Opeens .. mis je een momentje.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Hevonen

Re: Opeens .. mis je een momentje.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 17:29

Mijn paard deed dat ook tijdens het inrijden. Ineens 180 graden draaien en dan bokken, en ja hoor, ik bleef eraf vallen. Ik heb het opgelost door een andere ruiter bij te halen. Vanaf de grond kon ik het heel goed zien aankomen (omdat ik mijn paard goed kende) en zij had een stevige zit en was erop verdacht. Ze reed hem dan meteen naar voren. Hij heeft het nog drie keer geprobeerd, toen was het voorbij. Hij heeft het nooit meer gedaan.

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-15 19:38

Thanks heb nu in overleg besloten om eerst eventjes twee weekjes te gaan stappen op een vole en dan in de volte figuuren rijden, hij doet het steeds bij hetzelfde gedeelte, dan gaan we op de volte uitbouwen en daarna pas het draven weer oppakken. Zo duurt het doorrijden wat langer maar leek ons de beste oplossing.

Een andere ruiter zou ook een optie zijn, maar zodra ze hem zien maken de meeste mensen een rechtsomkeert hij is namelijk tegen de 180 en zijn hoofd is net zo groot als mijn lijf van topje van mijn hoofd tot bips, en daarbij verkijk je je erop hoe enorm lenig hij is hahaha en zou het vreselijk vinden als iemand zich bezeert, dus we proberen het eerst eventjes zou een andere ruiter erbij zoeken kan altijd nog gelukkig hebben we absoluut geen haast ^-^

Hartstikke bedankt voor je reactie <3

YvonRondo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 19:40

Ik ken het hoor! :j

Ben een keer erg hard gevallen, vanaf het moment dat ik mn evenwicht verloor tot dat ik mijn ogen opendeed vanaf de grond herinner ik me niks, er is daar ook niks. Ze zeggen dat ik op mijn hoofd ben gevallen maar daar heb ik helemaal niks van gemerkt...

Ik denk ook dat het zo is omdat je probeert te reageren, maar het dan al te laat is en je er al naast ligt.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 19:58

Waar zitten de psychologen hier?

Dit is een reflex van je lichaam, van een bepaalde schok in je lichaam (in dit geval de bok) gaat je lichaam de volgende paar seconden alle impulsen negeren om achteraf minder pijn te hebben. Je lichaam voorkomt dat je gaat opstijven, want iets dat opgestijfd valt breekt sneller iets dan iets dat als een zandzak valt.
Er is een benamling voor hoor... maar ik kan er niet op komen.

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 20:15

Zat idd al met verbazing mee te lezen. Dit is niet iets waar je aan kan werken. Misschien wel iets verbeteren maar weg gaan zal het nooit. En maar goed ook want op deze manier heb ik nog nooit wat gebroken met vallen. En lag er toch geregeld hard af zonder er echt iets aan over te houden.

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-15 20:40

Lastig is het aangezien ik voorheen wel altijd de heele wilde rit meemaakte en dus daardoor ook meer tijd had op het te corrigeren.
We hebben nu voor een andere optie gekozen en dat is een flinke stap terug doen, ik ga de eerste weken alleen maar stappen na het longeren en dan over balkjes desnoods zeiltjes, veel figuren wendingen etc en dan vooral vooraan in de bak aangezien hij het heeft aangeleerd om een of andere manier om het achterin te doen.

Als ik dan denk dat we weer toe zijn aan de draf moeten we verplicht nog twee keer met rijden stappen en dan pas mogen we 3 pasjes draf doen bij die keer erna op beide handen en dan zo uitbouwen, en hopelijk kunnen we dan uiteindelijk steeds de groote volte achtige maat wat groter maken.
Niet ideaal met een jong paard maar een expert heeft me verzekerd... dat dit de beste optie is met dit soort paard, ik vergeleek hem zelf teveel met tinkertjes die we gehad hebben dat is dus echt heel fout.

Ook nog geopperd iemand met een stevigere zit erop te laten maar aangezien hij eerst heel wat problemen had en dus aan mij kleeft leek hem dat geen goed idee want dan zou hij enorm kunnen exploderen van de spanning, en hij gaf ook aan dat iemand die nog nooit op een sport type belgje gereden heeft bij dit gedrag geen kans maakt om erop te blijven.. ze schieten je gewoon af zelfs als je beugels etc nog hebt lol.

Hopelijk lossen we het zo op en als er weer eens wat gebeurt dat ik het dan wel wat bewuster mee ga maken omdat ik hem dan tegen die tijd mischien net een tikje beter aan aan voelen.
Gaat wel zwaar worden want ik heb het verschil vanmiddag gemerkt hij moet echt 30 min flink gelongeerd en dan gaat hij nog vrolijk in draf terwijl ik dan helemaal kapot ben lol
Met het rijden ook hij gaat pas echt ontspannen als ik continue figuuren rij ook al zijn het geen bestaande ik moet hem constant bezig houden, uit eindelijk ging hij zelfs nageefelijk uit zichzelf dit lijkt dus de manier te zijn om.. ehrm de grond onder zijn hoeven te houden in plaats van tussen mijn bips lol

kimbrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 20:52

Het moment tussen bok(of iets anders waardoor ik val) en de val zelf kan ik me eigenlijk nooit herinneren. Ik weet alleen dat ik me dan concentreer op hoe het minst pijnlijk te vallen, maar het gevoel of beeld ervan kan ik nooit onthouden xd.. Dacht idd dat het gewoon te maken had met een mechanisme is je hoofd wat zich dan volledig met de val zelf bezig houdt ofzo

NESCAFE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 21:01

het stukje dat je niet meer weet komt doordat je hersenen een klap hebben gehad. Je korte termijn herinneringen worden niet opgeslagen, je kunt ze nooit meer terugkrijgen. Dat was tenminste wat mijn huisarts vertelde toen ik van mijn paard gevallen was. Ik weet het stukje dat ik dacht dat hij ging bokken tot het stuk dat ik op de grond lag. Wat daartussen gebeurd is heb ik geen enkele herinnering van. De oorzaak is dus hersentrauma :D

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-15 21:02

Ohhh oke ben wel gerustgesteld dat meer mensen het gelukkig hebben, mijn laatste paar vallen van vorige paarden waren flink heftig dus maakte me denk ik toch een beetje zorgen.

Hartstikke bedankt allemaal ^-^

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 21:11

Heb er ook zo eentje gehad, het 'leuke' aan haar was dat omstanders het ook vaak miste en me plots op de grond zagen zitten, zo snel was die feeks. :')
Na een paar keer werd ik echter ook stukken sneller en toen maakte ze alleen nog indruk op de omstanders als ze zo'n geintje uit haalde. Je leert wel snel zijn van ze. :j

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 22:06

NESCAFE schreef:
het stukje dat je niet meer weet komt doordat je hersenen een klap hebben gehad. Je korte termijn herinneringen worden niet opgeslagen, je kunt ze nooit meer terugkrijgen. Dat was tenminste wat mijn huisarts vertelde toen ik van mijn paard gevallen was. Ik weet het stukje dat ik dacht dat hij ging bokken tot het stuk dat ik op de grond lag. Wat daartussen gebeurd is heb ik geen enkele herinnering van. De oorzaak is dus hersentrauma :D

Het is geen hersentrauma, dan zou het namelijk heel toevallig zijn dat alleen dat ene kleine stukje waar dit op je hersenen geprogrammeerd staat weg zou zijn en verder alles intact.

Het is inderdaad een reactie van je hersenen. Je hersenen filteren dit stukje informatie eruit. Volgens mij niet zozeer tegen de pijn, maar meer als mechanisme waardoor de kans kleiner is dat je er angstig door wordt/blijft
Ik heb even vlug gezocht via Google, maar ik kon er zo snel niks over vinden.

Misschien kan iemand mij aanvullen/herzien.

NESCAFE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 22:37

Het gaat niet om dat kleine stukje maar om je laatste herinnering voor het trauma. Door de klap worden die herinneringen gewoon niet opgeslagen.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 22:43

Ik heb niet heel je topic gelezen sorry.

Wat ik denk is dat je op je hoofd gevallen bent, lichte hersenschudding hebt gehad en daardoor een klein gat in je geheugen hebt.

Dat je niet meer weet hoe en wat je gedaan hebt op t moment dat het paard flipt, betekent niet dat je niets gedaan hebt. Je hebt heus wel uit reflex het goede gedaan, zoals je altijd doet! Alleen je weet het niet meer.

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-15 22:52

Dat zou ook best kunnen jasmijn, zo heb ik het niet bekeken, had niet het idee op mijn hoofd gevallen te zijn maar het kan best. Ik moet ook zeggen dat als ik eraf val ik een kort moment op een auto pilot sta ik ben er wel maar klim automatish gelijk weer op paard, mischien heeft dat er ook mee te maken, plus dat de laatste twee keren dat ik gevallen ben ( voor de keren van dit paard) beide behoorlijk flink waren ..over de kop gevlogen met paard en al, en een paard dat op mijn cap, arm, buik en been had gestaan toen hij over me heen rende nadat ik er dus afviel.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 23:48

ittheclown schreef:
Dat zou ook best kunnen jasmijn, zo heb ik het niet bekeken, had niet het idee op mijn hoofd gevallen te zijn maar het kan best. Ik moet ook zeggen dat als ik eraf val ik een kort moment op een auto pilot sta ik ben er wel maar klim automatish gelijk weer op paard, mischien heeft dat er ook mee te maken, plus dat de laatste twee keren dat ik gevallen ben ( voor de keren van dit paard) beide behoorlijk flink waren ..over de kop gevlogen met paard en al, en een paard dat op mijn cap, arm, buik en been had gestaan toen hij over me heen rende nadat ik er dus afviel.

Je hoeft niet eens per se direct op je kop te vallen om toch een tik op je hersens te krijgen. Het is voor mij heel herkenbaar hoe je het beschrijft en heb dit altijd toegeschreven aan lichte hersenschudding. Dat is ook wat ze op de EHBO zeggen :) In erger formaat vraag je dan elke vijf minuten wat er nu precies gebeurd is, om uitleg te krijgen en dan 5 minuten later weer dezelfde vraag te stellen :')

Ik had vroeger een pony die t leuk vond vanuit galop ineens te stoppen, bokken en zn kop naar beneden te doen. Heb dit dus wel een keer of wat mee gemaakt :+

Shiawase

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 00:03

Ik ben 2 weken geleden van mijn paard gevallen. Het enigste wat ik nog weet is dat ik ontspannen aan het rijden was. Ik kwam pas weer bij in het ziekenhuis toen ik te horen kreeg dat er foto's van mijn rug werden gemaakt. Van de val en de ambulancerit heb ik helemaal niks meegekregen. Ik ben ongeveer een uur "kwijt".
Het vervelende is dat ik mij nu de hele tijd afvraag wat er gebeurd is. Mijn begeleidster die mee was zegt het ook niet aan te hebben zien komen. Er was geen schrikreactie van mijn paard volgens haar. Heel raar dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 00:08

Ik heb wel eens gehad dat het opeens leek alsof de rest van mijn lichaam niet meer van mij was. Je hebt dan wel controle over je armen enzo, maar het lijkt alsof ze niet van jou zijn. Ik ben toen maar afgestapt omdat het me niet verstandig leek om verder te rijden...

limilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 00:20

.
Laatst bijgewerkt door limilou op 02-02-22 10:25, in het totaal 1 keer bewerkt

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-15 00:33

Felicity2511 schreef:
Ik ben 2 weken geleden van mijn paard gevallen. Het enigste wat ik nog weet is dat ik ontspannen aan het rijden was. Ik kwam pas weer bij in het ziekenhuis toen ik te horen kreeg dat er foto's van mijn rug werden gemaakt. Van de val en de ambulancerit heb ik helemaal niks meegekregen. Ik ben ongeveer een uur "kwijt".
Het vervelende is dat ik mij nu de hele tijd afvraag wat er gebeurd is. Mijn begeleidster die mee was zegt het ook niet aan te hebben zien komen. Er was geen schrikreactie van mijn paard volgens haar. Heel raar dus.

Zou het kunnen zijn dat je bent flauwgevallen ? Ik ben eens random flauwgevallen en terwijl ik dus buiten westen was heb ik nog zeker een half rondje in een perfecte houding in galop gezeten tot het paard besloot dat ik wel heel erg begon te wiebelen en naar het midden stapte, toen flabberde ik van zijn nek af en was ik nog zeker 3 min buiten westen. Ik voelden het ook niet aankomen toen de tijd viel ik helaas wel vaker flauw, nog steeds maar nu voel ik het gelukkig wel altijd aankomen.

Shiawase

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 01:04

ittheclown schreef:
Felicity2511 schreef:

Zou het kunnen zijn dat je bent flauwgevallen ? Ik ben eens random flauwgevallen en terwijl ik dus buiten westen was heb ik nog zeker een half rondje in een perfecte houding in galop gezeten tot het paard besloot dat ik wel heel erg begon te wiebelen en naar het midden stapte, toen flabberde ik van zijn nek af en was ik nog zeker 3 min buiten westen. Ik voelden het ook niet aankomen toen de tijd viel ik helaas wel vaker flauw, nog steeds maar nu voel ik het gelukkig wel altijd aankomen.

Dat zou inderdaad kunnen. Ik ben blijkbaar nadat ik was "weggevallen" ook een paar rondjes doorgereden.
Wel is het zo dat ik een week voor mijn val last begon te krijgen van druk op de borst. Daar heb ik nu nog steeds last van, dus inmiddels loop ik voor onderzoeken bij de cardioloog. Misschien dat dat er ook mee te maken kan hebben.

SanneRex

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 20:21

Misschien was het zo onverwachts dat je het eigenlijk nog niet door had wat er gebeurde op dat moment. Dat je pas weer helder kon nadenken toen je er al af gevallen was..

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 10:14

Even voor de duidelijkheid. Waarschijnlijk was je dus niet 'blank' voordat je viel. Het is meer waarschijnlijk dat je een klein gedeelte van je geheugen kwijt bent. Of door vernauwde bewustzijn (stress gerelateerd) of door hersenschudding oid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 10:25

Dit is een verdedigingsmechanisme van je lichaam. Een beetje alsof je een hete pan aanraakt; voor je beseft dat het warm is heeft je lichaam al laaaaang gereageerd (al heeft dit een ander mechanisme). Bij een val maak je adrenaline aan waardoor je alerter wordt. Ik kan uit ervaring zeggen dat een val altijd langer lijkt te duren dan dat het werkelijk duurt, dat komt dus door dat stofje. Het maakt je klaar om te vluchten of te vechten (wat vroeger meestal nodig was bij een val). Door adrenaline word je extreem alert. Waarschijnlijk ben je daardoor kwijt wat er voor de val gebeurde. Je aandacht ging immers volledig naar wat er na de val gebeurde.

Niks om je zorgen over te maken dus. Sterker nog, het betekent dat je lichaam zichzelf prima kan verdedigen, ook zonder dat jij je ermee bemoeit :D