight wil niet bitloos rijden, ze wil rijden met licht en nageeflijk contact en ook springen.
De theorie van "gooi je teugels maar los" ooit stoppen ze wel vanzelf heb ik al uitgetest op echte bloedpaarden, onder andere een Engelse volbloed. Wel, het is geen aanrader! Niet voor de ruiter en niet voor het paard.
Ook het zijwaarts ontkoppelen om hen te doen stoppen hen ik uitgetest. Op een grote, sterke beer moest ik met twee handen aan een teugel trekken voor het lukte. Na een aantal keren werd het beter. Maar dan ga je wandelen en kom je in andere situaties. Pas dat maar eens toe op een kilometers lange grasstrook met aan de ene kant een kanaal en aan de andere kant een asfaltweg.
Mijn besluit is dat je veel verschillende pijlen op je boog moet hebben en dat je de keuze telkens moet maken in functie van het paard, het moment, de situatie en ook van jezelf.

@ moonlight: ik vind de verhouding paard/ruiter best te doen.
Over het gevoel dat je na een goede dag een mindere dag hebt, moet je je geen zorgen maken, dat is gewoon zo. Ik vind het zelfs een goed teken dat je dit aanvoelt. Het is een teken dat je bewust je paard aan het opleiden bent. Als je het echt moeilijk hebt kan een soort dagboek of blog waarop je elke keer eerlijk noteert hoe het liep, veel helpen. Als je dan een dipje hebt, lees je eens terug van zes maanden geleden...
Een topspringruiter heeft 4 tot 6 jaar nodig om zijn paard op te leiden, een topdressuurruiter nog langer.
Dus wij, amateurs, met een normaal paard ... Moeten er gewoon van genieten.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 14:41

@batlaw.
Je schreef dat hij drie is, dus veronderstelde ik dat hij in 2015 drie is.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-15 14:42

Ik heb een vrij lang bovenlijf in vergelijking tot mijn benen, waardoor mijn benen net genoeg onder het zadel uitkomen. Vooral met het springen zit ik tegen het probleem met net onder mijn zadel uitkomen aan. Bij dressuur matig rijden valt dat weer veel meer mee.

Afbeelding
Dit was een van onze goede dagen 200 punten dressuurproefje :D al zijn er nog genoeg verbeter punten.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 14:47

Stuwt je paard makkelijk? Is hij snel drammerig?
Heeft hij veel looplust?

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-15 14:56

Starbreeze schreef:
Stuwt je paard makkelijk? Is hij snel drammerig?

Vind ik moeilijk te beantwoorden.
Dressuur matig is ze is ze minder snel drammerig en moet ik er dan ook meer aan werken om haar voorwaarts en dus de voorwaartse drang erbij te houden. Dit begint na lang eraan werken echt vooruit te gaan.

Bij het springen word ze wel sneller drammerig en is de wil op vooruitgaan er veel meer. Maar van mijn instructeur hoor ik dat ik dan teveel voorwaarts rij en rustigere moet blijven. Dus dit kan ook mijn gevoel zijn.

Buiten is het paard als we een buitenritje maken het eerste half uur een echt stuiter paard en kun je doen wat je wil, maar rustigere word ze in dat half uur niet. Zet je haar te lang stil op die momenten en bevalt het niet dan gaat ze op zoek naar manieren om toch te mogen lopen. Dit gaat van steigeren tot gewoon door mijn hand heen aanlopen. Na dat half uur is ze ontspannen en kan ik er ook weer alles mee.

Mareintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 15:04

[quote="aeolusnr1"]"mareintje" uit jouw antwoord blijkt heel duidelijk dat jij twijfels hebt over mijn en Simpelmans ideeen , toch is het echt heel makkelijk en simpel uit te voeren.
Het enige wat je ervoor moet doen is er voor open staan, er in geloven en er willen voor gaan.
Je vraagt om een duidelijkere handleiding, hoe doe je dat dus tot in de puntjes uitgelegd , wel zoiets kan je niet via enkel tekst even vlug uitleggen, daar moet je dus les in krijgen, er zijn zeker heel wat goede lesgevers die je hierin kunnen begeleiden tot je zelf in staat bent het zelf ook op eigen houtje te gaan toepassen, echter zonder les en goede begeleiding is het altijd gedoemd om te mislukken.
Het sleutelwoord is dus zoek instructie.

If you can't explain it shortly, you don't understand it well enough.
Ik heb echt jullie teksten (een paar keer) goed gelezen, maar snap echt niet wat jullie bedoelen. Als je er maar in gelooft, dan komt het vanzelf goed? Volgens mij hebben paarden leiderschap nodig. Duidelijkheid en een consequente aanpak.

Maar iedereen mag het op zijn of haar manier doen natuurlijk!

We zijn het wel met elkaar eens dat goede instructie altijd een goed idee is ;-)

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 15:06

Oke duidelijk :)
Je beschrijft geloof ik ook ergens dat je paard op je hand gaat hangen?

Dan is je paard dus van het achterbeen af, een ophouding die dan niet doorkomt heeft daar ook mee te maken.

Probeer het klein te houden, draaf aan en ga na een paar passen weer stappen en rij veel schijnovergangen. Gebruik je stem. Je paard moet de achterhand gaan activeren, rij eerder van een langzame draf 3 pasjes weg dan dat je hem over zijn tempo heen rijdt.

Buiten is een ander verhaal, daar neem t spanning het over en zul je daar aan moeten werken. Ik zou me daar niet te druk om maken als je aangeeft dat het na een half uur goed is.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-15 15:10

Starbreeze schreef:
Oke duidelijk :)
Je beschrijft geloof ik ook ergens dat je paard op je hand gaat hangen?

Dan is je paard dus van het achterbeen af, een ophouding die dan niet doorkomt heeft daar ook mee te maken.

Probeer het klein te houden, draaf aan en ga na een paar passen weer stappen en rij veel schijnovergangen. Gebruik je stem. Je paard moet de achterhand gaan activeren, rij eerder van een langzame draf 3 pasjes weg dan dat je hem over zijn tempo heen rijdt.

Buiten is een ander verhaal, daar neem t spanning het over en zul je daar aan moeten werken. Ik zou me daar niet te druk om maken als je aangeeft dat het na een half uur goed is.

Als ik het goed begrijp wat je zegt Starbreeze.
Dan moet ik eigenlijk verder gaan met waar ik al heel veel mee bezig ben en dan komen die ophoudingen vanzelf wel beter door als het reageren op het been nog meer verbeterd.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 15:40

Ja je paard heeft tijd nodig on sterker te worden zodat het makkelijker gaat :)

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 16:11

koend schreef:
@batlaw.
Je schreef dat hij drie is, dus veronderstelde ik dat hij in 2015 drie is.

Feitelijk 3, volgens het kwpn 4 ja.